Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor vanlig er det å ha en del fridager nå under eksamensperioden? En venn av meg går på en annen skole og har omtrent ikke hatt så mye som en eneste skoledag med vanlig undervisnings, mens jeg har måtte gå hver eneste dag (med unntak av en felles lesedag, kan dog ha vært noen som hadde eksamen) og en valgfri lesedag.

 

Kom i tillegg opp i matte og fysikk, som jeg gjerne ville hatt mer tid på å lese på enn å ha unødvendig undervisning. Tenker da spesielt på at jeg er nødt til å ha matte nå, selv om jeg er ferdig med matte eksamen (og derfor all matten på videregående).

 

Har fysikk eksamen på torsdag og har vanlig skoledag imorgen... :(

Endret av HawkeyeFtw
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har rett på lesedager før eksamen.

 

Edit: Ser ut som det faktisk er skolene som får bestemme dette selv..

 

Jeg har kun hatt rett til èn lesedag, noe som er fantastisk tåpelig med tanke på at jeg kom opp i både matte og fysikk.

 

Lærerene har også fått streng beskjed av rektor at det ikke er lov å gi fri fra timene. Dette inkluderer også hjemmearbeid/læringsoppdrag.

Lenke til kommentar

Hvor vanlig er det å ha en del fridager nå under eksamensperioden? En venn av meg går på en annen skole og har omtrent ikke hatt så mye som en eneste skoledag med vanlig undervisnings, mens jeg har måtte gå hver eneste dag (med unntak av en felles lesedag, kan dog ha vært noen som hadde eksamen) og en valgfri lesedag.

 

Kom i tillegg opp i matte og fysikk, som jeg gjerne ville hatt mer tid på å lese på enn å ha unødvendig undervisning. Tenker da spesielt på at jeg er nødt til å ha matte nå, selv om jeg er ferdig med matte eksamen (og derfor all matten på videregående).

 

Har fysikk eksamen på torsdag og har vanlig skoledag imorgen... :(

Jeg har ikke hatt ordinær skoledag siden 16. Mai, og neste skoledag for meg er dagen jeg blir trukket opp til muntlig eksamen :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt ordinær skoledag siden 16. Mai, og neste skoledag for meg er dagen jeg blir trukket opp til muntlig eksamen :)

 

Er nettopp dette jeg reagerer på. Skjønner ikke hvorfor vi er nødt til å ha skole når "alle" andre har fri. Helt idiotisk for de som faktisk kommer opp i fag man er nødt til å gjøre en skikkelig innsats i.

Lenke til kommentar

Greit. Jeg har RLE muntlig eksamen, på fredag og lurte på om noen har noen tips/innspill. Jeg sitter veldig fast og sliter med å komme opp med noe. Temaet er: Tanker om rett og galt. Slenger med oppgaven. Håper noen kan hjelpe meg litt. Har lite motivasjon etter at jeg ikke klarer å komme på noe!

 

post-258325-0-81397100-1370448307_thumb.png

Lenke til kommentar

Greit. Jeg har RLE muntlig eksamen, på fredag og lurte på om noen har noen tips/innspill. Jeg sitter veldig fast og sliter med å komme opp med noe. Temaet er: Tanker om rett og galt. Slenger med oppgaven. Håper noen kan hjelpe meg litt. Har lite motivasjon etter at jeg ikke klarer å komme på noe!

 

post-258325-0-81397100-1370448307_thumb.png

Vel det handler om den etiske dimensjonen innenfor de forskjellige verdensreligionene, samt livsynshumanisme og filosofi. Du burde trekke inn de forskjellige etikkene: holdningsetikk, konsekvensetikk og moraletikk, og sammenligne mellom religionene og filosofien. Dette holder i hvert fall høy måloppnåelse i følge min religionslærer.

 

Det hadde kanskje også vært greit å velge et omdiskutert undertema (f.eks.: abort, aktiv dødshjelp, genteknologi etc.) og ta utgangspunkt i dette ved at du trekker inn de ulike religioners og livssyns synspunkter.

Endret av Eksboks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit. Jeg har RLE muntlig eksamen, på fredag og lurte på om noen har noen tips/innspill. Jeg sitter veldig fast og sliter med å komme opp med noe. Temaet er: Tanker om rett og galt. Slenger med oppgaven. Håper noen kan hjelpe meg litt. Har lite motivasjon etter at jeg ikke klarer å komme på noe!

 

post-258325-0-81397100-1370448307_thumb.png

 

Fikk en lignende oppgave da jeg gikk på ungdomsskolen. Vet ikke om du går på VGS eller ungdomsskolen, men jeg fikk veldig mye pluss for å ta opp dødsstraff og drøfte dette i forhold til problemstillingen husker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 23,5 av 25 rett og fikk 5 på min prøve. Trengte 24 poeng for 6'er :(

Er ikke noe absolutt ved de "prosentandelene", man ser gjerne an størrelsen på prøven, faget osv.

Noen som vet hva som er høyest akademiske grad av Professor og Doktorgrad?

"Professor" er ikke en akademisk grad, men en stilling ved universitetet. Du må gjerne ha en doktorgrad (PhD) innenfor feltet for å kunne få et professorat, men andre kan også få en professorstilling forutsatt at de har tilstrekkelig kompetanse (da tenker jeg spesielt på forskningserfaring) Professorer underviser gjerne i emner ved universitetet, driver med forskning og er med på å veilede kandidater som skal ta sine akademiske grader.

 

Så for å svare på spørsmålet ditt så stiller de likt, men en professor er altså ansatt ved et universitet.

Endret av Webmaster Esso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk en lignende oppgave da jeg gikk på ungdomsskolen. Vet ikke om du går på VGS eller ungdomsskolen, men jeg fikk veldig mye pluss for å ta opp dødsstraff og drøfte dette i forhold til problemstillingen husker jeg.

 

Tenker på det samme om dødstraff, men siden det står i bibelen, man skal ikke drepe. Er det da rett å drepe, en som f.eks har drept 10 stk allerede? Hvilke etiske tenkemåter kan vi drøfte her og hvordan?

Endret av Tkse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...