Gå til innhold

Olje og gass tar slutt!


Anbefalte innlegg

Det vil aldri gå tomt for hverken olje eller gass. Etter hvert som det blir færre og færre forekomster av disse naturressursene, vil prisene øke i takt med at tilbudet synker, og alternativer vil bli utviklet og utkonkurrere olje og gass. Debatten om hva Norge skal gjøre da, dukker stadig opp, og jeg tviler ikke på at politikerne vil gjøre alt de kan for å finne noe nordmenn kan drive på med i tiden fremover. Jeg tviler imidlertid heller ikke på at de kommer til å mislykkes, og at markedet kommer til å redde dem. Og deretter at politikerne kommer til å ta æren for det. Samme prosedyre som vanlig, med andre ord.

 

Det er uansett ingen grunn til å bekymre seg for fremtiden. Olje og gass forklarer en svært liten andel av Norges velstand, og det kommer ikke til å bli noe problem å finne andre ting å drive på med. Det finnes alltid behov å mette, og når én næring forsvinner, betyr det bare at markedet får en gyllen mulighet til å omdisponere på ressursene som er knyppet opp i denne næringen. Så lenge politikerne ikke blander seg inn, kommer vi sterkere ut av det.

 

Ser at det er mange som tydeligvis ikke har lest denne....

 

+1

 

Bingo

 

Google på green future for eksempel eller se hvor mange elbiler og hybrider og lignende som begynner å dukke opp. til og med semitrailer har de fått produsert som rein el-trailer.

 

hvis du hadde tatt de 25% av eksisterende olje igjen av det som totalt har vært så har man alikavel olje de neste 50årane men det som er faktum er at vi kommer aldri til å bruke opp de 25% av olje som er igjen. for det første så kommer det hele veien ny olje pga nye ting som er ved den tidsalder at det brytes ned til olje. for det andre så er verden omgjort til oljefritt innen den tid det ville tatt å gå tom for de 25% uansett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hadde Norge aldri hatt oljen, så hadde vi fortsatt hatt det bra. Litt bedre en Sverige tipper jeg.

 

 

Uten norsk olje har vi ikke hat den velferdsstaten vi har i dag, mest sannsynlig måtte vi ha betalt langt høyere skatt, betalt for å gå på skole, betalt mer for å gå på sykehus ect.

Uten oljefondet har Norge blitt enda hardere rammet av finanskrisen, uten oljen har de som jobber innenfor olje/gass sektoren jobbet andre plasser.

 

Men mener også å huske at Sverige har en like stor statsgjeld som vårt oljefond er vert, riktig nok uten å være helt sikker...

Lenke til kommentar

Ja, hadde Norge aldri hatt oljen, så hadde vi fortsatt hatt det bra. Litt bedre en Sverige tipper jeg.

Norge gjorde det ikke særlig bra før vi fikk olje. I 1969 hadde Norge samme BNP per capita som Italia og hadde et enormt eksportunderskudd. Sverige hadde 29% høyere BNP per capita enn Norge hadde.

 

Se på i dag. I dag har Norge 61% høyere BNP per capita enn Sverige. I Sverige er lønningene ca 55% av norske lønninger, men kostnaden er helt klart ikke 55% av norske kostnader. Skattenivået i Sverige mye høyere. Hvor man må betale 42% skatt på en inntekt på 240K norske kroner. I tilegg har Sverige mye kriminalitet, f.eks. Sverige har høyest antall voldteker i Europa. Norges politikk har ikke vært så forskjellig fra Sverige sin, jeg er ganske sikker på at oljen har vært med å hjelpe ganske mye.

Lenke til kommentar

Olje og gass tar slutt en vakker dag...

 

Hva skal Norge leve av DA?

 

Tyske bobiler som ikke får tømt tank eller ladet strøm i et land som er svindyrt på ferie/reise, uteliv og kultur?

Jaggu må de hjem til bobilen kl 02 også, men det er kanskje en annen debatt :)

 

Ekornes stressless får MYE å bære hvis DE skal holde hjulene i landet i gang

 

dette er sannsynligvis et viktigere tema enn de fleste tror.

 

at norge har hatt "peak oil" er innrømet av oljeindustrien allerede, men det som er verdt å vite, er at blant de 98 oljeproduserende landene, 60 av dem er i samme situasjon.

så jeg tror ikke nødvendigvis at på det tidspunktet hvor norge er fri fra olje, at vi ser tyskerne på veien med bobil.

 

faktisk så tror jeg at på dette tidspunktet er det duket for en ny superkrig hvor det ikke er hudfarge eller strategiske posisjoner som er grunnen, men kampen for tilværelsen.

