Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Ser ganske pent ut, men syntes plassering av knapper og valget av scrollehjul-typer var litt rar.

På GH3 kan jeg ikke bomme/gjøre feil når jeg stiller blender og lukker da hjulet som ligger mot forsiden som justerer blender er vertikalt montert nedi kameraet og det bak sitter på selve baksiden av kameraet og er ypperlig for tommelen.

 

Mens på EM1 vil man nesten måtte konsentrere seg mens man scroller for å klikke seg gjennom ønsket antall hakk. Bare synsing såklart, men ser slik ut for meg hvertfall.

 

Eksempelvis, skal jeg ned 1 blendertrinn så drar jeg raskt pekefingeren min mot høyre sett fra kameraets bakside. Jeg drar tre hakk raskt og lett og bommer aldri. Mens meg snurrehjul på oversiden som på EM1 må man liksom vri fingeren mens man skrur for å holde samme punkt på hjulet slik at man kan være mer presis. Gir lite mening for min del :p

Lenke til kommentar

 

Derfor:

Systemkameraer - digitalt
Spørsmål/diskusjoner om objektiver eller annet utstyr til speilrefleks skal ikke postes i denne kategorien. Benytt egen kategori til dette, som du finner her.

 

Det er et dårlig argument i mine øyne - i og med tråden har omtalt både hus og opptikk i mange år, uten at noen har klaget. Jeg vil heller si at det er inndelingen av forumkategorier som er problemet - vi mangler et underforum for systemer. Tråder for systemer som µ-4/3, Nikon F, Canon EOS/EF, Fuji X osv; der det er naturlig å diskuterere både hus og optikk.

Lenke til kommentar

Det er et dårlig argument i mine øyne - i og med tråden har omtalt både hus og opptikk i mange år, uten at noen har klaget. Jeg vil heller si at det er inndelingen av forumkategorier som er problemet - vi mangler et underforum for systemer. Tråder for systemer som µ-4/3, Nikon F, Canon EOS/EF, Fuji X osv; der det er naturlig å diskuterere både hus og optikk.

Det er ikke et argument i det hele tatt, bare en stadfesting av fakta i kategorioversiktsteksten! Som den "lovlydige" deltaker jeg er, så prøver jeg bare etter beste evne å følge reglene...... :innocent: , og retter meg pliktskyldlgst etter forumpolitiets anvisninger om jeg skulle trå feil.... :blush:

 

Helt greit for meg om kategorien f.eks. favner bredere, men da bør det også tas med i kategorioverskriften... Enig med du, at det feks. godt kunne være egne tråder for hele systemer, inkl. alt som hører med/til.... :yes:

 

PS!

Vet ikke om andre har "klaget", men jeg har iallefall rapportert tidligere..... (men, sikkert ingen "voktere" som bryr seg med den slags i akkurat denne forumkategorien)....

Lenke til kommentar

Helt enig, virker bare forvirrende å splitte i ennå en FT/mFT tråd.

 

Hvis dette hadde blitt gjort riktig så synes jeg en egen optikktråd for mFT er helt på sin plass.

 

Hvis TS for eksempel oppsummerer de viktigste mFT objektivene (etter hjelp fra diskutantene) sortert på for eksempel fast, vidvinkelzoom, telezoom og normazoom med alt man finner av tester av de respekterende objektiv og oppdaterer førstepost med nylanseringer, tester, etc så hadde det blitt en god tråd.

 

Litt som en veldig fin introduksjontråd til mFT opptikk.

 

På samme måte kunne denne tråden oppdateres til å gjelde hus.

Lenke til kommentar

 

Hvis dette hadde blitt gjort riktig så synes jeg en egen optikktråd for mFT er helt på sin plass.

 

Hvis TS for eksempel oppsummerer de viktigste mFT objektivene (etter hjelp fra diskutantene) sortert på for eksempel fast, vidvinkelzoom, telezoom og normazoom med alt man finner av tester av de respekterende objektiv og oppdaterer førstepost med nylanseringer, tester, etc så hadde det blitt en god tråd.

 

Litt som en veldig fin introduksjontråd til mFT opptikk.

 

På samme måte kunne denne tråden oppdateres til å gjelde hus.

 

 

Vel, med tanke på den lille aktiviteten det har vært i denne tråden kontra andre merketråder så gir det liten mening å splitte denne i to.

 

Lurer man på noe om enten objektiver, hus eller tilbehør er det mye enklere å ha en plass å samle alt på enn flere.

 

Ønsker man oversikt over objektiver, tester osv er det bare å besøke dpreview.com, lenstip.com, dxomark.com og sortere reviews etter Panasonic og Olympus. I noen tilfeller andre slik som Voigtlander, Black Magic osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Testet E-P5 med VF-4 og 17/1.8 i dag. Søkeren var skikkelig nice. Klarte ikke å se noen pixler - det var bare tett-i-tett og litt større enn den som er i E-M5.

Med focus-peaking, var manuell fokus null problem.

 

.... Seriøst, jeg gleder meg til E-M1 ...., måtte bare prisen være overkommelig...

 

 

Har begynt å glede meg jeg også.

Ettersom jeg hovedsaklig er mest opptatt av video syntes jeg det er meget spennende at Olympus har satt inn Mic inngang. Det kan jo bety at de har gjort det ene og det andre for å forbedre videokvaliteten og tilhørende features.

 

Kunne passet meg midt i blinken da mitt 12-60mm HG objektiv ikke akkurat fokuserer raskt på GH3. Så fasedetekterende fokus hadde vært deilig :)

Lenke til kommentar

Har begynt å glede meg jeg også.

Ettersom jeg hovedsaklig er mest opptatt av video syntes jeg det er meget spennende at Olympus har satt inn Mic inngang. Det kan jo bety at de har gjort det ene og det andre for å forbedre videokvaliteten og tilhørende features.

 

Kunne passet meg midt i blinken da mitt 12-60mm HG objektiv ikke akkurat fokuserer raskt på GH3. Så fasedetekterende fokus hadde vært deilig :)

Ja, AF med FourThirds optikk har vært litt trist til nå. ... Rapportene går jo på at AF på FourThirds hus er raskere med E-M1 enn med E-5..., så det kan jo love bra. Jeg bare håper de har fått på plass en bedre codec for video, samt har fått til focusPeaking i videomode. DET hadde vært virkelig awesome!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...