Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Mye rart du tror om Kautokeino. De har både videregående skole og høgskole. Høgskolen har samarbeid med UiT, som blant annet gjør det mulig å gjennomføre deler av studier fra Kautokeino. Regner med dere har noe lignende i Time.

Nei, man lemper ikke bare ansvaret vilkårlig over på nabokommuner. Som sagt, kommuner inngår (bindende) samarbeid, for å gi kommunale tjenester, men de har frihet til å selv finne ut hva som er hensiktsmessig. I sånne samarbeid kan ikke en kommune bare legge ned flere kommuners tilbud helt uten videre. Samarbeid om f.eks en felles sorteringsstasjon kan f.eks stå å kommune A, men finansieres av A, B og C, i en bindende avtale. Som regel vil dette bare være mulig der avstandene er hensiktsmessige for innbyggerne. Et vanlig poeng med slike samarbeid er å tilby samme tjeneste billigere for innbyggerne sammenlignet med at hver kommune har separate anlegg. Det må selvsagt stå i stil til innbyggertall og avstander. Det kan ikke være sånn at en stor del av kommunens innbyggere må kjøre i over en time for å komme dit. Det er lite hensiktsmessig. Derfor legger man også slike stasjoner nært kommunesenteret, største tettsted etc. Men at et lite mindretall av kommunens innbyggere bor uti huttiheita betyr ikke at det er rimelig at kommunens innbyggere skal spleise på en sorteringsstasjon der. Ja, innbyggerne spleiser på slike ting, gjennom renovasjonsavgiften. Den avgiften er lovpålagt å være kun selvkost. De kan altså ikke ta seg fett betalt og sitte igjen med fete overskudd og innvilge seg selv fantastiske frynsegoder eller lønnspålegg og bonuser.

En annen ting er at "kystnære kommuner i Sør-Norge" ikke har særskilte krav til standarder og tjenestenivå i kommunene. Det som gjelder sørpå gjelder også nordpå. Likhet for loven osv.

Skjønner ikke poenget med anekdoten din. Det frivillig å flytte og frivillig å legge ned bedrifter, opprette nye, kjøpe nytt lokale, eller skaffe seg ny leiekontrakt et annet sted. Det skulle da bare mangle. Vi bor ikke i Nord-Korea.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 04a49...566
Herr Brun skrev (På 4.2.2022 den 20.38):

Du kan ikke øvelseskjøre før sperrefristen er utløpt. Se trafikkopplæringsforskriften § 2-1 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-10-01-1339/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

Hvor finner man denne sperrefristen? Jeg er dømt til å være uten sertifikat 2.5 år, men finner ikke noe om en sperrefrist.

Anonymous poster hash: 04a49...566

Lenke til kommentar
Gjest 04a49...566 skrev (På 10.2.2022 den 19.30):

Hvor finner man denne sperrefristen? Jeg er dømt til å være uten sertifikat 2.5 år, men finner ikke noe om en sperrefrist.

Anonymous poster hash: 04a49...566

Du kan ikke øvingskjøre i tapsperioden uten politiets samtykke. 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva er den juridiske implikasjonen av norske statsborgere som drar for å krige for en fremmed makt, stat og/eller entitet, som feks Ukraina? De som har blitt med i IS og kjempet for dem i Syria har jo blitt siktet, hva med de som nå reiser ned til Ukraina for å kjempe for det landet? Hva om man reiser ned og heller kjemper på russisk side?

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Hva er den juridiske implikasjonen av norske statsborgere som drar for å krige for en fremmed makt, stat og/eller entitet, som feks Ukraina?

Det viktige er at IS regnes som en terrorist-organisasjon. En velger derfor å tiltale folk for å ha vært medlem i slike organisasjoner. Og det skriver seg tilbake til 11. september 2001, angrep på William Nygaard og flere ting. 

Russland er ikke pr definisjon en terroristisk organisasjon. Men om den misnøyen vi ser i dag mot russere fortsetter å utvikle seg, kan de risikere litt av hvert hvis noen kjemper for Russland og vender tilbake til Norge. Omtrent på samme måte som frontsøstre og frontkjempere hadde det vanskelig etter 2. verdenskrig. Nå har jo ikke Russland okkupert Norge, men det virker som stemningen nesten er slik. Folk føler det omtrent slik. De føler omtrent at Norge og Sverige er okkupert og at en katastrofe som etterlater seg radioaktivitet i naturen, er få dager unna. Men nå er man jo ennå i sjokk over angrepet, det er vanskelig å si hvordan folks følelser vil utvikle seg framover. Det har vært stor redsel for atomvåpen tidligere, f.eks. under Cubakrisen. Uten at atomvåpen ble tatt i bruk. 

Lenke til kommentar

Går du i "fremmed makts tjeneste" uten samtykke fra regjeringen mister du stemmeretten etter grunnloven § 53 (b). 

