Gå til innhold

Korleis skal ein best modere og styre fotball-kategoriane?


Hvordan gjøre fotballforumet bedre?  

92 stemmer

  1. 1. Skal vi ha "klubbformenn" for de viktigste lagene, som bindeledd mellom brukere og moderatoteamet?

    • Ja
      55
    • Nei
      25
    • Vet ikke
      12
  2. 2. Er korte utestengelser (ex. 2 timer) tilstrekkelig for overtramp "i kampens hete"?

    • Ja
      56
    • Nei
      11
    • Ja, men opp til 12 timer
      25
  3. 3. Skal det være tillatt med kritiske og provoserende poster i andre lags tråder?

    • Ja
      19
    • Nei
      20
    • Både ja og nei. Mods får avgjøre grensene.
      53
  4. 4. Vil et par(nye) dedikerte og nøytrale mods gjøre susen?

    • Ja
      52
    • Nei
      20
    • Vet ikke
      20
  5. 5. Er såkalt "hårsårhet" et problem i fotballforumet?

    • Ja
      45
    • Nei
      17
    • Av og til
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Sameboe: Den listen du referer til viser jo langt fra hvilke medlemmer som pdd. er mest aktive i tråden og mange av de innleggene skrevet av noen av brukerene på den listen er regelrett spam, og dermed gir den feil inntrykk. Hvor sjekker du forresten antall poster i en bestemt tråd? archanios er faktisk en bruker som ofte leverer United - trådens aller beste poster.

Lenke til kommentar
Det blir vel likevel ganske feil å måle folk etter postcounten. Greit at den og den har vore aktiv i ein tråd, men det kan til tider vere stor forskjell om folk postar mykje og på om folk postar ting som faktisk er ein viss kvalitet på. Har du to tusen innlegg med ei kort meiningslaus setning i kvar, så er det ikkje så mykje hjelp i at du er blant dei med flest postar.

 

Noen tips, når vi ser etter nye mods. så følgende kriterier teller nok mest:

- helst noen år i forumet, reflekterte poster og generelle kunskaper på flere områder.

- relativt aktiv person i forumet. Og at vedkommende har tid til kommende jobben.

- oppførsel som tilsier at vedkommende er mod-tittel verdi.

- respektert person hos brukere.

 

Noe som ikke teller så veldig mye:

- alder, dog har vi minimium 18 år som veiledende, dispensasjon kan gis i særlige tilfeller.

- fortiden i forumet, vi alle blir mer voksne og habile personer, før eller senere.(tror jeg)

- postcount

 

Så hvis dere vil prøve ut en klubbformann ordning så tenk godt gjennom hvem vil ivareta deres interesser best. :)

Lenke til kommentar
Så hvis dere vil prøve ut en klubbformann ordning så tenk godt gjennom hvem vil ivareta deres interesser best. :)

 

Dette er vel ganske viktig. Om ein skal ha noko sånt i trådane så er det heilt essensielt at den eller dei som blir valgt faktisk gjer ein skikkelig innsats for å skape eit leveleg forum-miljø. Ein kan ikkje berre velge den ein er mest enig med, men den ein ser for seg at vil kunne opptre på ein skikkelig måte i dei fleste tilfelle.

 

Det er til tider nesten litt Bagdad-stemning i fotballtrådane, og då er det viktig at alle "autoritetspersonar", mod'ar, veiledarar eller klubbformenn klarar å holde hovudet nokonlunde kaldt.

Endret av archanios
Lenke til kommentar
Bindeledd mellom sine og oss, bl.a med meg (i prøveperioden) og muligens med en eller to nye og dedikerte mods i fotball-forumet.

 

Takk, det var det jeg sikter til :).

 

Håper at vi kan teste det ut, så får se ann om det funker eller ei. Ingenting å tape på det. Som Wisbatov sa, sett opp poll?

