Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til Olmpus FL 36-R(blitz)? Og eventuellt har en formening om hva en fornuftig bruktpris vil være.

Jeg lurer på å benytte en slik på en Panasonic G-5.

Tjah... de er jo relativt rimelige. ..., 800-1000-ish?

Vil heller anbefale å se på FL-600R som lader litt raskere (4 stk batterier vs. 2 i FL36R)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjah... de er jo relativt rimelige. ..., 800-1000-ish?

Vil heller anbefale å se på FL-600R som lader litt raskere (4 stk batterier vs. 2 i FL36R)

Jeg trenger bare blitz for å bruke den en sjelden gang så at den ikke lader seg opp så fort tror jeg ikke blir noe problem. Så sett bort i fra det så er det en grei blitz eller?

Lenke til kommentar

Jeg trenger bare blitz for å bruke den en sjelden gang så at den ikke lader seg opp så fort tror jeg ikke blir noe problem. Så sett bort i fra det så er det en grei blitz eller?

 

Merkelig at den skulle komme opp nå.

 

Etter å ha gått fra Nikon og en Nikon sb700 gikk jeg til en OM-D E-M5. Jeg kjøpte en Metz 52 af-1 på Komplett å konkluderte raskt meda at 3. parts blitser kanskje ikke er like bra bygd. Ikke så fan av skrufeste av denne blitsen og batteriluken er helt rævva løst.

 

Har derfor søkt om retur på blitsen og gikk til JP Trondheim i dag for å kjøpe en Olympus. Det som overasker der er at foten er i plast men festemekanismen er bra, batteriluken hadde en bedre løsning men den føltes som den var av dårlig kvalitet... kom fort ut av "posisjon" når man skulle ha den igjen. Til 3000 kr hadde jeg forventet mer... rett og slett!!

Lenke til kommentar

Anbefalinger for pancake objektiv til panasonic?

Har i dag 40-140mm.

Ønsker et lyssterkt objektiv til en rimelig pris.

 

Spørs hva du mener med rimelig.

Men hvis du mener billig i ordets rette forstand tror jeg du skal lete lenge.

 

Lyssterkt og billig går ikke alltid veldig godt sammen. Det unntaket jeg vet om, som er et skikkelig unntak også er Olympus 45mm F1.8. Ekstremt skarpt, knivskarpt. Og det har god lysstyrke og er knøttlite.

 

Ellers må du opp i mellom 3-8 000kr for å få lyssterke objektiver, som er skarpe.

Til andre systemer får man jo selvfølgelig Canon F1.8 til 800kr nytt, men dette er et ræva objektiv. Det er superbillig, men ikke brukbart på åpen blender til feks bryllupsbilder osv. - Etter min mening da :)

 

 

EDIT: Visste ikke at Panasonic 20mm Pancake lå så billig i pris som det gjør. Det ligger til 2600kr. Olympus 45mm 2000kr. Begge disse er veldig gode og skarpe. Trygge kjøp :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Er det noen som kjenner til Olmpus FL 36-R(blitz)? Og eventuellt har en formening om hva en fornuftig bruktpris vil være.

Jeg lurer på å benytte en slik på en Panasonic G-5.

 

Har brukt min i dag, og det er en trivelig blits, med et unntak: den bruker laaang tid å lade seg opp. Men den har alle de tingene som Nikon & Co skryter av - Remote styring, fast shutter speed sync med mere.

 

FL600R er vel nesten samme blits men som tar 4 batterier og dermed lader seg kjapt.

Lenke til kommentar

EDIT: Visste ikke at Panasonic 20mm Pancake lå så billig i pris som det gjør. Det ligger til 2600kr. Olympus 45mm 2000kr. Begge disse er veldig gode og skarpe. Trygge kjøp :)

20mm-en kan anbefales og fin makker til 40-140mm-en. 45mm er også fin, men er vel ingen pannekake ;)

 

Forresten, ser at Olympus 17mm ligger til 3200. Hva har skjedd siden det har sunket 1800kr i pris?

Sikkert et dagstilbud eller noe.

Lenke til kommentar

Da nærmer det seg.... kl 7 i morgen lanseres den nye OMD'en sammen med 12-40/2.8, og muligens også noe informasjon om en ny 40-150/2.8.

 

En ting jeg er meget spent på er den nye hybrid-AF'en som skal "Greatly improve the tracking performance of the C-AF" ... Dette kan se meget bra ut!

 

Håper det kommer ut tidlig - kanskje jeg får testet det med 50-200 SWD på en av de siste tippeligakampene. :-) Gleder meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...