Gå til innhold

NLE ønsker ikke pressedekning


Anbefalte innlegg

Jeg la opprinnelig ut meldingen rett og slett for at leserne ikke skulle lure, dersom de savnet info fra NLE.

Siden dere lurer på hva som er bakgrunnen, så kommer kortversjonen her.

Det begynte med at vi ikke fikk presseinfo som andre fikk. Det er i og for seg greit. Fotografi spurte visst direkte. Men vi stusset litt over at dette ikke var informasjon de sendte ut til pressen, for det ville være aktuelt for mange.

 

Vi fikk bare et surt svar om at de sendte ut til hvem de ville, og at de ikke trengte å forklare hvorfor.

 

Da sendte Foto.no, Fotopia.no og Akam.no et brev til NLE der vi ba om en redegjørelse for pressepolitikken, slik at vi visste hva vi hadde å forholde oss til. Det har de nektet å svare på, etter gjentatte purringer.

Når vi ikke får presseinfo, ikke får svar på hvorfor vi ikke får presseinfo, og de ikke gidder å ta seg bryderiet med å svare på våre henvendelser for å rette opp i saken, så skjønner vi rett og slett ikke hvordan vi kan forholde oss til dem.

 

All vår erfaring tyder på at NLE ikke ønsker at pressen skal blande seg opp i dette, og det er det vi nå har valgt å gjøre. Akam, Foto.no og Fotopia kommer ikke til å blande seg opp i NLE 2009.

 

Det er trist at det ble sånn, for vi støtter i utgangspunktet ethvert slikt tiltak, og NLE har tidligere år kunne vise til gode gjester, stort publikum og masse initiativ. Det synes vi er spennende. De to første årene reiste vi også opp dit og dekket det. Men selv om vi støttet opp det vi kunne, havnet vi ikke engang på en liste over de som får presseinfo. Når det så toppet seg i år, ser vi ikke hvordan eller hvorfor vi skal forholde oss til NLE.

Da ble det straks mer forståelig at det blir satt ned en boikott.

Men strengt tatt så har dere da blandet dere litt når dere går ut å sier at dere ikke kommer til å dekke arangementet på denne måten ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg la opprinnelig ut meldingen rett og slett for at leserne ikke skulle lure, dersom de savnet info fra NLE.

Siden dere lurer på hva som er bakgrunnen, så kommer kortversjonen her.

Det begynte med at vi ikke fikk presseinfo som andre fikk. Det er i og for seg greit. Fotografi spurte visst direkte. Men vi stusset litt over at dette ikke var informasjon de sendte ut til pressen, for det ville være aktuelt for mange.

 

Vi fikk bare et surt svar om at de sendte ut til hvem de ville, og at de ikke trengte å forklare hvorfor.

 

Da sendte Foto.no, Fotopia.no og Akam.no et brev til NLE der vi ba om en redegjørelse for pressepolitikken, slik at vi visste hva vi hadde å forholde oss til. Det har de nektet å svare på, etter gjentatte purringer.

Når vi ikke får presseinfo, ikke får svar på hvorfor vi ikke får presseinfo, og de ikke gidder å ta seg bryderiet med å svare på våre henvendelser for å rette opp i saken, så skjønner vi rett og slett ikke hvordan vi kan forholde oss til dem.

 

All vår erfaring tyder på at NLE ikke ønsker at pressen skal blande seg opp i dette, og det er det vi nå har valgt å gjøre. Akam, Foto.no og Fotopia kommer ikke til å blande seg opp i NLE 2009.

 

Det er trist at det ble sånn, for vi støtter i utgangspunktet ethvert slikt tiltak, og NLE har tidligere år kunne vise til gode gjester, stort publikum og masse initiativ. Det synes vi er spennende. De to første årene reiste vi også opp dit og dekket det. Men selv om vi støttet opp det vi kunne, havnet vi ikke engang på en liste over de som får presseinfo. Når det så toppet seg i år, ser vi ikke hvordan eller hvorfor vi skal forholde oss til NLE.

 

Hvis Fotografi fikk tak i informasjon fordi de henvende seg direkte til NLE, er da ikke det noe dere kan klage over? Det er da lov å bli intervjuet/forespurt om noe i dette landet, uten at man etterpå må kringkaste svaret sitt til alt som finnes av media. Nå aner ikke jeg hva for "presseinfo" som ble delt ut, og hva dere ikke fikk. Ei heller har jeg mulighet til å bedømme hvorvidt NLE burde ha forstått at dere også ønsket denne infoen. Såklart er det uproft av NLE å ikke svare på deres henvendelser, men artikkelen slik den er skrevet nå virker bare som et barnslig hevntokt.