Lenke til kommentar

Reise til Anfield og presentere seg som klubbforman er jo stilig :D

 

Ser ikke helt hva som skal bli foranderet jeg altså men. Skal modereringen i større grad overlates til de aktive brukerene av fotballforumet? Kansje det kan virke, men ser ikke helt hva det skal forandre fra i dag.

Vi er jo tydelig delte i synet her, noen mener moderatorteamet er problemet, andre mener enkeltbrukere er problemet.

Hvordan skal egentlig flere moderetorer og bedre kontakt med Admin. bedre oppførselen til enkeltbrukere? Dersom modereringen ikke var problemet i utgangspunktet mener jeg.

Lenke til kommentar

Etter TWFA startet med sitt "korstog" og intensjoner, samt ønske om et bedre PS/R forum og DNFK så har vi sett positiv utvikling i disse fora. Kvaliteten har økt, mindre moderering og bedre inneklima her i huset.

 

Dog måtte noen få kroniske troll "avlives" men når resten, dvs.ca 99,87% er happy nå så ser vi eksperimentet som vellykket. Alt har sin pris her i livet ;)

 

Det samme kan vi gjøre her..

Lenke til kommentar

Fotball engasjerer jo minst like mye som relgion og andre relevante samfunns spørsmål. Som mange er innepå, føleser, spesielt i kampens hete er noe av det som lager problemer. Skadefryd.

Men jeg synes det har blitt mye bedre den siste tiden, og ser ikke behov for noen store forandringer. SS moderering har det alltid vert på dette forumet, og det har til tider vert plagsomt. Men i det lange løp er det brukerene av forumet som blir vinnere, det tar bare tid før brukerene innser det.

 

For min del kunne vi hatt en tilbakemeldings tråd om man mener en ban er korrekt eller ikke. Da må man få se ha som var grunnlaget for Ban`en. Folk må argumenter for hvorfor det ikke er riktig, eventuellt om det er riktig. Først og fremt må folk være ærlige og ikke bare sympatisere. På den måten kan alle melde tilbake hva de mener og jeg tror da at man vil se på hvilket nivå modereringen skal legges.

 

Hvis en Mod Banner en bruker på grunnlag av et innlegg som egentlig ikke har provosert noen i særlig grad, men alikevell er på kanten av skikk og bruk regelverket kan det vell holde med en advarsel?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS

 

Det er altfor lite toleranse på forumet og det er ikke bare moderatorenes skyld. Mitt inntrykk er at enkelte debattanter trykker på rapporterknappen for den minste ting, spesiellt om de føler seg "avkledd" i en diskusjon. Da tenker jeg ikke bare på evt regelbrudd men på saklige og intressante diskusjoner som skrives med litt varme, slik en fotballdiskusjon skal foregå. Disse blir ALLTID slettet. Spesiellt mellom rivaliserende fanskarer. Det er ikke snakk om personangrep, det er snakk om små stikk kamuflert i seriøse innlegg. Et godt eks. er diskusjonen meg og Hyrlen hadde i Anfield tråden for et par dager siden. Alle disse (lange, intressante og velskrevne) innleggene ble slettet fordi det var litt brodd i et eller to poster fra begge parter.

 

Det er mange unge mennesker her og det er mange utvitende (ikke vondt ment) brukere som slenger rundt faktapåkledde påstånder uten rot til virkeligheten. Disse får stå, for så fort noen er uenig pdd blir det krig. Spesiellt om motbevisningen er skrevet med litt myndighet, for her skal det holdes hender og alle skal være bestekompiser!

