Gå til innhold

Olje og gass tar slutt!


Anbefalte innlegg

Olje og gass tar slutt en vakker dag...

 

Hva skal Norge leve av DA?

 

Tyske bobiler som ikke får tømt tank eller ladet strøm i et land som er svindyrt på ferie/reise, uteliv og kultur?

Jaggu må de hjem til bobilen kl 02 også, men det er kanskje en annen debatt :)

 

Ekornes stressless får MYE å bære hvis DE skal holde hjulene i landet i gang

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om industrien og det private næringslivet får lov å leve så har vi vil litt mer å stå på når olje deponiene er tomme.

Så lenge industrien blir beskattet og avgiftsbelagt opp over ørene så er det ikke så rart at vi har lite industri i landet.

Norge har idag mange pioneer bedrifter som utvikler teknologi rundt oljen.

Men dette inovationen kan brukes til noe annet også!!

Det er ikke slik at vi kun kan løse problemer vedr. olje og gass utvinning!

Se Hydro aluminium! Har faktisk frem til i år vært en av de største aluminiums produsentene i verden, men regjeringen var for FEIG til å gi Hydro billigere strøm!

Så nå er en av norges største arbeidsgivere BORTE!

Lenke til kommentar
I tillegg har vi et ganske så stort pengefond spm vi har spart oss opp til, så vi klarer oss i en stund uansett.

Det er ikke særlig stort skal jeg si deg, om vi må bruke det til å demme opp for en eventuelt bråstopp i oljeinntektene og de ringvirkninger det måtte få.

Tenk blant annet på at det er nok noen tusen mennesker som jobber der ute, de skal også ha jobb når olje"eventyret" tar slutt.

 

Men vi stiller nok forberedt når den tid kommer - hvis politikerne snart innser at de må få ut fingeren og starte på forberedelsene rimelig snart.

Lenke til kommentar

Det vil nok aldri bli særlig med industri i landet. Dette skyldes blant annet høy levestandard (ergo dyr arbeidskraft), høye strømpriser og høy beskatning. Det er rett og slett ikke like lønnsomt å drive industri i Norge som i andre land. Derimot tror jeg Norge kan gjøre det bra dersom vi heller satser på å skape en kunnskapsdrevet økonomi. Det vi trenger er flere og ebdre forskninginstitusjoner. Vi bør oppmuntre til og legge til rette for at folk skal kunne ta høyere grader på universitetene. Det bør være mulig å skape forskere som kan drive fram og utvikle nye teknologier og konsepter det går ann å bygge virksomheter av. Det foregår en hel del forskning på petroleumsvirksomhet i Norge deriblant geofysikk. Det er vel å bra å skaffe kunnskap innen dette feltet da det fortsatt er oljeindustrien som skaper de store inntektene i Norge.

 

Men når oljen og gassen en dag tar slutt kan det være greit å ha kompetente forskere og fagfolk innen andre vitenskaplige felter. NTNU tilbyr noen fremtidsrettede fag innen teknologi, deriblant nanoteknologi. Dette er fag vi trenger flere av ved universitetene i landet. Mer satsing på forskningsprosjekter kunne også være greit. Universitetene skal ikke bare tilby teoretisk læring, men også legge opp til at studenter ved mastergrader og høyere skal kunne delta i forskningsprosjekter som gir resultater og som kan transformeres til fungerende økonomiske virksomheter. Kunnskapssamfunnet er framtiden. Uten kunnskap kommer man til å falle akter ut og ikke ha noe å tilby andre land.

Lenke til kommentar

Kan ikke du liste opp en liste over store oppfinnelser, som har kommet som følge av universitetsutdanelse...?

Kan ikke du liste opp eksport tallene til kommunene i norge side om side med antallet høyere utdannede...?

Jeg tror mange mister kontakten med den virkelige verden, det er påtide at folk skjønner at vi ikke alle kan jobbe med å selge konialvarer til hverandre!

Det finnes andre land i verden som har høyere levestandard og dyrere strøm en norge som har industri, (Japan) riktignok i tilbakegang men de i likhet med norge jobber fortsatt med å utvikle produktene sine.