 

Er man misfornøyd med samarbeidet til en part, så lager man ikke en stor sak av det og publiserer på et seriøst nyhetsmagasin. Jeg kan tenke meg at de ulike redaksjonene i landet sliter med samarbeid men enkelte personer - allikevel kan jeg ikke huske å ha sett en lignende artikkel hos hverken ap.no, db.no, vg.no, m.fl.. Hvis samarbeidet mellom akam og NLE var vanskelig før, blir det iallefall ikke noe bedre nå ;)

 

Ei heller fant jeg i artikkelen noen dekning for påstanden om at NLE ikke ønsker pressedekning. Hvis dagbladet er hovedsponsor, vil jeg jo tro de liker pressedekning?

Lenke til kommentar
Akam.no, Foto.no og Fotopia.no hardt ut mot Nordic Light Event 2009.

 

 

 

Les mer

 

Dette er direkte trist... Jeg var på NLE i fjor og det er uten tvil et av de mest profesjonelle arrangementene jeg har vært på innen foto og annet. Når det kommer til andre kommentarer i denne diskusjonen vil jeg si at det virker som de som er kritiske til arrangementet ikke har deltatt på noen av de tidligere NLE. Det var i alle fall i fjor noen ekstremt dyktige folk som jobbet utelukkende digitalt og helt i forkant av teknologien. En av de dyktigste krigsfotografene var også der Don McCullin og han dukker ikke opp overalt.

 

Vil også si at jeg er sterkt uenig i måten NLE har håndtert mediedekningen, alle burde helt klart fått informasjonen likt, eller i alle fall blitt informert om eksklusivitetsavtalen om en slik lå til grunn.

 

Håper noen fra NLE kunne svare denne tråden eller andre steder der fotointeresserte følger med.

Lenke til kommentar

Jeg representerte Akam de to første gangene NLE ble arrangert, og jeg er enig med deg at NLE er profesjonelle overfor publikum, deltagere og æresgjester - men desverre ikke alltid overfor pressen. Vi har også tidligere vært i kontakt med styret i NLE for å diskutere et mulig samarbeid, men det siste vi hørte var at det skulle tas opp på et møte. Det er vel ca halvannet år siden, og vi har ikke hørt noe fra dem om det siden dengang. Nå er det krisetider, og pengene vi hadde tilgjengelig på den tiden har nå forsvunnet, så nå er det uansett for sent.

 

Jeg har ikke lyst til å gå i detalj, da det ikke tjener noen hensikt her og nå, men vil bare legge til at vi selvsagt støtter tanken bak NLE, men finner det vanskelig å forholde oss til dem all den tid de få svarene vi får er sure og lite imøtekommende. At vi la ut en sak om det her (og på de andre sidene) skyldes utelukkende at vi ønsker å holde våre lesere informert om hvorfor vi ikke skriver om noe vi ellers ville hatt saker om.

 

Vi bærer ikke noe nag til NLE eller NLEs ledelse eller frivillige, og håper dette løser seg i løpet av året, slik at vi vil være i stand til å dekke NLE i 2010. Det er vi desverre ikke i 2009.

Lenke til kommentar

Nei, det er man såklart ikke, og man er heller ikke pliktig å forklare hvorfor man sender info til noen og ikke andre.

 

Akkurat som Akam, Foto.no og Fotopia ikke er pliktige til å skrive om NLE og forholde oss til den noe pussige pressehåndteringen deres. Vi syntes imidlertid det var fair å forklare overfor våre lesere hvorfor vi ikke kommer til å skrive om dem.

Lenke til kommentar

Må si jeg har full forståelse for de tre nettsidene i denne saken slik det fremstilles her.

Men jeg mener at en boikott blir feil. Jeg synes NLE burde ta kontakt og ordne opp.

Kan ikke se at noen er tjent ved å ha det slik. Alle parter blir jo tapere i denne saken om man ikke foretar seg noe for å løse opp.

Lenke til kommentar

Da forstår jeg boikotten. Men jeg står ved at artikkelen bør konkretisere årsaken til at Akam ikke kan forholde seg til NLE, fremfor å la karakteristikkene stå alene.

 

Mitt inntrykk er at både artiklene og leserne av Akam generelt holder et høyt nivå, og man bør ikke undervurdere leserne ved å felle dommer uten å utlevere grunnlaget.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe i veien for at et nettsted eller en avis får ekslusive rettigheter, men da må være opplyst på forhånd.

Eh, unnskyld meg?

 

"Hei, jeg ringer bare for å si at vi gir noen andre den eksklusive nyheten om at Joel-Peter Witkin kommer til Kristiansund i april/mai."

