Gå til innhold

NLE ønsker ikke pressedekning


Anbefalte innlegg

Jeg representerte Akam de to første gangene NLE ble arrangert, og jeg er enig med deg at NLE er profesjonelle overfor publikum, deltagere og æresgjester - men desverre ikke alltid overfor pressen.

 

Jeg er veldig glad for at det er i alle fall enighet om at de er profesjonelle overfor publikum, da er vi enige der! Jeg er også enig i at dersom beskrivelsen av oppførselen stemmer så er jeg enig at dette er uakseptabelt - så vi er enig der også.

 

Jeg håper bare at det er mange som tar turen opp (eller ned alt ettersom hvor man befinner seg i landet) til NLE i år. Jeg gleder meg og må si at det er synd at de som ikke har mulighet til å delta selv vil ha et veldig mye dårligere tilbud i år enn tidligere år for å følge med. Grunnen til at jeg dro på festivalen i fjor var veldig mye grunnet at den gode dekningen året i forveien av Akam :)

 

Jeg skulle ønske at partene kunne legge dette bak seg og gi det beste det kan til leserne og jeg mener at det beste for leserne er å få en så god dekning som mulig av festivalen. Skal man skade leserene så dekker man den ikke. Skal man skade festivalen så markedsfører man den ikke i forkant, men det vil ikke påvirke årets festival om den blir dekket eller ikke, det vil i så tilfelle kun skade den til neste år og det håper jeg ingen vil.

 

Aleksander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hepps!

Hei, hva er stillingen din i NLE? :)

 

Jeg kjenner ikke NLE så godt, men vet at mye av dette er basert på tusenvis av timer nedlagt frivillig arbeid. Til glede for fotointeresserte i hele landet. Dette er, slik jeg tolker det, et ungt, men meget ambisiøst prosjekt.

Hvis du ikke kjenner NLE, hvordan vet du så mye om hvordan det er bygget opp da?

 

 

hehehe....der ble jeg avslørt, jeg er selvsagt pressetalsmann og mediakonserndirektør i NLE ;)

Neida, bortsett fra at jeg opprinnelig er fra Kristiansund har jeg nok ingen tilknytning til NLE. Har faktisk aldri engang kunnet dra innom hjembyen for å delta på noe NLE-arrangement.

Og jeg kjenner ikke så mye til NLE, ikke mer enn andre fotointeresserte nordmenn i alle fall...men de fleste av disse vet jo at organisasjonen der bygger på utstrakt bruk av frivillig arbeid av ivrige nordmøringer :)

 

Men jeg står fortsatt på mitt....hvordan kan akam m.fl. forvente å bli tatt seriøst som mediafolk når de selv skriver under en overskrift som ikke engang VG, enn si Se og Hor (pun intended) ville slippe forbi desken....?

Lenke til kommentar

Vi i pressen har som sikkert alle vet et voldsomt arbeidspress. Akam, dotten og Fotopia inkludert. Vi gjør det som står i vår makt for å bringe informasjon til våre lesere om aktuelle arrangementer. Men for at vi skal drive med den typen "service" overfor våre lesere bør det være unødvendig å drive med oppsøkende journalistikk. Vi forventer at arrangører gjør oss den service å servere oss sakene, slik at vi får tid til å drive med oppsøkende journalistikk der det er nødvendig. For det er ikke nødvendig at Akams redaksjon skal drive oppsøkende virksomhet for å skrive om et norsk arrangement.

 

Det saken koker ned til er at NLE får påpakk av media for sin slette informasjonspolitikk. Når de da svarer på den kritikken med en arrogant og uforsonlig holdning så svarer media med den eneste sanksjonen de har, nemlig å utelate dem fra nyhetsbildet. NLE burde, uansett hvor mange millioner frivillige amatører de har i staben sin, gå ut og beklage at informasjonsapparatet ikke fungerer helt bra, men at de skal skjerpe seg. Isteden sier de at de gir faen, og da svarer de tre nettsidene at da gir de faen også.

 

Hvorfor er det blitt en offentlig sak? Det er fordi det bør gjøres et poeng av det. Hvis landets viktigste foto-event drives av håpløse amatører bør de få beskjed om det, slik at de kan justere seg litt. Hvis de da bare strekker tunge, så fortjener de at noen tar tak i tungen og drar litt i den. Da kan det nemlig hende at de lærer noe av det, og forandre den merkelig holdningen de har til media. For det er ikke noe annet enn direkte merkelig. Jeg har aldri opplevd en slik holdning i mine 23 år ut og inn av media.

 

Det er tvingende nødvendig for oss fotfolk at NLE nå legger seg flat, noe de ikke vil gjøre uten litt pes. De må ta ansvar for sin egen festivals beste, og sørge for at media får den informasjonen de trenger for å skrive noe om den. Så enkelt er det bare. Ord som boikott har brakt diskusjonen litt på avveie, og noen ser ut til å reagere på ordlyden. Men hvis de samme ser saken fra medias side, og glemmer det dumme b-ordet, så bør det være enkelt å forstå at media må statuere et eksempel her. Hvis ikke så vil andre arrogante amatører se at de slipper å gjøre noe for oppmerksomheten, ikke bare sitte på ræven og se at ting går av seg selv.

