Gå til innhold

Olje og gass tar slutt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg snakker om olje og gass som forklaringsmodell for det velstandsnivået vi har i Norge. Tallene du kommer med, forteller ikke noe mer enn om du hadde trukket frem primærnæringenes andel av økonomien for hundre år siden.

Og hvor stort var samlet BNP på den tiden sammenliknet med nå?

 

At noe utgjør så og så mange prosent av eksporten eller statsbudsjettet, betyr ikke at ikke noe helt annet kunne tatt over under andre forhold. Det er tvert imot flere indisier på at det faktisk vil være tilfellet. Det finnes for eksempel mange land som er like velstående som Norge, selv uten oljeressurser. Ifølge Victor Norman kan olje og gass forklare ca. 5 % av det norske velstandsnivået.

Hvis du faktisk ser på BNP ligger Norge godt over de fleste andre land, også vestlige, til tross for at de ofte har en større andel av befolkningen i arbeid. At vi ikke har så stor praktisk nytte av det pga høye priser skyldes nok heller at vi, fordi vi har så mye penger, bare kjøper oss ut av problemer. Det fører til hollandsk syke. Jeg skulle gjerne se hvilken sammenheng Victor Norman har sagt 5% i, har du en lenke?

Lenke til kommentar
Det er flere land i Europa, men de viste ikke alle land i Europa i kilden min, men alle som ble vist hadde en høyere BNP enn Norge.

Og det var nok til at du dro til med "et av de fattigste land i Europa"?

 

Lykke til med journalistkarriereren! :!:

Nei, jeg har hørt det fra farfaren min også. Vi var sannnsynligvis enda fattigere hvis man gikk litt lengre tilbake.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Slettet+513

Ta Kraften ut av drittkraftbørsen, bygg gasskraftverk istedenfor å bare brenne den overflødige gassen. Flere vindmølleparker. Andre typer.

 

Mer Industri som feks Spillindustri. eller noe med ett kult navn som vil pga navnet selge rått.

 

Kombiner nesten gratis strømm sammen med Futuristiske El-bilbatterier som kan få en ferrari til å kjøre 50 mil uten ladning og at bilen kan lades på noen minutter.

 

Leste om en slik batteriteknologi under utvikling i Japan men kanskje oljeindustrien har stoppet dem?

 

Ifølge forskerne som hadde en hemmelig harpiks i batteriene klarte de å få batteriene til å vare i 30 dager med kun 30 minutters ladning.

Tror det var AA versjonene.

 

Det er dette som er løsningen.

 

Man sparer masse Olje som kan konverteres til Rakettdrivstoff. Romforsking som feks Helium 3 blir mer attraktivt med lavere priser på rommprogramm. Kolonisering og utnyttelse av de naturlige og fortsatt urørte Mars ressursene og mineralene. Har det vært liv på Mars i en periode er det garantert en liten mengde olje på den planeten også kull. Gullforekomster og Diamanter rundt Mars vulkaner feks Olympus Mons.

 

Diamanter har en tendens til å dannes rundt supervulkaner. feks Yellowstone.

Med sine gule diamanter.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Det vil aldri gå tomt for hverken olje eller gass. Etter hvert som det blir færre og færre forekomster av disse naturressursene, vil prisene øke i takt med at tilbudet synker, og alternativer vil bli utviklet og utkonkurrere olje og gass. Debatten om hva Norge skal gjøre da, dukker stadig opp, og jeg tviler ikke på at politikerne vil gjøre alt de kan for å finne noe nordmenn kan drive på med i tiden fremover. Jeg tviler imidlertid heller ikke på at de kommer til å mislykkes, og at markedet kommer til å redde dem. Og deretter at politikerne kommer til å ta æren for det. Samme prosedyre som vanlig, med andre ord.

 

Det er uansett ingen grunn til å bekymre seg for fremtiden. Olje og gass forklarer en svært liten andel av Norges velstand, og det kommer ikke til å bli noe problem å finne andre ting å drive på med. Det finnes alltid behov å mette, og når én næring forsvinner, betyr det bare at markedet får en gyllen mulighet til å omdisponere på ressursene som er knyppet opp i denne næringen. Så lenge politikerne ikke blander seg inn, kommer vi sterkere ut av det.

 

Ser at det er mange som tydeligvis ikke har lest denne....

Lenke til kommentar

Det gjør det aldeles ikke. Du tar jo tall ut fra ingensteds.

Oljen kommer til å vare myyyyye lengre enn 15 år.

Så hvorfor kom finanskrisen akkurat da oljeproduksjonene flatet ut globalt 2004 og fremover, og vi fikk 147 dollar fatet i juli 2008?

 

Her er det sammenhenger. Økonomisk vekst og energi henger nært sammen. Fornybar energi er forøvrig tungvint, dyrt og en dråpe i havet.

Lenke til kommentar

Har lest det, og ser ikke helt hvor du vil. Første avsnitt er jeg til dels enig i. Og, vi klare jo selfølgelig også og finne på noe annet å gjøre. Men, når en ser hvor stor verdiskapning en finner innenfor denne sektoren (direkte og inndirekte), så blir det søkt å si at "Olje og gass forklarer en svært liten andel av Norges velstand". 

 

Ja, hadde Norge aldri hatt oljen, så hadde vi fortsatt hatt det bra. Litt bedre en Sverige tipper jeg. Men, det at vi har olje gjør oss sårbare når den tar "slutt". Det tar tid å bygge opp en eksportindustri som kan gi det samme inntektsgrunnlaget som olje/gass. Jo lengere politikerne (som PelsJakob er inne på) forsøker å styre hva nordmenn skal drive på med i tiden fremover, jo nærmere kommer vi en tilstand som i bestefall kan beskrives for "Hollandsk-syke-light".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...