Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du hadde tatt 260 og ganget det med 0,8 så hadde du gitt 25% rabatt.

Nei.

 

Jeg mistenker at denne feiloppfatningen bunner i hvordan man beregner 25% mva. Mva "regnes opp" fra bruttobeløpet - som jeg vet du er klar over, men som jeg selv ikke var da jeg begynte i min første selgerjobb for 8 år siden - ikke "ned" fra nettobeløpet.

 

Med andre ord: om du som privatperson handler en vare med 25% mva, og betaler 100 kr for denne, utgjør ikke mva 25% av de 100 kronene. Isteden får vi at brutto = 100 / 1,25 = 80, og mva er 25% på toppen av disse 100, som da altså utgjør de resterende 20 kr (=20%) av totalbeløpet. (edit: Altså, fordi 80 * 1,25 = 100) Mva utgjør derfor kun 20% av totalbeløpet, på tross av at prosentsatsen for majoriteten av varer her til lands er pålagt 25% mva - fordi denne prosentsatsen er i forhold til brutto, ikke netto, fortjeneste for forhandler.

 

Uansett er det åpenbart at 20% av 100 kr er 20 kr, og får du 20% rabatt på en vare til 100 kr skal du derfor naturlig nok betale 100 - 20 = 80 kr. Eller enkelt og greit gange prisen med 0,8.

Endret av srbz
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Tok bussen fra høgskolen jeg går på i dag, da fra holdeplassen rett utenfor gjerdet - holdeplassen er også oppkalt etter skolen. Tar den ofte, og kjente ikke igjen den eldgamle bussjåføren som kjørte i dag - er vanligvis en håndfull som bytter på. 

 

Måtte fylle på periodekortet, så jeg gikk på og ba om 30 dager student mellom sone X og Y (to byer). Han spør om alder, og da jeg vet de har et "ung voksen"-program trodde jeg han ikke hadde fått med "student"-delen av bestillingen, så jeg svarer bare "student". Bussfjåføren spør igjen om alder. Svarer med alderen, som er nærmere 30, og han trykker småforvirra inn bestillingen mens han litt forsiktig spør "går du på noe videregående eller noe i Y da?". "Nei, der" svarer jeg og peker tommelen over skulderen på skolebygget vi står rett ved siden av. "Å faen!" kommer det fra sjåføren. 

 

Er sikkert en del ungdommer som prøver å kjøre på barnebilletter o.l., men var ikke helt samsvar mellom mistenksomheten og logikken denne gangen. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

 

Om du hadde tatt 260 og ganget det med 0,8 så hadde du gitt 25% rabatt.

Nei.

 

Jeg mistenker at denne feiloppfatningen bunner i hvordan man beregner 25% mva. 

Trur jeg burde innse at 23:20 så burde jeg være i seng :D   Du har jo selvsagt rett i at jeg tenkte på mva. 

Lenke til kommentar

han trykker småforvirra inn bestillingen mens han litt forsiktig spør "går du på noe videregående eller noe i Y da?". "Nei, der" svarer jeg og peker tommelen over skulderen på skolebygget vi står rett ved siden av. "Å faen!" kommer det fra sjåføren.

Har vært i den situasjonen selv, bare motsatt. Var i USA og lette etter utgang nr 1 på en liten flyplass i Savannah. Problem 1: Det var bare et relativt lite rom i en liten flyplass, så det var bare fire utganger. Problem 2: Jeg fant utgang nr 2 - 4 enkelt nok ved å se på et stort skilt utenfor vinduet. Vi snakker skilt som er like høyt som vinduet selv, og plassert så det er helt enkelt å se. Men utgang 1? Ikke faen. Lette rimelig lenge før jeg gav opp og spurte en som jobbet der hvor utgangen var. Han gliste litt, og pekte på vinduet rett ved siden av seg, der det sto et rimelig svært skilt med et 1-tall på.  :blush:

 

Enda verre var det å finne Mad Max til PS4. Butikken jeg var i hadde ikke akkurat den største hyllen, men var syv, åtte rader i høyden, og fylte halve vegge. Så der sto jeg og så over spillene, men Mad Max? Som akkurat var kommet? Fantes ikke noe sted. Etter en stund spurte en som jobbet der om jeg trengte hjelp, så jeg spurte om de hadde spillet inne til PS4. Han så rart på meg en liten stund, før han stakk ut hånden og plukket opp spillet. Viste seg det var godt gjemt i to eksemplarer rett foran meg i øyehøyde. Tok en stund før jeg gikk tilbake til den butikken, for å si det sånn... :p

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ville nå heller sagt i øynene.

