Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Ryktene tilsier $1500 for E-M1, så med moms og litt påslag for oss pengesterke nordmenn, vil jeg ikke være forbauset på om den ligger på rundt en 12 000 i starten her til lands. Olympus retter seg mot proffe 4/3-olympusbrukere som allerede har glass, og kanskje vil utnytte m4/3 med lavere vekt osv. Selv om man kan få fullformat hus til samme prisen, vil ikke det nødvendigvis si at det nødvendigvis passer bedre for brukerens formål. E-M1 blir et nisjeprodukt, og priset deretter.

 

Det er vel bare slik at slike hus har maaaange flere likeheter enn forskjeller og da føles det nok for mange feil å betale like mye for en m43 hus som for eksempel en Nikon D600.

 

Så å legge seg i prissjiktet 15 000 kr for E-M1 vil for Olympus være å skyte seg litt i foten tror jeg... selv om veiledende lanseringspris blir i det område tar det nok ikke lang tid før Olympus innser at ett slikt hus ikke kan koste over 12 000 kr, gjerne 11 000 kr eller under.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er vel bare slik at slike hus har maaaange flere likeheter enn forskjeller og da føles det nok for mange feil å betale like mye for en m43 hus som for eksempel en Nikon D600.

Mange betaler mye for stor sensor, mange betaler også mye for lite kamera med topp bildekvalitet. E-M5 kostet rundt 10K da det ble lansert, og så måtte du kjøpe grep i tillegg hvis du trengte det, og det solgte bra. Er redd E-M1 som har integert grep og ser ut til å være litt oppgradert på det meste vil starte ennå høyere, men markedet er jo også litt endret med for eksempel GH3 så mulig de må begrense seg litt, mulig at 12K er en fornuftig start?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Mange betaler mye for stor sensor, mange betaler også mye for lite kamera med topp bildekvalitet. E-M5 kostet rundt 10K da det ble lansert, og så måtte du kjøpe grep i tillegg hvis du trengte det. Er redd E-M1 som har integert grep og ser ut til å være litt oppgradert på det meste vil starte ennå høyere, men markedet er jo også litt endret med for eksempel GH3 så mulig de må begrense seg litt, mulig at 12K er en fornuftig start?

 

Selvfølgelig... tror du vrir/feiltolker det jeg mener. Mange vil så klart betale mye for ett lite kamera med topp bildekvalitet men i den gruppen som gjør dette har nok de fleste allerede bestemt seg.

 

Jeg snakker om gruppen som ikke har mye erfaring innen denne prisklassen... gjerne greuppen som har eid D7000, 7D, etc og vil ta steget opp. De fleste av de som faktisk ikke bare hadde greid seg med en E-M1 men som også hadde blitt mer fornøyd med ett slikt systen vil jeg tro faktisk velger D600 (og tilsvarende fra Canon og andre merker) gitt at prisen er omtrent den samme eller at E-M1 er dyrere.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig... tror du vrir/feiltolker det jeg mener. Mange vil så klart betale mye for ett lite kamera med topp bildekvalitet men i den gruppen som gjør dette har nok de fleste allerede bestemt seg.

 

Det var ikke meningen å vri på det du sa, poenget mitt var bare at i startfasen med E-M5 var problemet til Olympus å skaffe nok kameraer, selv til en pris som virket veldig høy. Tror nok Olympus kan prise E-M1 til både 12K og 15K og selg bra en stund. Det er vel ikke de som vil opp til fullframe Olympus først og fremst appelerer til, det er nok de som vil ha et kamera som er mindre enn 7D/D7100 uten å ofre bildekvalitet (eller for mye bildekvalitet) som ser på E-M1. Og viser det seg at E-M1 er en fullverdig erstatning for E-5 treffer det også en kundegruppe som er vant il å betale 10K til 15K.

