Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Eg forstår godt at folk ikkje nødvendigvis har det same forholdet til ulike tragedier som andre har, men å seie at ein er wannabe-scouser om ein tenner eit lys, synest eg blir litt for enkelt. Det er nok mange som gjer ting fordi det er ein gimmick - utan tvil, men eg vil ikkje generalisere av den grunn. Vi sit jo her og hatar United(og motsett), men vi er ikkje wannabe-britar av den grunn. Den rivaliseringa mellom byane betyr jo i bunn og grunn fuck all for oss her borte.

 

Eg fikk, som sagt tidlegare, ei tåre i augekroken då eg høyrde på YNWA og las om hillsborough på fredag. Det er genuine kjensler som blir utløyst på akkurat samme måte som at det er ekstra deilig å vinne borte mot United eller ekstra fælt å tape heime mot Everton. Ein knyttar jo kjensler til klubben sin. Spesielt om noko av det ein tenker, leser og snakkar mest om er fotball. Det er jo også oss-mentaliteten som skyter inn. Når eg tenker på korleis det er for meg å vere supporter av Liverpool, så tenker eg jo på meg sjølv som ein del av "oss"(Liverpoolsupporterar verda over), og då blir det heller ikkje feil av meg å markere det litt når det er 22 år sidan 96 av "oss" døydde i ei tragisk ulykke.

 

Folk må jo gjerne ha andre synspunkt og ikkje føle seg så knytta til det, same kor stor fan dei er av klubben sin, og det er heilt greit for min del i alle fall. Men som Hewitt seier, så blir det litt feil om ein skal hengast ut og måtte forsvare seg sjølv for at ein minnast dei 96.

 

EDIT: klarte å påstå at det var deilig å tape heime mot Everton. åhuttemeitu!

Endret av Sjur577
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser vanligvis videoer 6. februar (og 25. september), selv om jeg ikke hadde noe stort forhold til de som døde. Folk er forskjellige. Helt greit at noen velger å hedre de 96 ved å tenne lys.

Har null problem om noen gjør det, selv om det er forbanna teit. Problemet mitt er at folk skal fortelle hele verden om det. Handler det egentlig mest om de 96, eller om reklamering for hvor stor empati en selv har?

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

Eg forstår godt at folk ikkje nødvendigvis har det same forholdet til ulike tragedier som andre har, men å seie at ein er wannabe-scouser om ein tenner eit lys, synest eg blir litt for enkelt. Det er nok mange som gjer ting fordi det er ein gimmick - utan tvil, men eg vil ikkje generalisere av den grunn. Vi sit jo her og hatar United(og motsett), men vi er ikkje wannabe-britar av den grunn. Den rivaliseringa mellom byane betyr jo i bunn og grunn fuck all for oss her borte.

 

Eg fikk, som sagt tidlegare, ei tåre i augekroken då eg høyrde på YNWA og las om hillsborough på fredag. Det er genuine kjensler som blir utløyst på akkurat samme måte som at det er ekstra deilig å vinne borte mot United eller ekstra fælt å tape heime mot Everton. Ein knyttar jo kjensler til klubben sin. Spesielt om noko av det ein tenker, leser og snakkar mest om er fotball. Det er jo også oss-mentaliteten som skyter inn. Når eg tenker på korleis det er for meg å vere supporter av Liverpool, så tenker eg jo på meg sjølv som ein del av "oss"(Liverpoolsupporterar verda over), og då blir det heller ikkje feil av meg å markere det litt når det er 22 år sidan 96 av "oss" døydde i ei tragisk ulykke.

 

Folk må jo gjerne ha andre synspunkt og ikkje føle seg så knytta til det, same kor stor fan dei er av klubben sin, og det er heilt greit for min del i alle fall. Men som Hewitt seier, så blir det litt feil om ein skal hengast ut og måtte forsvare seg sjølv for at ein minnast dei 96.

 

EDIT: klarte å påstå at det var deilig å tape heime mot Everton. åhuttemeitu!

