Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Lami skrev (5 timer siden):

Går det fint å kjøpe bolig av familiemedlem, uten å bruke megler og advokat?

Ser forbrukerrådet har en 15 siders lang kontrakt ved kjøp av fast eiendom (https://www.forbrukerradet.no/kontrakter/eiendom/kjop-av-fast-eiendom/)

Kan vi benytte denne og ordne alt selv? Eller må vi/jeg ha advokat inn i bildet? For hva eventuelt? 

Jeg ville brukt advokat eller megler for selve oppgjøret. Kommer selvfølgelig an på nøyaktig hvor nært familiemedlem det er, men det sikrer at selve overgangen går greit, for det tilfellet at den ene parten har økonomiske problemer (som den andre parten ikke vet om). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en straks ett år gammel varmepumpe. Montert av autorisert montør, produsent gir i tillegg fem års garanti. Det er en åpenbar feil med pumpa som gjør at den bråker mer enn den skal. Montør ble varslet for et snaut halvår siden, sa han trodde utedelen måtte skiftes, men skulle få bekrefter dette fra produsent. Etter sommeren spurte vi hvordan det gikk, da skulle han purre opp siden han ikke hadde fått svar enda. Siden har han ikke svart på mail. 

 

Spørsmål: hva slags rettigheter har vi egentlig nå? Jeg tenker at vi uansett har vår reklamasjonsrett hos montør/selger, og at vi ikke skal behøve å vente på at han får svar fra produsent på om det er en garantisak. Eller? Hva i lovverket blir evt. riktig å henvise til, dersom han aldri får sine svar fra produsent? Tenker at det nå nærmer seg at vi må sette litt hardt mot hardt, og da hadde det vært greit å ha klarhet i hva som gjelder. 

Endret av Buddy Dakota
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 04a49...566

Hvem er egentlig eier av en avregistrert bil? Jeg har en tidligere leasingbil som ble totalkrasjet og avregistrert for et års tid siden. Deretter har den blitt stående til jeg nå vil kvitte meg med den. Alt er oppgjort med leasingselskap, men det er jo leasingselskap som tidligere var eier hos vegvesenet. Er sånt som dette registrert noe sted?

Anonymous poster hash: 04a49...566

Lenke til kommentar
Gjest 04a49...566 skrev (2 timer siden):

Hvem er egentlig eier av en avregistrert bil? Jeg har en tidligere leasingbil som ble totalkrasjet og avregistrert for et års tid siden. Deretter har den blitt stående til jeg nå vil kvitte meg med den. Alt er oppgjort med leasingselskap, men det er jo leasingselskap som tidligere var eier hos vegvesenet. Er sånt som dette registrert noe sted?

Registrering og eierskap er to ulike ting. Jeg har en gressklipper. Den er ikke registrert, men jeg eier den likevel. Til og med søppel eies (slik at noen står som ansvarlig for det).

Det vil si at det er nok leasingselskapet som fortsatt står som eier med mindre oppgjøret med selskapet innebar overdragelse av eierskapet. Så sjekk de papirene om du ikke husker innholdet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest 04a49...566
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Det vil si at det er nok leasingselskapet som fortsatt står som eier med mindre oppgjøret med selskapet innebæar overdragelse av eierskapet. Så sjekk de papirene om du ikke husker innholdet.

Det står ikke noe om det i papirer av det slaget, men bør jeg da kontakte de og få bekreftet at jeg nå "eier" bilen?

Anonymous poster hash: 04a49...566

Lenke til kommentar
Gjest 04a49...566
Simen1 skrev (På 12.10.2021 den 16.42):

Kan jeg spørre: Vil du helst ha den (for deler eller noe), eller vil du helst at de skal ta ansvar for "søpla si" og fjerne den for deg.

Jeg vil ha den(eller selge den) for deler. Den er ikke mulig å fikse, men det var en elbil som bare var et par år gammel, så den har et ganske kostbart batteri som nok er i relativt god stand fortsatt.

Anonymous poster hash: 04a49...566

Lenke til kommentar

Ser denne tujahekk-konflikten som pågår like utenfor Stavanger. 

e86f867b-d4fc-4040-83e4-c6ecfe2495bc?fit

Tujahekken har ikke vokst seg stor, men huseieren ønsker ikke betongskuret for boss-spann på sin eiendom. Kan tenkes at huseier har rett i dette. Han/hun vil markere tomtegrensa med en hekk. Betongoverbygget er i tillegg ikke pent. Men det går mot at huseier må betale dagbøter på 1000 kroner  Huseiere kan visst tvinges til å godta felles greier som slike overbygg, eller felles postkassestativ på sin eiendom.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Rroa8W/denne-hekken-kan-koste-1000-kroner-dagen

Lenke til kommentar
On 10/18/2021 at 11:03 PM, Budeia said:

Ser denne tujahekk-konflikten som pågår like utenfor Stavanger. 

