Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Jeg har et merkelig problem med HD PVR-dekoderen jeg mottok i dag. Jeg har vært CD-kunde i flere år og har til nå hatt en gammel dekoder av typen HD-Zapper der jeg har 100% signal og ca. 85% kvalitet. Etter å ha koblet til den nye dekoderen (to korrekt koblede kabler til satelitthodet) så er kvalitet nede på 10-15% og fullstendig fraværende på HD-kanaler samt et knippe andre. Når jeg prøver den gamle dekoderen så er signalet like godt som det alltid har vært.

 

Noen som har noen tanker om hva dette kan skyldes? Defekt dekoder? Det skal også nevnes at jeg har prøvd å stille på parabolen, men jeg finner ikke bedre signal enn det jeg allerede har. Jeg bruker forøvrig en liten peiler når jeg justerer antennen. Jeg har prøvd å bytte om på kablene bak på dekoderen og foretatt en fabrikkreset uten hell. Koblingene kunne nok vært litt bedre, men rart om dette skulle forårsake problemet da den gamle dekoderen fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Signalet har ulike oppløsning på ulike dekodere. I gamle dager hadde man sterkt signal og lav oppløsning. Så pent ut med 100% signal, men lite brukendes om man f.eks skulle justere inn antennen. Derfor økte man oppløsningen til noe mer realistisk, og for mange så betød det at man indikerte at man hadde lavere signal.

 

For eksempel: Om 0-100% signal inn deles opp i 20 på en dekoder og 40 på en annen, vil et signal på 80% inn vises som 16 på den ene og 32 på den andre. Signalet inn er likt uansett hvilken dekoder du bruker, men dekoderen kan vise det ulikt.

 

Dekoderen kan selvsagt være defekt, men den kan også oppdatere seg når den har blitt registrert og vært i bruk noen dager. Om det ikke bedrer seg så hadde jeg nok kontaktet CD. De sender også ut gratis ny LNB om den du har er for gammel.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har flyttet og er ikke lenger CD kunde og tråden som dette handler om gjelder jo hovedsakelig satelittversjonen av sagem HD PVR som var en temmelig hard nøtt å temme.

 

Noen CD kunder her inne burde startet en ny tråd for den nye HD PVR dekoderen, eventuelt en generell CD dekoder tråd, slik at man starter med mer blanke ark og oppdatert info.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal mase til meg en ny LNB. Dekoderen har vært "i bruk" i tre dager nå og så langt ingen forbedring. Signalstyrken ligger fremdeles på 90-100%, mens signalkvalitet hopper fra 0-60% på enkelte kanaler iløpet av sekunder, mens på andre kanaler ligger den å dupper fra 0-3%.

 

Jeg var også litt kjapp med å påstå at det ikke var noen problemer med den gamle dekoderen. HD-kanalene har jeg sjeldent fått inn etter at vi flyttet for noen uker tilbake, og når det regner faller det meste ut med jevne mellomrom. Signalstyrken på den gamle dekoderen hopper fra 85% til null når kanalene faller ut. Den eneste kanalen som er noenlunde oppe å går er Fem :nei2: Mao. ikke en holdbar situasjon. Det at signalet hopper som det gjør får meg til å mistenke at det er LNB som holder på å streike, men jeg har veldig liten peiling. En nabo jeg har snakket med sier at det kan skyldes skyggesignaler siden vi bor i det som kan kalles en ås-side og at vi kun er noen hundre meter fra Trondheimsfjorden. Det er altså en veldig åpen plass med flere mils utsikt, uten at jeg skjønner hvordan dette skulle påvirke noe. Naboene på begge sider av oss har også vanlige parabolantenner og de opplever ingen problemer.

Lenke til kommentar

Jeg ble så lei at vi fikk oss en Dreamboks, men det viste seg å gå fra asken til ilden...

 

Det er åpenbart en klone som ikke er helt bra laget for makan til søppel har jeg aldri hatt...

 

Lurte på om vi burde kjøpe den CD dekoderen som er tilgjengelig nå eller vente til den nyeste kommer (når det blir vet jeg ikke).

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Av en eller annen merkelig grunn så ser det ut til å være for teknologisk komplisert å lage en god og stabil dekoder som bare virker. Noe av dette skyldes nok at man har etablert en forestilling om at dekoderen ikke skal koste mer enn ca. 3000,- og da må man gå ned på kvaliteten for å få det billig nok. Det andre er nok at man fortsatt satser mer på design enn på funksjon. Det gjør bl.a at man velger å gi den for lite lufting/kjøling for å gjøre den penere/slankere. Til slutt så har man masse sære løsninger bl.a for å distansere seg fra hverandre. Skulle f.eks ønske at man satte sammen en dekoder som hadde en 2-3 TB harddisk, som brukte store stillegående vifter og kjøling hentet fra pcverdenen, og som funket på alle systemer uansett om det var altibox, CD, viasat, get, satelitt, kabel eller netttv og hvor man fikk tilgang både til wimp og spotify og de milllioner av nettradio og netttv kanaler som finnes.

