Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm... jeg er nesten overrasket over hvor godt det går å kjøre xtx480 100% passivt.

 

Med 4770k på stock og 970gtx strupet til 60% av normal TDP så stabiliserer vanntemperaturen seg på ca. 20 grader over romtemperatur ved full belastning.

 

Må jo til med litt mer radiatorareal etterhvert, men mens jeg venter fungerer det fint. Har bestilt 2x Airplex Modularity System 840mm med kobberfinner. Det "bør" være nok.  :yes:

Lenke til kommentar

Ikke høstet noe særlig bra reviews disse AirPlex-radiatorene akkurat. Kan jeg spørre om hvorfor valget falt på dette systemet? Jeg mener, hvorfor disse kan være relevante for mange?
 

 

AMS-APF-All-b.png?w=700
http://www.xtremerigs.net/2015/05/15/aqua-computer-ams-copper-360mm-radiator-review/6/

 

EDIT: Vil bare legge til at dette ikke på noen måte er et kritisk spørsmål, jeg ville bare høre litt tanker rundt valget :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

De er ikke bygd som "alle andre" radiatorer, og selv om ytelsen ved en gitt størrelse ikke nødvendigvis er så veldig imponerende, så kan de allikevel være aktuelle.

 

ams8.gif

Konstruksjonen er velegnet til 100% passiv bruk, og det er helt normalt at den ikke yter godt på høyere vifteturtall. Det er også "fint" at oppbygningen skjer uten lodding og garanterer at at vannet ikke kommer i kontakt med ugunstige materialer. (Noe som kan skje med normale radiatorer.) Til bruk i ekstern loop så er jo også formfaktoren / modulariteten fin.

 

Man finner mer "fornuftige" radiatorer, men... 

Lenke til kommentar

I verste fall dobler jeg bare arealet - men jeg tror det bør være mulig å komme veldig langt med to slike.

 

Airplex Gigant er jo 4 slike koblet ihop, og den tar jo unna nesten hva som helst av normale system med 1 skjermkort og 1 strømkrevende cpu uten å stresse. Jeg bør få hakket bedre resultater sett i forhold til areal - siden jeg planlegger å ha de liggende, sånn at luften lettere kan bevege seg.

 

https://translate.google.no/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.pcgameshardware.de%2FWasserkuehlung-Hardware-217994%2FTests%2FAquacomputer-Gigant-3360-Test-1145227%2F&edit-text=

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

:realmad:  :wallbash:  :no:

 

Hvordan er det mulig?  :blink:

 

Skrudde på strømforsyningen til pumpa og aqueroen tidligere i kveld - og det ble mørkt. Sikringen gikk uten videre dramatikk. Når jeg prøver igjen så oppdager jeg først at pumpen er stein dau, og deretter at jeg har prestert å miste en skrue ned i aquaeroen når jeg skrudde vekk viftene.  :blush:

 

Har jeg tatt knekken på pumpa gjennom pwm-kabelen, på et eller annet vis? Jeg sliter med å forstå hvorfor pumpen har gitt seg. Burde ikke aquaeroen være den som gir seg når sånt skjer?

 

Huff.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Blir jo litt samme som en PSU som tar kvelden. 

 

Da KAN også utstyr koblet til denne bli skadet. Å ta ut noe så robust som en pumpe er jo ganske utrolig, men alt etter som hvordan pumpe det er snakk om, så har vel disse også en del finelektronikk. Uansett så hørtes det ut som en solid del uflaks. 

 

Nå kjenner jeg ikke oppbygningen av aqueroen, men om den kan ha en buck-converter som kan justere spenningen høyere enn inngangen, eller om noen kretser med spoler genererte en høy puls, så kan det vel skje i teorien. Dog, en aquero slår meg ikke å noe særlig av hverken. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kom over enkel og grei forklaring på hvordan det kan ha skjedd. Styresignalet for PWM er visst bare 5V, og der er jo plenty av 12V å ta av på Aquaeroen.

 

----

 

Har kjørt på den gamle, slitne MCP35X-en siden da, og tja... den er fin den - men litt lyd lager den, og med ubehagelig frekvens.

 

Nå i dag koblet jeg opp en Aquacomputer D5 med en EK Acetaltopp. Helt annen verden, når det gjelder lyd. Er vel ingen overraskelse, men det er jo nåførst at jeg faktisk må tenke på pumpestøy, og da blir jo MCP50X helt feil, og MCP35X litt feil.

 

Bør vel ha to etterhvert. Men fant ut det var greit å prøve med en først, siden jeg er litt over middels kresen når det gjelder støy.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at Tygon-slanger blir helt melkehvite av å ligge noen timer i Zalovann?  :blink:

 

---

 

Jeg bør holde meg til en og samme utgave av D5 når jeg skal ha to, og styre dem via PWM, ja?

Man renser ikkje slanger, man kjøper nye :D Kjøpte 10 meter slange fra techbay. Mye billigere enn tygon og virker å være like bra. Hans Petter på TB var selv den som anbefalte det. Han måtte spørre flere ganger til meg om jeg var sikker på at jeg ville ha så mange meter med Tygon :p

 

Det ble altså "billigmerket" i stedet ;)

Lenke til kommentar

Man renser ikkje slanger, man kjøper nye :D Kjøpte 10 meter slange fra techbay. Mye billigere enn tygon og virker å være like bra. Hans Petter på TB var selv den som anbefalte det. Han måtte spørre flere ganger til meg om jeg var sikker på at jeg ville ha så mange meter med Tygon :p

 

Det ble altså "billigmerket" i stedet ;)

Hadde en hel haug med "skrot" som var til overs som jeg la ibløtt i Zalovann. Lå tilfeldigvis et par slangerester sammen med resten der, og et par av niplene var fremdeles koblet på korte slangebiter.

 

Men ja. De ble helt melkehvite og ugjennomsiktige - og når jeg så på de idag så har de tydeligvis gått tilbake til normalt igjen!? Merkelige greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...