Etter strl. § 145 er det straffbart å "delta i militær virksomhet" i "en væpnet konflikt i utlandet" "på rettsstridig måte", med unntak om du "deltar på vegne av en statlig styrke". Hva som ligger i "på rettsstridig måte" er jeg usikker på, men den vil bare gjelde om du kjemper på en måte som ikke er del av/på vegne av de statlige styrkene. Siden Ukraina har invitert alle som kan til å komme og kjempe, vil du antageligvis regnes for å delta på vegne av Ukrainkse statlige styrker om du deltar for Ukraina. Men this is not legal advice... 

Om du deltar på russisk side deltar du muligens "på rettsstridig måte" fordi angrepskrigen er ulovlig som sådan. Men så lenge det gjøres på vegne av de statlige styrkene (om du får lov til å verve deg) er det ikke straffbart etter § 145. Jeg finner ikke noe annet forbud mot å verve seg for Russland, så lenge Norge ikke involverer seg med styrker i Ukraina. Den dagen Norge måtte gjøre det, så vil det være forbudt for norske borgere å kjempe mot Norge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (4 timer siden):

Den dagen Norge måtte gjøre det, så vil det være forbudt for norske borgere å kjempe mot Norge

Gjelder det også eventuelle FN-tropper? I den tida Norge har eksistert, har det vel ikke blitt sendt ut soldater fra landet, på eget initiativ fra Norge...i den hensikt å være en vanlig hæravdeling ved fronten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 49231...2a7

Hei,

Fikk elektronisk sykemelding som jeg sendte gjennom NAV til arbeidsgiver pga covid. Inne på siden min på NAV står det jeg skal fylle ut søknad om sykepenger. Er det riktig da? Er det ikke arbeidsgiver som ordner det? Ifølge NAV så virker det som at man skal fylle ut søknad om sykepenger selv om arb.giver betaler meg for når jeg var sykemeldt?

Anonymous poster hash: 49231...2a7

Lenke til kommentar
Gjest 49231...2a7 skrev (På 5.4.2022 den 21.48):

Er det ikke arbeidsgiver som ordner det?

Det står hos NAV: 

Sitat

Hvorfor må jeg fylle ut søknaden om sykepenger når den er innenfor de første 16 dagene som arbeidsgiveren min dekker? 

NAV vet ikke om perioden er innenfor arbeidsgiverperioden før søknaden er fylt ut. Dette er fordi søknaden inneholder spørsmål som påvirker beregningen av arbeidsgiverperioden. Hvis søknaden er innenfor arbeidsgiverperioden sendes den kun til arbeidsgiveren. Kvitteringen viser hvor søknaden er sendt. Du kan også se det ved å åpne søknaden du har sendt.

Videre lurer jeg selv på et spørsmål om parkering på kveldstid ved barnehage. Har sett turgrupper henvise til parkering ved barnehage, til søndagsturer. Så jeg tror det er vanlig. 

Men det er en nokså ny kirke med en barnehage som ligger ved siden av, som totalt har tre parkeringsplasser. Ved innkjøringen til de to innerste parkeringsplassene står det at parkering kun er tillatt for gjester til kirka og barnehagen. Uten noen tidsangivelse. Og med trussel om borttauing og til og med rettslige skritt. Dette betyr da at man risikerer å bli tauet vekk også på kveldstid. Syns dette er noe strengt. Men "livet er urettferdig", er et vanlig sitat. Vet at kirka er kommunal (DNK), litt usikker på barnehagen.

Trolig kan man stå der på kveldstid, men da under den samme trusselen. Fant noe her, https://www.nrk.no/sorlandet/kirka-ma-gravlegge-parkeringsbotene-1.13493852

Kirker har ikke adgang til å gi bøter, men kan bestille borttauing. Syns det kan stå på skiltet at det er greit å stå der et par timer om kvelden. Alt blir så strengt nutildags... 

Et eksempel, ved en annen kirke var det en åpen plass der faren min satte bilen da han skulle på ferie. I dag er det bygd en lavblokk der, og kirka i nærheten har fått skilt med trussel om borttauing. Ikke rart mange bruker elsparkesykler. En annen ny praksis - parkeringsbot for å parkere utenfor en butikk på 17. mai. 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar

Aldri sett eller hørt om noen biler som har blitt tauet bort pågrunn av feil parkering.

Strenge lover for dette i Norge, og så vidt jeg vet så er det bare politiet som kan få bilene tauet bort.
Har lest om folk som ble parkert inn uten at de fikk noen til å taue bort bilen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 timer siden):

Strenge lover for dette i Norge, og så vidt jeg vet så er det bare politiet som kan få bilene tauet bort.
Har lest om folk som ble parkert inn uten at de fikk noen til å taue bort bilen.

Ja, ikke sant. Og når det er slike skilt i et tettsted som enda ikke er en by.. da blir det som de later som de har blitt en by. 

