Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Det var forøvrig ganske dårlige greier det jeg fikk i pakken mhp pumpetopp/res-comboen jeg nevnte i post 15074

 

Jeg er usikker på om produktet faktisk er så dårlig gjennomtenkt, eller om det er skjedd noe i kvalitetssikringen til alphacool. 

 

- Pakken var åpnet fra før og det virket som om deler av det var brukt fra før.

- Enheten kommer med en liten LED modul som var helt løs/datt av

- Pumpen holdes på plass av en brankett som igjen man skrur inn stand-offs i slik at man kan montere på bunnplata til enheten. Disse stand-offs var 5-7 mm for korte (!!) så det var bare å glemme å få på bunnplata. 

 

Jeg kontaktet selger (aquatuning) og viste noen bilder. De betaler meg tilbake for varen, og jeg kunne beholde varen.

Alle feilene er relativt enkle å utbedre. Gratis pumpetopp/res-combo på Kyrre :)

 

Men seriøst .. ikke alle kunne like enkelt løse disse feilene. Hvis dette er standarden til alphacool så er jeg ikke imponert.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg vil jo egentlig tro det. En annen kunde har forsynt seg litt fra pakken, ødelagt litt og sendt den i retur. Aquatuning har ikke sjekka returen og solgt den på nytt.

 

Noe tilsvarende skjedde mot komplett en gang også. Kjøpe en "demo" PSU og når jeg fyrte den opp smalt det skikkelig og sikringa på kursen i huset trippa. Nekter å tro at komplett har testa den noe særlig ved retur-ankomst.

 

Yeye .. Shit happens.

Lenke til kommentar

Er det 15L/m jeg skimter der? I såfall så er det rimelig likt som en DDC 3.2, men ser også ut som det står 8 m (?) i pumpetrykk (0.80bar), så du dobler i allefall det i fra en DDC 

EDIT: DDC 10 watt ja, leste feil første gangen. Du dobler i omtrent alt du nå

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ragequit.  :realmad:  :wallbash:  :shrug:

 

Da er jeg ferdig med konseptet "lang loop gjennom en vegg, med vifter og pumpe i et annet rom." Etter en lekasje i forrige uke så prøvde jeg å få igang loopen igjen i dag. Ikke faen om jeg fikk det tett, og nå har jeg fått nok. Klemringkoblinger, og gjengeteip og sånt. Nei huff. Hjelper heller ikke at jeg borret for langt nede når jeg puttet rørene gjennom veggen, sånn at det er håpløst å tømme loopen.

 

Kastet kobberrørene ut vinduet, bokstavelig talt. (Enkleste vei ut huset.) Demonterte viftene og tok med radiatoren ut og blåste den fri for støv. Og så koblet jeg den opp rett ved pc-en, med herlige, pålitelige Koolance-nipler og tygon-slanger som fungerer hver gang, helt som forventet.  :love:

 

Usikker på hvor mye jeg får til med ren passiv løsning. Håper og tror at det ikke er helt håpløst, og at det skal gå bra med grovt underklokket skjermkort og cpu på stock, men har ikke prøvd enda. XTX480 100% passivt bør jo kunne ta unna ihvertfall 150-200W elns?

 

 

Må se meg om etter noe større etterhvert.

 

( Airplex gigant 3360 i kobber-utgave?  :omg:)

Lenke til kommentar

Ragequit. :realmad::wallbash::shrug:

 

Da er jeg ferdig med konseptet "lang loop gjennom en vegg, med vifter og pumpe i et annet rom." Etter en lekasje i forrige uke så prøvde jeg å få igang loopen igjen i dag. Ikke faen om jeg fikk det tett, og nå har jeg fått nok. Klemringkoblinger, og gjengeteip og sånt. Nei huff. Hjelper heller ikke at jeg borret for langt nede når jeg puttet rørene gjennom veggen, sånn at det er håpløst å tømme loopen.

