Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg ikke betvile din ekspertise, og man må også finne ut hva som passer best for seg selv, ja. MEN, at tykk og hard hud beskytter mot gnagsår, vil jeg si er et dårlig tips å gi.

Hard hud er ikke noe man ønsker. Det beskytter ikke mot gnagsår, det fører til økt sjanse for gnagsår. Den harde huden er tørr og det oppstår lettere sprekker og sår. Fot-stell er en minst like viktig del av det å forebygge gnagsår. Men det må gjøres god tid i forveien, ikke et par dager før marsj. Da inngår fjerning av død og hard hud, klipping av negler og vasking.

Ta f.eks. et fotbad med grønnsåpe for å myke opp huden, bruk så en fot-fil for å FORSIKTIG fjerne død hud. Frotter også beina med et håndkle. Dette må altså gjøres forsiktig og skånsomt. Gjør man det for hardt vil det gjøre huden "rå", og da blir man MER utsatt for gnagsår.

Uansett hvilke sokker du velger, så burde det være ull. To par er det beste (to tynne), da vil mye av friksjonen skje mellom sokkene, og ikke mot foten.

Igjen; såler, såler såler. Pass også på at du går skoene godt inn i forkant.

Tren mye!

Her har du noen linker med tips til trening og teiping av bein:
http://www.nijmegenmarsjen.info/documents/plastreteknikk.pdf
http://www.nijmegenmarsjen.info/documents/treningstips.pdf

Endret av HelloGoodbye
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet bare at da jeg filte beina og tok fotbad og div, så fikk jeg lettere antydning til gnagsår og blemmer enn da jeg valgte å ikke gjøre det. Mye er nok å teste selv.

Man finner uansett utflaks! m passer seg best. Jeg tror ikke du betviler min "ekspertise" heller ;) tror du har mer enn nok peiling selv :)

 

Uansett fungerte det ikke å file vekk hard hud for min del ihvertfalk. Jeg ledte for mye ang blemmer og siv, men endte opp med null. Har vel mye med vekt, sko, sokker og fukt å gjøre også. Evt føaks

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten grunn til å bruke AG på opptak. Ser ikke noen fordel, og logistikkmessig er det masse ekstraarbeid.

En fordel er hvor slitesterk AG er. Det blir jo nesten like mye materiell ødelagt på slike opptak som et helt år med aktiv tjeneste ellers og AG har ekstremt lav verdi i forhold til HK. Logistikkmessig trenger det ikke å være merkbart mer ekstraarbeid om AG faktisk er standard og det finnes eget AG-depot tilegnet denne tjenesten. Dessuten kan det være en fordel å få kjennskap tidlig til flere typer personlige våpen.

Når det er sagt ser jeg flere ulemper enn fordeler, men fordelene finnes.

Lenke til kommentar

Uten å ha noe forskning å bygge dette på, så er jeg blitt fortalt at marsjtrening har lite for seg. Logikken bak er at det å gå langt setter krav til kondisjon og kjernemuskulatur, noe man like gjerne kan trene opp vha. tradisjonell kondisjonstrening som jogging o.l. Derfor blir det å gå marsjtrening bare en mindre effektiv måte å trene de samme tingene på.

 

Unntaket er marsjtrening i de tilfellene hvor man ønsker å trene seg opp til å gå med sekk/kit.

Lenke til kommentar

Hmm jeg vet ikke, men hvis du leser på nijmegenmarsjen.info så står det at man må trene på marsjtrening. Og det samme sier alle som har vært der før meg... :) Trener også kondisjon ved siden av så det er vel greit.

Michael Phelps (svømmer) trener nok ikke maraton-løping for å ta det som et eksempel.

Man trener gjerne på det man skal gjøre; derfor er det i ditt tilfelle meget gunstig å trene marsj både hardt og lenge. Uansett hva du utsetter deg for under selvstyrte rammer på trening så vil du garantert bli mer sliten, få større gnagsår og problemer du ikke har erfart før. Du må derfor eliminere så mange uforutsette ting du kan støte på som overhodet mulig, og det gjør du ved å trene på det du faktisk skal gjøre.

Pass på belastningsskader osv så klart.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Men altså bør jeg gå 1,2,3 eller 4 mil hver gang jeg trener? Fordi jeg hørte at man må gå minst 30 mil før selve marsjen. Og jeg tenkte å dele det opp slik at det blir 1-2 mil flere ganger i uken. MEN kanskje det er lurere hvis jeg tar maaange mil på færre dager?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Men altså bør jeg gå 1,2,3 eller 4 mil hver gang jeg trener? Fordi jeg hørte at man må gå minst 30 mil før selve marsjen. Og jeg tenkte å dele det opp slik at det blir 1-2 mil flere ganger i uken. MEN kanskje det er lurere hvis jeg tar maaange mil på færre dager?

Det er både viktig at kroppen vender seg til hyppighet (at den er klar for at det kan være flere marsjdager etter hverandre), men også at du kommer til å bli utsatt for meget lange etapper, så derfor vil jeg si en blanding av hyppighet og avstand. Du burde uansett prøve å være godt over minimum før selve marsjen. Prøv også å finne tre dager en eller annen gang hvor du går fire mil alle tre dagene rett etter hverandre. Se på det som en tentamen.

Viktigste tips jeg kan gi: Start rolig de første ukene og ta det også rolig de siste to ukene før selve marsjen.

 

Jeg kan dessverre ikke gi noe bedre svar iom. jeg ikke har gått slik planlagt fleredagers marsj selv

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...