Forsåvidt et godt svar og et godt innlegg. Men å "minnes" noe man ikke har opplevd, noe som skjedde før man levde er fortsatt for meg en gåte. Men ja, jeg forstår poenget. Jeg hadde et veldig godt og langt innlegg allerede skrevet nå, men jeg glemte hele poenget i min alkoholrus, så jeg får vel spare det til en annen anledning om jeg kommer på det. Forøvrig var det verdens beste innlegg.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg ser vanligvis videoer 6. februar (og 25. september), selv om jeg ikke hadde noe stort forhold til de som døde. Folk er forskjellige. Helt greit at noen velger å hedre de 96 ved å tenne lys.

Har null problem om noen gjør det, selv om det er forbanna teit. Problemet mitt er at folk skal fortelle hele verden om det. Handler det egentlig mest om de 96, eller om reklamering for hvor stor empati en selv har?

 

Det siste. I de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg ser vanligvis videoer 6. februar (og 25. september), selv om jeg ikke hadde noe stort forhold til de som døde. Folk er forskjellige. Helt greit at noen velger å hedre de 96 ved å tenne lys.

Har null problem om noen gjør det, selv om det er forbanna teit. Problemet mitt er at folk skal fortelle hele verden om det. Handler det egentlig mest om de 96, eller om reklamering for hvor stor empati en selv har?

Feil formulert. La meg prøve en gang til; Har null problem om noen gjør det, men å fortelle hele verden hvor mye de gråter er forbanna teit. Handler det egentlig om de 96, eller om reklamering for seg selv og hvor stor empati de har for andre? Kanskje jeg er følelsesløs, kanskje jeg ikke bryr meg. Den dagen jeg dør kommer jeg selvfølgelig til å tenke; hvorfor i all verden snur ikke hele verden seg mot meg og gråter og tenker over alle gode minner de hadde med "banansplitt"? Aint gonna happen. Jeg er én, ikke engang en brøkdel vet hvem jeg er. Hver eneste dag dør folk og hver eneste dag er halvparten VG Nett stappet fullt av det. Bryr jeg meg? Nei, det gjør jeg ikke. Selvfølgelig trist for nærmeste familie og venner. Skulle jeg brydd meg og brent lys for alle som døde ville jeg dessverre ha brent ned hele veien min, og det vet jeg at mamma ikke ville vært særlig fornøyd med.

 

Fylleinnlegg, men jeg tror jeg kommer til å stå for det samme når jeg våkner opp. Kan ikke gråte for alle som dør, selv om de heier på verdens fuckings kuleste fotball-klubb.

 

:)

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

Jeg synes du har gode poeng, jeg, selv om det kanskje kan virke litt kaldt. Men jeg tror nok de aller fleste er slik i større eller mindre grad, og om man skal la alt i verden gå innpå seg så får man det tøft. Derfor tror jeg også at de færreste av oss supportere som ikke har nær tilknytning til ulykken på noen måte, heller ikke føler noen ordentlig personlig sorg, men har mer sympati, respekt og føler et visst instinkt eller ansvar om å stå sammen og minnes de som døde, de som var en del av vår klubb. Men noen stor personlig sorg er det nok de færreste som føler, det er liksom ikke det samme som om man mister noen nær en selv, selv om man føler sympati for de pårørende. Men så skal man også huske på at folk er forskjellige, og at folk skal være lov til å være forskjellige. Selv om du, og vi, ikke føler likt, kan noen andre føle helt annerledes. Noen lar ting gå lett innpå seg, blir lett rørt eller trist, osv. Intet galt i det.

 

Samtidig er det ikke slik at fordi vi minnes denne ulykken, lar alt gå innpå oss og skal minnes alle som dør. Jeg er ganske lik deg, føler ingen empati for alle på nyhetene som dør osv. og det skal ganske nære hendelser til for at jeg skal bli nevneverdig påvirket av det. Men Hillsborough er en stor del av Liverpool, en stor hendelse i klubbens historie og noe som betyr utrolig mye for folk i Liverpool. Som supportere av klubben, og dermed en del av klubben, så får man jo litt mer sympati med ofrene og pårørende enn en random familie i Bangladesh som omkom. Når man f.eks har vært over og kommet i snakk med de lokale, som forteller sterke historier om hendelsene, så blir det noe spesielt. Det er naturlig at vi minnes "våre", mens andre minnes sine. Man kan ikke minnes alt og la seg påvirke av alt i verden, men alle minnes det som er nært en selv, eller det en føler seg litt tilknyttet til og som man har sympati for, og slik kan alle hedres av de som bryr seg.