 

Kastet kobberrørene ut vinduet, bokstavelig talt. (Enkleste vei ut huset.) Demonterte viftene og tok med radiatoren ut og blåste den fri for støv. Og så koblet jeg den opp rett ved pc-en, med herlige, pålitelige Koolance-nipler og tygon-slanger som fungerer hver gang, helt som forventet. :love:

 

Usikker på hvor mye jeg får til med ren passiv løsning. Håper og tror at det ikke er helt håpløst, og at det skal gå bra med grovt underklokket skjermkort og cpu på stock, men har ikke prøvd enda. XTX480 100% passivt bør jo kunne ta unna ihvertfall 150-200W elns?

 

 

Må se meg om etter noe større etterhvert.

 

( Airplex gigant 3360 i kobber-utgave? :omg:)

Lurer på hva du gjør feil, siden du er en av de få som "stadig" får lekjasje?

 

Ikkje for å være frekk men :p

Lenke til kommentar

Vel. Jeg har jo gjort et par feil oppgjennom, og denne gangen er det vel hele konseptet med å bruke kobberrør og koblinger fra biltema som... sikkert er litt feil.

 

Denne gangen var lekkasjen i overgangen mellom kobberrørret og tygonslangen. Tilfeldgvis brukte jeg noe billig ræl der - biltema-nippel, 3/8 til barb, billig messing. Det har holdt siden 2013, og jeg kom borti slangeklemmen på niplen mens jeg dro ny nettverkskabel forbi, og ja... plutselig ble det lekkasje.

 

Kan godt hende det har sammenheng med at jeg kjørte et par år kun med destillert vann. Det var iallefall tydelige spor etter korrosjon i niplen. Uansett - det er jo et sted der man må regne med at ting kan skje...

 

Når jeg deretter prøver å bytte til noe som er hakket mer passende, og det bare ikke... vil bli tett... så er det på tide å revurdere konseptet og heller prøve å få til noe der det går an å kun holde seg til normale vannkjølings-greier, og generellt få det litt enklere.

 

( Aktuell nippel: http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Slangenippel-2000020421/ inn i en sånn en: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Nippel-hun-2000017905/ - skulle erstatte nippelen med en slik + vanlig vannkjølingsnippel, men fikk det ikke tett: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/PEM-plastrorsystem/Bossing-2000035089/ )

 

De tidligere lekkasjene mine skjedde begge i den "vanlige" delen av vannkjølingen - og forsåvidt har jeg jo i etterkant innsett hva jeg gjorde feil, dvs... at jeg burde kjørt med kjølevæske fremfor rent destillert vann, samt unngått at pumpen stoppet. Stopper pumpen samtidig som cpu-blokken koker over så gir det fort følgeskader og påfølgende kjip lekkasje. Har jo lært av feilene, og jeg håper og tror at den forutsigbare, helt harmløse lekkasjen i forrige uke er den siste jeg opplever.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Vel. Jeg har jo gjort et par feil oppgjennom, og denne gangen er det vel hele konseptet med å bruke kobberrør og koblinger fra biltema som... sikkert er litt feil.

 

Denne gangen var lekkasjen i overgangen mellom kobberrørret og tygonslangen. Tilfeldgvis brukte jeg noe billig ræl der - biltema-nippel, 3/8 til barb, billig messing. Det har holdt siden 2013, og jeg kom borti slangeklemmen på niplen mens jeg dro ny nettverkskabel forbi, og ja... plutselig ble det lekkasje.

 

Kan godt hende det har sammenheng med at jeg kjørte et par år kun med destillert vann. Det var iallefall tydelige spor etter korrosjon i niplen. Uansett - det er jo et sted der man må regne med at ting kan skje...

 

Når jeg deretter prøver å bytte til noe som er hakket mer passende, og det bare ikke... vil bli tett... så er det på tide å revurdere konseptet og heller prøve å få til noe der det går an å kun holde seg til normale vannkjølings-greier, og generellt få det litt enklere.

