Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mer E-M1 og div snacks her... Når det gjelder PDAF og fokusering med FT-optikk har Pekka Potka gjort en grundigere test, hans konklusjon var at C-AF på E-M1 er bedre enn samtlige FT-kameraer, E-5 inkludert...

 

Ellers, er også en 40-150mm f2.8 på vei:

40-150mm-1.jpg?v=2473

Testen til Pekka Potka ser meget lovende ut!

Jeg bestiller nok min senere i ettermiddag, og gleder meg til fotballkamp med det og 50-200 SWD! :-)

Merk og at objektivet Pekka Potka har brukt (150/2) ikke har SWD motor.

Lenke til kommentar

Mer E-M1 og div snacks her... Når det gjelder PDAF og fokusering med FT-optikk har Pekka Potka gjort en grundigere test, hans konklusjon var at C-AF på E-M1 er bedre enn samtlige FT-kameraer, E-5 inkludert...

 

Da tolker du testen til Pekka Potka helt annerledes enn meg. Ut fra det han skriver er han på linje med dpreview og andre som skriver at E-M1 ikke holder godt speilrefleksnivå. Eneste i testen til Pekka Potka som tyder på det motsatte er en enkelt setning i konklusjonen. Men at det er et stort skritt fremover i forhold til E-M5 er vel alle enige om.

Lenke til kommentar

Da tolker du testen til Pekka Potka helt annerledes enn meg. Ut fra det han skriver er han på linje med dpreview og andre som skriver at E-M1 ikke holder godt speilrefleksnivå. Eneste i testen til Pekka Potka som tyder på det motsatte er en enkelt setning i konklusjonen. Men at det er et stort skritt fremover i forhold til E-M5 er vel alle enige om.

Vel..., Jeg hadde ikke forventet 1Dx følgefokus..., men som han skriver; "I think E-M1 is now in a good DSLR class regarding C-AF. It is not in the top class." og "everyone coming from Olympus E-5 or any other FT DSLR should be happy, and any comparison to any other mirrorless camera is pointless."

 

Det høres da absolutt godkjent ut spør du meg.

Lenke til kommentar

Vel..., Jeg hadde ikke forventet 1Dx følgefokus..., men som han skriver; "I think E-M1 is now in a good DSLR class regarding C-AF. It is not in the top class." og "everyone coming from Olympus E-5 or any other FT DSLR should be happy, and any comparison to any other mirrorless camera is pointless."

 

Det høres da absolutt godkjent ut spør du meg.

Og ettersom E-5 ikke var akkurat verdensledenede i C-AF; så virker det som det uansett er en klar forbedring.

Lenke til kommentar

Det høres da absolutt godkjent ut spør du meg.

 

Det kan jo også hende at AF kan tunes litt frem til kameraet kommer i salg, men slik jeg leser previews er det noe slikt som "bra, men ikke fantastisk". Det er et kjempefremskritt, men ikke helt hva jeg (og sikkert en del andre) hadde håpet på. Følgefokus er vel det ene punktet som de speilløse har slitt mest med og skal de ta markedsandeler blant de som vil ha topp følgefokus kreves det nok minst like bra ytelse som Nikon D7100, Canon 70D og 7D. Nå har jeg ikke sett noen som har kommentert i forhold til den klassen ennå, men kommentarene tyder vel på at E-M1 ikke er helt på høyde, kanskje ikke med D5200/700D heller (som også er rimelig bra), men håper jeg tar feil. E-M1 er jo et vesentlig dyrere kamera, i hvert fall i starten.

Lenke til kommentar

Stakk innom Fotovideo i dag, og tilfeldigvis var det ikke en hyggelig dame fra Olympus der med E-M1 !

