Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

"Vi gir ikke 6er på kapittel-/småprøver"


Anbefalte innlegg

Hvordan skal eleven da oppnå 6 på en slik prøve? Om det ikke er mulig er karakterskalaen ubrukelig på slike prøver.

Om man ikke kan oppnå 6 på prøven er det prøven det er noe galt med, ikke eleven.

Prøven er til for å teste eleven va han kan, om den er for enkel er det læreren sitt problem.

Det er ikke noe poeng i at det skal være mulig å få 6 på alle prøver.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg også vet og har selv opplevd at de ikke gier full pott.

 

Jeg tenker det samme hver gang: "WHAT!!!?"

 

Det er så lite logisk som det blir. Jeg har diskutert og kranglet, men det er som å konventere hele KRIK-laget til hinduismen..

 

Du tippet sikkert at jeg mener det er helt feil. Om at er rett så er alt rett. har du 20 av 20 spm. riktig så blir det 6/6

ikke 5,9/6..

Lenke til kommentar
Ja, det var en dårlig utydelig eksempel :blush: , hvorfor skal noen arbeide hardt om de er bevist at de ikke blir belønnet for arbeidet?
Fordi du gjerne trenger alt rett på småprøvene for å få en 6-er i standpunkt. Når Høyeste mulige karakter på noen prøver er 5, sier det seg selv at en femmer på dem ikke ødelegger for 6-er i standpunkt.
Lenke til kommentar

Eg begriper ikkje poenget med å la 6-eren havne utanfor skalaen, det gjer ikkje meining. Sjølv om ein testast på eit lavt nivå skal ein også ha mulegheita til å få 6 på eit lavt nivå. Småprøvar gjer også utslag, og da skal dei kunne gjere utslag heilt opp som ned.

 

Det er ikke noe poeng i at det skal være mulig å få 6 på alle prøver.

Men kvifor skal det likevel ikkje vere muleg? Det er urimeleg at prøvar anses som så små at dei ikkje skal inkludere alle karakterar. Ein bør heller satse på ein dynamisk skala der grensene flyttast oppover, slik at til dømes du må ha 50% riktig for 2, 65% for 3, 80% for 4, 95% for 5 og 100% for 6.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ikke noe problem med prøver som bare går til fem, bare det er klart på forhånd. Det er ingenting i veien for at de likevel skal kunne gi fullt utslag på standpunktkarakteren. Det er fullt mulig å regne ut maksimal poengsum gjennom et år. Sett at man har 10 småprøver og to store. Da vil maks poengsum bli 5x10+2x6 = 62. Det er ikke så veldig mye vanskeligere å regne seg frem til enn om alle 12 prøvene kunne gi sekser.

 

Jeg har enda ikke sett noen god forklaring på hvorfor det ikke gjør det. Men her er flere grunner til at det gir mening:

 

1: Det er ingen grunn til å fortelle elevene at de har vært dritflinke når de egentlig bare har gjort en helt grei innsats. Dessuten er det helt i tråd med loven å ikke dele ut 6 når det strengt tatt ikke er mulig å bevise "fremragende kompetanse".

 

2: Å senke karaktertoppen til 5 på mange prøver gjør det lettere for elevene å forstå at det faktisk ikke er så enkelt å ende opp på 6 til slutt. Dessuten gjør det livet lettere for alle, både dem som aldri vil oppnå en 6-er og dem som ligger der konstant. Sekseren bør ikke ligge der som en uoppnåelig plage eller låsende forpliktelse.

 

3: Å reservere 6 til de store utfordringene gjør det lettere å regne statistikk på slutten av skoleåret på den måten at de siste poengene er såpass mye vanskeligere å få som de bør være. Mangler en elev et par poeng, er det bare å ta en titt på resultatlisten hans for å skjønne hvorfor. Mangler poengene på sekserprøvene, skal han heller ikke ha seks på standpunkt.

 

Akkurat som i arbeidslivet: det er mange oppgaver man kan få (mesteparten er slik) som ikke er vanskeligere enn at man ender opp med et klapp på skulderen selv om man utfører dem perfekt. Bonuser og forfremmelser er noe man oppnår gjennom enorme enkeltinnsatser og/eller høy standard over tid.