Ja, la oss nå endelig starte en fire sider lang diskusjon om akkurat det ;-)

 

Det som forundrer meg litt, er behovet enkelte kunder har for å få frem sin misnøye med et eller annet. Blant annet, hvis noen spør hvor mye vi tar for å yte en spesiell tjeneste, og får svar, så er det noen få som utbryter "Det var jævlig mye dyrere enn jeg har sett andre steder" og går før vi får mulighet til å si noe mer. Noen blir til og med direkte sinna og skal liksom kjefte på oss for at vi tar "så mye" for det. Det er ikke et forsøk på å presse prisen, de vil bare poengtere høyt og tydelig at vi er blodsugere før de raser ut døra.

 

De fatter liksom ikke at det er forskjell i kvalitet både på arbeid, deler, leveringstid og så videre. Og hvis de ikke er interessert i å prute, hvorfor må de på død og liv si at vi er så dyre? Er det bare for å lage kvalm?

 

Også er det andre som synes vi er billig på de samme tjenestene da, men det er nok de med noe i nærheten av gjennomsnittlig IQ som faktisk ser forskjellen på oss og de useriøse aktørene :)

Lenke til kommentar

Sånn er folk. Du må ikke ha så høye forventninger og tro at folk skjønner så avanserte konsepter som pris og kvalitet. Hver gang det gjøres spørreundersøkelser sier folk at de er villig til å betale for god kvalitet, mens det som skjer i praksis er at de ofte kjøper billig.

Lenke til kommentar

Så et skilt i byen her ved en sjappe med "20% rabatt på biff KUN IDAG =)", Tønsberg har skjønt det vet du. (Får se hvor mange som skjønner hvorfor kun idag)

Meny på Heimdal eller?

 

Ser de har følgende beskrivelse på en video de la ut på Facebook-siden sin på torsdag:

"Vi på meny heimdal -er HELT RÅ BIFF i helgen. Vi ønsker alle våre kunder velkommen til oss! Stort utvalg av frukt og grønnsaker, fersk fisk og nystekte bakevarer. husk også at det er steak &BJ day på mandag! Følg oss med videre da det kommer en konkurranse"

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Har sett en del komedier(/serier) hvor de bruker vitsen om å bestille noe latterlig komplisert på restaurant, hvor bestillingen tar evigheter. I går var jeg vitne til det i virkeligheten, på McDonalds. Tror dama brukte fem minutter på bestillingen, som var en rekke hamburgere og tilbehør som skulle være uten ting som egentlig er på og med ting som egentlig ikke er på. Måtte ha vært enklere å hoppe over disken og gjøre det selv. 

Lenke til kommentar

Jobber på en større byggeplass, mao området er selvsagt avstengt for uvedkommende med byggegjerder etc. 
Uansett må noen gjerder og bommer være åpen for å slippe inn og ut varetransport og lignende. Selv om stedet er TYDELIG merket "anleggsområde, adgang forbudt for uvedkommende" så ignorerer alle folk skiltene  :hrm: 

"Jamen.. jeg skulle bare.." du skal ingen andre ting enn å ikke bevege deg inn her.. "jamen.." NEI, gå ut.. NÅ.. 

Folk går tur inne på anleggsområdet, kjører biler, sykler.. de veiene som fører inn fører ikke ut noe annet sted, så hvorfor de absolutt skal inn der skjønner jeg ikke.. 

Det som tok kaka var når en helt tilfeldig forbipasserende bare spaserte inn på bygget og kikket seg rundt.. "ja hei, jeg bare ser litt jeg.. "  :eek:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

I dag på dagligvare med medisinutsalg.

 

Jeg står ved smågodthylla, og hører gauling fra kassa: "HAR VI IMMODIUM BAK HER?" Da er det sjefen som ikke finner diarémedisin i skapet bak kassa. Så svarer ei dame: "NEDERST!". Svaret: "Æ finn'n itj!"

 

Unødvendig pinlig for kunden.

Minner meg om når eg skulle bytte bh for dama.

 

Hu på hennes roper ut over hele butikken: Julie, kan du hjelpe han her med å finne en annen bh, den var for liten.

 

Eg følte meg hvertfall relativt liten :p

 

 

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...