Gå til innhold

NLE ønsker ikke pressedekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere som hevder at dette ikke stemmer kan kanskje svare meg på dette:

 

-Er dere journalister, slik at dere vet hvordan hverdagen er på den siden av bordet?

-Er dere erfarne festival/event-arrangører, og dermed vet at NLE fører en vanlig og forståelig praksis?

Jeg hører ikke til de som hevder at NLE ikke har opptrådt klanderverdig. Jeg har ikke tilstrekkelig innsyn til å hevde noe slikt. Men jeg kan allikevel svare på spørsmålene dine.

 

- Nei. Jeg er ikke journalist, men jeg har en viss journalistisk erfaring. Både som fotograf og skribent. Jeg har dekket kulturarrangementer, politiske debatter, og idrettsarrangementer som freelanser.

- Ja. Jeg har erfaring som event-arrangør.

 

Jeg har og erfaring med å sitte på begge sider av gjerdet samtidig, som festivalfotograf.

Faktisk en ganske komplisert sammenblanding av roller.

--

 

Men PMnormal og andre:

Jeg føler at vi har to debatter gående i denne tråden samtidig.

- Noen av oss diskuterer NLE og deres oppførsel overfor pressen. (Ut fra en svært begenset mengde fakta)

- Mens andre diskuterer akam sine reaksjoner overfor NLE, og akam sin troverdighet sett i lys av deres reaksjoner.

 

Når disse diskuteres på kryss og tvers blir det, etter mitt syn, et ganske håpløst utgangspunkt for konstruktiv debatt.

Lenke til kommentar

Men da vet du at NLE er avhengige av bred dekning for å overleve enda et år, for de har jo allerede skåret ned på festivalen. Deres arroganse går derfor mest utover dem selv, men også oss skattebetalere i samme sleng. For de får nok noen slanter fra det offentlige, og de slantene synes jeg de skal forvalte best mulig. Og ikke stupe inn i økonomisk tap med viten og vilje.

 

Akam gjør bare klar over at de ikke vil være med på denslags manglende kontakt mellom arrangør og media, slik at vi vet hva som foregår. Men det som blir resultatet er selvsagt at viljen til å overleve nå kommer til å tvinge NLE til retrett. Hvis de ikke gjør det så får FrP enda mer fart på korstoget sitt mot offentlig sponsing av kultur. Jeg tipper at Siv og kompani neppe kommer til å like at skattepenger går til noen som nesten aktivt prøver å tape penger. Og slike arrangører trenger vi ikke. Vi som ser poenget i å tjene penger istedenfor å tape sliter nok med vårt forhold til bevilgende myndigheter. Eller er det slik at de frikjennes for ethvert økonomisk ansvar siden de har superstjerner som Krogvold i sin midte?

 

Det ender nok med at NLE forstår at media må få den informasjonen de trenger for å levere den videre til sine lesere. Og da må de nok krype til korset, som mange oppblåste kunstneregoer har måtte gjøre i tidligere tider. Sett bort fra de som har valgt å sulte ihjel.

 

Det kan virke som om det er for mange kunstnere med i styre og stell til den festivalen. Og kunstnere har egoer som langt overgår det vi vanlige folk får oppleve i vår hverdag. Takk og pris for det, sier jeg. For det er noe jeg ikke savner fra min tid i kunstens tjeneste.

 

Egentlig har forfatterne de største egoene, men de kan koste det på seg. For hadde de ikke vært så flinke til å flekse egoet i endeløse litteraturdebatter/krangler med andre forfattere og forleggere, så hadde ikke media hatt annet å skrive om dem enn bokanmeldelser. Og det ville vært litt kjedelig for meg som elsker å følge med i de klassiske litteraturkrigene på Dagbladets kultursider. Herlig underholdning.

Lenke til kommentar
For ordens skyld: Vi hadde uansett ikke sendt noen opp dit i år heller, pga finanskrisen og stadig strammere budsjetter. Jeg var der første og andre gang, men tredje gangen NLE ble arrangert hadde de flyttet tidspunktet til en tid som ikke passet så bra, så vi måtte stå over i fjor. Slik ville det uansett blitt i år også, selv om festivalen nå er halvparten så langvarig som før, fordi vi ikke har rom i budsjettet til denslags sprell. Det koster oss faktisk omtrent like mye som å sende en korrespondent til PMA i Las Vegas.

 

Hvis du leser her så er det slik det framstår for meg? Selv om det hadde blitt til rettelagt så hadde ikke akam send ut noen?

 

Handler ikke om budsjett til å sende journalister, men hvordan NLE legger til rette for en skikkelig mediedekning, blant annet ved å mate mediene med nyheter og informasjon om aktuelle hendelser under arrangementet.

 

Quoted en person over som henvisning til budsjett.

