Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Det er ingen lover som regulerer spørsmålet om bruk av private gjenstander og abonnementer i tjeneste for arbeidsgiver. 

Du skriver at "abonnement med seriøse operatører og mye data" er dyrt. Er dette forutsetninger for jobben eller dine private ønsker/behov? 

Det man har et godt utgangspunkt for å kreve i forhandlinger er å få dekket merkostnader, altså de merkostnadene du blir påført som følge av bruk av privatanskaffede innsatsmidler i tjenesten. Det er et dårlig utgangspunkt for forhandlinger å kreve at arbeidsgiver skal fullfinansiere din mobilbruk. Du må altså sette opp et regnestykke for merkostnader. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan dei kreve at Guest 49231...2a7 skal ha jobbtelefon i det heila tatt om dei ikkje tar nytte av redusert abonnements-pris? Veit eg blei tilbudt abonnement via jobben i forrige stilling, men eg takket nei deriblant pga det betydde at eg i teorien blei 24/7 tilgjengelig via jobbens hovudnummer.

Overnemnte brukeren har vel kanskje allereie godtatt det, så dei er kanskje bundet til vilkårene allereie eller?

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 timer siden):

takket nei deriblant pga det betydde at eg i teorien blei 24/7 tilgjengelig via jobbens hovudnummer.

Med mindre annet er avtalt trenger du kun å være tilgjengelig i arbeidstida. Dvs. du kan fysisk slå av telefonen eller legge den igjen på din plass på jobben.

Telefonabonnement for kombinert privat og jobb-bruk betalt av jobben er en skattemessig uting siden du vil bli skattepliktig for den delen av telefonbruken som er privat, noe som ofte er vanskelig å dokumentere sånn at det gjøres skjønnsberegninger.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Telefonabonnement for kombinert privat og jobb-bruk betalt av jobben er en skattemessig uting siden du vil bli skattepliktig for den delen av telefonbruken som er privat, noe som ofte er vanskelig å dokumentere sånn at det gjøres skjønnsberegninger.

Eh, nei. Dekker arbeidsgiver arbeidstakers EK-utgifter får arbeidstaker et skattemessig inntektstillegg på inntil 4392 kr i året (eller faktisk dekning, hvis det er lavere), dvs. 366 kr/mnd. Her er intet skjønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dronebruk.  Jeg har lest litt, men er usikker på hvor strenge reglene er i praksis. Hva er gråsone, regler eller normal folkeskikk?

Er det fyfy å fly høyt over sin egen eiendom og ta fine oversiktsbilder av sitt eget nabolag?  Må man eventuelt spørre alle 50 naboene om lov først?  (Selvfølgelig så tar man ikke bilder av folk som soler seg, eller lar seg identifisere, uten tillatelse)

Jeg har forståelse for at naboer kan føle seg krenket om man flyr over deres eiendom, eller rundt. Hva er innenfor av droneflyging i nærheten av andre (om man gjør det man kan for å ta hensyn)?

Vurderer å kjøpe drone for litt hobbybruk (Dji mini, som er under 250g, slik at man slipper kurs, men må registrere den), men er litt usikker på hvor mye jeg kan gjøre dette hjemmefra.  Bor i boligfelt.

Lenke til kommentar
Anti LFC skrev (På 19.2.2021 den 11.32):

Har man krav på lønn for resterende arbeidstid, når man må forlate jobb i løpet av arbeidsdagen på grunn av sykdom? 

Har du tariffavtale er dette ofte dekket. Det står gjerne under punktet "korte velferdspermisjoner". Dog ingen lovfestet rettighet.

Lenke til kommentar
Gjest 49231...2a7
Simen1 skrev (På 6.3.2021 den 11.40):