Selvsagt kan alle parkeringsplasser bli fulle på kveldstid, ved julekonsert eller annen konsert. Men uvanlig med så populære konserter.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En mann ble tatt tak i av politimann og beordret til å stoppe og filme og slette en video. Kilde: NRK

Sitat

Han tok et røft tak og dro meg bort til politibilen og gjentok at jeg skulle slette den.

Hva gjør man når man blir fysisk truet av politiet til å utføre en handling som ikke har lovhjemmel? Om man ikke følger politiets pålegg, risikerer man bot. Men når politiets pålegg er ulovlig, feks fordi politimannen ikke skjønner loven de skal håndheve, blir det et dilemma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ber man politiet ta kontakt med vakthavende politijurist på sitt politikontor for å få avklart hvorvidt det finnes en hjemmel eller ei. Så sjekker de opp og politiet blir nødt til å droppe sletteordren. Forutsatt at mannen hadde lov til å filme og politijuristen kan bekrefte at det stemmer.

Det er svært viktig at bevis for politivold som blant annet George Floyd-drapet ikke blir ødelagt av de som utførte drapet, eller volden som i dette tilfellet. Hvis det blir ulovlig å bevise kriminell aktivitet fra lovens håndhevere så kan man jo bare legge ned hele rettsamfunnet og erklære anarki først som sist. Jeg ser på det som kriminelt å beordre sletting av bevis. Jeg går ut fra at bevismaterialet sendes over til spesialenheten for politisaker.

__________________

NB. Jeg lager en klar skillelinje her for å markere at det å fotografere eller ta video ligger under helt andre lovbestemmelser enn det å publisere foto og video. Publisering er et helt eget tema adskilt fra det over skillelinjen. Det er generelt ugreit å publisere identifiserende bilder og video av folk i så ærekrenkende situasjoner som i en klinsj med politiet. Denne gangen er det NRK som står for publiseringen og de sensurerer de involverte for å unngå nettopp denne ærekrenkelsen. Polititjenestemenn bør også skjermes i sånne situasjoner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har en robotstøvsuger fra xiaomi som har tatt kveld. Får en feilmelding som jeg ser er ganske utbredt på nettet. Jeg har ikke fått noe svar enda, men jeg stusser over ordlyden til Multicom på supportsidene deres og jeg lukter derfor allerede hva svaret kommer til å bli. 

"Xiaomi leveres med 1 års garanti, og de fleste produkter har 2 års reklamasjon." Xiaomi lager vel for det meste forbukerelektronikk. Stemmer det at det er vanligst med 2 års reklamasjon på slike produkter?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

"Xiaomi leveres med 1 års garanti, og de fleste produkter har 2 års reklamasjon." Xiaomi lager vel for det meste forbukerelektronikk. Stemmer det at det er vanligst med 2 års reklamasjon på slike produkter?

Garanti leveres av produsenten og 1 år kan sikkert stemme, jeg tar meg ikke bryet med å sjekke Xiaomis sider. Garanti skal alltid være en tilleggsytelse ut over den lovfestede reklamasjonsretten. På hvilken måte Xiaomis garanti er bedre enn loven aner jeg ikke.

Reklamasjonen er forankret i forbrukerkjøpsloven. Garantitida er 2 år, med mindre produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 5 år. Jeg vil påstå at en robotstøvsuger er ment å vare vesentlig lengre enn 5 år 2 år og dermed krevd 5 års reklamasjon på det. Merk at det ikke finnes andre lovfestede reklamasjonstider enn 2 og 5 år. Men reklamasjonsretten begrenses likevel til hva man bør kunne forvente. Kjøper man ferskt brød så faller det teknisk sett under 2 års reklamasjon, men du kan ikke forvente at det holder lengre enn noen få dager. Ergo begrenses reklamasjonsretten til noen få dager. For forbrukerelektronikk er generelt batterilevetida forventet å være 1 år for oppladbare batterier som er ment å skiftes ut av forbrukeren og produktets reklamasjonstid for fastmonterte oppladbare batterier som det ikke er meningen at forbrukeren skal skifte.

Om du bør kreve garanti eller reklamasjon kommer an på alderen til produktet (fra kjøpsdato) og type feil.

Endret av Simen1
5->2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 402b0...b2a

Når det står "oppvarming ikke inkludert" i leiekontrakten, inkluderer det varmtvann? Ble enig med utleier at vi skal betale evt forbruk utover det utleier betaler fast til A-konto for oppvarming, nå kom oppgjøret som inkluderer noen tusen for "varme" og enda flere tusen for varmtvann. Leiligheten har vannbåren varme med fjernvarme. Skjønner heller ikke hvordan det kan være større kostnad for varmtvann, regner med at de kun inkluderer varmtvann til dusj, vask og oppvaskmaskin. Mens selve gullvarmen faller under varme. 

Anonymous poster hash: 402b0...b2a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...