 

nordmenn sutrer så jævlig for bensinprisene at jeg blir bekymret.

visste du at det tar 12 arbeidende menn ett år å produsere like my energi som du får fra 1 liter bensin?

 

olje er en energi kilde uten like, og vi sløser den bort som om den er erstattelig. for å sette det inn i perspektiv - om du skal erstatte energien verden får nå med olje med atom energi, så må du bygge 10.000 anlegg av den store stygge typen. verdens uran vil være oppbrukt på en liten stund.

hydrogen energi har minst 50 års utvikling igjen før den kan anvendes ifølge eksperter.

 

oljeressursene vil ettervert krympe, mens etterspørselen øker eksepsjonelt.

 

huff :dontgetit:

 

politikerne snakker i dag om bærekraftig samfunn. hele gjengen er enten dumme eller lyver. så lenge profitten styrer hva som skjer i verden, vil det aldri være det heller.

 

det som trengs er en ressurs basert økonomi, der vi velger å bruke teknologi og vitenskap til menneskets beste, basert på hva jordkloden kan gi oss på sikt, og ikke hva vi kan tyne ut av den

på kortest mulig tid.

Lenke til kommentar

for å sette kaoset som vil oppstå i perspektiv - prøv å forestille deg at verdens transport i dag står for 75% av det totale oljeforbruket. vi transporterer vann, mat, klær og medisiner blant annet.

spesielt folk i nordnorge burde skjønne verdien av transport.

 

forestill deg hverdagen uten de 4 tingene der.

forestill deg at du har dem, men andre har dem ikke. hvor lang tid tror du det tar før de bestemmer seg for at vi skal dele?

 

ifølge statistikker som er offentilggjort av uavhengige forskere og analytikere, vil økonomien vår som oljen er hovedpulsåren til, være i stort trøbbel i løpet av kort tid. selv om vår generasjon ikke vil oppleve mangel (noe jeg tror den vil), så vil den til slutt være et brutalt faktum. på tide å bruke profitten på andre ting enn å fylle lommene til de du oftest ser under palmetrær i mobiltelefonen som lyder "kjøp, selg, legg ned, slakt".

 

:mad:

Lenke til kommentar

faktisk så tror jeg at på dette tidspunktet er det duket for en ny superkrig hvor det ikke er hudfarge eller strategiske posisjoner som er grunnen, men kampen for tilværelsen.

Dream on. Hvem er det som skal krige mot hverandre? Hvorfor? Krig er dyrt og er generelt sett mellom folkegrupper som hater hverandre.

 

politikerne snakker i dag om bærekraftig samfunn. hele gjengen er enten dumme eller lyver. så lenge profitten styrer hva som skjer i verden, vil det aldri være det heller.

 

det som trengs er en ressurs basert økonomi, der vi velger å bruke teknologi og vitenskap til menneskets beste, basert på hva jordkloden kan gi oss på sikt, og ikke hva vi kan tyne ut av den

på kortest mulig tid.

Hva er så ille med profitt? Hvordan planlegger du ellers at folk skal starte firmaer hvis det ikke eksisterer profitt, fordi jeg vil 100% sikkert ikke starte et firma hvis jeg vet at jeg får normal lønn om det går bra, mens hvis det går dårlig ender jeg opp konkurs. Lager ingen bedrifter vil det heller ikke bli nok jobber og økonomien vil ikke utvikle seg i takt med andre økonomier.

 

Hvis du mener at dagens forbruk er ikke bærekraftig så kan du få til offentlige restriksjoner. Problemet i dag er at miljøvernere driver å kommer med hauger av falske trusler og til og med lyver (Al Gore). Da blir det vanskelig å vite hva som er en virkelig trussel og hva som ikke er det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

krig er dyrt hehehe.

 

sant nok, men krig er faktisk ekstremt lønnsomt for enkelte.

og det er neppe de som betaler krigen som skyver for det, men de som proffitterer.

hvorfor tror du det egentlig er krig i irak nå?

for å bringe demokrati og fred? haha.

 

irak er i total kaos, det finnes ingen sikkerhet eller fungerende institusjoner, amerikanerne som skulle passe på folket passer faktisk på det eneste som er i sikkerhet der nede - oljefeltene.

 

i andre verdenskrig, så er det dokumentert at flere ingeniører hevdet at roten til krigen og den beste muligheten til å avslutte det fortest mulig, var å ta ut fabrikkene og energi kildene til naziene. er det ulogisk? nei. ville det vært profitt i det? nei.

tror du vet svaret nå.

 

om du ikke tror meg så kan du jo kanskje bruke litt energi på å utforske temaet, i stedet for å synse så mye.

