Gå til innhold

Norges farligste har gjort det igjen. Har vi oss selv å takke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 13 år senere...

Huff, å knote med et lite nettbrett.....

Ta det med ro folkens. Så snart man får sendt ut alle de sterke kvinnene vi hører om som (dyttet inn så det blir 50/50) ordner det seg nok raskt, tenker jeg. Riktignok har jeg sett fortalt om noen som måtte hjelpe kvinnelig politi med å få lagt en i bakken så er det bare uttrykk for kvinnehat.

Med kvinnelig politi i front ordner dette seg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Dubious said:

Bare idiotene i Norge som lar slike farlige folk dra på ferie uten tilsyn...

Ferie fra fengsel.. noe så latterlig. 

Vel med tanke på at de en gang skal tilbake i samfunnet etter å ikke vært en del av det i 10+ år, så kan man jo spørre seg om det er bedre for oss at de får en gradvis overgang til samfunnet eller om alt endrer seg på dagen de går fri uten noen som helst tilhørighet til samfunnet.

Jeg setter i alle fall pris på at de kan være trygge naboer når de blir sluppet fri. Det er en grunn til at vi gikk vekk på 80-tallet fra amerikansk justisvesen/fengselssystem til dagens norske justisvesen/fengselssystem med fokus på rehabilitering.

Millehaugen er riktignok en ganske spesiell innsatt, som uten tvil har vært veldig farlig. Likevel, jeg vet ikke hvilken personlig progresjon han har visst i fengselet og på hvilken bakgrunn de har brukt for å gi tillit, og det vet heller ikke du.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (9 minutter siden):

Vel med tanke på at de en gang skal tilbake i samfunnet etter å ikke vært en del av det i 10+ år, så kan man jo spørre seg om det er bedre for oss at de får en gradvis overgang til samfunnet eller om alt endrer seg på dagen de går fri uten noen som helst tilhørighet til samfunnet.

Jeg setter i alle fall pris på at de kan være trygge naboer når de blir sluppet fri. Det er en grunn til at vi gikk vekk på 80-tallet fra amerikansk justisvesen/fengselssystem til dagens norske justisvesen/fengselssystem med fokus på rehabilitering.

Millehaugen er riktignok en ganske spesiell innsatt, som uten tvil har vært veldig farlig. Likevel, jeg vet ikke hvilken personlig progresjon han har visst i fengselet og på hvilken bakgrunn de har brukt for å gi tillit, og det vet heller ikke du.

Hvorfor skal egentlig slike type folk tilbake til samfunnet i utgangspunktet?

Endret av _R2D2_
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, _R2D2_ said:

Hvorfor skal egentlig slike type folk tilbake til samfunnet i utgangspunktet?

 

Fordi vi har ikke livstid i Norge. Du kan si forvaring, slik som Millehaugen var dømt til, men forvaring blir bare forlenget hvis man fortsatt er regnet som farlig for samfunnet. Hvis Millehaugen har vist såpass stor personlig progresjon på de 10 åra, at det er sannsynlig at forvaringen ikke blir forlenget, så må de starte med arbeidet rundt tilbakeføring til samfunnet. Fordi, nok en gang, vi ikke har livstid som straff i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

siden han har hatt flere permisjoner på egenhånd siste tiden, er nok denne flukten veldig godt planlagt, med skjulested og reiserute, medhjelpere, penger, etc.

I motsetning til spontane rømninger, der folk knapt aner hvor de skal ta veien.

sånn sett kan det være at det tar laaang tid før han blir pågrepet, hvis det ikke skjer ved ren tilfeldighet.

Lenke til kommentar
CarryOn skrev (1 time siden):

Huff, å knote med et lite nettbrett.....

Ta det med ro folkens. Så snart man får sendt ut alle de sterke kvinnene vi hører om som (dyttet inn så det blir 50/50) ordner det seg nok raskt, tenker jeg. Riktignok har jeg sett fortalt om noen som måtte hjelpe kvinnelig politi med å få lagt en i bakken så er det bare uttrykk for kvinnehat.

Med kvinnelig politi i front ordner dette seg.

Og ellers har mindreverdighetskompleksene dine det bra?

En kvinne kan jo være like treffsikker som en mann når vedkommende må skytes. Er ikke bare p*kk og biceps som gjelder vettu, selv om du sikkert har en våt drøm om at store sterke menn fikser opp i ting.