 

Når det kommer til hvordan folk minnes slike ting, så har vi jo vært gjennom det, og noen gjør ditt, noen gjør datt. De fleste av oss her minnes nok ofrene ved å skrive noen setninger, for å vise en viss respekt. Men noen andre gjør kanskje enda litt mer, uten at det skal være noe galt. Om man gjør det for seg selv, fordi man føler et ansvar om å gjøre det eller fordi man vil reklamere og ha oppmerksomhet ... vel, det vet vel bare den personen selv. Uansett hva synes jeg det blir litt teit å spekulere i hvorfor folk minnes ulykken og, ja, nesten henge ut eller snakke nedlatende om det.

Lenke til kommentar

Har også noe, tror jeg, med at man kan identifisere seg med ofrene. Altså at tanken "shit, det kunne likesågreit være meg som stod på tribunen der" kommer inn i hodet.

 

Du drikker mye for tiden Banan, var du ikke på fylla i går onsdag? Håper du ikke har vært i Strømstad...

 

Edit: Er forresten mest enig med deg Banan. Personlig blir jeg ikke nevneverdig rørt av hverken Hilsborough eller München. Der mistet jeg alt av den bittelille forumcredsen jeg har bygd opp blant United-folka her inne.

Endret av The Hoff
Lenke til kommentar

Har også noe, tror jeg, med at man kan identifisere seg med ofrene. Altså at tanken "shit, det kunne likesågreit være meg som stod på tribunen der" kommer inn i hodet.

 

Du drikker mye for tiden Banan, var du ikke på fylla i går onsdag? Håper du ikke har vært i Strømstad...

:)

 

Har drukket siden tirsdag forige uke. Har ikke vært i strømstad men var på Nordby på lørdag.

Lenke til kommentar

Parker wins writers award

 

FWA chairman Steve Bates, chief football writer at The People said: "Scott Parker has been so consistent in a West Ham team battling for Premier League survival and as such has forced himself back into the England national set-up.

 

"He has been an inspirational figure for the Irons and hopefully his professionalism will be rewarded with West Ham staying up.

 

"In what was one of the tightest votes of recent seasons, Scott is certainly a worthy winner and follows in the footsteps of a long line of superb footballers who have been given this prestigious honour."

 

:) Flott at han får (enda mer) oppmerksomhet. Han er mest sannsynlig lost for oss neste år, men han kan dra til Tottenham og jeg vil fortsatt ikke være sur på han for min del. Hadde det ikke vært for han, hadde vi rykket ned ifjor, og mest sannsynlig vært i ruiner.

Lenke til kommentar

Haha, ja mye seriøse POTY-priser ute å går. Årets spiller Bale, fansens spiller Meireles og Parker "journalistenes" valg. Parker er nok den eneste som kan forsvare prisen sin, Meireles ble åpenbart stemt frem av Liverpool fansen (kun tidligere mnd spiller kunne stemmes på) via nettet.

 

Meireles er en av få LFC spillere jeg liker, han jobber hardt og er en god gammel box-to-box spiller, men han er jo ikke nærheten av å være blant de beste i denne ligaen. Finnes til og med opp til flere spillere på LFC som har vært bedre i år. Helt grei debut sesong/noe anonym er vel merkelappen jeg har satt på portugiseren etter en fæl start.

 

Bale var god i høst men må vel være årets mest oppskrytte spiller. Enkel å markere ut av kamper og har målpoeng/endproduct på høyde med Anderson. Hvorfor hypen? Han spiller for en "allemannseie" londonklubb, er likandes og britisk. Modric, VDV og kanskje tom Dawson har vært bedre eller på høyde for Spurs i år.

