Gå til innhold

Anmeldelse: Heavy Rain (PS3)


Anbefalte innlegg

Nimrad: så du er mao enig i at man ikke trenger å spesifisere i alle bauger og kanter hva som er personlige meninger? Det er nemlig ganske meningsløst da det framstår fint fra teksten hva som er subjektive meninger og hva som ikke er det. Det framgår feks klart at denne posten har subjektive meninger, og ikke objektiv informasjon. Fotballspillanalogien din hadde kanskje hatt en relevans om det var en erklært hater av advtenrure-spill som anmeldte det, er det det? Det må jo være lov å trekke et spill for et aspekt som man ikke liker. "BMW-argumentet" kan man bruke mot dårlig grafikk og lyd også, og absolutt alle designvalg som gjøres ved et spill, det går ikke ann å bortforklare alle ulemper med et spill med "det er sånn spillet er".

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et poeng, jeg har kanskje ikke tenkt nøye over hvor grensa går.

 

Men hvor går grensa da? Hovedfokuset på dette spillet var nettopp å lage det slik, men allikevel blir det trukket for det? Jeg syns ikke det blir rett å sammenligne med "dårlig grafikk" fordi det skal være sånn. Tror ikke noen utviklere går ut og sier at de skal prøve noe nytt, nemlig å lage et spill med fokus på dårlig grafikk!

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne bare påpeke at det ikke er meningen å "trekke" for at spillet bruker QTE-er. Jeg er på ingen måte noen QTE-hater (eller motstander av eventyrspill for den saks skyld). Men jeg vil hevde at utstrakt bruk av QTE stiller store krav til både fortellingen de brukes til å formidle og handlingene som QTE-en skal styre. Og det jeg først og fremst vil trekke frem som problemene til Heavy Rain er en haltende fortelling og en tendens til å bruke QTE-ene til å utføre kjedelige, hverdagslige handlinger.

 

Slåssescenene som bruker QTE er for det meste utmerket underholdning.

 

 

Redigering: Sånn bare for å skrive QTE overdrevent mange ganger.. :)

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar

Jeg mener det ATW påpeker i starten her, videre virker det som du diskuterer med deg selv så når du spør

 

Men hvor går grensa da
spør du egentlig deg selv, det er du som kommer med påstander og som skal fortelle oss hva du mener her?. For det er nettop Du som sier at anmelder går for langt her og ikke forklarer godt nok når han er subjektiv.

 

Diksuterer du denne artiklen eller er du igjen over på Subjectiv og Objektiv bruk generelt hos anmeldere. Dette og et pr ting til forstår jeg ikke av dine innlegg.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest anmeldelsen et par ganger , så tror jeg rett og slett spillet ikke nådde fram til anmelder, han ble med andre ord ikke følelsemessig engasjert og i og med dette er nettop hva spillet egentlig skal briljere på så forstår jeg godt at karakteren endte opp i en 6'er.

 

Men så synnes jeg personlig at karakteren ikke alltid er problemet med en anmeldelse her på Spillverket.no , men ofte mangelen på en "second opinion". Anmelder har gjort en bra jobb med unntak av en dårlig sammenligning med ME , Heavy Rain påvirkes ikke kun av dialoger men også av handlingene man tar i spillet.

 

Tviler egentlig på at jeg kommer til å teste spillet selv da det ikke helt er min type, men tipper samboeren kan like det.

Lenke til kommentar
Men så synnes jeg personlig at karakteren ikke alltid er problemet med en anmeldelse her på Spillverket.no , men ofte mangelen på en "second opinion". Anmelder har gjort en bra jobb med unntak av en dårlig sammenligning med ME , Heavy Rain påvirkes ikke kun av dialoger men også av handlingene man tar i spillet.

 

Tviler egentlig på at jeg kommer til å teste spillet selv da det ikke helt er min type, men tipper samboeren kan like det.

Anmelderen sa ikke noe om påvirkningen, anmelderen sa "Det er ikke mer enn noen uker siden et mer tradisjonelt spill gjorde det mye bedre som involverende fortelling.", personlig kan jeg ikke skjønne hvorfor det er en drålig sammenlikning heller, det er kun et eksempel på at en involverende historie er mulgi å få til uten å gimpe gameplayet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror du kunne skrevet ting litt tydligere i annmeldelsen.

