Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

 

 

 

Stemmer, men jeg tenkte på rent administrativt også. Da vi hadde trening mot dem, var de ihvertfall underlagt hærens våpenskole, og det er definitivt ikke Pbn.

Sånn jeg har skjønt det så "eies" de av Pbn, men "lånes bort" altså er underlagte våpenskolen i fredstid.

 

Edit: brukt litt feil ordvalg av 'underlagt' osv til tider gjennom tråden

 

 

KESK på Rena er noe helt annet enn kampstøtteesken til Pbn. Pbn sin esk 6 er kampstøtte aka stab. Kommandoplass, sanitet og andre ting som ikke har noe med å kjøre stridsvogn å gjøre.

 

KESK er en markøreskadron som har det meste av vogner, og er markører for TMBn.

Det er jeg klar over, og jeg tror ikke jeg har sagt noe annet heller. Jeg er allikevel meget sikker på at de tilhører Pbn selv om de vernepliktige der aldri møter hverandre.

 

Gammel kesker her, slik vi fikk høre det, så ville vi bli plassert under TMBN hvis det skulle begynne å brenne på dass. Kan hende dette ikke stemmer, men det var ihvertfall det vi fikk høre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Hei folkens.

 

Fikk beskjed på sesjon del to at jeg skal inn i flyvåpenet, nærmere bestemt som flymekaniker da jeg har fagbrev i automasjon. Noen som vet "risikoen" for å ikke bli flymekaniker. Altså kan jeg risikere å havne på vakt og sikring o.l. med fagbrev? (Er i god fysisk form og slikt)

 

Og hva gjør en egentlig som flymekaniker i førstegangstjenesten? Hva lærer man?

 

Håper noen som har innsikt kan opplyse meg :)

Bumper denne.

Lenke til kommentar

Heisann. I forbindelse med røykdykkerkurs må jeg løpe 3000m på 15:00. Noen som vet om det er en liten mulighet for at jeg kan svømme testen?

 

Fikk høre at befalene fikk velge mellom svømming, løping, roing, og sykling når de tok den årlige testen.

 

Takk :)

Endret av Sebastilurio
Lenke til kommentar

Jeg tviler, men for all del, det kan hende at du kan svømme testen. Jeg tror nå at når det gjelder krav til et kurs, så skal det gjennomføres en slik test pga noe spesifikt, dvs i dette tilfellet at du faktisk skal kunne bevege deg fort med en surstofftank på ryggen.

 

15min på 3000m er også et veldig overkommelig krav, spørs litt på hva du nå løper på nå og hvor lang tid du har til å forbedre deg selv, men jeg tenker jo så at hvis man ikke klarer å løpe 3000m på 15min så blir det vel fort litt tungt når man skal drive å jobbe rundt med en tung surstofftank på ryggen.

 

Det er også riktig det du sier at befal (såvel som grenaderer) kan gjennomføre den årlige fysisk testen i 3000m ved å svømme eller sykle (aldri hørt om roing), men som regel er dette et unntak hvis man ikke er i stand til å løpe testen, dvs beinhinnebetennelse, runners/jumpers-knee osv. og ikke et valg man tar selv.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er god med kart, kompass og lendeorientering, tren! Jeg tok igjen maaaange som var i bedre form enn meg bare fordi jeg ikke måtte stoppe opp hele tiden for å skjekke kart og retning.

 

Et par andre ting du kan gjøre er å få noen til hjemme ting i skogen et lite stykke fra en sti, også skal du stå på stien å prøve å finne alle. God observasjonsteknikk kommer med erfaring, og vil ta tid. Samme med at du kan finne noen kjente avstander og se litt på hvor langt det egentlig er, f.eks en fotballbane. Du får mest sannsynlig en post hvor du skal gjette på avstander opp til en 400m? og da kan det være greit å ha sett hvor langt f.eks 1, 2, 3 og 400m ser ut. Hvis du kjenner noen som driver med jakt og har en laseravstandsmåler kan du jo kanskje låne den, gjette på avstand også finne nøyaktig.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er god med kart, kompass og lendeorientering, tren! Jeg tok igjen maaange som var i bedre form enn meg bare fordi jeg ikke måtte stoppe opp hele tiden for å skjekke kart og retning.