Lenke til kommentar

Ikke overraskende fikk jeg den reaksjonen de fra en av kidsa her som "tror" de er scousere fordi de tilfeldigvis støtter et fotballag fra Liverpool ... Vel, jeg synes Sun er en drittavis - samme som jeg synes om news of the world [som har samme eier]. På den andre siden har vel Sun innrømmet at det var en kjempetabbe å lage den reportasjen de lagde - og har beklaget MANGE ganger siden. Men som du vet er Sun en tabloidavis, og de lever av å skrive DRITTFORSIDER hver eneste dag. Det er mange andre som også har legitim grunn til å boikotte, og sikkert mange som gjør det.

 

Jeg hater ikke tyskere pga. konsentrasjonsleirene i WW2, på tide å komme seg videre.

 

Det er andre viktigere aspekter ved Hillsborough-ulykken enn det evige gnålet om forsiden (og det som fulgte) fra Sun sin side.

Hvem er du til å hevde at jeg tror jeg er Scouser??

Jeg har sittet og pratet med folk som mistet barna sine på Hillsborough. Tror du/dere dette ikke gikk inn på meg? Tror dere det er tilfeldig jeg ser Minnemarkeringen hvert år?

Det å støtte og respektere en av de mest vellykkede boikotter av aviser i Englands historie er det MINSTE vi kan gjøre som supportere.

Om ikke for oss selv og tilhørigheten, så ivertfall i respekt av de avdøde og etterlatte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du bommer egentlig på det jeg skriver. Nå skal man huske at det ikke var avisen the Sun sin skyld at det gikk som det gikk på Hillsborough. De oppførte seg sleivete, og åpenbart sårende, overfor de menneskene som var direkte berørt av tragedien. For meg er det absurd å ikke skulle lese the Sun i dag, til tross for at jeg vet hva som sjedde. Som tidligere kommentert lever disse tabloidavisene av å lage slike "sjokkoverskrifter" - og de har måttet betale for dette i etterkant. De har dog innsett, og beklaget på det dypeste, at dette var en kjempetabbe. I tillegg har han som hadde hovedansvaret for forsiden vært vekk fra avisen i over 15 år.

 

Så for å svare på ditt opprinnelige spørsmål: hvis jeg ønsker å lese en artikkel om Balotelli på the Sun, så gjør jeg det, og jeg foretrekker å gjøre det uten at "Scousere" spør om jeg ikke eier skam i livet.

Endret av kloffsk
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folk som er "bedrevitende" om dette teamaet, tror jeg ikke aner hvor dypt dette stikker i Liverpool.

 

Helt enig. Personlig har jeg fått et helt annet forhold til Hillsborough etter å ha vært i byen og fått se og høre mer om hvordan det oppleves der borte. Liverpool er en stor familie, og jeg stiller meg 100% bak både boikotten av The Sun og kampen for rettferdighet for de etterlatte. For meg personlig er det det minste jeg kan gjøre.

 

Btw, så synes jeg mye av det denne diskusjonen ebbet ut i er helt borte i natta å diskutere og (og tildels kritisere). Da er det bedre å la det ligge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må sette min lit til Sunderland, Fulham og Newcastle... Alle de kan finne på å tape mot hvemsomhelst.

 

Ser veeeldig dystert ut med tanke på å holde seg i PL nå. Håpet forsterkes ikke akkurat av at Man Utd godt mulig sikrer seriegullet, rett før de skal møte Blackburn og Blackpool...

Lenke til kommentar

1. QPR 43/+38/84

2. Norwich 43/+23/77

--------------------------

3. Cardiff 43/+24/76

4. Reading 43/+26/73

5. Swansea 43/+18/71

6. Nottingham 43/+11/66

--------------------------

7. Leeds 43/+10/66

8. Burnley 43/+5/66

9. Millwall 43/+16/64

10. Hull 43/+4/63

 

Hvem vil vi ha opp i Premier League? QPR trenger bare ett poeng fra tre kamper for å rykke opp. Håper virkelig at Cardiff tar 2. plassen, da det virkelig frister å ha walisiske lag opp. Kjipern da de tapte mot Blackpool i playoff-finalen i fjor. Swansea er nærmest sikret play-off semifinale, hva sier dere til to lag fra Wales i PL? Ellers hadde det ikke gjort meg noe om Leeds kom seg opp igjen. Revansjelysten er ganske stor etter FAC-kampen i fjor, og jeg må si jeg savner disse hatoppgjørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...