 

Reagerte litt på denne:

 

Spillet har ikke egne spillmekanikker for dialoger, skyting, slåssing, hopping eller klatring, men isteden styres alt med kontekstavhengige knappetrykk.

 

Vi vet at spillmekanikken hovedsaklig QTE-basert.

 

Men skjønte heller ingenting av at spillet manglet dialog-mekanikk. :-/

 

Men ville vært fint om du beskrev spillmekanikken, istedenfor å si at spillet ikke har spillmekanikker for de funksjonene.

Slik som jeg forstår fra andre reviews..

 

Så kan du kan når som helst trykke på L2-knappen for å få opp hva karakteren du styrer tenker, i en bevegelig tankesky, dette forandrer seg på bakgrunn av hva du har gjort tidligere og hvor du er, tror jeg.

Er dette en slags nymotens form for 'look' i gamle adventures, som kan gi deg tips, eller er det unyttig info?

 

QTE'en for klatring er vansklig'ere enn i vanlige spill, for det må du konsentrere deg om, L1 for venstre arm, R1 høyre arm og O for venstre ben, og X for høyre ben.

 

Hvis du sloss og du skal strekke deg raskt etter ett våpen til høyre, er det som oftest runding-knappen.

 

Hadde også vært fint om du kunne beskrevet om det er mye picture-in-picture, i.e. video og gameplay fra 3 forskjellige vinkler, som jeg så i den ene gameplay-klippet når detektiven skulle stoppe raneren i butikken..

Det er noe jeg hater.

Lenke til kommentar

Heavy skuffelse, ba.no sin anmeldelse triller terningen til 3 og karakteriserer det som en interaktiv B-film.

 

Anmelderen, som gav Fahrenheit fem øyne på terningen, er misfornøyd med introen, deler av rollegalleriet og med dialogen. Grafikken, spesielt den som utspeler seg innendørs, får skryt.

 

Skulle dette dukke opp på PC ein gang i framtida hadde det vore interessant å prøve dette ut.

Lenke til kommentar

Ikke helt ulik den anmeldelsen der nei (fra spillverket sin).

 

Bet meg spesielt merke i:

Skal du bruke 600 kroner på dette, bør du være klar over at det eneste som forandrer seg er slutten. Noen lever eller dør, ellers er morderen den samme og rundt 80 prosent av spillet er helt likt. Det tar toppen ti timer å bli ferdig med, og så er det slutt.

 

Forteller videre at det også er mulig å legge kontrollen fra seg og handlingen tar ikke spesielt effekt av det. Slik sett høres et ut som en stor tilbake gang fra farenheit og mer mot gammle Dragons Lair igjen hehe (der kunne man aldeles ikke legge fra seg kontrollen, men handlingen forandret seg aldrig. Forørvrig bruk av quick time events fra ende til annen). Men som nevnt, ja haddet vært kult om dette spillet haddet vært et Tech spill som utnyttet pcen maks, det haddet vekket min interesse mer.

 

Virker som et spill som fort faller i grus om man i steden for å leve seg inn i det prøve å gå i dybden og teste det ut.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Dette har vi jo snakket om før. Selv om at alle verdens anmeldere gir ett spill 100% så betyr det ingenting. En anmelder på spillverket.no kan da gi spillet 1 av 10 om han føler for det. Subjektivitet FTW!

 

Helt klart, og jeg har ikke noe imot at de gir slike karakterer, eneste jeg krever er en artikkel som jeg synes forklarer og forsvarer den karkateren og der synes jeg ikke at skribentene til spillverket klarer seg helt og mange ganger synes jeg feil blir påpeket og blåst ut av proposjoner bare for å ha noe negativt å si.

Lenke til kommentar

Jeg gikk inn på andre reviewers og de syns at spillet er helt topp. Men av en eller annen grunn får den ikke topp karakter - 8/10 osv. Denne anmelderen sier det han mener, og står for det. 6/10 er ikke direkte dårlig, men han er i det minste ærlig.

 

Det er fortsatt en ting som plager meg. Det at Mass Effect 2 fikk full score, syns jeg er patetisk. UrgeLol har nevnt det før 8/9 av 10 er min karakter på ME2. Det at anmelderen var i en lykkerus under anmeldelsen er ingen unnskyldning. :nei: Skjerp dere

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...