 

Hadde de samarbeidet, hadde de spart utgifter på utvikling og brukerne slapp å ha 14 dekodere oppå hverandre.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Mine foreldre har CD's dekoder, og jeg har et spørsmål angående akkurat en egenskap jeg vil benytte meg av.

Den kan recorde programmer fra TV, det vet jeg, men er det mulig å få overført disse på noen måte til enten en PC eller et annet medium, sli at jeg ikke er avhengig av dekoderen for å se innholdet?

Kan jeg f eks spille inn en serie en gang i uken hos dem, komme å hente den dagen etterpå og spille den av på min egen PC? Siden HDD _bare_ er på 320gb er det begrenset hvor mye innhold som kommer innpå, siden de har mye fra før også. Jeg er ikke avhengig av å kunne kopiere innholdet og bryte opphavsrett etc.

Jeg er bare interessert i å se TVprogrammer som går når jeg er på jobb/sover, uten å måtte gjøre det hos mine foreldre.

 

I førstepost nevnes:

 

-Lett å sende opptak til dvd brenner slik at de kan bli brent på en dvd

 

Er det noen som kan forklare meg hvordan dette gjøres, og hva jeg da trenger for å spille dem av senere? Er jeg uansett 100% avhengig av å spille det via dekoderen, eller kan jeg spille dem av i f eks VLC ?

 

Sette meget stor pris på svar :)

Lenke til kommentar

Ok.

Hvordan er prossessen for den brenningen TS snakker om?

Kan man brenne DVDer og spille via en annen dekoder?

Kan man koble hdmi-kabelen som vanligvis skal i TVen i en annen form for hardware som kan spille inn, og så viderekoble til TVen? Fins det mulighet for å koble på en ekstern HDD på en tv vha usb, og spille inn defra? (forutsetter vel at TVen er istand til det)

 

Om du/noen har noen andre former for løsninger på problemet mitt er jeg veldig takknemlig.

Etter noe googling fant jeg denne tråden

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1071338

hvor en fyr med minst mulig utfyllende info sier at det er mulighet for det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det JEG gjør for å overføre opptakene, er å bruke en DVD opptaker med harddisk og bruke en scart kabel mellom dekoderen og DVD opptakeren. Så er det bare å trykke på opptak på opptageren og spille av opptaket på dekoderen. De fleste DVD opptakere har enkle redigeringsfunksjoner slik at du kan fjerne reklame og eventuelt opptak før og etter opptaket du egentlig vil ha osv og når det er ferdig så brenner du det bare ut på en DVD.

 

Har gjordt det mange ganger, og aldri vært noe problem. Får ikke HD, men allikevel ikke noe problem å se.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har aldri sett en opptaker med hdmi inn. Jeg vil anta at du kan gjøre det samme med en pc som med en dvd opptaker, men du vil sikkert trenge endel utstyr. Vil tro at de boksene noen bruker for å overføre fra videokamera til pc kan brukes, men du kan få problemer med kopibeskyttelser.

 

http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/us/Products/Consumer+Products/Dazzle/Dazzle+Video+Archiving/Dazzle+DVD+Recorder+Plus.htm

 

med en slik:

 

http://smartprodukter.com/product_info.php?products_id=193&osCsid=elfdqr44ndcbmu24ocels16be2

 

kan muligens fungere men har ikke prøvd selv.

 

Da blir det scarten inn i dekoderen (ofte merket med VCR eller TV), pluggene inn i dazzle dingsen, og usb inn i pcen. Mulig det følger med kabler.

 

Dette må eventuelt sammenlignes med en slik:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587470&gclid=CL7zr_yuhrICFSF7cAodFm8AOQ

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er samme som jeg linket til, men ikke hd versjonen så vidt jeg kan se. Fra dekoderen kan du enten koble til RCA (gul/hvit/rød kontakter), bruke en scart til rca overgang, eller bruke s-video (rund kontakt med flere små hull) til bilde og rca (hvit og rød kontakt) til lyd.

 

Pinnacle har et program som sist jeg brukte det hadde en tre stegs prosess.

1 -Import. Da overføres filmen til pcen, normalt til en avi fil.

2 -Redigering.

3 -Brenning til DVD eller omgjøring. Dette er tidkrevende, og grunnen til at jeg gikk lei av å styre med det.

 

Jeg vil anta at du kun trenger å importere det, men vet ikke.

 

Har ikke gjort det på den måten selv, men ser ingen grunn til at det ikke skal fungere.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...