Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iflg Jotun har jeg ikke fulgt med de siste 2 år (...) men jeg savner likevel svar på denne.

Det var da fælt, jaja får komme med noen eksempel da:

 

- Lyon, 2007. Milan Baros blir anklaget for rasisme og Lyon stiller seg bak spissen og mener at det må være greit å kreve litt "breathing space" hvis noen stinker (svette?..). Baros ble dømt for gestikuleringen, men ikke for rasisme.

 

 

- Liverpool som stiller seg bak Suarez etter at han har kommet med rasistiske bemerkninger og skaper en flau sak av hele greia (Regner med at det er denne du har fisket så inn i helvete etter).

 

- Leandro Desabato ble anklaget og anholdt for rasisme etter en kamp i Copa Liberadores. Hele laget ble igjen for å støtte lagkameraten som ble frifunnet. Det startet en debatt om rasisme i Sør-Amerika.

 

- Ron Atkinson glemte at han hadde mikrofonen på når han var i studie under en CL-match i 2004. Der omtalte han Desailly som "what is known in some schools as a fucking lazy, thick ni**er". Atkinson unnskyldte seg offentlig og avtrede fra jobben sin.

 

- Den tidligere spissen og Spania treneren Luis Aragones ble anklaget for rasisme i 2005 når han prøvde å motivere Reyes. Han brukte Thierry Henry som eksempel og sa flere ganger at Reyes var mye bedre enn "the black shit". Spanske journalister overhørte hva han sa og det ble omtalt overalt i media. Reyes og Luis nektet for at det var rasisme, men heller en form for motivasjon. I 2008 tok Wenger Luis i forsvar under en match i CL.

 

- Fritz Korbach, manager, rasisme.

 

- Busquets anklaget for å rope "mono mono" (monkey / ape) til Marcelo gjentatte ganger i en kamp. Straffet med 5 kampers karantene, frikjent av UEFA etterpå.

 

- Steve Harkness anklaget for raisme mot en Aston Villa spiller i 1998.

 

- Jelle Van Damme, 2009. Gidder ikke skrive

 

- Peter Schmeichel anklaget for rasisme mot Ian Wright, ikke dømt siden FA ikke fant bevis.

 

 

Fornøyd nå Indahla..?!?!..

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Fornøyd nå Indahla..?!?!..

Fra min side var det et enkelt spørsmål. Jeg har ikke fått med meg alle disse sakene du lister opp. Jeg ser mye engelsk fotball men bryr meg ikke så mye om det rundt.

Bortsett fra Suarez-saken, men der mener vel mange (inkludert FA) at det ikke var rasisme. Mulig litt tynt, men likevel..

 

Takk for oppklaringen.

 

PS: Jeg forstår ikke hvorfor du skal ta det så ille opp at noen ber deg spesifisere de argumenter du har kommet med.

Endret av indahla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1) Bortsett fra Suarez-saken, men der mener vel mange (inkludert FA) at det ikke var rasisme. Mulig litt tynt, men likevel..

2/3) PS: Jeg forstår ikke hvorfor du skal ta det så ille opp at noen ber deg spesifisere de argumenter du har kommet med. Takk for oppklaringen.

 

1) Åhå? Den er jeg spent å se kilder på altså, for så vidt jeg husker ble han dømt?

 

2/3) Hehe, tar det ikke ille opp i det hele tatt. Da ville jeg ikke ha gidda å brukt litt tid på skrive det. Målet var bare at det skulle virke litt "gnagende" tilbake, men mulig jeg feila litt på det. :)

Lenke til kommentar

 

 

1) Bortsett fra Suarez-saken, men der mener vel mange (inkludert FA) at det ikke var rasisme. Mulig litt tynt, men likevel..2/3) PS: Jeg forstår ikke hvorfor du skal ta det så ille opp at noen ber deg spesifisere de argumenter du har kommet med. Takk for oppklaringen.

1) Åhå? Den er jeg spent å se kilder på altså, for så vidt jeg husker ble han dømt?

 

2/3) Hehe, tar det ikke ille opp i det hele tatt. Da ville jeg ikke ha gidda å brukt litt tid på skrive det. Målet var bare at det skulle virke litt "gnagende" tilbake, men mulig jeg feila litt på det. :)

1: Som sagt er det mulig jeg er på tynn is. Når jeg tenker meg om ble han muligens dømt for rasisme men ble ikke ansett som en rasist..?

 

2: Fra min side ville jeg bare vite mer. Hadde (for å være 100% ærlig) glemt Suarez-saken og de andre kjente jeg ikke til / tenkte ikke på som rasisme. Ja, ja :)

Endret av indahla
Lenke til kommentar

Man trenger ikke å være rasist for å bruke rasistiske uttalelser.

 

La oss si at jeg er i en heftig diskusjon med en mørk afrikaner. I "krangelens hete" så slenger begge med leppa. Jeg kaller ham for eksempel for en stygg og svart apekatt. Rasisme? Absolutt. Men så har jeg også et tonn av mørke afrikanske venner som jeg aldri ville ha såret på den måten. Jeg hadde f.eks. til og med vært på vedkommendes side i en slåsskamp mot en annen person som hadde brukt rasisme.

 

Så ja, det er mulig å komme med rasistiske uttalelser uten å måtte være en del av KKK liksom..

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor du mener klubben stilte seg bak.

Bomma nesten med alt i tilfellet med Terry. Får kalle det slurv og dårlig kildekritikk fra min side. Er såpass lenge siden at jeg burde gravd litt!

 

Ser nå at;

- Terry ble dømt av FA, men ikke av retten

- Cole var den som stilte seg bak og støttet Terry, ikke klubben.

- Chelsea holdt seg nøytral og støttet Terry unnskyldning og ikke handlingen i det hele tatt. En ekstra straff skal ha blitt gitt til Terry fra klubben, men jeg fant ingen informasjon om hva det innebar.

 

Klubben tok altså avstand fra handlingen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...