Lenke til kommentar

Mange betaler mye for stor sensor, mange betaler også mye for lite kamera med topp bildekvalitet. E-M5 kostet rundt 10K da det ble lansert, og så måtte du kjøpe grep i tillegg hvis du trengte det, og det solgte bra. Er redd E-M1 som har integert grep og ser ut til å være litt oppgradert på det meste vil starte ennå høyere, men markedet er jo også litt endret med for eksempel GH3 så mulig de må begrense seg litt, mulig at 12K er en fornuftig start?

 

 

Helt riktig.

 

Jeg betalte 10 000kr for GH3 og var en av de første i landet som fikk det. Altså, jeg fikk et av kameraene fra første batch til Norge. Og på det tidspunktet ble Canon 5D Mark II solgt til 10 000kr i flere nettbutikker. Alikevel kunne det ikke falt meg inn å velge 5D overhodet fremfor kompakte, raske og featurespekkede GH3. Så... Pris er nok ikke noe som stopper noen dersom de virkelig vil ha et produkt. 15 000kr er sånn sett i og for seg ikke mye penger for all den gleden et kamera kan gi, over de 5+ årene det sannsynligvis kommer til å leve :)

Lenke til kommentar

 

 

Helt riktig.

 

Jeg betalte 10 000kr for GH3 og var en av de første i landet som fikk det. Altså, jeg fikk et av kameraene fra første batch til Norge. Og på det tidspunktet ble Canon 5D Mark II solgt til 10 000kr i flere nettbutikker. Alikevel kunne det ikke falt meg inn å velge 5D overhodet fremfor kompakte, raske og featurespekkede GH3. Så... Pris er nok ikke noe som stopper noen dersom de virkelig vil ha et produkt. 15 000kr er sånn sett i og for seg ikke mye penger for all den gleden et kamera kan gi, over de 5+ årene det sannsynligvis kommer til å leve :)

 

 

Som sagt i innlegg 6443 sier jeg ikke at det ikke er noen som vil vurdere en E-M1 men de aller fleste av de som velger dette kamera er folk som vet hva de vil.... de som svever ut i det blå som bare vet de vil ha ett "dyrt speilrefleks" lander nok som oftest på en fullformat Canikon hvis E-M1 er like dyrt eller dyrere og budsjettet tillater det.

 

For å si det på en annen måte...

 

Hvor mange tråder her i forumet vil låte omtrent slik i fremtiden:

 

"Olympus OM-D E-M1 eller Nikon D600"

 

Bytt gjerne ut D600 med ett annet kamera i området 12-15 000 kr, likevel vil det nok bli svært få "driftere" som faller på E-M1 når Canikon gir fullformat til samme pris.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hvis jeg står mellom å kjøpe Pen-P5 og GX7, hva burde jeg gå for?

GX7 har innebygd søker. Vil du ha det er valget enkelt. GX7 er vel også litt bedre på video, ellers er det vel ingen av de store testnettstedene som har testet GX7 ennå, men vil tro E-P5 og GX7 er relativ likeverdige på det meste. Mulig E-P5 har litt bedre stabilisator.

Lenke til kommentar

GX7 har innebygd søker. Vil du ha det er valget enkelt. GX7 er vel også litt bedre på video, ellers er det vel ingen av de store testnettstedene som har testet GX7 ennå, men vil tro E-P5 og GX7 er relativ likeverdige på det meste. Mulig E-P5 har litt bedre stabilisator.

Valget er kanskje ikke så enkelt; Med EP-5, kan du sette på en ekstra søker som er bedre enn GX7 sin. ..., så det er gjerne ikke så "sorthvitt".

 

..., og stabilisatoren i E-P5 er MYE bedre enn den i GX7, så selv om GX7 har bedre videomode, så vil jeg påstå at "hvermannsen" får mye bedre video ut fra E-P5 enn fra GX7 pga stabilisatoren.

... det er ihvertfall det jeg tror. (Olympus burde brukt en dag eller to mer på videomode...)