Lenke til kommentar

På ungdomskolen hadde jeg flere prøver i et fag der jeg med alt rett bare fikk 5+, fordi prøven "ikke var stor nok". Når så jeg fikk karakter i faget fikk jeg 5, med begrunnelsen at jeg faktisk ikke hadde fått 6 på noen prøver.

Heldigvis har det ikke hatt noe å si, men hadde det skjedd på VGS hadde jeg blitt ganske sur.

 

Jeg er for full bruk av karakterskalaen, og så kan prøvene vekte forskjellig.

Lenke til kommentar

Men det er jo full bruk av karakterskalaen, bare med en tydeligere vekting av prøvene. Og hvis du ikke får sekser fordi du ikke har oppnådd sekser på noen prøver, selv om du ville fått sekser på noen av dem hvis de gikk så langt, betyr ikke det at du i så fall ville fått sekser på vitnemålet. Det betyr bare at du måtte hatt sekser på de viktige prøvene, de som du måtte hatt sekser på uansett system.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
1: Det er ingen grunn til å fortelle elevene at de har vært dritflinke når de egentlig bare har gjort en helt grei innsats. Dessuten er det helt i tråd med loven å ikke dele ut 6 når det strengt tatt ikke er mulig å bevise "fremragende kompetanse".

 

Quoter meg selv:

 

Ok, så man gir ikke 6er på småprøver fordi disse ikke kan avgjøre om eleven har "fremdragende kompetanse" i faget. Men hvorfor skal man da kunne få 5 på småprøver? Kan en småprøve avgjøre om man har meget god kompetanse i faget? Eller hva med 1eren? Kan en liten prøve som bare omhandler en liten del av pensum avgjøre om eleven har svært lav kompetanse i et fag? Blir ikke dette akkurat det samme?
Lenke til kommentar

Det blir et definisjonsspørsmål, og et om hvor vanskelige prøver man bør lage. Det er selvsagt mulig å benytte seg av hele karakterspekteret, så hvorfor ikke? Fordi det er mer upraktisk enn det trenger å være, man kan like gjerne kjøre bestått/ikke bestått, og fordi dette handler om å begrense bruk av toppkarakter. Jeg synes ikke de samme problemene rammer den nest høyeste. Det blir ikke akkurat det samme, blant annet fordi det ikke bare er gradsforskjeller fra karakter til karakter. 6 er ikke bare en viss prosentandel bedre enn 5.

Lenke til kommentar

Personlig synesd jeg det er greit om det ikke blir gikk seksere på små prøver, type kartlegging og gloseprøver. Men på større prøver type, som varer en hel time MÅ det være mulig å få sekser.

 

Grunnen til at jeg mener at det ikke bør være mulig å få sekser på småprøver er at de uansett ikke vil telle som en sekser på vitnemålet og at lærerne ikke skal få atgumentet mot seg at eleven nesten bare fikk 6 på alle prøvene, men bare fikk en 5'er på vitnemålet. Mens på større prøver er dette ikke tilfellet da de faktisk brukes for å heve vitnemålsnittet

Lenke til kommentar

Var akkurat sånn da jeg gikk på videregående også. Utrolig tullete synes jeg. Personlig fant jeg det lite motiverende å legge inn det lille ekstra når det er umulig å få toppkarakter.

 

En trøst er at det er utrolig mye enklere å oppnå toppkarakter på Høgskoler.

Endret av Kimble
Lenke til kommentar
at lærerne ikke skal få atgumentet mot seg at eleven nesten bare fikk 6 på alle prøvene, men bare fikk en 5'er på vitnemålet. Mens på større prøver er dette ikke tilfellet da de faktisk brukes for å heve vitnemålsnittet

Nettopp. Skolen slipper mye tull, og elevene slipper å føle seg dårlig behandlet unødig. Det er sikkert nok av dem som føler det vanvittig urimelig at de ikke fikk sekser på vitnemålet - de hadde jo seks på alle prøvene unntatt to (de to vanskelige). At de tar feil er så sin sak, men det kan jo være greit å prøve å unngå ondt blod uansett.

 

Prøven jeg snakker om i førstepost, var en to timers matteprøve der jeg fikk alt riktig. Da er det for galt at jeg ikke kan få 6.

Hvorfor er det så viktig med 6? Hvis du fikk 5 og vet det er best oppnåelige karakter på den prøven, er ikke det bra nok?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...