Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppgaven spør om å regne ut de to andre sidene i trekanten. Du har vel riktig, men hva gjør jeg etter å ha skrevet regnestykket du nevnte? Jeg kan jo ikke få et tall! Jernstangen begynner å gå meg på nervene!

 

For det først er du i feil tråd. Spør i matteassistansetråden. For det andre, du har vel lært å løse et ligningssett?

Lenke til kommentar

Som dere helt sikkert har skjønt, sitter jeg og forbereder meg til en kapittelprøve. Et av oppgavene jeg ikke helt klarer å forstå går som følger:



Vi skal forstørre en figur slik at arealet blir tre ganger så stort. Hvor mange prosent må vi øke sidelengdene`?



Setter stor pris på om noen kan forklare meg hvordan jeg skal bruke lineært forholdstall.

Lenke til kommentar

Noen som kan fortelle hvordan muntlig eksamen på VGS foregår? Har hørt at i vårt fylke så får man bare 30 minutters forberedelsestid. Er ikke dette mye vanskeligere, og mye lettere å få en dårlig karakter? Hvilke fag er forresten avsluttende på VG1 studiespesialisering? Er det bare disse fagene jeg kan komme opp i, skriftlig og muntlig?

 

Det er fylket som bestemmer, så da er det nok 30 minutter for dere. Om det er vanskeligere kan vel diskuteres. På den ene siden må du lese på alt. På den andre siden forventes det nok betydelig mer detaljkunnskap og en god presentasjon når du har lang forberedelsestid.

Lenke til kommentar

Hei, har et lite problem og setter pris på svar.

 

Jeg er ikke så veldig god i matte, likker nok og vipper mellom en 2 og 3. Jeg syntes matte er et ork, men alikabel har jeg valgt t-matte (prøveperiode) på vidergående. Jeg syntest dette er veldig vanskelig, og jeg kunne egentlig tenke meg p-matte noe jeg tror jeg kommer til å ta. Men jeg har rett og slett ingen peiling om hva jeg vil bli når jeg blir stor, så jeg er redd for at det er mange muligheter som blir lukket om jeg ikke velger t-matte. Hvilke yrke/studier trenger t-masse? Er det noe som er positivt med p-matte i forhold til t? Setter pris på svar :)

Lenke til kommentar

Hei, har et lite problem og setter pris på svar.

 

Jeg er ikke så veldig god i matte, likker nok og vipper mellom en 2 og 3. Jeg syntes matte er et ork, men alikabel har jeg valgt t-matte (prøveperiode) på vidergående. Jeg syntest dette er veldig vanskelig, og jeg kunne egentlig tenke meg p-matte noe jeg tror jeg kommer til å ta. Men jeg har rett og slett ingen peiling om hva jeg vil bli når jeg blir stor, så jeg er redd for at det er mange muligheter som blir lukket om jeg ikke velger t-matte. Hvilke yrke/studier trenger t-masse? Er det noe som er positivt med p-matte i forhold til t? Setter pris på svar :)

 

Det er ingen ting som teknisk sett krever T-matte, men en rekke studier har krav til R1 eller R2. Disse fagene bygger på T. Dette gjelder f.eks. medisin- og ingeniørstudie.

Lenke til kommentar

Det finnes jo masser av veier å gå hvor du ikke trenger å ha T-matte i ryggen.

De fleste utdanningen i samfunnsfaglig retning krever ikke noen annen matte enn P1+2. F.eks. om du har tenkt å gå Sosiologi og Psykologi f.eks. så kan du studere noe innenfor det uten at du trenger noe annet enn P Matte, om jeg ikke tar helt feil. Men selvfølgelig er det mange studieretninger som krever vanskeligere matte.

Ved ikke hvordan du tenker ang. VG2, om du skal gå P2 eller S1...

 

Mye avhenger av dine interesser, men alle dører lukkes ikke ved å skifte til P-matte :)

Lenke til kommentar

noen her som er veldig flinke i engelsk? Og kjempe snille, som gidder å lese gjennom teksten min, og vise meg noen av feilene?

 

hvis du kan hjelpe meg så si ifra, så sender jeg deg dokumentet på e-posten din. siden jeg ikke vil at "hele verden" skal lese den, så vil jeg heller ikke legge den ut her.:)
håper du/dere forstår :):)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"På en fotballkamp var det 1248 voksne og 325 barn, og inntekten var da kr 263 640. På en annen kamp var det 2065 voksne 422 barn, og inntekten var da kr 422 340. Finn billettprisen for voksne og for barn ved å sette opp et likningssett"



Utifra det jeg har skjønt er den første likningen: 1248x + 325y = 263 640.


Er den andre: 2065 + 433y = 422 340 ?



Er likningssett riktig? Hvordan løser jeg oppgaven???

Lenke til kommentar

 

"På en fotballkamp var det 1248 voksne og 325 barn, og inntekten var da kr 263 640. På en annen kamp var det 2065 voksne 422 barn, og inntekten var da kr 422 340. Finn billettprisen for voksne og for barn ved å sette opp et likningssett"

Utifra det jeg har skjønt er den første likningen: 1248x + 325y = 263 640.

Er den andre: 2065 + 433y = 422 340 ?

Er likningssett riktig? Hvordan løser jeg oppgaven???

 

Løst den!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor har SO så merkelige tillegspoeng? Jeg går VG2 Elektro og må derfor ta forkurs. De som går Studiespesialiserende og tar realfag der får ekstra poeng, eldre får mer poeng enn yngre, de som behersker flere språk (ikke mulig å ta språkfag ved yrkesretning om man ser vekk fra engelsk). Det er tydeligvis at de gamle som har gått studie kommer seg lettere inn enn oss unge som går yrkesretning. Hva er grunnen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...