 

Du mener altså at de skal varsle ANDRE MEDIER om at det kommer en overraskelse gjennom en eksklusiv avtale med en spesifikk publikasjon?

 

Narr meg ikke til å le.

 

Når jeg leser faaeris innlegg minner det enda mer om storm i et vannglass.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe i veien for at et nettsted eller en avis får ekslusive rettigheter, men da må være opplyst på forhånd.

Eh, unnskyld meg?

 

"Hei, jeg ringer bare for å si at vi gir noen andre den eksklusive nyheten om at Joel-Peter Witkin kommer til Kristiansund i april/mai."

 

Du mener altså at de skal varsle ANDRE MEDIER om at det kommer en overraskelse gjennom en eksklusiv avtale med en spesifikk publikasjon?

 

Narr meg ikke til å le.

 

Når jeg leser faaeris innlegg minner det enda mer om storm i et vannglass.

Eh, unnskyld meg?

 

Det jeg sikter til er en svar på linje med "Ingen kommentarer, vi forholder hos kun til XXXX".

 

Tom

Lenke til kommentar

Hepps!

 

Er det bare meg som reagerer på at selve overskriften redaktøren her velger å bruke i beste fall kan karakteriseres som svært tendensiøs? Tolker man ordene rett så er jo overskriften faktisk direkte usann.

 

Jeg kjenner ikke NLE så godt, men vet at mye av dette er basert på tusenvis av timer nedlagt frivillig arbeid. Til glede for fotointeresserte i hele landet. Dette er, slik jeg tolker det, et ungt, men meget ambisiøst prosjekt.

 

Selvsagt gjøres det feil i startfasen av slike prosjekt, og like selvsagt bør man ha forståelse for at ikke disse "amatørene" har et fullt utviklet apparat for å takle alle typer mer eller mindre selvbevisste og lettsnurtne media.

 

Men istedet for å virkelig anstrenge seg for å hjelpe NLE av med disse barnesykdommene, velger altså akams redaktør (m.fl.) å ikke bare boikotte (dakkars oss som ikke møter dyp respekt), men også å skrive av seg sine frustrasjoner under en så tendensiøs/useriøs/usann overskrift.

 

Ingen tjener på dette. Ikke NLE som sikkert kunne lært noe om mediehåndtering av bl.a. akam, og ikke akam som boikotter noen som prøver så godt de kan å skape noe for fotointeresserte her i landet.

 

I bunn og grunn framstår akams valg og reaksjonsform her som brønnpissing for fotointeressen.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe i veien for at et nettsted eller en avis får ekslusive rettigheter, men da må være opplyst på forhånd.

Eh, unnskyld meg?

 

"Hei, jeg ringer bare for å si at vi gir noen andre den eksklusive nyheten om at Joel-Peter Witkin kommer til Kristiansund i april/mai."

 

Du mener altså at de skal varsle ANDRE MEDIER om at det kommer en overraskelse gjennom en eksklusiv avtale med en spesifikk publikasjon?

 

Narr meg ikke til å le.

 

Når jeg leser faaeris innlegg minner det enda mer om storm i et vannglass.

Arbeider du i media, Pricks?

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det så kan det tolkes slik at NLE ikke anser Akams, Foto.no og Fotopias lesere som målgruppen for dette arrangementet?
En mulig tolking.

 

En annen er at festivalledelsen rett og slett har mye og gjøre, og at ansvarsområdene ikke er klart definert. Det skjer ofte med festivaler i vektst, organisasjonen greier ikke å henge med. F.eks var det tilfelle for Malakoff Rockfestival i sommer. Ansvaret for oppfølging av presse og festivalfotografer var ikke plassert. Det ordna seg. Ting fungerte til slutt. Hvorfor? Jo fordi aktørene la godviljen til.

 

Nå skal jeg være forsiktig med å trekke konklusjoner. Til det vet jeg for lite om hva som skjer her. Det eneste som er tydelig er at akam redaksjonen er forbanna.

Lenke til kommentar
Hepps!

Hei, hva er stillingen din i NLE? :)

 

Jeg kjenner ikke NLE så godt, men vet at mye av dette er basert på tusenvis av timer nedlagt frivillig arbeid. Til glede for fotointeresserte i hele landet. Dette er, slik jeg tolker det, et ungt, men meget ambisiøst prosjekt.

Hvis du ikke kjenner NLE, hvordan vet du så mye om hvordan det er bygget opp da?

 

 

Arbeider du i media, Pricks?

Har du sluttet å slå din kone, Simon?

 

Hva slags idiotisk spørsmål er det? Hvis du har noe å si, si det rett ut istedenfor å fjolle deg til med latterlige, ledende spørsmål.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...