 

Jeg har lyst til å trekke frem Wisbatov. Jeg husker vi to hadde en sikkelig lang og heit diskusjon i dagesvis om kjøpspolitikk og Carrick mm. Vi ble begge drittlei hverandre, fordi vi hadde så totalt ulike oppfattninger om hvordan klubben skal drives. Så roet det seg ned og man fikk satt ting i perspektiv. Faen tenkte jeg, endelig en som ikke jatter med og han hadde noen poenger... En som står for det han mener og som diskuterer så varmt (men saklig og seriøst) at det var provoserende. Diskusjonen var givende, det fikk meg til å reflektere og samtidig respektere en annen bruker. Kudos! Noe intressant må det ha vært for andre også, for det rant inn med synspunkter fra alle kanter. Det samme med Nightkeeper da jeg var ny. Vi kranglet om Serie A og det i en tone som hadde gjort oss begge utestengt i måndesvis med dagens orden. Det er forlengst glemt og vi er intrenettpals, akkuratt slik det bør være.

 

Spammere og brukere som ALDRI har noe konstruktiv å komme med er aldri i søkelyset til mods fordi de aldri kommer med noe annet en 2-settningers vissvass. Aldri meninger eller synspunker som andre kan diskuteres. Når jeg var ny her husker jeg mange fine diskusjoner med brukere jeg hadde nada til felles med, som feks Hewitt og Wh1te. Som moderator rantet sistnevnte over mine påstander og mente jeg levde i telletubby verden. FANTASTIK! Er da faen ikke mening av man skal være enig om alt og at man skal skrive innlegg i SFO-stil. Litt personlig gjør det ingenting at en diskusjon blir. Det er slikt som gjør forumet koselig og intimt i lengden.

 

Sålenge man ikke er grov, eller veldig provoserende i form av direkte stygge og krenkende innlegg bør man ikke utestenges over lang tid i fotballforumet. Jeg reagerer med vantro når mods som aldri leser i fotballforumet kommer inn å sletter/banner folk for småting. Dette er skandaløst dårlig og får meg til tro at enkelte ønsker å utestenge folk.

 

Mods på dette fora har for mye makt. Man bør ikke kunne utestenge brukere (med mindre det er snakk om særs grove regelbrudd) uten dialog med mod-team og ikke minst brukerne selv. Man burde suspendere i en uke feks, intill endelig avgjørelse er tatt om det er alvorlig.

 

Uten rivalisering, humor og følser er ikke fotballdelen her verdt en dritt. Det er bare så syndt at enkelte kommer til å skjønne dette for sent, når brukere som Nighkeeper, Hyrlen, tc47, Wis, Geir M, Arachinos (aner ikke hvordan det skrives, sorry) Points og brukere med noe å komme med er borte. Ikke pga utestengelser, men fordi de ikke gidder å diskutere med "fjortiser" som kryper sammen i et hjørne såfort det blir en het diskusjon. Saklighetsnivået kommer til å bli enda lavere og lavere. Til slutt er det bare tullebrukere igjen. Mark my words. I et naziregime, blir det stille!

 

Beste lesningen denne uken.

 

 

Det er ikke veiledere eller mods vi trenger fler av, tvert i mot. Da blir det jo bare dobbelt så mange bans og slettede innlegg. Jeg mener å huske at dere på forumet innførte en brukergruppe som skulle representere brukerene og se til at moderatorene gjorde jobben sin? Det er en slik en vi trenger og jeg melder meg gjerne frivillig.

Noe ala pressen i Norge hadde ikke vært så dumt. Brukerombudet faller litt utenfor om vi tenker kulturrelativisme.

 

Sameboe: Jeg synes ikke antall innlegg skal bestemme om en bruker er kvalifisert, det blir helt feil.

 

Men da rusler jeg på jobb. Ser fram til mer diskusjon i kveld! :)

Det blir jo ikke det, mente sånn inviduelt i den tråden. Slik at man får folk som er aktiv i nevnte tråd (og ja, alle skal være supportere av sine respektive lag, hadde blitt for dumt med en Liverpool supporter i United poolen :p)

 

Eksempel:

 

Raste 3728

tc47 3701

Limbeck 3692

Latias 3260

NightKeeper 2707

Points 2187

Jotun 2072

Hyrlen 2046

Manx 1595

Sameboe 1551

Mest poster var en tullete måte å rangere medlem, Raste har 1000 poster mer enn NightKeeper, men NightKeeper har 1000 flere kvalitetsposter enn raste.

