Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen som har sett vekt og mål på kommende zoom n ? Tror 24-70mm f.2.8 til NikCan ikke akkurat blir noe lommeobjektiv til sammenligning.

382g. 70*84 (diameter*lengde).

ref; http://www.dpreview.com/news/2013/09/10/olympus-introduces-12-40mm-f2-8-pro-zoom-for-micro-four-thirds

 

Til sammenligning, så har Canon og Nikon vekt på hhv. 805 og 915g på sine 24-70/2.8 som altså er litt "kortere" i tele-enden. .... Størrelse er også et kapittel for seg selv..

Lenke til kommentar

Ja størrelsen på Nikon sine "Holy Trinity" objektiver er massive, savner til en viss grad fortsatt 18-200mm hadde i starten, har hatt mye uønsket fritid denne uka som inkluderer å stirre i taket og litt surfing på kommende Oly produkter.

 

Synd at storebroren til 12-40mm ikke er på markedet før om ca 1 år, det er leeenge til det.

 

Fant bla en test mellom E-M5, E-M1 og Nikon D600 og på de fleste områder blir Nikon slått av E-M1 og han som har skrevet artikkelen mener at E-M1 ikke har mange konkurrenter og at toppmodellene til CanNik er 2 av de, prisen tatt i betraktning så er det en heftig påstand og man kan vel kjøpe med det meste av interessant optikk før man når prisen på disse 2 husene uten optikk.

Lenke til kommentar

Fant bla en test mellom E-M5, E-M1 og Nikon D600 og på de fleste områder blir Nikon slått av E-M1 og han som har skrevet artikkelen mener at E-M1 ikke har mange konkurrenter og at toppmodellene til CanNik er 2 av de, prisen tatt i betraktning så er det en heftig påstand og man kan vel kjøpe med det meste av interessant optikk før man når prisen på disse 2 husene uten optikk.

Har du en link til den testen?

Lenke til kommentar

D6000 slår nok E-M1 på bildekvalitet hvis du skriver ut større enn A3; men på høy ISO er jeg ikke sikker på om det blir så stor forskjell.

Igjen - pixelpeeping... Et bilde større enn A3 skal ha litt betraktningsavstand. F.eks kan jeg vise flotte bilder på mitt 100" lerret - de ser bra ut! .... og oppløsninga er 1920*1080....

Lenke til kommentar

Igjen - pixelpeeping... Et bilde større enn A3 skal ha litt betraktningsavstand. F.eks kan jeg vise flotte bilder på mitt 100" lerret - de ser bra ut! .... og oppløsninga er 1920*1080....

 

Som kjent er betraktningsavstanden bestemt av nesens lengde uansett størrelse på bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et spørsmål angående blitz.

 

Fikk nettopp en Olympus FL-36R til et Panasonic G5 kamera som jeg har.

Har testet blitzen litt nå og er fornøyd med hvordan bildene blir.

 

Men jeg lurer på hva som er best å bruke av TTL AUTO(Blitzen justeres av lysmåling fra kameraets objektiv) eller AUTO(Blitzen justeres av lysmottakeren i blitzen)?

 

Noen som har noen arfaringer med hvilken instilling av de to som blir best å bruke.

Jeg har kameraet innstillt til blenderprioritering.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål angående blitz.

 

Fikk nettopp en Olympus FL-36R til et Panasonic G5 kamera som jeg har.

Har testet blitzen litt nå og er fornøyd med hvordan bildene blir.

 

Men jeg lurer på hva som er best å bruke av TTL AUTO(Blitzen justeres av lysmåling fra kameraets objektiv) eller AUTO(Blitzen justeres av lysmottakeren i blitzen)?

 

Noen som har noen arfaringer med hvilken instilling av de to som blir best å bruke.

Jeg har kameraet innstillt til blenderprioritering.

TTL skal "egentlig" gi best resultat, men jeg har opplevd at Auto absolutt gjør jobben skikkelig bra. Et par andre argumenter for å kjøre "Auto" i stedet for "TTL Auto", er at med TTL, så vil blitsen gi ut et kjapt pre-flash for å "måle litt". Dette gjør at ca halvparten av de du skal ta bilder av, lukker øynene. Samtidig, så bruker du "dyrbar" strøm, og på et FL-36, så vil blitsen oppleves en del kjappere i bruk med å bruke vanlig "Auto". :-)

 

Et annet tips, er å ikke bruke Auto ISO når du skyter med blits - kameraet vil ofte tvinge det ned i ISO-200 for å heller peise på med blits, men det er ikke nødvendig. ISO-800 og over, ser ofte helt fint ut når det er belyst riktig, og en får ofte mer av "stemningslyset" med på bildet uten at blitsen kjøres på maks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TTL skal "egentlig" gi best resultat, men jeg har opplevd at Auto absolutt gjør jobben skikkelig bra. Et par andre argumenter for å kjøre "Auto" i stedet for "TTL Auto", er at med TTL, så vil blitsen gi ut et kjapt pre-flash for å "måle litt". Dette gjør at ca halvparten av de du skal ta bilder av, lukker øynene. Samtidig, så bruker du "dyrbar" strøm, og på et FL-36, så vil blitsen oppleves en del kjappere i bruk med å bruke vanlig "Auto". :-)

 

Et annet tips, er å ikke bruke Auto ISO når du skyter med blits - kameraet vil ofte tvinge det ned i ISO-200 for å heller peise på med blits, men det er ikke nødvendig. ISO-800 og over, ser ofte helt fint ut når det er belyst riktig, og en får ofte mer av "stemningslyset" med på bildet uten at blitsen kjøres på maks.

Takk for info, da blit det vel at jeg bruker den i Auto, men skal teste litt mere. Jeg har vanligvis kameraet i Auto ISO, untatt når jeg tar bilder med stativ. Skal huske på tipset om å sette ISO manuellt, men vil det ikke funke å manuellt sette styrken på blitzen ned også?

Lenke til kommentar

Er det noen her som har opplevd at de har fått nyhetsmail fra Olympus. Har stått på lista i mange år, men har aldri fått noen. Mener jeg har lest at de som har registrert seg skal få nyhetene først.

Vil du ha nyhetene først er det nok bedre å følge med på ryktesidene. Olympus er aldri først ute med Olympus-nyheter. Men mulig det kan komme noe nyttig om kampanjer som kjøres i Norge.

Lenke til kommentar

Takk for info, da blit det vel at jeg bruker den i Auto, men skal teste litt mere. Jeg har vanligvis kameraet i Auto ISO, untatt når jeg tar bilder med stativ. Skal huske på tipset om å sette ISO manuellt, men vil det ikke funke å manuellt sette styrken på blitzen ned også?

Dersom du stiller styrken på blitsen manuellt, så vil nok ikke kameraet kompensere for manglende lys. - det blir mørkt.

 

Jeg pleier også å bruke Auto-ISO, men når jeg setter en blits oppå, har kameraet en tendens til å være for glad i blits-lyset, så ISO kjøres til bunn, og blitsen flasher i vei. .., men bildene blir jo ofte mye bedre ved å la blitsen være mer en filler enn hovedlys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...