Lenke til kommentar

Det var ikke spørsmålet, spørsmålet er følgendes: Kommer andre "aviser" til å dekke de som har et større budskjett evnt de har en egen avtale med? For de som er interesert i hva så kommer til å skje og vises fram der?

 

Evnt skal eg berre forhør med :

 

Programsjef: Anne Lise Flavik

Mobile: + 47 920 17 130

e-post: [email protected]

Oppgaver med programutforming, kompetanseutvikling, formidling av foredragsholdere, utstillere og

workshopledere, PR og aktiv deltakelse under festivalen.

 

Som har ansvaret for PR? Hvis ingen her vet noe.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Det er klart at andre kommer til å dekke festivalen, men forhåndsomtalen kommer til å lide hvis de ikke skjerper seg. Jeg vil vite ha som foregår hvis jeg skal bruke mine surt oppsparte kroner på å reise til et slik gudsforlatt sted som det. Jeg kan jo sjekke det selv, men foretrekker at informasjonssamfunnet gir meg rapporter, slik som de har gjort tidligere år. Og som alle andre festivaler gjør. Hvem, sett bort fra gjennomsteine freaks og drekka drekka drekka-folket, hadde reist til Roskilde, Quart, Hove eller Øya hvis de ikke ble fortløpende fortalt hvem som kommer og opptrer.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg spør er at jeg faktisk jobber i media. I likhet med alle andre har vi en jobb å gjøre. Dersom det legges hinder i veien for jobben vår har vi få andre muligheter enn å si i fra.

Du jobber tydeligvis ikke i media, for hadde du gjort det, hadde du visst at man på ingen måte trenger å varsle ANDRE medier hvis man skal gi en publikasjon en eksklusiv sak.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg spør er at jeg faktisk jobber i media. I likhet med alle andre har vi en jobb å gjøre. Dersom det legges hinder i veien for jobben vår har vi få andre muligheter enn å si i fra.

Du jobber tydeligvis ikke i media, for hadde du gjort det, hadde du visst at man på ingen måte trenger å varsle ANDRE medier hvis man skal gi en publikasjon en eksklusiv sak.

Det er ingen lov som sier det, om det er det du sikter til. Men dette handler ikke om legaliteten. NLE kan gjerne utestenge alle medier om det er det de ønsker. Men dersom de forskjellsbehandler en rekke større medieorganisasjoner er det faktisk fullstendig tullete å for dem å tro at de skal få en god dekning fra andre medier.

 

Derfor er det bra at mediene i denne saken setter dem fast, på lik linje med hvordan de satte fast artister som krevde fotokontrakt.

 

Og uansett hva du vil antyde arbeider jeg innen media.

Lenke til kommentar

Tim, Pricks har de siste ukene (les: Krisen i Gaza) beskyldt meg for å lyve ved gjentatte anledninger. Det er en taktikk han bruker for det det er verdt når han kan, og han har en eller annen ide om at han vinner debatter ved å gjøre det.

 

Nå var nok mitt utgangsspørsmål noe suspekt og ledende, jeg burde nok formulert meg noe klarere. Poenget er det at media er en form for bizznizz det er litt vanskelig å forstå før man er inne i den. For en utenfor media fremstår det at Dagbladet glemmer å fjerne en engelsk bildetekst fra AFP som slurv, for meg fremstår det som et hendelig uhell fra noen under stort tidspress for å få ut en sak og bilder.

 

Når Pricks ser et bilde av en bilulykke i Hedmark, tatt av en av VGs fotografer, da ser han et bilde av en bilulykke, jeg ser de logistiske problemene og begynner å lure på hvorfor fotografen var i Hedmark.

 

Det er en mentalitet og en arbeidsstil du ikke finner så veldig mange andre steder, du finner lignende, men ikke like. Og det er noe det er litt vanskelig å forstå for utenforstående.

 

Derfor stilte jeg det spørsmålet. Men, jeg burde nok ha formulert meg klarere.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Tim, Pricks har de siste ukene (les: Krisen i Gaza) beskyldt meg for å lyve ved gjentatte anledninger.
Skyldes dette religiøse motsetninger, altså motsetninger mellom Olympus og hva nå Pricks bruker ;)

 

Bra du tar det hele humoristisk. Kudos til deg for det.

 

Jeg har forresten en nettkompis som er jøde. Han har nettopp fått en datter, og fortalte det på PDML (nettforum for Petnaxfreaks).

Jeg føyde meg inn i gratulantenes rekker. Spurte videre om det var grunnen til rakettene, altså at de feira at han hadde fått en datter. Han kjenner meg såpass bra at han tok spøken, men det ble ellers påfallende stille i tråden ;)

Lenke til kommentar
For ordens skyld: Vi hadde uansett ikke sendt noen opp dit i år heller, pga finanskrisen og stadig strammere budsjetter. Jeg var der første og andre gang, men tredje gangen NLE ble arrangert hadde de flyttet tidspunktet til en tid som ikke passet så bra, så vi måtte stå over i fjor. Slik ville det uansett blitt i år også, selv om festivalen nå er halvparten så langvarig som før, fordi vi ikke har rom i budsjettet til denslags sprell. Det koster oss faktisk omtrent like mye som å sende en korrespondent til PMA i Las Vegas.

