Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Til å være konstant f2.8 må jeg si den kommende 40-150mm er ganske kompakt, med mindre vedkommende hos Photography Blog har veldig store hender:

 

olympus_40_150mm_hands_on_02.jpg

 

olympus_40_150mm_hands_on_05.jpg

 

Ser ut som den er vesentlig større enn Panasonic X 35-100/2.8, men likevel ikke værst for noe som i utsnitt tilsvarer en 80-300 som er f2.8 hele veien... Avhengig av pris og bildekvaliten denne leverer, så er det vel fare for at Olympus her har tatt livet av den kommende Panasonic X 150/2.8...

Endret av eks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Til å være konstant f2.8 må jeg si den kommende 40-150mm er ganske kompakt, med mindre vedkommende hos Photography Blog har veldig store hender:

Ser ut som den er vesentlig større enn Panasonic X 35-100/2.8, men likevel ikke værst for noe som i utsnitt tilsvarer en 80-300 som er f2.8 hele veien... Avhengig av pris og bildekvaliten denne leverer, så er det vel fare for at Olympus her har tatt livet av den kommende Panasonic X 150/2.8."

 

 

Bedømt ut fra handa som holder den, ser den ut til å være samme størrelsen som min 50-200 f/2,8-3,5.

Endret av Olympen
Lenke til kommentar

40-150mm 2.8 ser bra ut, men savner noe bra som strekker seg til 200mm.

Jeg trives veldig med min 50-200mm SWD på E-3, men skulle gjerne hatt et tilsvarende objektiv på mFT.

 

Ellers så er jeg veldig spent på 12-40mm, og med "bare" 5000 kr i forskjell mellom kun E-M1 og med 12-40, vurderer jeg å selge Lumix 12-35mm til fordel for Olympus 12-40mm. Om den er så bra som de påstår da...

Min erfaring med Lumix 12-35mm mot Olympus 14-35mm er at Lumix takler motlys bedre, men ikke fullt så skarp. Mer glass er vel uansett en ulempe i motlys(?).

Lenke til kommentar

Til å være konstant f2.8 må jeg si den kommende 40-150mm er ganske kompakt, med mindre vedkommende hos Photography Blog har veldig store hender:

Jeg har ikke funnet noe mål på den men den ser på bildet ut til å være omtrent samme størrelse som Sigma 50-150mm f/2,8 (de to versjonene uten OS). Jeg er klar over at Sigmaen ikke kommer med mFT-fatning.

 

Sigmas større bildesirkel taler for at den burde være større enn Olympusen, men på andre siden strekker Olympusen seg ned til kortere brennvidder og burde vært større enn Sigmaen av den grunn. Dessuten har mFT kortere registeravstand enn de kameraene Sigmaen har fatning til. Med ting som taler i begge retninger størrelsemessig regner jeg med det nye objektivet er ganske likt i størrelse og vekt som Sigmaen: 132,6 mm lengde, 76,3mm diameter og 780 gram.

 

At det ikke står OIS på Olympusen tyder på at E-M1 får sensorstabilisering.

 

Olympusen strekker seg ikke helt opp til blender-høydepunktet fra FT-perioden: 35-100mm f/2,0, men det velger de å "ta igjen" med lengre tele. Sikkert et klokt valg med tanke på mFT sitt større fokus på bærbarhet og nye kameraers bedre ISO-ytelser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår teksten, så var dette en E-7 skisse (eventuelt prototype); men olympus skrotet designet da de mener E-M1 er såpass bra at det ikke er behov for en E-7.

 

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig, dog ...

Jeg leste bare overskriften, som må sies å være veldig misvisende. Men jeg hadde håpet på et nytt FT-kamera, gjerne uten speil.

F.eks. 14-35mm er alt for stort for en liten E-M1, selv med batterigrep. Har prøvd det både på E-520 og E-620 (med grep), og du må opp i E-3/E-5 størrelse før balansen er god. 12-60 passer derimot bedre på de mindre kameraene, og passer kanskje bra på E-M1 med grep.

Men Olympus virker ikke å være lojale mot sine kunder. Først gikk de bort fra sin OM-fatning, så går de bort fra FT. Når er da mFT borte?

 

Jeg bare undrer.

Endret av TOPAKA
Lenke til kommentar

Olympus har også ett eget magasin som kan sees i nettleser eller egen Android App for de som måtte være interessert. Og det beste er at det koster ikke ei krone ! Og selvsagt er både E-M1 og 2 pro objektivene nevnt.

 

http://content.yudu.com/A2eump/OlympusMagIssue13/resources/index.htm?referrerUrl=

 

http://www.olympusmag.co.uk/

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvilke av disse adapter og batterigrep dealene som er tilgjengelig i Norge? Ser at det er litt uklart i hvilke land dette gjelder. I enkelte land får du med MMF-3 og noen skilter med MMF-3 og HLD-7.

Du får HLD-7 i Norge... SAMT MMF-3 dersom du er en tidligere FourThirds bruker. Når du registrerer deg, må du taste inn serienr på E-system kameraet ditt.

 

Se info her; http://special.olympus.eu/s/upgrade-omd/en

og her http://special.olympus.eu/s/upgrade-omd/terms

Lenke til kommentar

At det ikke står OIS på Olympusen tyder på at E-M1 får sensorstabilisering.

No shit! ;-) Alle Oly'er (utenom E-4xx-serien) har hatt det siden E-510 kom på markedet. Med E-M5 kom jo og 5-akse IBIS som er helt drøy.

Den som kommer med E-M1 er nok den samme som i E-P5 som er en videreutvikling av den som står i E-M5 ( = bedre på panoreringer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er jo ikke akkurat gigantisk i forhold til hva noe slikt ville vært i fullformat-versjon, men den ser litt større ut enn tidligere antatt ja. Tror allikevel den balanserer ganske så greit på E-M1 med batterigrep. :)

Ja, den størrelsen blir iallefall ikke noe problem for meg. Det visuelle førsteinntrykket er iallefall at den "oser" av kvalitet. Matcher E-M1 ganske så bra, for å si det forsiktig! ;)

Lenke til kommentar

Det er jo rene underholdningen å lese alle kommentarene som står der :)

 

Ja, litt merkelig å se. Alle har etterlyst high end zoomer og mer pro-kvalitet og når det kommer er det plutselig for stort... Selv Panasonics 35-100 F2.8 er ikke direkte liten, og når maks brennvidde øker fra 100 til 150 pluss byggekvaliteten skal litt opp må jo linsen bli større også. Det er jo ikke akkurat mangel på mindre, men lyssvake zoomer til mFT for den som vil ha det.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...