 

 

Der sa du noe :blush:

Kan jo eventuelt sette en aldersgrense at man må være OVER 16 år :) Slik at man slipper fjortiser som spammer tråden liksom :p Tror det hadde vært greit :)

Hvorfor skal alder bety noe? Man ser jo fort hvem som er fjortiss i hodet avhengig om de er 11, 15 eller 20.

 

Mye av det samme har blitt sagt tidligere, men det er trist at de som faktisk lager diskusjoner som gjør forumet verdt å lese blir utestengt på grunnlag av at de er i grenseland. La oss ta United-tråden som eksempel; om diskusjonen ikke inneholder The Game, Wisbatov, Points, Hyrlen, NK (er andre som f.eks Geir og archarios ++), som faktisk kan skrive for seg, og setter farge på diskusjonen, så ender det som regel i at jeg dropper å lese diskusjonen. Slike løfter tråden, og det er ikke til å legge skjul på at det frister mer å lese tråden om siste innlegg er ifra en av brukerene i denne kategorien. Det blir feil fokus å prøve å få alle til å respektere hverandre og være venner fordi det er ikke det som er poenget med fotball, et stikkord er rivalisering.

 

Ang off-topic, så føler jeg at det er greit at såpass mye slipper igjennom, men at vi fremdeles kan godta litt til. Mange i United-tråden er blitt såpass godt "kjent" at vi sitter og diskuterer filmer/serier, damer og annet ot i bl.a Unitedtråden noen sene netter.

 

Fotballdelen mister mye av sjarmen uten brukere som gir av seg selv, annført av The Game.

 

rabla ned litt, skal lese ferdig alt og skrive mer senere.

Endret av Slettet-EIV2CS
Lenke til kommentar
Fotball engasjerer jo minst like mye som relgion og andre relevante samfunns spørsmål. Som mange er innepå, føleser, spesielt i kampens hete er noe av det som lager problemer. Skadefryd.

Men jeg synes det har blitt mye bedre den siste tiden, og ser ikke behov for noen store forandringer. SS moderering har det alltid vert på dette forumet, og det har til tider vert plagsomt. Men i det lange løp er det brukerene av forumet som blir vinnere, det tar bare tid før brukerene innser det.

 

Det engasjerer kanskje like mye, men det bør likevel legges helt forskjellige retningslinjer til grunn for fotballdiskusjoner enn for eksempel religion. Om jeg ønsker å diskutere religion eller politikk er jeg helt klar for å legge lokk på meg, det synes jeg stort sett ikke bør være nødvendig i fotballforumet. Skadefryd og lette provokasjoner er en naturlig del av en fotballdiskusjon, og det er ikke følelsene i kampens hete som skaper problemer. Det er hårsårheten.

Lenke til kommentar

Godt å komme tilbake etter søvn + lang dag på jobben og se at her har man diskutert løsninger siden jeg dro. Bra :).

 

Personlig skulle jeg gjerne sett flere moderatorer i fotballforumet, helt klart. Og også veiledere. Det vil hjelpe på kvalitetsnivået og ikke minst kontinuiteten i hvordan det modereres. Men sist vi søkte etter moderatorer så var det ikke spesiellt mange som søkte fra vår del av forumet - vi trenger frivillige til å være med på å styre showet!

 

Jeg er også klar over at jeg er ansett som den store slemme moderatoren i fotballforumet - det er jeg som stort sett trekker i trådene når evt utestengelser skjer, som andre ikke så aktive moderatorer rådfører seg med før de feks utestenger noen. Jeg er altså den som tar de tunge avgjørelsene, og de avgjørelsene som jeg tror gjør en litt dårlig likt. Det har jeg akseptert - en må være den personen, tror jeg. Samtidig er det sikkert rom for forbedring - vi er avhengig av feedback, helst direkte på PM, for å moderere bedre.