Lenke til kommentar

Valget er kanskje ikke så enkelt; Med EP-5, kan du sette på en ekstra søker som er bedre enn GX7 sin. ..., så det er gjerne ikke så "sorthvitt".

 

..., og stabilisatoren i E-P5 er MYE bedre enn den i GX7, så selv om GX7 har bedre videomode, så vil jeg påstå at "hvermannsen" får mye bedre video ut fra E-P5 enn fra GX7 pga stabilisatoren.

... det er ihvertfall det jeg tror. (Olympus burde brukt en dag eller to mer på videomode...)

 

Hvis video er viktig går man for kameraet som gir best kvalitet, og ikke best IBIS.

Det burde være åpenbart :)

 

Og da vil GX7 være det beste valget by far.

Dersom man trenger stabile shots kan man kjøpe en billig steadycam. Disse får man fra 500kr og oppover, eller man kan lage en selv for slikk og ingenting som fungerer kjempefint :)

 

Liten og fin steadycam som gir langt bedre resultater enn en IBIS:

http://www.ebay.com/itm/Pro-SteadyCam-Video-Stabilizer-System-for-Camcorders-DSLR-Compact-Digital-Camera-/321185473482?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac82563ca

 

IBIS vrir vel dessuten bitte litt på perspektiv dersom den ikke kun jobber i høyde og bredde aksen.

 

 

Er video veldig viktig går man for GH3 sammen med en Flycam eller Glidecam.

Da får man tilnærmet cinema-stabile shots.

Holder man stabilisatoren riktig kan man spurte opp og ned trapper, hoppe fra steiner til steiner og få silkemyke bevegelser. Og med den billige stabilisatoren jeg linket til over vil man også klare dette på GX7, spesielt om man legger til noe ekstra vekter på kamerafoten og på balansestaget av den eneste grunnen å gjøre riggen tyngre :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

..., og stabilisatoren i E-P5 er MYE bedre enn den i GX7, så selv om GX7 har bedre videomode, så vil jeg påstå at "hvermannsen" får mye bedre video ut fra E-P5 enn fra GX7 pga stabilisatoren.

... det er ihvertfall det jeg tror. (Olympus burde brukt en dag eller to mer på videomode...)

IBIS til Olympus er klart bedre enn Panasonic sin; men nå bruker jo ikke Panasonic IBIS til video. Da er det optikkens stabilisering som gjelder - det har med støy å gjøre, i følge Panasonic.

 

Olmypus sin video implementasjon er relativt sett basic i forhold til Panasonic. Men for hvermannsen, så er det nok 100% irrelevant. Er man en gryende Harald Zwartz, så stiller muligens saken seg anderledes.

Lenke til kommentar

Valget er kanskje ikke så enkelt; Med EP-5, kan du sette på en ekstra søker som er bedre enn GX7 sin. ..., så det er gjerne ikke så "sorthvitt".

Svaret er faktisk så enkelt, jeg skrev: "GX7 har innebygd søker. Vil du ha det er valget enkelt". Hvis innebygd søker er viktig hjelper det fint lite om det finnes ekstern søker til Olympus.

 

Personlig vil jeg hatt nesten enhver innebygd søker fremfor enhver ekstern en (på denne type kamera), men andre har sikkert andre prioriteringer der.

Lenke til kommentar

Svaret er faktisk så enkelt, jeg skrev: "GX7 har innebygd søker. Vil du ha det er valget enkelt". Hvis innebygd søker er viktig hjelper det fint lite om det finnes ekstern søker til Olympus.

 

Personlig vil jeg hatt nesten enhver innebygd søker fremfor enhver ekstern en (på denne type kamera), men andre har sikkert andre prioriteringer der.

Er ikke uenig i det. :-)

 

Hadde E-PL2 en stund med VF-2, men brukte den ikke så veldig mye. ... èn av årsakene, var nok at den ikke var spesielt god da. Den var en god del tregere enn den som sitter i E-M5 i dag.

