Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en hvassere utgave enn E-m5, så den ligger nok noe over i pris.

 

Grepet er nok der pga mange skrek etter det, samt at det delvis skal tilfredsstille dem som skrek etter et E-7.

Fikk mitt 50-200 SWD i helgen, så jeg er klar for den nye OMD'en.

 

AF er kjapp med E-3'n ihvertfall. :-) Satser på at E-M1 vil være vel så kjapp - om ikke kjappere.

Lenke til kommentar

WTF er spørsmålet ja, det samme kan jeg spørre om en del ting om E-M5.

 

Satt meg ned med bruksanvisningen for en stund siden, konstaterte at den var litt tynnere enn D800 sin til jeg plutselig ser at dener på nesten 30 språk og at Norsk som alle andre språk kun er tildelt 7 sider.... WTF???

 

Har nå skumlest gjennom og kan konstatere at den er like mangelfull som ett fiskegarn vil være som vindbeskyttelse!!!

Lenke til kommentar

WTF er spørsmålet ja, det samme kan jeg spørre om en del ting om E-M5.

 

Satt meg ned med bruksanvisningen for en stund siden, konstaterte at den var litt tynnere enn D800 sin til jeg plutselig ser at dener på nesten 30 språk og at Norsk som alle andre språk kun er tildelt 7 sider.... WTF???

 

Har nå skumlest gjennom og kan konstatere at den er like mangelfull som ett fiskegarn vil være som vindbeskyttelse!!!

Full manual ligger elektronisk på nett og på CD'n som fulgte med tenker jeg.

 

......... og btw; grattis med et flott kamera! Ta en titt innom DPReview sin "konfigurasjonsguide" til E-M5 mye tips og triks der ute.

Lenke til kommentar

Full manual ligger elektronisk på nett og på CD'n som fulgte med tenker jeg.

 

......... og btw; grattis med et flott kamera! Ta en titt innom DPReview sin "konfigurasjonsguide" til E-M5 mye tips og triks der ute.

 

Haha... overfører elektronisk manual til iPad nå.

 

Når jeg satt å bladde tenkte jeg at dette virket mer som en hurtigstart så jeg leter etter en annen men det gikk opp for meg når jeg så CD-en blant de tomme eskene.

 

Takker for tips, skal sjekke det ut i morgen

 

At E-M5 vil gå noe spesielt ned i pris tviler jeg litt på med lansering av E-M1.

 

Tror Olympus her beveger seg ut på ett farlig territorium med lansering av slike hus med m43 sensor i den prisklassen.

 

E-M5 med 2 batteri + batterigrep + 12-50 linse synes jeg er en god pris med tanke på at huset i seg selv koster 7000 kr og objektivet koster 3500 kr løst.

 

Hvis E-M1 skal bli ett virkelig High-End kamera flere hakk over E-M5 i pris og havner med en utsalgspris også ett par hakk over GX7 fra Panasonic så lander man fort over 11-12 000 kr i utsalgspris kun for huset.

 

Med lavpris fullformat blir for eksempel Nikon sin D600 en alternativ i prisklassen... dette kan nok felle toppmodellen til Olympus, mulig en rask prisnedgang av E-M1 til rundt 8-10 000 kr.

 

Edit:

Selv om D800 ikke gir meg spesielt mer en det en E-M5 kan merker jeg at det er andre knapper på denne ja og langt i fra like brukervennlig... kanskje litt uvant.

 

MEN når man klarer å venne seg til W8 blir nok en overgang fra Nikon til Olympus bare barnematen!! :p

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det er flere prisnedganger på E-M5 i den store verden og vil nok dukke opp noe her på sikt.

 

E-M5 har allerede sunket en del siden lanseringen, også i Norge. Hvor mye E-M1 vil påvirke er det vanskelig å si, spørs nok hvor mye dyrere den blir, men at prisen vil synke er nok rimelig sikkert.

Lenke til kommentar
Synes at noen av bildene ser noe hjemmesnekra ut. F.eks. grepet i bilde 1 ser faktisk "pålimt" ut, og grepet i bilde 2 er et annet mht. de rillene på framsiden/delvis på siden langt oppe..... At kameraet får et skikkelig grep a la E-5 er jo selvsagt å håpe.... Time will tell... Innmaten blir sikkert uansett veeeldig bra..... Kanskje dette kameraet er det flere av oss faktisk har ventet på.....
Lenke til kommentar

Den bryteren med av/på-knappen kan og minne litt om ASA-hendelen på Olympus OM-4:

19358_23_b.jpg

ASA-hendelen er faktisk en slags "AV og PÅ" bryter på det, -ikke noe ASA-hendel. :-)

Man velger mellom manuell operasjon og blenderprioritet. Står den i manuell, er kameraet i praksis av, men skrur på lysmåler for å gi indikasjon i søker når du toucher utløserknappen. Dytter du hendelen over auto, piper kameraet for å indikere om batteriet er OK eller ikke.

..., men ja - hele greia på siden av søkeren der minner jo om ASA/ISO velgeren og "film-spoleren".

Lenke til kommentar

Ryktene tilsier $1500 for E-M1, så med moms og litt påslag for oss pengesterke nordmenn, vil jeg ikke være forbauset på om den ligger på rundt en 12 000 i starten her til lands. Olympus retter seg mot proffe 4/3-olympusbrukere som allerede har glass, og kanskje vil utnytte m4/3 med lavere vekt osv. Selv om man kan få fullformat hus til samme prisen, vil ikke det nødvendigvis si at det nødvendigvis passer bedre for brukerens formål. E-M1 blir et nisjeprodukt, og priset deretter.

Lenke til kommentar

Slipper vi unna med 12000,- så er jeg interessert. Jeg frykter nemlig 15000,-

+1. Frykter 15000 jeg og.., men håper det legger seg sammen med de tidligere pro-kameraene deres; mellom 12-13.

 

Har følgende glass;

7-14, 14-54, 25, 50, 50-200 ..., og nypris på disse var (og er) ca 43500,- (jeg har kjøpt en del brukt da...,), og det er jo litt vont at det ligger og ikke blir brukt. Derfor er det "fornuftig" for meg å kjøpe dette som vil gi meg støtte for dem.

Lurer på hvordan det blir med AF på video og. 7-14 gir noen ganske kule perspektiver når det filmes... :-)

 

Folk flest klarer seg nok med E-M5 eller E-P5, ..., men for meg er det attraktivt med BÅDE værtetting og wifi. :-)

Lenke til kommentar

Jeg har 12-60, 14-54(mk I) og 50-200(mk I, uten SWD). Ganske tullete med begge de to førstnevnte, en av dem burde jeg kvittet meg med for lenge siden, men jaja...

 

Jeg er usikker på om jeg kommer til å stå først i køen for å sikre meg dette frankensteinkameraet, heller vel mot at det er lite sannsynlig. Det blir sikkert kjempemessig i bruk, men behovet er ikke større enn at jeg kan vente til hypen har lagt seg og prisen har kommet seg litt ned...

Endret av eks
Lenke til kommentar

Av FT så har jeg 50-200 (ikke SWD), 12-60, 14-54, 9-18, 25, 35, 40-150, 70-300, 14-42 , så blir E-M1 god å holde i og ellers så bra som det ser ut til at den kan bli mht. det "tekniske", ja da slår jeg vel til da!! (Også siden det ikke kommer noen flere FT-hus om erstatter E-5).....whistle.gif

 

Og prisen tror jeg vel, for huset alene, kommer på ca. 10999,- (tror også litt på julenissen, og håper på 9999,- etterhvert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...