 

Hvis du leser her så er det slik det framstår for meg? Selv om det hadde blitt til rettelagt så hadde ikke akam send ut noen?

 

Handler ikke om budsjett til å sende journalister, men hvordan NLE legger til rette for en skikkelig mediedekning, blant annet ved å mate mediene med nyheter og informasjon om aktuelle hendelser under arrangementet.

 

Quoted en person over som henvisning til budsjett.

 

Så nå må man sende ut noen for å skrive nyheter om ting? Nytt av året det eller? Hvis man ikke har en person der, og NLE ønsker pressedekning, så er man i hvert fall avhengig av at NLE etterstreber å gi media en service.

Lenke til kommentar
Tim, Pricks har de siste ukene (les: Krisen i Gaza) beskyldt meg for å lyve ved gjentatte anledninger.
Skyldes dette religiøse motsetninger, altså motsetninger mellom Olympus og hva nå Pricks bruker ;)

 

Bra du tar det hele humoristisk. Kudos til deg for det.

 

Jeg har forresten en nettkompis som er jøde. Han har nettopp fått en datter, og fortalte det på PDML (nettforum for Petnaxfreaks).

Jeg føyde meg inn i gratulantenes rekker. Spurte videre om det var grunnen til rakettene, altså at de feira at han hadde fått en datter. Han kjenner meg såpass bra at han tok spøken, men det ble ellers påfallende stille i tråden ;)

Morsomt. :)

 

For min del må jeg bare si det samme som jeg sa da jeg sto stum og rød i trynet på gravplassen i Srebrenica. Jeg gir blankt faen i hvem som gjorde det, om de var serbere, bosniakker, kroater eller albanere. Jeg gir faen i om de var muslimer, ortodokse, katolikker eller ateister. Det var mennesker som gjorde det. Deres religiøse eller etniske tilknytning var/er bare en forbanna unnskyldning. Det er mennesker som dreper, og jeg har aldri i mitt liv vært mer eitrende forbanna enn da jeg sto der. Det opprører meg noe alvorlig at mennesker kan gjøre noe slikt, det samme ville jeg følt i Bergen Belsen (eller den leiren der min bestefar satt under krigen, for den saks skyld), jeg ville følt det i Shatilla, i Kambodsja eller i Praha.

 

Men, teknokrater med ett svært polarisert verdenssyn i debatter har sluttet å plage meg. Det har ikke plaget meg på flere år. Der er jeg fri.

 

[/ot]

Lenke til kommentar
Du jobber tydeligvis ikke i media, for hadde du gjort det, hadde du visst at man på ingen måte trenger å varsle ANDRE medier hvis man skal gi en publikasjon en eksklusiv sak.
Man trenger ikke å varsle noen som helst. Man trenger ikke å kontakte media i det hele tatt.

 

Men man må jo spørre seg hvor lurt det egentlig er for et såpass lite arrangement som NLE å gi eksklusive saker til relativt små publikasjoner fremfor å prøve å maksimere eksponeringen ved å gå til flest mulig.

Lenke til kommentar
For ordens skyld: Vi hadde uansett ikke sendt noen opp dit i år heller, pga finanskrisen og stadig strammere budsjetter. Jeg var der første og andre gang, men tredje gangen NLE ble arrangert hadde de flyttet tidspunktet til en tid som ikke passet så bra, så vi måtte stå over i fjor. Slik ville det uansett blitt i år også, selv om festivalen nå er halvparten så langvarig som før, fordi vi ikke har rom i budsjettet til denslags sprell. Det koster oss faktisk omtrent like mye som å sende en korrespondent til PMA i Las Vegas.

 

Hvis du leser her så er det slik det framstår for meg? Selv om det hadde blitt til rettelagt så hadde ikke akam send ut noen?

 

Handler ikke om budsjett til å sende journalister, men hvordan NLE legger til rette for en skikkelig mediedekning, blant annet ved å mate mediene med nyheter og informasjon om aktuelle hendelser under arrangementet.

 

Quoted en person over som henvisning til budsjett.

 

Så nå må man sende ut noen for å skrive nyheter om ting? Nytt av året det eller? Hvis man ikke har en person der, og NLE ønsker pressedekning, så er man i hvert fall avhengig av at NLE etterstreber å gi media en service.

 

Ehh hva har det med noe å gjer, det du quoter spurte eg om : Selv om det hadde blitt til rettelagt så hadde ikke akam send ut noen?

 

Og henviste til en post angåendes budskjett, hvis du er emo pga behandlingen enkelte har fått av NLE så kan du isåfall henvise dine emo føleser til noen så er relevant.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...