Industrien må opprettholdes om vi ønsker å ha flere bein å stå på!

Å legge ned industrien for å satse på at vi skal tjenepenger på at folk tar høyere utdanning er GALSKAP!

Endret av Tjorven #138
Lenke til kommentar
Kan ikke du liste opp en liste over store oppfinnelser, som har kommet som følge av universitetsutdanelse...?

 

Kan du nevne noen kjente fysikere fra det siste århundert som ikke har universitetsutdannelse? Internett, transistorer, WWW ble oppfunnet av folk med universitetsutdannelse, bare for å nevne noe HW-aktuelt, intel ble grunnlagt av folk med universitetsutdannelse, det samme er vel AMD.

 

AtW

 

Se Hydro aluminium! Har faktisk frem til i år vært en av de største aluminiums produsentene i verden, men regjeringen var for FEIG til å gi Hydro billigere strøm!

Så nå er en av norges største arbeidsgivere BORTE!

 

Hvorfor skal vi bruke penger på å subsidiere insutri som tydligvis ikke er levedyktig uten subsidier?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er mer som skal til. Det handler ikke bare om forskning, men også legge til rette for å lage industri i Norge. Det er mange som ønsker å lage bedrifter i Norge på grunn av nordmenns nasjonalfølelse, men siden det ikke fungerer økonomisk ender de fleste prosjektene i utenlandet. I dag eksporterer vi nesten bare olje.

 

Hva som vil skje med Norge vil jeg ikke spå, men jeg er ganske sikker på at for store deler av Europa er ikke fremtiden lys.

Lenke til kommentar
I tillegg har vi et ganske så stort pengefond spm vi har spart oss opp til, så vi klarer oss i en stund uansett.

 

Det er jeg ikke så trygg på. Om årsaken er dumhet eller korrupsjon vet jeg ikke, men Norge tapte nylig en tredjedel av hele fondet. Denne andelen av fondet var "investert" i blant annet amerikanske subprime-lån, noe som umulig kan ha blitt gjort av mennesker med gode intensjoner og fornuften i behold.

 

Nok om det, fremtidsplanene for Oljefondet er å øke grensen for hvor stor andel av det som kan investeres. Grensen er på rundt 30% men dette ønskes hevet til 60%. Neste gang vi taper forsvinner ytterligere to tredjedeler av hva som er igjen av fondet.

 

Mediene bryr seg ikke om dette, og ikke folket heller, så lite vil bli gjort med dette i tiden som kommer. Min oppfatning da blir at oljefondet vil tapes før oljen tar slutt.

 

Noen løsning har jeg ikke, men jeg ville ikke ha stolt på at oljefondet vil hjelpe oss til noe som helst.

Lenke til kommentar
Nok om det, fremtidsplanene for Oljefondet er å øke grensen for hvor stor andel av det som kan investeres. Grensen er på rundt 30% men dette ønskes hevet til 60%. Neste gang vi taper forsvinner ytterligere to tredjedeler av hva som er igjen av fondet.

Det er ikke sånn det virker når man investerer i aksjer. Aksjeprisene har økt drastisk igjen siden den verste perioden, og verdien på oljefondet er nå høyere enn den var. Hele oljefondet er for øvrig allerede investert, spørsmålet er bare hvor mye som skal settes i obligasjoner og rentepapirer, og hvor mye som skal i aksjer. Begge deler kan man både tjene og tape penger på. Regjeringen har endret fra 40% aksjer til 60%, og det ser ut til at det ble gjennomført på et svært heldig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Kan ikke du liste opp en liste over store oppfinnelser, som har kommet som følge av universitetsutdanelse...?

 

Kan du nevne noen kjente fysikere fra det siste århundert som ikke har universitetsutdannelse? Internett, transistorer, WWW ble oppfunnet av folk med universitetsutdannelse, bare for å nevne noe HW-aktuelt, intel ble grunnlagt av folk med universitetsutdannelse, det samme er vel AMD.

