Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

"Vi gir ikke 6er på kapittel-/småprøver"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, ser den. Men her har vi ganske tydelig vekting med 2 prøver i hvert fag per termin + tentamen i en del fag. Så det er ganske klart.

Men med det systemet som blir brukt her er det lettere å vite hvor man ligger.

 

Poenget mitt var at om man har en prøve der læreren sier at man ikke kan vise mer enn en femmer, så burde prøven ha vært vanskeligere. :)

Lenke til kommentar
Jo, ser den. Men her har vi ganske tydelig vekting med 2 prøver i hvert fag per termin + tentamen i en del fag. Så det er ganske klart.

Men med det systemet som blir brukt her er det lettere å vite hvor man ligger.

 

Poenget mitt var at om man har en prøve der læreren sier at man ikke kan vise mer enn en femmer, så burde prøven ha vært vanskeligere. :)

Det kan jeg være enig i, men i grunnskolen kan man ikke stole på at elevene jobber jevnt og trutt hvis man ikke plager dem med prøver ganske ofte.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig relativt. Tror mange snakker litt om hverandre, på en måte.

Eleven kan jo vise svært høy kompetanse i temaet eleven testes i.

Et eksempel for å klargjøre. La oss si at dette foregår på videregående og at eleven får en totimersprøve om f.eks vektorregning. Viser eleven at han/hun har stor kompetanse innenfor dette temaet bør eleven premieres med karakter 6. Gitt at det er mulighet for å vise høy kompetanse. Dette implikerer IKKE at eleven har stor kompetanse innenfor faget, derimot. Derfor bør avsluttende prøver vektlegges i høyere grad enn alle andre prøver.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Hvis prøven har en absolutt fasit og ens svar tilsvarer den, skal man ha beste karakter. Dersom læreren mener at prøvens vanskelighetsgrad er for lav til å gi en bestemt karakter, bør han benytte seg av bestått/ikke bestått i stedet for karakterskalaen.

Lenke til kommentar
Det er jo det jeg sier. 6 skal bety kjempebra. Det er ikke kjempebra å få alt rett på f.eks. en gloseprøve med 10 ord. At man får 6 skal ikke bety at det er perfekt, det er halve poenget. Perfekt finnes ikke. Men det skal være vanskelig å oppnå den, og 2-3 elever på sekseren i hver klasse er i meste laget.

6 = Full score. Om prøvens premisser er basert på ett riktig svar skal det gis full score for riktig svar.

F.eks matteprøver. Får du alle svar (og utregninger) riktig får du 6.

 

For deg virker det som 6'ern skal være nesten uoppnåelig. Og det blir feil. Akkurat slik tankegang lærerne har.

 

6-er på matteprøver er minst 95% av oppnåelig poengsum på alle prøvene jeg har hatt i norsk skole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...