Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg har eksamen imorra og lurer litt på dominante gener.

 

Eksempel: Mendel krysset høye og lave erteplanter med hverandre. Alt avkommet ble da høye planter. Men i neste generasjon, da han krysset disse erteplantene med hverandre, fikk han 25 % lave og 75 % høye planter. Han krysset også erteplanter med hvite blomster med planter med røde blomster. Alle ble da rosa. I neste generasjon ble halvpartene av blomstene rosa, en fjerdedel hvite og en fjerdedel røde. Dette var oppsiktsvekkende. Ut fra den herskende ideen om hvordan biologisk arv fungerte, skulle alle blitt rosa. Mendel kom fram til at egenskaper arves som atskilte faktorer. Hvert trekk inneholder to faktorer hvor den ene er arvet fra far og den andre fra mor. Han så også at noen trekk var dominante, mens andre trekk var vikende eller recessive.

 

trenger nå ett lignende eksempel med noe helt annet, f.eks med dyr. kan noen skrive ett eksempel for meg?:)

Lenke til kommentar

Heisann, jeg kom opp fredag forrige uke, deretter hadde jeg nesten HELE fredagen, HELE lørdagen, HElE søndagen og HELE mandagen til å øve på, er ikke dette egentlig utrolig urettferdig ovenfor de andre som bare fikk 48 timer til å øve? Har dere noen meninger angående dette?

 

Ja, fordi man skal bli trukket opp 48 timer før eksamen..

Lenke til kommentar

Selvfølgelig måtte sensor grille meg med helt sinnsyke spørsmål :(

Føler med deg. Min sensor var seriøst helt på trynet. Jeg kunne stå å snakke om en oppgave, også kunne han finne på å spørre meg et spørsmål som gikk på akkurat det samme som jeg nettopp hadde forklart. Læreren min satt bare å stirret dumt på han... Samtidig var han kald, sa ikke et ord da jeg kom inn, og virket utrolig sur. Ble nervøs bare av å se på han.

 

Nei, huff, er irritert og lei. Eneste lyspunktet er at jeg er ferdig med videregående.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig måtte sensor grille meg med helt sinnsyke spørsmål :(

 

 

Åh, så uheldig du var. Hadde nettopp muntlig eksamen i matte og sensor lo hele tiden av ting som skulle være morsomt! Min partner og jeg hadde en framføring i 25 minutter. Etter dette stilte sensor og eksaminator spørsmål i 15 minutter. En av oppgavene fikk vi samarbeide om for å løse. Egentlig skulle h*n stilt spørsmål i 40 minutter, men h*n sa at siden presentasjonen var så utfyllende så trengte h*n ikke å høre oss i noe mer. Dessuten satt hun og smilte hele tiden og hver gang vi løste noe så roste h*n oss og sa at det var kjempebra.

 

Hvilket fag kom du opp i? Hva fikk du?

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Kom opp i samfunnsfag. Fikk firer, men veldig sterk, riktignok. De sa det var veldig interessant stoff, men manglet visst litt refleksjon og jeg svarte noe usikkert på spørsmålene. Noen av spørsmålene var så forvirrende at de er vanskelige å huske. Bryr meg ikke så voldsomt om karakteren, men hjalp ikke akkurat på selvfølelsen at mange som ligger på tre i snitt fikk sekser.

Sensor virket veldig sur, og var skallet og hadde øreringer. Hadde jeg sett ham på gata hadde jeg nok tatt ham for å være tatovør eller noe. I tillegg satt han der under framføringen og så ut som han heller ville stikke en kniv i strupen på meg enn å høre ett ord til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom opp i samfunnsfag. Fikk firer, men veldig sterk, riktignok. De sa det var veldig interessant stoff, men manglet visst litt refleksjon og jeg svarte noe usikkert på spørsmålene. Noen av spørsmålene var så forvirrende at de er vanskelige å huske. Bryr meg ikke så voldsomt om karakteren, men hjalp ikke akkurat på selvfølelsen at mange som ligger på tre i snitt fikk sekser.

Sensor virket veldig sur, og var skallet og hadde øreringer. Hadde jeg sett ham på gata hadde jeg nok tatt ham for å være tatovør eller noe. I tillegg satt han der under framføringen og så ut som han heller ville stikke en kniv i strupen på meg enn å høre ett ord til.

 

Å nei. Det må ha vært vanskelig! :hm: Men du får jo bedre karakterer i andre fag, og dette var jo ''bare'' en eksamenskarakter. :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mhm, kanskje verdt å nevne at det var ingen på vår gruppe som fikk sekser :p

 

Ja, hvorfor ikke. :wee: På vår skole var det 13/61 som fikk 6-er på eksamen... Pleier forresten å trøste meg selv med at jeg kanskje får bedre karakter i andre fag, hvis noen har fått 6 i et fag , for eksempel på en prøve, men ikke jeg. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...