Regner med denne kompensasjonen er en del av arbeidskontrakten du har godtatt og signert. Hvis det stemmer så kan jeg bare si at arbeidsgiver må regne med å få det de betaler for. For det første bør du ha et eget jobbtelefonnummer (av grunner du tydeligvis forstår). Du bør også ha en fysisk egen telefon til jobbting for å ikke blande sammen apper og tilganger du bruker privat og på jobb (altså ikke telefon med dual-sim). Videre bør du ha en form for forsikring på telefonen siden den er viktig i jobben og du ikke kan risikere å måtte plutselig legge ut fra din private konto for å kjøpe ny telefon hvis det skulle skje noe med den. Arbeidsgiver har ingen rett til å kreve at du setter av et beløp på din egen konto for å kunne takle slike ting. Det kan jo i teorien skje kort tid etter hverandre og arbeidsgiver har ingenting med om du har tom konto. Angående egen telefon så er også uhell en god grunn til at du bør ha to fysisk forskjellige telefoner. Arbeidsgiver kan f.eks fort hevde at en skade som kommer gradvis skyldes din bruk av telefonen på fritida. Altså at arbeidsgiver frasier seg ansvar for ditt jobbverktøy. Det blir mye vanskeligere om du har en egen jobbtelefon som kun brukes i arbeidstida.

Så kommer vi til "man får hva man betaler for". Sett opp et regnestykke og gi de hva de betaler for. For eksempel:

Abonnement: 250 kr/mnd

Forsikring: 50 kr/mnd

Da står du igjen med 66 kr/mnd til selve telefonen. Regner du 2 års levetid grunnet mye bruk så får du altså 24*66 = 1584 kr å kjøpe telefon for, inkludert oppstartskostander på abonnement, beskyttelsecover etc.

Dette er bare et regneeksempel. Sett inn egne tall og pass på at summen havner på ca 366 kr/mnd. Gi beskjed til arbeidsgiver at dette var det beste du klarte innenfor budsjettet de dekker og at de må vurdere å enten ta konsekvensene av den standarden de har lagt seg på eller oppgradere betalingen til noe som får gjort jobben bedre.

Takk for svar.

Jeg ble fortalt hvis noe skulle skje min tlf så vil de dekke ny, men «ingen andre har jobbtlf», så derfor mente han jeg ikke trengte.

Jeg er ikke helt komfortabel med at mailene jeg sender ut inneholder mitt private nummer. 

Anonymous poster hash: 49231...2a7

Lenke til kommentar
Gjest 49231...2a7
krikkert skrev (På 6.3.2021 den 12.36):

Det er ingen lover som regulerer spørsmålet om bruk av private gjenstander og abonnementer i tjeneste for arbeidsgiver. 

Du skriver at "abonnement med seriøse operatører og mye data" er dyrt. Er dette forutsetninger for jobben eller dine private ønsker/behov? 

Det man har et godt utgangspunkt for å kreve i forhandlinger er å få dekket merkostnader, altså de merkostnadene du blir påført som følge av bruk av privatanskaffede innsatsmidler i tjenesten. Det er et dårlig utgangspunkt for forhandlinger å kreve at arbeidsgiver skal fullfinansiere din mobilbruk. Du må altså sette opp et regnestykke for merkostnader. 

Trenger ikke være seriøs aktør, men mye data er en forutsetning fordi jeg må bruke telefonen som hot-spot feks på vakt hvis jeg ikke har WiFi.

Jeg får sette opp regnestykke.

Anonymous poster hash: 49231...2a7

Lenke til kommentar
Gjest 49231...2a7

I min nye jobb er det vaktordning.

Den som har vakt begynner på jobb Kl12:00.

Selve vakten starter kl17:00 og går til kl08:00 i ukedager og helger.

Er dette innenfor aml? Vakt til kl08:00 og så på an igjen kl12:00.

Anonymous poster hash: 49231...2a7

Lenke til kommentar
Gjest d939d...821
Gjest 49231...2a7 skrev (1 minutt siden):

I min nye jobb er det vaktordning.

Den som har vakt begynner på jobb Kl12:00.

Selve vakten starter kl17:00 og går til kl08:00 i ukedager og helger.

Er dette innenfor aml? Vakt til kl08:00 og så på an igjen kl12:00.

Anonymous poster hash: 49231...2a7

Forstår jeg deg rett nå?: Du begynner på en kvelds og nattevakt kl 17 og denne varer i 15 timer til klokken 08 neste dag. Du går så, etter 4 timer, på en dagvakt som begynner klokken 12?