 

( Aktuell nippel: http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Slangenippel-2000020421/ inn i en sånn en: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Nippel-hun-2000017905/ - skulle erstatte nippelen med en slik + vanlig vannkjølingsnippel, men fikk det ikke tett: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/PEM-plastrorsystem/Bossing-2000035089/ )

 

De tidligere lekkasjene mine skjedde begge i den "vanlige" delen av vannkjølingen - og forsåvidt har jeg jo i etterkant innsett hva jeg gjorde feil, dvs... at jeg burde kjørt med kjølevæske fremfor rent destillert vann, samt unngått at pumpen stoppet. Stopper pumpen samtidig som cpu-blokken koker over så gir det fort følgeskader og påfølgende kjip lekkasje. Har jo lært av feilene, og jeg håper og tror at den forutsigbare, helt harmløse lekkasjen i forrige uke er den siste jeg opplever.

Destillert som i batterivann? Har brukt det en stund selv. Det jeg for øyeblikket bruker også. Aldri blitt skikkelig klok på hva jeg bør bruke. Alkohol og akryl topper går jo ikke sammen. Hva kan jeg egentlig bruke sammen med akryl? 

Lenke til kommentar

Kan bruke Loctite 577 også, men det må herdes en stund før testing. Min erfaring er at gjengetape ikke duger til hydraulikk og rette BSP-gjenger. Gjengetape er noe drit i grunn

Bruker en del 577 ja, enkelt å bruke er det også. Står vel at man skal vente en god stund men jeg har satt trykk på rundt 10 bar etter mye kortere tid uten problemer også. :)

 

Angående gjengeteip så bør man raspe opp gjengene med et baufil-blad om man har. Da sitter teipen uten at den blir med rundt når man strammer. Og ha den rett vei rundt selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Sånn helt *korrekt* så skal man ikke bruke 577 på BSP gjenger, siden man har en konisk tetning på innsiden og BSP skal ikke tette på gjenger slik NPT f.eks skal, men i på fittings som er brukt mye og altfor hardt, da tar man det man har :p Det kan selvsagt tette ganske fort, på NPT har jeg satt over på over 1000bar etter 10min. Men det er ikke egentlig ikke helt .. lov. Man kan også bruke Aktivator på fittingsen før brukt, da herder den mye fortere :)

 

Det jeg ikke liker med gjengetape, er at mange har en tendens til å bruke enten for mye eller for lite, sette den på feil vei og med mye drit. Det gjør den til litt farlig, når det hydraulikk som bruker av flere personer. Man veit liksom aldri når det flyr og ellers kan gjengetapen forsvinne inn i væska. 577 er bedre der, man skal sette det 2-3 gjenger vekk i fra væska, og når det er hardt så er det hardt, da forblir det tett uten at det noen fare for lekk, mens gjengetape vil alltid bli dårligere over tid. Til luftkoblinger derimot, der syns jeg gjengetape fungerer bra, der har jeg brukt det masse

Lenke til kommentar

Sånn helt *korrekt* så skal man ikke bruke 577 på BSP gjenger, siden man har en konisk tetning på innsiden og BSP skal ikke tette på gjenger slik NPT f.eks skal, men i på fittings som er brukt mye og altfor hardt, da tar man det man har :p Det kan selvsagt tette ganske fort, på NPT har jeg satt over på over 1000bar etter 10min. Men det er ikke egentlig ikke helt .. lov. Man kan også bruke Aktivator på fittingsen før brukt, da herder den mye fortere :)

 

Det jeg ikke liker med gjengetape, er at mange har en tendens til å bruke enten for mye eller for lite, sette den på feil vei og med mye drit. Det gjør den til litt farlig, når det hydraulikk som bruker av flere personer. Man veit liksom aldri når det flyr og ellers kan gjengetapen forsvinne inn i væska. 577 er bedre der, man skal sette det 2-3 gjenger vekk i fra væska, og når det er hardt så er det hardt, da forblir det tett uten at det noen fare for lekk, mens gjengetape vil alltid bli dårligere over tid. Til luftkoblinger derimot, der syns jeg gjengetape fungerer bra, der har jeg brukt det masse

Ja såklart. Alt til sitt bruk. Til de store kundene våre på jobb så har vi klare instrukser på alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...