 

GX7 virker som et ganske fiffig kamera mtp størrelse og funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Svaret er faktisk så enkelt, jeg skrev: "GX7 har innebygd søker. Vil du ha det er valget enkelt". Hvis innebygd søker er viktig hjelper det fint lite om det finnes ekstern søker til Olympus.

 

Personlig vil jeg hatt nesten enhver innebygd søker fremfor enhver ekstern en (på denne type kamera), men andre har sikkert andre prioriteringer der.

 

Er litt uenig i det siden da de du hjelper fort kan tolke "innebygd søker" som "mulighet for søker" og når du da i tillegg ikke opplyser at det faktisk finnes EVF som tillegsutstyr til E-P5 så høres det ut for meg som typisk selgertaktikk for å styre valg.

 

De sier noe men ikke den hele og fulle sannheten men på grunn av måten man formulerer seg på kan man i hevde man ikke har sagt noe feil.

 

Er fult klar over at du ikke er en selger men dette er en selgerstrategi som er mye brukt.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Godt spørsmål - søkeren i GX7 er helt ny, og har samme oppløsning som VF4. Men VF4 ser ut til å større forstørrelse.

 

Men for min del, så foretrekker jeg løsningen i GX7; ingen ekstra klump å ta med.

 

I valget mellom en integrert søker og en "klump " på toppen er jeg aldeles enig.

 

Om det finnes tester som sier noe om kvaliteten på søkerne, ville jeg gjerne ha lest de.

Enn så lenge ser jeg på utsagnet som ukvalifisert synsing.

Lenke til kommentar

Det er ikke ukvalifisert synsing. Det er oppgitt i spesifikasjonene.

 

VF-4 har et OLED-panel med 2.3 millioner bildepunkter (1024x768x3) som viser alle fargekanalene samtidig.

GX7 har et sekvensielt LCD-panel med 780.000 bildepunkter (1024x768) som kun viser en fargekanal av gangen.

Lenke til kommentar

I spesifikasjonene som jeg finner for GX7 står det: "LCD Live View Finder (2,764,800 dots equivalent)".

 

Det kan bety at du har rett.

Har du en link til de spesifikasjonene du gir ?

 

Spesifikasjoner fra Panasinic: http://www.panasonic.net/avc/lumix/systemcamera/gms/gx7/specifications.html

Fra dpreview: http://www.dpreview.com/articles/8599640731/panasonic-gx7-first-impressions-review

 

 

Electronic viewfinder

The most immediately visible new feature of the GX7 is its flip-up electronic viewfinder. We've seen corner-mounted EVFs before, but this is the first built-in unit we've seen for a long time that articulates upwards, allowing for more flexible shooting. The viewfinder itself is built around a 1024 x 768-pixel LCD panel. This has become essentially the standard for high-end viewfinders, thanks to the 2.3M dot OLED finders in several Sony models, and the similarly high-res LCD used in the Fujifilm X100S / Olympus VF-4 viewfinder.

_4.jpg?v=2436

The Lumix GX7's flip-up electronic viewfinder is one of its most distinctive features.

However, the GX7 doesn't use either of these panels, instead making use of a field-sequential LCD. It uses around 780,000 dots that show red, green and blue information, one after the other, rather than using separate dots for each. The only drawback to this unique display method is called 'tearing,' in which colors appear to separate, causing red, green and blue edges left and right of high-contrast areas when panning rapidly. It was still present in the GX7, but not as bad as we've seen before, likely thanks to an increase in the refresh rate.

The EVF's optics give it an impressive 0.7x magnification (in 35mm camera terms) and we're pleased to see a menu option to turn down the sensitivity of the eye detection sensor, if you find it that you're frequently triggering it accidentally. Our only concern is the rather short 17.5mm eyepoint - which rarely works well, especially for wearers of glasses, in combination with high magnification viewfinders (it makes it hard to see the extreme edges of the frame without moving your eye).

 

Hvis du ser plagsomme "regnbuer" av DLP-prosjektører, så er nok ikke dette søkeren for deg.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...