Lenke til kommentar

[...]i andre verdenskrig, så er det dokumentert at flere ingeniører hevdet at roten til krigen og den beste muligheten til å avslutte det fortest mulig, var å ta ut fabrikkene og energi kildene til naziene. er det ulogisk? nei. ville det vært profitt i det? nei.

tror du vet svaret nå. [...]

 

Og poenget er?

 

Å bombe hverandres produsjonsmiddler, råvarer og transport var da noe man drev med i stor skala på begge sider.

Lenke til kommentar

hva som er galt med profitt?

 

hmm

 

tror faktisk jeg trenger god tid for å utdype det komplett.

blir nok ikke bare 1 post heller, men mange.

 

etpar stikkord for profitt

 

-krig

-forurensing

-drap

-tyveri

-narkotika

-ekstrem rikdomsforskyvning

-fattigdom

-nød

 

alle disse tingene er hovedsaklig direkte årsaker av profitt.

 

det er mer.

 

demokrati i vårt samfunn er bare å glemme.

demokrati er faktisk aldri blitt spesifikt definert men ideen er at folk styrer. merkelig at i dette tilfelle, mennesker har stemt slik at 95% av verdens rikdommer tilhører 1% av befolkningen.

 

du er fri i den forstand at ingen kommer til å ta deg for å ytre din mening, og du kan gjøre hva du vil innenfor visse regler.

men hvor fri er du? tenk på hvor fri du er nå, og hvor hvor fri du ville vært om du mistet inntektskilden din.

 

enda en ting som er gal med profitten.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

 

 

Og poenget er?

 

Å bombe hverandres produsjonsmiddler, råvarer og transport var da noe man drev med i stor skala på begge sider.

 

i små skala mener du vel. :yes:

 

edit

poenget er at selv om krig er dyrt, så er det ekstremt lønnsomt for enkelte folk, og å vedlikeholde en krig er mye mye mer lønnsomt enn å utføre den.

 

i 1991 da usa bombet irak, hoppet oljeprisen for eksempel fra 13 dollar til 40 dollar per fat.

 

tenk på deg selv. hvor mye penger ville du kreve for å gjøre diverse unormale handlinger? så tenker du på at du er bare en liten smågutt i forskjell til de som virkelig driver på.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Olje og gass tar slutt en vakker dag...

 

Hva skal Norge leve av DA?

 

En av de førti milliarder "ren energi" tiltakene som allerede er lansert.

 

Fram til da foreslår jeg at man borer brønner til den store gullmedalje slik at det enda er penger å tjene på å drive med det.

Lenke til kommentar

Olje og gass tar slutt en vakker dag...

 

Hva skal Norge leve av DA?

 

En av de førti milliarder "ren energi" tiltakene som allerede er lansert.

 

Fram til da foreslår jeg at man borer brønner til den store gullmedalje slik at det enda er penger å tjene på å drive med det.

 

 

faktisk så er det ganske dumt å annta at verdensøkonomien vil bevares når oljen begynner å ta slutt. oljen er tross alt hovedblodåren, det kan du bare sjekke om du vil.

om verdens oljeøkonomi kræsjer, så kræsjer sannsynligvis mange andre ting, sparekontoer kan bli en av dem (oljefondet). at vi ikke bruker mer penger på forskning og teknologi mens de enda er verdt noe er utenfor min fatte evne.

 

norge er uansett godt stillt for oljetørke, vi har stort potensiale. men på verdensbasis blir det håpløst, og om land begynner å miste strøm eller olje, så tror jeg neppe at norske grensa er hard for dem å passere.

 

skyve problemet foran seg mens man maser om å fortsette boring gjør bare problemet større.

 

faktisk, på en måte så er det å ha lov til egen mening farlig.

 

da nasa lanserte romprogrammet, så var den gjennomsnittlige meningen at de ville ikke komme seg til månen på 1000 år.

 

om man hører på slike folk, da kan du selv tenke deg hvor det ender.

 

at de norske politikerne engasjerer seg i barnehage for alle mens de ignorerer de store problemene viser bare at norge, samt de fleste land i verden er styrt av armani kledde apekatter som heller vil være komfortabel enn å gjøre jobben sin.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Folk må slutte å stemme på surrealistisk vrangforestillingsparti.

Faktisk må folk engasjere seg og starte et annet parti, tuftet på realisme og vanlige folk med erfaring fra det virkelige liv - ingen av politikerne forstår seg på en dritt, rett og slett fordi de er yrkespolitikere.

Lenke til kommentar

Olje og gass tar slutt en vakker dag...

 

Hva skal Norge leve av DA?

 

En av de førti milliarder "ren energi" tiltakene som allerede er lansert.