For å holde seg til saken her tror jeg faktisk det er en relativt stor sjans for at Millehaugen må skytes hvis de først får tak i han. Han har ingenting å tape.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Juggel skrev (33 minutter siden):

Og ellers har mindreverdighetskompleksene dine det bra?

En kvinne kan jo være like treffsikker som en mann når vedkommende må skytes. Er ikke bare p*kk og biceps som gjelder vettu, selv om du sikkert har en våt drøm om at store sterke menn fikser opp i ting.

For å holde seg til saken her tror jeg faktisk det er en relativt stor sjans for at Millehaugen må skytes hvis de først får tak i han. Han har ingenting å tape.

Her skriver du så mye tåpelig at man må holde seg fast. Hvorfor skulle jeg ha mindreverdighetskompleks - de tas vel inn med lavere krav? Skjønner du ikke at det å være politi er en totalitet? Og det finnes mange andre saker enn Millehaugen som du forutsetter må skytes! Tviler ikke på at en kvinne klarer å trekke av et våpen. Men hvor mange menn vil kvinner klare å anholde uten bruk av ekstra .beredskap? Skal det kompenseres med elektrosjokkvåpen? Men så lenge media er feministisk risikerer man at mye blir skjult.

I et samfunn hvor kjønn skal bli en følelse er alt mulig.

Endret av CarryOn
Lenke til kommentar
CarryOn skrev (1 time siden):

Her skriver du så mye tåpelig at man må holde seg fast. Hvorfor skulle jeg ha mindreverdighetskompleks - de tas vel inn med lavere krav? Skjønner du ikke at det å være politi er en totalitet? Og det finnes mange andre saker enn Millehaugen som du forutsetter må skytes! Tviler ikke på at en kvinne klarer å trekke av et våpen. Men hvor mange menn vil kvinner klare å anholde uten bruk av ekstra .beredskap? Skal det kompenseres med elektrosjokkvåpen? Men så lenge media er feministisk risikerer man at mye blir skjult.

I et samfunn hvor kjønn skal bli en følelse er alt mulig.

Men det har nå svært lite med akkurat denne saken å gjøre. Millehaugen har rømt uavhengig av hvilke krav det er for å komme inn på en utdanning. Om kravene var like ville fortsatt Millehaugen ha rømt. Du kan jo heller lage en egen tråd om temaet, for det er absolutt interessant å diskutere om det skal være forskjellige krav.

Sånn forøvrig viser dette at man bør sette mer ressurser inn i å vurdere insattes hensikter. Det virker som han har klart å lure de ansatte og sakkyndige. For personer som er en rømningsrisiko får ikke dra på permisjon alene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 timer siden):

Undrer meg at det kun er drapet på på en person som nevnes internasjonalt i etterlysning. Ikke ett ord om drap nummer to på en fengselsbetjent eller noe annet. 

Han etterlyses altså kun for ett drap? 

Det drapet på fengselsbetjenten er vel han ferdig sona for. Så det han nå soner for er det andre drapet på Haugerud. Men ja utrolig naivt å gi denne yrkeskriminelle permisjon. 

Lenke til kommentar

Kriminalomsorgen mener bastant at det ikke er gjort noen feilvurderinger her. Vel, med fasit i hånd og en av Norges farligste på frifot er det rart at de fortsatt har den holdningen. Begrunnelsen til Kriminalomsorgen er at forbrytere må forberedes på livet utenfor murene. Da synes jeg det er på høy tid med en diskusjon om dette gjelder for enhver pris. For en fange som som har forsøkt å rømme flere ganger, og også drept en fengselsbetjent i sin tid, hadde jeg i det MINSTE forventet at han ble fotfulgt. Så feil kan man ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiske føringer og en haug med advokater står klar til hogge løs på ansatte i Kriminalomsorgen om de er for trege med å få folk ut i samfunnet. Bevisbyrden for å si at noen fortsatt er farlige for samfunnet er ufattelig høy. 

Fokuset i dag er ikke å beskytte samfunnet for farlige personer. Fokuset er rettighetene til de som er kriminelle og/eller psykisk ustabile.

Tanken om tilbakeføring til samfunnet er bra. -Men iveren og trykket utenfra er nok litt for stor. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (9 timer siden):

Jeg er enig at å gi han permisjon var tullete, men har stor tvil på at meningmann i gata har noe å frykte. Fyren han drepte var langt i fra verdens beste person, og hadde nok blitt tatt av daget uansett. 

Hva med fengselsbetjenten? Hvis Millehaugen føler seg presset i noen som helst setting kan han drepe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...