Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

"Vi gir ikke 6er på kapittel-/småprøver"


Anbefalte innlegg

Skrevet

Så klart du vil det, men du har ikke vist noe mer. Ser ikke hva eksempelet sier.

At det må være vekting er vi enige om. Men er det ikke bedre at denne vektingen faktisk er synlig og tydelig, slik den er hvis noen prøver ikke gir 6?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, ser den. Men her har vi ganske tydelig vekting med 2 prøver i hvert fag per termin + tentamen i en del fag. Så det er ganske klart.

Men med det systemet som blir brukt her er det lettere å vite hvor man ligger.

 

Poenget mitt var at om man har en prøve der læreren sier at man ikke kan vise mer enn en femmer, så burde prøven ha vært vanskeligere. :)

Skrevet

^

Alle prøvene kan jo ikke være psykovanskelige da, det blir for tidkrevende for læreren. Noen prøver er kun for å sjekke hvordan elevene ligger an med pensumet.

Skrevet
Jo, ser den. Men her har vi ganske tydelig vekting med 2 prøver i hvert fag per termin + tentamen i en del fag. Så det er ganske klart.

Men med det systemet som blir brukt her er det lettere å vite hvor man ligger.

 

Poenget mitt var at om man har en prøve der læreren sier at man ikke kan vise mer enn en femmer, så burde prøven ha vært vanskeligere. :)

Det kan jeg være enig i, men i grunnskolen kan man ikke stole på at elevene jobber jevnt og trutt hvis man ikke plager dem med prøver ganske ofte.

Skrevet

Det er jo egentlig relativt. Tror mange snakker litt om hverandre, på en måte.

Eleven kan jo vise svært høy kompetanse i temaet eleven testes i.

Et eksempel for å klargjøre. La oss si at dette foregår på videregående og at eleven får en totimersprøve om f.eks vektorregning. Viser eleven at han/hun har stor kompetanse innenfor dette temaet bør eleven premieres med karakter 6. Gitt at det er mulighet for å vise høy kompetanse. Dette implikerer IKKE at eleven har stor kompetanse innenfor faget, derimot. Derfor bør avsluttende prøver vektlegges i høyere grad enn alle andre prøver.

Gjest member-101642
Skrevet

Hvis prøven har en absolutt fasit og ens svar tilsvarer den, skal man ha beste karakter. Dersom læreren mener at prøvens vanskelighetsgrad er for lav til å gi en bestemt karakter, bør han benytte seg av bestått/ikke bestått i stedet for karakterskalaen.

Skrevet

Det virker som om noen her mener at 6eren skal vise at du har ekstremt høy kompetanse i hele faget, ikke bare i det emne du har om. Da blir det også feil å gi en ener, for da viser jo den at du har ekstremt lav kompetanse i hele faget.

Skrevet

6-eren på standpunkt skal vise det. Ingen småprøve kan gi noe helhetlig bilde, det er derfor man deler opp i tema. En prøve innen et tema kan godt være egnet til å vise mangel på kompetanse selv om den ikke er egnet til det motsatte.

Skrevet
Det er jo det jeg sier. 6 skal bety kjempebra. Det er ikke kjempebra å få alt rett på f.eks. en gloseprøve med 10 ord. At man får 6 skal ikke bety at det er perfekt, det er halve poenget. Perfekt finnes ikke. Men det skal være vanskelig å oppnå den, og 2-3 elever på sekseren i hver klasse er i meste laget.

6 = Full score. Om prøvens premisser er basert på ett riktig svar skal det gis full score for riktig svar.

F.eks matteprøver. Får du alle svar (og utregninger) riktig får du 6.

 

For deg virker det som 6'ern skal være nesten uoppnåelig. Og det blir feil. Akkurat slik tankegang lærerne har.

 

6-er på matteprøver er minst 95% av oppnåelig poengsum på alle prøvene jeg har hatt i norsk skole.

Skrevet
Ja, i matte har jeg aldri hatt noe problem. Kan ha noe med at de som er flink i matte har en bedre forståelse for karaktersystemet enn gamle konservative norsk-lærere :)

 

Evt at det er ganske mye lettere å evaluere en matteprøve fremfor en norskstil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...