Hun viste det frem til personalet, og jeg spurte om ikke jeg og kunne tafse litt (på kamera), og det fikk jeg! :)

 

Nå har ikke jeg hatt tid til å lese så mye av linkene over, så det er vel ikke mye nytt for dere, og jeg prøvde det ikke veldig grundig akkurat, men her er noen inntrykk/tanker:

  • Wow! For en søker! Man ser ikke piksler og den oppdateres raskt.
  • Innebygget sidegrep - Ikke dumt. kamera blir uansett ikke flatere enn objektivet, og dermed tar det egentlig ikke mer plass i vesken enn EM5, men man får mye mer solid grep.
  • Mange flere nymotens funksjoner (hvorfor har det tatt så mange år?)
  • Wifi (med full manuell kontroll fra mobil) (ikke testet)
  • HDR bracketing
  • Knapper og flere nye funksjoner/måter å bruke disse, bl.a. switcheknapp som raskt endrer hjulenes oppførsel, fra f.eks. blender+EV til ISO+WB. Snarveiknapp så man kan justere farge/intensitet med hjulene, låseknapp for modushjul etc.
  • Rask fokus med FT objektiver (ikke testet)
  • (Testet ikke følgefokus)
  • (sjekket på nett etterpå - det har samme batteri som E-M5)
  • (for de som var nysgjerrig på ny optikk, så var det ikke noe nytt, men 75mm som stod på kamera. Forøvrig et objektiv som jeg selv blir mer og mer glad i!)

Jeg synes det er for dyrt egentlig, men sikler veldig, mest pga. rask fokus på FT optikk og wifi, samt for å ha 2 gode mFT hus. Hun nevnte også medfølgende MMF-3 adapter + HLD-7 grep som nevnt over, selv om jeg ikke finner noe info om det på olympus.no i farten.

 

Jeg sa jeg syns det var dyrt nok, men hun forsvarte det med at det var et proffkamera beregnet på å konkurrere med fullformat. Jeg kommenterte ikke tilbake på den, selv om jeg ikke helt tror at det stemmer, eller at folk tror på det hvis det skulle stemme at det er like bra på alle områder. Men at det er bra nok for mange å betale det det koster, jo det tviler jeg ikke på. Men er det mange nok til at dette blir sukess for Olympus? Eller har de såpass bra avanse på det at det ikke er kritisk?

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Jeg sa jeg syns det var dyrt nok, men hun forsvarte det med at det var et proffkamera beregnet på å konkurrere med fullformat. Jeg kommenterte ikke tilbake på den, selv om jeg ikke helt tror at det stemmer, eller at folk tror på det hvis det skulle stemme at det er like bra på alle områder.

 

E-M1 er jo opplagt ikke like bra som fullframe på bildekvalitet, men ser du på 13K-prisen mot hva du får av fullframe der så er jo også E-M1 mye mindre, og bedre på seriebilder, bufferstørrelse og (sannsynligvis) værtetting. Jeg har ingen problemer med å se at lite og avansert kan rettferdiggjøre en relativt høy pris. Jeg har ikke sett E-M1 ennå, men ser du bort fra bildekvalitet må du vel opp i en 5D Mk III (for fullframe) for å få lignende byggekvalitet og ytelse på andre områder og det ligger et godt stykke over E-M1.

 

For noen/mange gir mFT god nok bildekvalitet og da blir det andre egenskpaer som avgjør. Dette var forøvrig ikke ment som et innlegg for å forsvare prisen på E-M1 som jeg er enig i er ganske høy, men Olympus solgte bra med E-M5 som også lå høyt i starten så Olympus har nok rett i at det er nok av folk som er villige til å betale mye for et så lite, men avansert kamera.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Vedrørende Olympus FT vil det nok aldri dø helt ut.

Pga den helt fremragende optikken som ingen har klart å matche eller turt å produsere pga markedet, vil Olympus FT bli litt som gammelt Leica utstyr. Det er en merkevare som vil vare.

 

Produksjonen stopper opp en gang, men ingen vil glemme FT og det vil alltid være FT optikk i omløp på alle bruktmarkeder. Bare for å ta mitt eget High Grade objektiv fra Olympus. 12-60mm kjøpte jeg til mitt GH3, til tross for at jeg visste autofokusen var elendig. I tillegg måtte jeg bruke 1000kr på en adapter. Alt i alt, en dyr affære, men fy søren for noen bilder jeg får.

 

De blir så skarpe og pene, med god mikrokontrast og gode resultater i motlys at jeg enda kan la meg sjokkere. Og det er værtettet. Har flere ganger stått i søkkregn og tatt bilder uten problem mens jeg ser det renner fra undersiden av objektivet. Og det til tross for at det er 5 år gammelt :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...