Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Var på sesjon igår og endte med at jeg kom inn i Stridstrenbataljonen.

Offiseren mente jeg var veldig godt egnet, og han forklarte litt om det.

Jeg går VG3 realfag og er glad i fysisk aktivitet. Men kan ikke noe om maskiner og slikt teknisk. På nettet står det at slik er meget viktig. Og jeg har null peiling på slikt.

 

Har jeg forstått det riktig når jeg tror at det finnes oppgaver i denne avdelingen utenfor "mekking" osv?

Lenke til kommentar

Hei!

Var på sesjon igår og endte med at jeg kom inn i Stridstrenbataljonen.

Offiseren mente jeg var veldig godt egnet, og han forklarte litt om det.

Jeg går VG3 realfag og er glad i fysisk aktivitet. Men kan ikke noe om maskiner og slikt teknisk. På nettet står det at slik er meget viktig. Og jeg har null peiling på slikt.

 

Har jeg forstått det riktig når jeg tror at det finnes oppgaver i denne avdelingen utenfor "mekking" osv?

 

CSS består ikke bare av mekanikere og teknisk personell, som alle andre bataljoner har CSS også behov for soldater til andre oppgaver, f.eks vaktsoldater til Bn-KO, sidetryne og hjelpemenn til vognførere og administrasjonsassistenter i hver enkel STAB som hjelper til med alt mulig rart...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk 3 års utsettelse for å starte på bachelorgrad, men har siden byttet studie. Utsettelsen går ut etter ett år ved bachelorstudiet jeg nå går på, og jeg antar at jeg kan få utsettelse de gjenværende årene av bachelorgraden (som jeg skal fullføre, ingen usikkerhet denne gangen). Hvor stor er sannsynligheten for at jeg må inn etter dette, altså 5 år etter at jeg egentlig skulle hatt førstegangstjeneste? Jeg studerer ikke noe som er relevant for forsvaret (av type lege og lignende), og vil jo sikkert være eldre enn befalet.. Jeg har hørt om noen som har fått brev om at de slipper, sannsynligvis for at Forsvaret har så mange søkere som ønsker å tjene fra nåværende årskull at de nedprioriterer eldre folk som har fått utsettelse, og jeg lurer egentlig på om noen vet om det er sannsynlig at vil skje med meg? Tviler på at lysten på å gjennomføre førstegangstjeneste er så stor når jeg er 24 og helst vil flytte hjem til østlandet med samboer, eller starte på en eventuell mastergrad.

Lenke til kommentar

 

Hjelp, jeg er innkalt til heimevernet senere i år. Jeg skal møte opp på Setermoen i millionbygget, noen som vet hvor millionbygget er?

Uff.. føler med deg. Jeg var også på Setermoen i mai på HV.

Millionbygget er vel bygget som ligger rett over messa.

 

 

millionbygget ligger helt i enden av "hovedveien" i Setermoen leir. Bare kjør rett frem etter hovedvakta og forbi messa til veien slutter og da er du plutselig fremme.

Lenke til kommentar

Er inne på forsvarets sider om førstegangstjenesten, og kommer over denne siden:

http://forsvaret.no/verneplikt/under-forstegangstjeneste/oppmote/Sider/oppmote.aspx

 

Klarer ikke å unngå å legge merke til at det bare er listet 3 oppmøtesteder; Sessvollmoen, Terningmoen og KNM Harald Haarfagre. Skal alle innom ett av disse tre stedene før man sendes videre til leiren der tjenesten foregår?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

 

 

Hva er millionbygget? Hørte aldri om det da jeg var på Setermoen. Er det Molund?

Har aldri vært inni bygget, men trur det er en type kaserne med noen møterom som brukes av HV under øvelser

 

Hvor ligger det?

 

Beklager sent svar, er ikke så ofte på forumet, spør vakta når du kommer så gir de svar :)

 

edit: Det bruker vanligvis å være skiltet langs veien til millionbygget når HV har øvelse.

Endret av Ilcapo93
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er opprinnelig innkalt til Luftforsvaret i Januar 2015. Men er lærling til Februar 2015, og måtte derfor søke om utsettelse. Fikk senere et skuffende brev tilbake om at jeg ikke var planlagt til tjeneste på nåværende tidspunkt. Skuffet som jeg var sendte jeg inn en mail, og har nå blitt plassert i Sambandsbataljonen i August 2015.

Ikke akkurat det jeg håpte på kanskje, men nå får jeg i hvert fall en tjeneste! :)

Noen erfaringer/anbefalinger? Har hørt SBBN ikke akkurat er det hardeste som er å finne innenfor Hæren.

Har i hvert fall fått med meg at jeg må holde meg langt unna Kommandoplass!

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Ingen av kompaniene i Samband er noen særlige kampavdelinger, men tjenesten kan jo være gøy likevel. I SBBN har man mye frihet, ofte er lagene i felt uten befal med seg. Gjør en god innsats i rekrutten, bli god på enkle soldatferdigheter og enkel fagutdannelse (MRR og LFR), så får du mye mer frihet til å velge hva du vil drive med. Bare sørg for all del for å ikke havne i gjengen som har leirvakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...