Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå mens eksamensperioden er i gang, begynner jeg bare å irritere meg mer og mer over hvordan dette eksamensstyret foregår og praktiseres. Det er jo egentlig helt latterlig. Jeg var uheldig å ble trukket opp i norsk sidemål skriftlig, skulle helst sett jeg ble trukket opp i matte som er mitt sterkeste fag. Nå går jeg dermed ut med minst 5 norskkarakterer på vitnemålet. Jeg kan også komme opp i norsk muntlig, da går jeg ut VGS med 6 norskkarakterer. Det er jo helt sykt! Og om jeg hadde kommet opp i matte skriftlig, kunne jeg ikke kommet opp i matte muntlig. Men jeg kan ha to skriftligeksamener i norsk, og likevel komme opp i norsk muntlig. Det er jo helt forvridd dette systemet.

 

Nå har det seg slik at jeg ikke er elendig i norsk, men jeg bare irriterer meg over hvor stort dette faget vektlegges på vitnemålet. Synes virkelig synd på de som ikke er fullt så gode i norsk, og hvordan dette trekker ned snittet deres. Jeg forstår at norsk er et viktig fag, men jeg vil ikke si at fag som f.eks. matte er mindre viktig i samfunnet. Seks norskkarakterer på vitnemålet er jo helt sykt, og jeg skulle gjerne sett at denne eksamensprosessen hadde vært praktisert annerledes. Irriterer meg grønn over dette skolesystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er så spent på morgendagen!

 

Nervous_zps57cb236d.gif

 

Eksamen står for tur og jeg må ha 6. Aldri før har en karakter betyd vinn eller forsvinn i så stor grad. Drømmestudie står for døren og regnestykket går ikke opp om jeg skulle få 5.

 

Hva skiller en 5-er fra en 6-er? Jeg føler jeg kan pensum meget godt og jeg kan de fagutrykk og viser god forståelse for faget. Er det glød? Engasjement?

Har tidligere fått tips om at man skal se på sensor som en stokk dum elev som ikke forstår noe og som heller ikke engasjerer seg. Det er da min oppgave å forklare han det og samtidig klare å engasjere han. Er det en fin tankegang? :)

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er lov å bruke verbbøyningsprogrammer under fremmedspråklig eksamen?

 

Fra http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen/Hjelpemidler-til-eksamen/

Alle hjelpemidler er tillatt. Unntak er Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon. For norsk og fremmedspråkene er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt.

Programmer, lagret på PCen, som bøyer verb går vel ikke under det sistnevnte?

Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

I læreboka står det

"I dag står utviklingslandene for cirka 25 prosent av verdens energibruk. USA har bare 4 prosent av verdens befolkning, men står alene for rundt 25 prosent av den samlede energibruken i verden. Dersom vi ser på energibruken per innbygger, stiller vi nordmenn i klasse med amerikanerne, men mange rike land er nå blitt flinkere til å spare på energien og til å utnytte den mer effektivt."

 

- Hvordan kan utviklingslandene stå for 25% av verdens energiforbruk når USA alene står for 25% av verdens energiforbuk?

 

- USA inngår jo som en del av "utvklingslandene"? Står det feil her eller? I mitt hode vil jo da utviklingslandene stå for 50% av all energiforbruk i verden og USA alene for 25% - altså halvparten av hva alle utviklingsland alene står for.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Er utviklingsland det samme som u-land?

Jeg har tolket det som at utviklingsland er land med "utviklet" infrastruktur og teknologi. Altså velstående land.

Hvorfor skal et land som ikke er rik på teknologi og energikrevende løsninger bruke mye energi? Et U-land vil jo ikke bruke like mye elektrisitet fordi de ikke eier nok løsninger til å kunne tappe så mye elektrisk energi.

 

Uansett falt alt mer på plass. Følte meg litt dum nå men, takk for svar :)

 

Da står u-land og USA for 50% av den totale energiforbruken da.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Er utviklingsland det samme som u-land?

Jeg har tolket det som at utviklingsland er land med "utviklet" infrastruktur og teknologi. Altså velstående land.

Hvorfor skal et land som ikke er rik på teknologi og energikrevende løsninger bruke mye energi? Et U-land vil jo ikke bruke like mye elektrisitet fordi de ikke eier nok løsninger til å kunne tappe så mye elektrisk energi.

 

Uansett falt alt mer på plass. Følte meg litt dum nå men, takk for svar :)

 

Da står u-land og USA for 50% av den totale energiforbruken da.

Et av de største u-landene, som f.eks.: Kina, India og Brasil, forbruker mye energi, og kan være en av grunnene til at tallet løftes opp for u-landene.

Lenke til kommentar

Flere enn meg som sitter inne i strålende solvær å jobber med eksamen? Orker liksom ikke ut i sola, for da ser jeg jo knapt en ting på skjermen og det blir fort mer mas fra familiemedlemmer enn jobbing der ute.

 

Jepp, samme her. Ikke bare har jeg tre eksamener i neste uke, men også innlevering av en viktig historieoppgave... Utrolig kjipt i 23 varmegrader og strålende sol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...