I utgangspunktet er både lengden på den første vakten for lang og oppholdet mellom dem for korte i følge AML. Men du gir absolutt ingen informasjon som kan være relevant som feks hva slags jobb det er snakk om, hvilken tariffavtale du evt har, hva slags type vakter det er (sovende?) hva slags ansettelsesforhold du har osv. Så svaret er, inntil du gir mer informasjon; det kan vi ikke vite. 

Anonymous poster hash: d939d...821

Lenke til kommentar
Gjest 6e223...f61
Sitat

Må man skatte ekstra for jobbtelefon? Det korte svaret er ja.

Om arbeidsgiveren dekker utgifter til mobiltelefon (eller andre EKOM-tjenester) som også kan brukes utenom arbeidstid skal man skatte ekstra for dette.

Kan man dokumentere at man ikke bruker jobbtelefon utenom arbeidstid er man imidlertid ikke skattepliktig for godtgjørelsen.

https://mobiltelefoni.no/må-du-skatte-ekstra-om-du-har-jobbmobil

Hva slags dokumentasjon "holder" her?

Har tidligere gjort det enkelt, betalt for privat- og jobbabbonementet selv for å unngå fordelsbeskatningen - med selve telefon betalt av jobben og forholdsmessig fordelt mva.

Men om jeg velger et abbonement uten data, og spesifisert faktura der det er mulig å ettergå at utgående anrop/sms ikke brukes til privat bruk, er det da mulig å slippe fordelsbeskatning for dette?

Anonymous poster hash: 6e223...f61

Lenke til kommentar
Gjest 49231...2a7

Jobb som logistikk koordinator og skal jobbe i påsken. Jeg ser ikke at «arbeidets art gjør det nødvendig» oppfylles fordi man booker transport, kjøper og selger vare til Norge og utland. Hva defineres arbeidets art som?

 

Anonymous poster hash: 49231...2a7

Lenke til kommentar
Gjest d939d...821
Gjest 49231...2a7 skrev (På 15.3.2021 den 22.52):

Jobb som logistikk koordinator og skal jobbe i påsken. Jeg ser ikke at «arbeidets art gjør det nødvendig» oppfylles fordi man booker transport, kjøper og selger vare til Norge og utland. Hva defineres arbeidets art som?

 

Anonymous poster hash: 49231...2a7

Er du kontaktperson for transportørene/sjåførene? 

Anonymous poster hash: d939d...821

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest 49231...2a7

Hva sier kjøpsloven om når man kjøper noe over nett fra en privatperson, man har skrevet kontrakt og alt, og det viser seg å være en feil på denne, og selgeren visste om dette før h*n solgte?

Fått tilbud om å returnere men at selger holder pengene til tingen er tilbake hos h*n. Står det noe om at selger kan holde pengene?

Anonymous poster hash: 49231...2a7

Lenke til kommentar
Gjest 49231...2a7

Er det noe lovverk som styrer dato for lønnsutbetaling gjennom konsulentbyrå? Eller kan de velge selv feks om det er en gang i måneden ved månedsskifte?

Anonymous poster hash: 49231...2a7

Lenke til kommentar
Gjest 49231...2a7 skrev (På 3.4.2021 den 13.35):

Hva sier kjøpsloven om når man kjøper noe over nett fra en privatperson, man har skrevet kontrakt og alt, og det viser seg å være en feil på denne, og selgeren visste om dette før h*n solgte?

Fått tilbud om å returnere men at selger holder pengene til tingen er tilbake hos h*n. Står det noe om at selger kan holde pengene?

Anonymous poster hash: 49231...2a7

Jeg bare lurer, er det et godt alternativ for din del? Du hadde jo mer lyst på varen enn på pengene i utgangspunktet så jeg går ut i fra at du heller hadde ønsket omlevering av en feilfri vare, tilsvarende vare eller utbedring av feilen, i stedet for pengene tilbake.

Angående kjøpsloven så husker jeg ikke, men du kan jo prøve å lete litt selv. For ordens skyld regner jeg med du vet at det er den og ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder i ditt tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (3 timer siden):

Det blir vel sjenerende lukt av det. På bakgrunn av det, hvis det er en sokkelleilighet eller lignende vil jeg si huseier har rett.

Siden h*n bruker "lokalene" som betegnelse, er det vel nærliggende å tro at det dreier seg om næringslokaler og ikke en leilighet?

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret og klistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...