Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Killswitch: Det aner/husker jeg ikke :p Jeg var der bare for en rask dusj og hvile mens Leo'en sto på verksted med defekt spennhjul. Var Esk 4 logo og motto og stormer ting på veggene hvertfall. Samt ganske digg TV-stue og nye freshe dusjer. Har ikke opphav fra PBn eller Setermoen så vet ikke helt hvor andre kaserner ligger i forhold, men 1 av de nye kasernene lå hvertfall på tvers av denne med utsikt mot spisemessa.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan bør man trene for å best mulig forberede seg på stormeskadronen?

Det stilles, meg bekjent, ingen spesielle fysiske krav utover de normale til storm - altså balanse mellom utholdenhet og styrke. Tipper du kan finne mange gode tips fra tråder til folk som skal søke FOS, 2.Bn, o.l.

 

Finnes det grenadersystem i sjøforsvaret? Vet dere når det eventuelt er opptak? Stiller jeg veldig dårlig om jeg har bakgrunn fra hæren?

Siden de har et eget navn for grenaderer i Sjø - nemlig matros - så finnes det nok et system ja. Utover det vet jeg ikke så mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Stemmer, men jeg tenkte på rent administrativt også. Da vi hadde trening mot dem, var de ihvertfall underlagt hærens våpenskole, og det er definitivt ikke Pbn.

Sånn jeg har skjønt det så "eies" de av Pbn, men "lånes bort" altså er underlagte våpenskolen i fredstid.

 

Edit: brukt litt feil ordvalg av 'underlagt' osv til tider gjennom tråden

 

 

KESK på Rena er noe helt annet enn kampstøtteesken til Pbn. Pbn sin esk 6 er kampstøtte aka stab. Kommandoplass, sanitet og andre ting som ikke har noe med å kjøre stridsvogn å gjøre.

 

KESK er en markøreskadron som har det meste av vogner, og er markører for TMBn.

Er nye kaserner på Setermoen nå. Vet ikke hvordan fordelingen er, men det var hvertfall ingen fra Pbn på "gamle" Esk 4 kasernen nå under CR14.

Esk 4 bor nå på Troms eller hva den kasernen lengst vekke heter.

Lenke til kommentar

 

 

Stemmer, men jeg tenkte på rent administrativt også. Da vi hadde trening mot dem, var de ihvertfall underlagt hærens våpenskole, og det er definitivt ikke Pbn.

Sånn jeg har skjønt det så "eies" de av Pbn, men "lånes bort" altså er underlagte våpenskolen i fredstid.

 

Edit: brukt litt feil ordvalg av 'underlagt' osv til tider gjennom tråden

 

 

KESK på Rena er noe helt annet enn kampstøtteesken til Pbn. Pbn sin esk 6 er kampstøtte aka stab. Kommandoplass, sanitet og andre ting som ikke har noe med å kjøre stridsvogn å gjøre.

 

KESK er en markøreskadron som har det meste av vogner, og er markører for TMBn.

Det er jeg klar over, og jeg tror ikke jeg har sagt noe annet heller. Jeg er allikevel meget sikker på at de tilhører Pbn selv om de vernepliktige der aldri møter hverandre.

Lenke til kommentar

KavEsk hvor? Både PBn, 2Bn og TMBN har hatt KavEsk ute så vidt jeg vet, siden det er en god og etterspurt ressurs/kapasitet. Både sensorer og SKSK.

 

Nå er jo intops muligheter, så fremt du ikke er i SOF, så godt som over for denne gang. I det minste for kampavdelinger. Hvis du vil ut så er rørlegger, elektriker, konstruksjon, mentor eller administrative stillinger det som gjelder.

Lenke til kommentar

Skulle du fått det til å runge til Lofoten, da hadde du virkelig hatt lungekraften på din side... Er et fylke og en del mil unna Setermoen og "de vanlige jaktmarker" i Indre Troms.

Ofoten mente jeg. Og i hele Ofoten, ikke til lofoten, selv om det hadde vært mer imponerende :wee:

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hei folkens.

 

Fikk beskjed på sesjon del to at jeg skal inn i flyvåpenet, nærmere bestemt som flymekaniker da jeg har fagbrev i automasjon. Noen som vet "risikoen" for å ikke bli flymekaniker. Altså kan jeg risikere å havne på vakt og sikring o.l. med fagbrev? (Er i god fysisk form og slikt)

 

Og hva gjør en egentlig som flymekaniker i førstegangstjenesten? Hva lærer man?

 

Håper noen som har innsikt kan opplyse meg :)

Lenke til kommentar

KavEsk hvor? Både PBn, 2Bn og TMBN har hatt KavEsk ute så vidt jeg vet, siden det er en god og etterspurt ressurs/kapasitet. Både sensorer og SKSK.

 

Nå er jo intops muligheter, så fremt du ikke er i SOF, så godt som over for denne gang. I det minste for kampavdelinger. Hvis du vil ut så er rørlegger, elektriker, konstruksjon, mentor eller administrative stillinger det som gjelder.

Jeg er innkalt til panserbataljonen, men jeg er usikker på hva som er lurest å velge av kavesk og storm der. Er kystjegerne fortsatt deployert i Afghanistan? Har inntrykk av at opptaket der er mer "overkommelig" enn MJK og FSK, er dette kanskje et godt valg om jeg ønsker en intops-kontigent eller to?

Lenke til kommentar

Nå vet jo ikke jeg hvor god form du er i, men ut ifra teksten på forsvarets side virker det som om det er mange som møter opp der fordi de tror det er enklere en andre spesialtjenester også viser det seg å være ganske hardt.

Noe annet jeg la merke til var at under ett av kravene er sto det noe om sjøforsvaret og vist du skal ha Fgtj i Hæren så må du nok da ha ringt VPV for å bytte, noe annet er at søknadsfristen var 1.Mars da...

 

Men det er nok lite intops for infanterister osv.. inntil neste gang forsvare sender ut styrker, altså, det blir nok ikke noe mer Afganistan, vertfall ikke nå neste kontigent.

Om KavEsk eller storm er det beste valget for deg kommer helt an på hva slags person du er og hva du vil gjøre i fgtj`en din. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...