Tja.
Problemet er vel at problemet egentlig skal løses via at huseier etterlyser skriftelig avtale på betongklumpen, og river den til naboens regning når dokumentasjon fraværer.
Men skulle ikke forundre meg om at å plante hekk stemmer over ens med de lokale reguleringene, så man møter den frekke betongklumpen med en frekk hekk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 49231...2a7

Hvis man har to uker ferie igjen og begynner i ny jobb i november, har man krav på å få tatt 1 uke ferie, eller er det arbeidsgiver som bestemmer om den skal tas eller overføres til neste år?

Hvis arbeidsgiver sier du kan ta en uke, kan man ta en dag der og en dag der om hverandre eller må det være en kalenderuke sammenhengene?

Anonymous poster hash: 49231...2a7

Lenke til kommentar
Gjest 49231...2a7 skrev (42 minutter siden):

Hvis man har to uker ferie igjen og begynner i ny jobb i november, har man krav på å få tatt 1 uke ferie

To uker er 10 virkedager. Det medfører at du sannsynligvis kun kan kreve 3 virkedager ferie før arbeidsforholdet opphører. De må ikke tas sammenhengende.

Min tolkning, ref. ferieloven pgf 8.

Du og arbeidsgiver kan selvfølgelig bli enige om mer ferie enn du har krav på.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om ferie hos den nye arbeidsgiveren så har du krav på 6 virkedager ferie. Som vil si én uke, det er 6 virkedager per uke slik ferieloven bruker begrepet. 

I utgangspunktet tar du ikke med deg noe ferie fra en arbeidsgiver til den neste, men hvis du kan godtgjøre at du ikke har tatt ut full ferie hos forrige arbeidsgiver så kan du altså kreve 6 virkedager. 

Merk at så lenge du uansett får alle feriepengene dine opptjent hos forrige arbeidsgiver i sluttoppgjøret, om du ikke har fått alt av årets feriepenger allerede, så vil ferie hos ny arbeidsgiver i praksis være det samme som permisjon uten lønn. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et spørsmål til "Forskrift om nedsettelse av pensjonsgivende inntekt, pensjonsopptjening og avgift når fastsatt skatt og avgift helt eller delvis ikke er betalt" pgf 3 bokstav c :

Sitat

Pensjonsgivende inntekt nedsettes ikke når:

c)  det pågår avdragsbetaling i henhold til avtale mellom skattekontoret og skattyter, og denne ikke misligholdes

Er det riktig at gjeldsordning der skatteyter betaler direkte til skattekontoret ikke er å anse som avdragsbetaling som vist til i sitatet over?

https://lovdata.no/forskrift/1997-12-18-1408/§3

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
krikkert skrev (15 minutter siden):

Gjeldsordning med dividendebetaling omfattes ikke av § 3 bokstav c, se Skattedirektoratets veileder til forskriften SKM-2008-7 pkt. 11. Det er et krav for å omfattes av bokstav c at avtalen leder til full innfrielse av skattekravet. Dette er som regel ikke tilfelle ved gjeldsordning. 

Takk.

Skal pensjonsgivende inntekt settes ned tilsvarende det opprinnelige utestående trygdeavgiftsbeløpet eller kompensert for det som allerede er betalt på avdragsbetaling/gjeldsordning eller det som regnes som betalt når gjeldsordningen avsluttes?

Lenke til kommentar
Gjest 49231...2a7
Svante1 skrev (På 2.11.2021 den 8.20):

Hvis det er snakk om ferie hos den nye arbeidsgiveren så har du krav på 6 virkedager ferie. Som vil si én uke, det er 6 virkedager per uke slik ferieloven bruker begrepet. 

I utgangspunktet tar du ikke med deg noe ferie fra en arbeidsgiver til den neste, men hvis du kan godtgjøre at du ikke har tatt ut full ferie hos forrige arbeidsgiver så kan du altså kreve 6 virkedager. 

Merk at så lenge du uansett får alle feriepengene dine opptjent hos forrige arbeidsgiver i sluttoppgjøret, om du ikke har fått alt av årets feriepenger allerede, så vil ferie hos ny arbeidsgiver i praksis være det samme som permisjon uten lønn. 

Takk for svar. Jeg har slutta i to jobber dette året. Jeg fikk feriepenger når jeg sluttet i den første her i mars, og nå i den andre har jeg ikke fått noe feriepenger. Har jeg da fått alle feriepengene? Har jeg ikke krav på noe fra den andre jeg slutta i?

Anonymous poster hash: 49231...2a7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...