 

Fram til da foreslår jeg at man borer brønner til den store gullmedalje slik at det enda er penger å tjene på å drive med det.

 

Tror ikke du vet så mye om energi og fysikk. Mewn fortsett gjerne og lev i boblen.

Lenke til kommentar

Google på green future for eksempel eller se hvor mange elbiler og hybrider og lignende som begynner å dukke opp. til og med semitrailer har de fått produsert som rein el-trailer.

 

hvis du hadde tatt de 25% av eksisterende olje igjen av det som totalt har vært så har man alikavel olje de neste 50årane men det som er faktum er at vi kommer aldri til å bruke opp de 25% av olje som er igjen. for det første så kommer det hele veien ny olje pga nye ting som er ved den tidsalder at det brytes ned til olje. for det andre så er verden omgjort til oljefritt innen den tid det ville tatt å gå tom for de 25% uansett

 

Vi er på flere måter allerede kommet til "peak oil" allerede nå og vi vil snart begynne å merke effektene. Det betyr ikke at vi går tom men at vi er i ferd med å gjøre det, oljen blir dyrere å hente opp fra grunnen og mengdene vil minke. Noen krise tror jeg ikke det er men det vil føre til forandringer, mens olje blir dyrere og sjeldnere vil folk flest fase over til andre energikilder. Atomkraft kan gi oss all energien vi trenger.

 

Noe sier meg at statistikken du bruker er helt feil - jeg tror ikke den tar høyde for vekst.

 

I løpet av de neste 10 år vil vi utvinne mer olje enn vi har gjort sammenlagt de siste hundre årene. Og de påfølgende 10 år vil det samme skje, hvis ikke peak oil setter en stopper for det.

 

* Forutsatt at forbruket har hatt stabil vekst, dette mener jeg at den har vært men jeg har ikke noen kilde til det.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Norge har gode tilganger på strømkraftverk som går på vann. Dette er nevnt tidligere.

 

Olivin? Norge eksporterer dette i stor grad.

 

Fisk? Dette eksporteres det også en del av.

 

Skogbruk kanskje?

 

Norges kompetanse innen oljeboring på havet kan brukes til f. eks CO2-lagring i tomme oljereservoarer

 

Sand og pukk er blant Norges ledende eksportvarer når det gjelder "steinindustri"

 

solcelle?

Lenke til kommentar

Thorium!

 

Ellers så skal det nevnes at vi ikke bare er råvareeksportør men også videreforedler stein og vannkraft til metaller. Dette er faktisk den nest største enkeltstående inntektskilden vår etter olje. (Kun fisk er større).

 

I tillegg har vi store forekomster av rent vann som muligens kan bli en eksportvare i framtida. I et langt perspektiv er vann en vare med økende etterspørsel på verdensmarkedet. Mulig det kan bli noe av prosjektet med tauing av enorme vannposer til Afrika en gang i framtida?

 

Men vi har også en rekke mindre teknologibedrifter av ulike slag som til sammen utgjør store deler av den landbaserte eksporten.

 

Sand og pukk er typiske lokale varer som alle land har lokale ressurser av. Frakt er en vesentlig del av totaltkostnaden.

 

Skogbruk er presset på pris av land med lavere levekostnader, men har ikke samme eksportstøtte eller driftstøtte som landbruket. Slik statlig støtte er forøvrig ikke forenelig med enorme inntektstap til staten etter et oljekrakk.

 

Norges strategi for tiden etter et oljekrakk bør altså være å kutte kraftig i offentlige utgifter på de stedene som gir minst konsekvenser for befolkningen, samtidig som vi bør samle kreftene om videreforedling av de råvarene vi har geografiske og kulturelle fortrinn på (kraft, mineraler, fisk, teknologi). Eksport av videreforeldrede varer er mer lønnsomt enn eksport av ubehandlede råvarer.

 

Jeg tror Norge kan komme svært godt ut av et oljekrakk i forhold til mange andre oljekonsumerende og oljeproduserende nasjoner, selv om vi skulle være å uheldig å miste oljefondet i krakket.

Lenke til kommentar

det vi trenger er en skikkelig regjering, som kan ta fremtidens problemer alvorlig, og ikke skyve dem foran seg.

 

vi trenger tung satsing innenfor vitenskap, teknologi, alternativ energi spesielt (hydrogen f. eks.).

 

vi har råd til dette, og den eneste unnskyldningen man har for å ikke ta det for seg er "vi kan ta det der i morra, i dag skal vi ha diverse forbud, påbud og begrensninger".

 

 

men så lenge regjeringen vår er det den er, så vil det bli ekstremt vanskelig. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...