 

AtW

 

Se Hydro aluminium! Har faktisk frem til i år vært en av de største aluminiums produsentene i verden, men regjeringen var for FEIG til å gi Hydro billigere strøm!

Så nå er en av norges største arbeidsgivere BORTE!

 

Hvorfor skal vi bruke penger på å subsidiere insutri som tydligvis ikke er levedyktig uten subsidier?

 

AtW

 

Vell... PC'n var vell mer et vulgert undgdoms utspill en seriøs forskning gjort av forskere.

Jeg betviler også at Oxford utdanningen til Tim Berners hadde særlig mye med nettverks protokoller å gjøre....

Jeg mener ikke at vi ikke har behov for at folk utdanner seg, men jeg synes ting har sklidd veldig ut når det i norge faktisk må ha et eget kvalifiserings år for å bedømme om studentene har evnen til å tenke selv, da tror jeg faktisk at det er litt for stor pågang (i allefall av feil type studenter) på universitetene.

Det har aldrig vært og kommer aldrig til å være universitetene som skaper inovativitet, det er BEHOV som skaper inovativitet.

Behov finner vi mye av i industri og krig, det jo skapes et kunstig behov også, som å planlegge en eksedisjon i verdensrommet, men er det ikke da bedre å faktisk produsere noe??

 

Det slår meg at du ikke har fulgt den her Hydro Aluminum saken heller.

Industrien var ikke subsidiert, men de fikk kjøpe billigere strøm en meningmann, (til informasjon så eide de kraftverkene selv) når de da måtte betale Co2 avgift på sin egenproduserte VANNKRAFT!! ble det vell liten lønnsomhet i produksjonen og den ble nedlagt.

Lenke til kommentar
Kan ikke du liste opp en liste over store oppfinnelser, som har kommet som følge av universitetsutdanelse...?

 

Kan du nevne noen kjente fysikere fra det siste århundert som ikke har universitetsutdannelse? Internett, transistorer, WWW ble oppfunnet av folk med universitetsutdannelse, bare for å nevne noe HW-aktuelt, intel ble grunnlagt av folk med universitetsutdannelse, det samme er vel AMD.

 

AtW

 

Se Hydro aluminium! Har faktisk frem til i år vært en av de største aluminiums produsentene i verden, men regjeringen var for FEIG til å gi Hydro billigere strøm!

Så nå er en av norges største arbeidsgivere BORTE!

 

Hvorfor skal vi bruke penger på å subsidiere insutri som tydligvis ikke er levedyktig uten subsidier?

 

AtW

 

Vell... PC'n var vell mer et vulgert undgdoms utspill en seriøs forskning gjort av forskere.

Jeg betviler også at Oxford utdanningen til Tim Berners hadde særlig mye med nettverks protokoller å gjøre....

Jeg mener ikke at vi ikke har behov for at folk utdanner seg, men jeg synes ting har sklidd veldig ut når det i norge faktisk må ha et eget kvalifiserings år for å bedømme om studentene har evnen til å tenke selv, da tror jeg faktisk at det er litt for stor pågang (i allefall av feil type studenter) på universitetene.

Det har aldrig vært og kommer aldrig til å være universitetene som skaper inovativitet, det er BEHOV som skaper inovativitet.

Behov finner vi mye av i industri og krig, det jo skapes et kunstig behov også, som å planlegge en eksedisjon i verdensrommet, men er det ikke da bedre å faktisk produsere noe??

 

Det slår meg at du ikke har fulgt den her Hydro Aluminum saken heller.

Industrien var ikke subsidiert, men de fikk kjøpe billigere strøm en meningmann, (til informasjon så eide de kraftverkene selv) når de da måtte betale Co2 avgift på sin egenproduserte VANNKRAFT!! ble det vell liten lønnsomhet i produksjonen og den ble nedlagt.

 

Hva er det du prøver å si? Transisoteren og PCen har gjort enormt mye for forskning og samfunnets utvikling. Tror du Tim Berners hadde vært med på å utvikle www om han aldri gikk på universitet?