 

Håper at vi kan få diskutert videre i tråden på samme gode måte som det har vært hittil i dag.

 

En av de store utfordringene som jeg ser, er at det er så ulikt hva brukerne mener burde være tillatt av innlegg. Enkelte liker opphetet diskusjon, sleivspark og lidenskapelig fotballentusiasme, og mener at dagens grense er satt på helt feil sted. Andre igjen føler disse intense diskusjonene til å være invaderende, og synes at et meget aktivt mindretall ødelegger for resten.

 

Vår jobb er å holde begge parter fornøyd. Men dere må hjelpe oss med forslag til hvordan :).

Lenke til kommentar
Jeg er altså den som tar de tunge avgjørelsene, og de avgjørelsene som jeg tror gjør en litt dårlig likt.

Men er det ikke slik at meningen er å gjøre brukerne fornøyde? Når en av de bedre brukerne her inne blir kastet på dør, så sier det seg selv at man ikke vil ende opp med fornøyde brukere. Selv flere Pool-supportere, mao. de som ble "angrepet" av "mr. X" er misfornøyd med avgjørelsen om å stenge han ute.

 

Noe å tenke over?

Lenke til kommentar

Det viktigste er å gjøre flesteparten av brukerne våre mest mulig fornøyd, helt klart. Derfor har vi utarbeidet retningslinjer som vi følger, retningslinjer vi mener vil gjøre brukerne våre fornøyde da de både gir brukerne rettigheter og beskytter de.

 

Og der er dilemmaet. Om mange brukere reagerer på at en annen bryter retningslinjer som er satt for forumet, skal vi da ikke reagere, om brukeren er en vi vet vanligvis bidrar veldig godt? Og hvilken reaksjon skal vi evt komme med dersom dette er noe som har skjedd gjentagende ganger? Skal vi ha "ulikhet" for loven, sånn sett, og kanskje se igjennom fingrene ang dette?

 

Evt så kan vi i etterkant se på reglene, og se om reglene kanskje burde endres, at vi skal tillate mer, eller bli strengere på annet. Og det er det denne tråden er til. Konstruktiv diskusjon har vi hatt mye av her, og selv synes jeg det er utrolig bra at vi ser så mye engasjement rundt forumet - da er det alltid muligheter for å "ordne opp" i ting :)

Lenke til kommentar
Jeg er altså den som tar de tunge avgjørelsene, og de avgjørelsene som jeg tror gjør en litt dårlig likt.

Men er det ikke slik at meningen er å gjøre brukerne fornøyde? Når en av de bedre brukerne her inne blir kastet på dør, så sier det seg selv at man ikke vil ende opp med fornøyde brukere. Selv flere Pool-supportere, mao. de som ble "angrepet" av "mr. X" er misfornøyd med avgjørelsen om å stenge han ute.

 

Noe å tenke over?

Håper du ikke mener at mr X skal stå over formumsreglene og de rettningslinjene Moderatorene har satt, bare fordi han er din venn.

 

(fremdeles ser jeg helst et forum med denne karakteren,men syns det er feil å bruke denne tråden som en ''gi oss mr x tilbake''.)

Endret av Danielzu
Lenke til kommentar
Og der er dilemmaet. Om mange brukere reagerer på at en annen bryter retningslinjer som er satt for forumet, skal vi da ikke reagere, om brukeren er en vi vet vanligvis bidrar veldig godt? Og hvilken reaksjon skal vi evt komme med dersom dette er noe som har skjedd gjentagende ganger? Skal vi ha "ulikhet" for loven, sånn sett, og kanskje se igjennom fingrene ang dette?

Likhet for alle. Min mening ivertfall.

 

Edit:dobblepost

Endret av Danielzu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...