Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

"Vi gir ikke 6er på kapittel-/småprøver"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det sier seg selv. Av samme grunn som at når man løfter en stein på 5 kilo, viser man at man også ville klart å løfte en på 1 kilo. Når man løfter en stein på 1 kilo, viser man ikke at man klarer å løfte en på 5.

 

Hvis prøven teller nok til at du kan stryke, må den nødvendigvis også telle nok til at du kan få toppkarakter. Alt annet er urimelig og totalt ulogisk.

En liten filleprøve får deg ikke strøket i et fag.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Skrev et sykt bra innlegg, men internettet klikket og drepte det, så her er en forkortet versjon.

 

Er helt enig i vektløftingseksempelet. For å få en 6er må du vise det lille ekstra. Det kan man ikke på alle prøver, siden noen bare er simple kontrollprøver som teller svært lite.

 

Og Mokko, ja, du kan godt være elendlig i kapittelet om "Karbonatomets Kjemi" og et geni i kjønnsykdommer, men dette viser at du ikke kan få en 6er sammenlagt! For å få det må du være god i alt.

Lenke til kommentar
Nei? Om man stryker på ett tema i Naturfag, så betyr ikke det at man er elendig i et annet. Sammenligningen din med vektløfting funker ikke.

Jeg ser ikke noe argument her. Ja, det stemmer at man kan være flink til forskjellige ting innen samme fag, men hvorfor skal de ha noe å si for trådens tema? Hvorfor skal dette føre til at man ikke skal kunne begrense noen prøver til 5?

Forresten vil jeg mene at hvis man rett og slett stryker på ett tema i naturfag, da er man sannsynligvis generelt ganske dårlig i det faget. Bare en kommentar.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det har noe med å gjøre at 6eren er en hel spesiell karakter! Hvis jeg ikke har noen skrivefeil i min norskinnlevering, kvalifiserer ikke dette meg til en 6er. Og jeg har hatt matteprøver der jeg har hatt alle svar rett, men ikke fått 6er pga. feil i føring. 6eren kan etter min mening ikke gies til hva som helst.

 

Et litt rart argument fra Matlagingen; at du putter alle ingrediensene i sånn som de skal, og følger oppskriften, garanterer ikke nødvendvis at du får en 6er. Det skal noe helt ekstra til! Ikke alle prøver er laget for at elevene skal få vise det lille ekstra, de er bare ment som en kontrollprøve på om elevene klarer å følge med på det grunnleggende pensumet.

Lenke til kommentar

Ja, og for å få dem til å jobbe jevnt og trutt med stoffet. De store testene kommer på slutten av semesteret. Hvis man kan få 6 på småprøver som man kan på tentamen, gir dette et inntrykk av at karakterene er mer likestilte enn de er i virkeligheten. Det virker som om alle er enige i at tentamenskarakteren teller mye mer enn på en liten prøve.

 

I utgangspunktet gikk jeg inn i tråden for å argumentere imot alle de som lot til å mene at det sa seg selv at det ikke finnes noen prøver det ikke burde være mulig å få 6 på. Det gjør det ikke. Man kan si at lærerne burde lage vanskeligere prøver slik, men da kunne det ikke vært så mange som det bør være i grunnskolen.

Lenke til kommentar

I eksemplene dine gjør du feil, Constance. Hva med en matteprøve der man har alt rett, løser på riktig måte og har ingen førefeil. Skal man da ikke få sekser?

 

Isbilen: Jeg skjønner argumentene dine, men jeg vil heller ha det slik at man bruker hele karakterskalaen, med forskjellig vekting på prøver og tentamen. (Her er forøvrig de minste prøvene våre 2-timersprøver).

For å bruke eksempelet ditt med vekter: Om jeg klarer 5 kg, vil jeg også ha muligheten til å prøve 6 kg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...