 

Et par andre ting du kan gjøre er å få noen til hjemme ting i skogen et lite stykke fra en sti, også skal du stå på stien å prøve å finne alle. God observasjonsteknikk kommer med erfaring, og vil ta tid. Samme med at du kan finne noen kjente avstander og se litt på hvor langt det egentlig er, f.eks en fotballbane. Du får mest sannsynlig en post hvor du skal gjette på avstander opp til en 400m? og da kan det være greit å ha sett hvor langt f.eks 1, 2, 3 og 400m ser ut. Hvis du kjenner noen som driver med jakt og har en laseravstandsmåler kan du jo kanskje låne den, gjette på avstand også finne nøyaktig.

Tusen takk! Vi øvde på avstandsbedømmelse igår, han hadde en laseravstandmåler. Det gikk både greit og ugreit, brukte boer-metoden. Problemet er at der og da brukte vi kalkulator, men så fort jeg er uten...

jeg prøver å finne noen som kan lære meg kart og kompass og lendeorientering nå. Men er ikke lett. Vet du om noen Nettsider som er supre på det?

 

Skal snart ha feltløp/infanteriløpet. Noen tips og råd? :O

 

Bit tenna sammen og gå i kjelleren etter ekstra krefter. Stor annet er det ikke å si :-P

Trene? Jeg trener mye fra før ;-)

Lenke til kommentar

Jeg trodde man skulle gange med 1,8 elrns først? Men å bare muliplisere med ti bør det ikke være noe problem. Hvilken metode har dere god erfaring med og anbefaler?

Det er mye babbel ute å går med at du skal bruke tall som 1,8 og sånt, men det er nok for det meste fra folk som har plukket opp noe fra en annen metode.

 

For å gjøre det så enkelt som jeg klarer:

Når blyanten/pinnen flytter seg så vil den flytte seg forbi mer av bakgrunnen jo lenger vekke du står. Den avstanden den flytter seg forbi er egentlig det eneste tallet du trenger. Vet du for eksempel at et hus er ti meter brett, og blyantspissen flytter seg akkurat lengden på huset, så ganger du de ti meterene med ti. Altså er det hundre meter til huset.

 

Problemet er at du vet jo ikke hvor bredt altting er, men da kan det hende at du vet høyden. Hvis du f.eks. ser en helfigur, så vet du at denne er 1,5 meter høy. Da holder du blyanten ved siden av helfiguren, og merker av høyden mellom spissen og tommelen din. Så legger du blyanten på siden og ser hvor mange ganger du får plass til å legge den merkede lengden etterhverandre. Hvis du får plass til å gjøre dette fem ganger, da vet du at bredden er like lang som fem høyder. Og høyden er 1,5 meter, altså blir bredden fem ganger 1,5 meter. Bredden blir altså 7,5. Nå kan du gange dette med ti og du får avstanden som blir 75 meter.

 

Det kan godt hende det er noe fornuftig i de 1,8 meterne, men jeg har til gode å møte noen som har en logisk måte å bruke dette på.

Endret av Spitfire396
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sleit selv med to storetær som var blottet for følelse whatsoever etter berretløpet :p Utrolig irriterende når jeg skulle ta på sokker og slippers, men etter ca et års tid så kom følelsen litt tilbake, og tror jeg har full føling igjen nå, halvannet år etter berretløpet :)

 

Tror det er relativt normalt å miste følelsen/bli nummen i deler av foten under fgtj. Var flere enn meg i troppen min som sleit med dette, inkl. lagføreren min.

Endret av stizzen
Lenke til kommentar

Da satser vi på at det kommer tilbake igjen ;)

Samtlige i bs-troppen hadde dette og ingen såvidt jeg husker kunne forklare hvorfor, så om du finner ut av det gjerne si ifra :)

Ellers varte den ene tåen min i litt over et halvt år mens den andre et sted mellom et og to år.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...