 

Man kan vel alltids argumentere for at behov skaper innovasjon, men isåfall manifisterer dette seg ved at folk går på universitet for å bedre kunne drive med innovasjon. Personlig mener jeg det er viktigere å drive med utforskning av rommet enn mye annet. Jeg ser rett og slett ikke at du har noen dekning for å bagatellisere universitetsutdannelse som et ledd i framgang og forskning.

 

Å kjøpe billigere strøm enn markedspris er subsidiering.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror svaret er enkelt.

 

Det Norge må satse på, er å gi litt kunnskap til "mannen uten egenskaper" slik at vi alle kan lage de mest nødvendige ting vi trenger eller som vi må reparere.

 

Dette forbrukssamfunnet som importerer luksus er det som tømmer vårt hav for både fisk og olje, som vi kunne fint ha brukt selv. Dessuten kunne vi også satt oss mål om å redusere befolkningen, som et foregangsland.

 

Hadde vi vært halvparten i befolkningen enn det vi er i dag hadde vi hatt dobbelt så mye til hver, tenk på det :tease:

Lenke til kommentar

Hvem var det som hadde ideen med hjemme pc sa du??

Nei jeg tror ikke at det var nødvendig for Tim Berners å ta en Oxford utdannelse for å utvikle www...!!

Skoler og universiteter skaper ikke dyktige folk! De hjelper de igang....

Jeg vet ikke hvor gammel eller vilken bagrund du er ATW, men jeg betivler sterkt at du har sett særlig av den norske idustrien.

 

Det kan vell hende det pr definisjon er substidiering.

MEN de eide kraftverket selv hvordan kan det da forsvares en Co2 avgift på denne strømmen som førte til tap av 300 arbeidsplasser, og en hel hurv med milliarder i eksport.

Lenke til kommentar
Hvem var det som hadde ideen med hjemme pc sa du??

Nei jeg tror ikke at det var nødvendig for Tim Berners å ta en Oxford utdannelse for å utvikle www...!!

Skoler og universiteter skaper ikke dyktige folk! De hjelper de igang....

Jeg vet ikke hvor gammel eller vilken bagrund du er ATW, men jeg betivler sterkt at du har sett særlig av den norske idustrien.

 

Det kan vell hende det pr definisjon er substidiering.

MEN de eide kraftverket selv hvordan kan det da forsvares en Co2 avgift på denne strømmen som førte til tap av 300 arbeidsplasser, og en hel hurv med milliarder i eksport.

 

Hvor har jeg sagt noe om ideen med hjemmePCer? Men om vi skal bevege oss inn på det temaet, så var vel kanskje Commodore PET den første hjemmePCen, og den ble utviklet av en man med universitetsutdannelse.

 

Dyktige folk blir gjerne enda dyktigere av å gå på universitet, om du ser på det som å skape dyktighet eller ikke blir en definisjonssak, det er ingen spesiell grunn til å tro universitetsutdannede mister kontakt med verdenen, og det er såvidt jeg kan se nærmest ingen dekning for dine antydninger om at folk med universitetsutdannelse i liten grad står for oppfinnelser og framgang, tvert imot er det folk med universitetsutdannelse som står bak det aller meste av viktige oppfinnelser (ihvertfall i moderne tid, der de fleste har mulighet til å gå på universitet).

 

Du får betvile min erfaring med industrien alt du vil, hva du tror om min erfaring er uansett irrelevant for hvor gode mine argumenter er.

 

Hydro har jo lagt ned flere produksjonslinjer med aluminium i år såvidt jeg har fått med meg, så jeg vet ikke akkurat hvilket kraftverk du sikter til, men hydro

har vel forholdt seg til de samme reglene som alle andre, så det er vel snakk om salg til staten med en avtale for subsidiert strøm en periode, evt hjemfallsrett som i bruk. Såfremt du ikke mener det er lovbrudd inn i bildet kan det fint forsvares at hydro må holde seg til de samme vilkårene som alle andre, istedet for å få spesialavtaler med staten, hva gjør akkurat aluminiumsproduksjon verdig denne subsidiering kontra andre aktiviteter?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...