Gå til innhold

XP-brukere kan ikke fjerne IE8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører konsekvent Firefox på en Vista PC. Bortsett fra til Windows Update.

 

Av en "merkelig grunn" så krasjer IE ganske hyppig på denne Vista 32-bit baserte Acer Laptop'en. Har ikke gjort noen oppgraderinger av IE, så er det også nevnt. Kun plasterlappen fra Windows Update er lagt til.

 

Dette forsterker kanskje inntrykket av "kvaliteten" på IE (og Vista).

Lenke til kommentar
sier litt om den spagetti koden som ligger under panseret i windows når slikt ikke lar seg gjøre på en enklere måte.

Jepp, det er urovekkende at det skal være slike kompliserte avhengighetsforhold. For de som har kjennskap til den åpenbare konkurrenten Linux så er det bygget opp på en mye mer strukturert måte slik at det ikke baller seg til med slike spagetti-komplikasjoner. Det gir også et visst innblikk i den underliggende sikkerheten til Windows, samt måten de programmerer på: De sauser ting sammen ørten ganger og bruker 1000000 betatestere for å finne ut hvilken sauseblanding som fungerer best. Ryddige programstrukturer har de i hvert fall ikke.

 

De som har programmert litt har nok erfart at antallet bugs øker eksponentielt med antall kodelinjer.

SLOC and relation to security faults

 

The central enemy of reliability is complexity.

—Geer et al

Kilde

Et OS (eller program) med millarder av kodelinjer krever en svært god struktur for å minimere sikkerhetsproblemer og bugs.

 

Sarkastisk: Jeg forstår godt at de ikke vil åpne koden sin. Tenk om programmerere fikk innblikk i hvilket kråkereir Windows er bygget opp av. Ikke rart at MS satser på Security through obscurity. :p

Lenke til kommentar
Problemet er ikke så stort. Det tar bare noen minutter å rulle tilbake SP3 til SP2, avinstallere IE8, og reinstallere SP3 og IE8 etterpå. Kanskje 20-30 min på en vanlig moderne maskin...

 

Men det er virkelig irriterende!!

 

Jeg synes det er lang tid. På 30 minutter kan jeg installere et operativsystem og ha det fullt oppdatert. Da selvsagt inkludert all programvare som jeg trenger.

Lenke til kommentar

Her tar arsæll en "+1 postcount til verdensherredømme"

En såkalt highlights av den forrige notisen (highlights ... gammelt oppgulp med ny musikk).

 

IE8 blir bra (til ie å være). Det at hver side er virtualisert slik at hele browseren ikke tryner når noe går galt, er et stort fremskritt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Ie 8 beta 2 går fint å integrere med nlite etc. RC1 er rævkjørt og den endelige versjonen vil kun være slipstreambar på vista, ikke på xp. MS skyter seg i foten her, og sender samtidig en fuck you til alle som ikke har oppgradert til vista eller windows7 når det kommer.

 

Det handler IKKE om man skal bruke ie8 eller ei, men om å ha oppdatert sikkerheten i OS'et samt kompabilitet. Heldigvis er det ett fint alternativ å bare fjerne IE totalt sett og heller bruke nettlesere som, the world, green browser, avant, maxthon etc, som kan bruke IE kjernen sånn at man kan fortsatt sjekke windows updates, laste det ned, uten å være avhengig av f.eks om IE8 kan bli integrert eller ikke. Litt synd MS ikke ser den muligheten, men de tenker jo på hva folk flest vil vel gjøre om de ikke liksom kan kjøre på nyeste IE8. IE8 RC1 er den største floppen omtrent jeg har vært borti fra MS på mange,mange år. La oss håpe den endelige versjonen blir enda "bedre".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...