 

Når det gjelder generasjonskløft så er vi nok på feil jorde, for det er det ikke. Fotodotten har nok den eldste gjennomsnittsalderen av de fire nettstedene som omtales her. Fotografi.no har ingen forummedlemmer i praksis, så da blir det slik. De gamle gutta i bladet Fotografi er aktive på både dotten, og tildels her. Dvs Toralf, som stikker innom av og til. En hyggelig kar, som sikkert ikke har noen skyld i dette her. Og helt sikkert synes at hele saken er pinlig, og at de helt uskyldig har blitt en del av en diskusjon som det aldri burde vært en årsak til.

 

Tror sannelig jeg bør sjekke om "vår egen" Toralfsan har fått noe pes av de andre gubbene på dotten. Eller kanskje Amund leser dette, og kan gi oss en rapport, så slipper jeg å slite meg ut på oppsøkende virksomhet...

Lenke til kommentar

Det høres her ut som tonen har vært arrogant, aggresiv og beskyldende helt fra starten av. Noe som ofte fører til at man får samme holdning tilbake.

 

Jeg skulle gjerne likt å se brevet som ble sendt som reaksjon på at man ikke fikk nyheten, som tross alt var den første formelle korrespondansen i denne saken.

 

Hvis ikke så vil andre arrogante amatører se at de slipper å gjøre noe for oppmerksomheten, ikke bare sitte på ræven og se at ting går av seg selv.
Mao., alle som ønsker å gjøre noe for entusiaster innen et fagfelt og vokser raskt må forberede seg på å sette alle fra media på en gullstol ellers kan de risikere virkelig tøff og nedsettende mediaomtale?

 

I tillegg må de forholde seg rimelig lystige mot henvendelser det ikke sikkert er så lystig. Det ligner på flere måter på det som kalles "missbruk av makt" og at media krever en særstilling.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det finnes ingen alle i den norske fotofloraen. Det finnes fire nettsider, og to blader. Er det for mye forlangt å informere dem? Jeg har arrangert flere konserter osv enn disse folkene har arrangert events, virker det som. Og denslags tull som de bedriver kan man ikke koste på seg. Siden jeg har befunnet meg på begge sider av bordet så bør jeg vite hva som er amatørmessig eller ikke. Og NLE oppfører seg i dette tilfellet i beste fall uvanlig, men egentlig vil jeg si uvanlig dumt. Faktisk i retning av et ønsket kommersielt selvmord, men de regner vel med å flyte på ryktet om tidligere års festivaler, slik at de slipper å jobbe resten av livet.

 

Det er opp til alle om de ønsker oppmerksomhet, og det er opp til media om man ønsker å gi dem det. Men denne oppførselen er bare dum, dum og dummere. Jeg har aldri opplevd en arrangør som er så lite interessert i å drive presseservice enn dette, og jeg har opplevd veldig mange. De må legge forholdene til rette for å forvente oppmerksomhet. Det skal ikke være nødvendig for media å lete etter opplysningene. Det er vanlig og nødvendig praksis.

 

Dere som hevder at dette ikke stemmer kan kanskje svare meg på dette:

 

-Er dere journalister, slik at dere vet hvordan hverdagen er på den siden av bordet?

-Er dere erfarne festival/event-arrangører, og dermed vet at NLE fører en vanlig og forståelig praksis?

 

Hva sa dere? Jeg kan ikke høre hva dere sier... Å ja, var det nei dere sa. Og de som hevder at jeg er arrogant her har selvfølgelig rett i det, for slik er min natur som PMnormal. Men svaret på de to spørsmålene blir nok fortsatt de samme; nei og nei.

Lenke til kommentar

Så om man ikke ønsker å forholde seg til all presse som henvender seg, sikkert av mange årsaker, så skal man slaktes i deres fora? Jeg forstår godt at det er et lite taktisk valg av arrangør, men at man skal henges med negativ omtale fordi man får et "nei" er vel noe annet. Er det god presseskikk?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For ordens skyld: Vi hadde uansett ikke sendt noen opp dit i år heller, pga finanskrisen og stadig strammere budsjetter. Jeg var der første og andre gang, men tredje gangen NLE ble arrangert hadde de flyttet tidspunktet til en tid som ikke passet så bra, så vi måtte stå over i fjor. Slik ville det uansett blitt i år også, selv om festivalen nå er halvparten så langvarig som før, fordi vi ikke har rom i budsjettet til denslags sprell. Det koster oss faktisk omtrent like mye som å sende en korrespondent til PMA i Las Vegas.

Lenke til kommentar
For ordens skyld: Vi hadde uansett ikke sendt noen opp dit i år heller, pga finanskrisen og stadig strammere budsjetter. Jeg var der første og andre gang, men tredje gangen NLE ble arrangert hadde de flyttet tidspunktet til en tid som ikke passet så bra, så vi måtte stå over i fjor. Slik ville det uansett blitt i år også, selv om festivalen nå er halvparten så langvarig som før, fordi vi ikke har rom i budsjettet til denslags sprell. Det koster oss faktisk omtrent like mye som å sende en korrespondent til PMA i Las Vegas.

 

hehehe...takk for den, endelig noe å le av på en ellers kald og sur søndag :)

 

Nå fikk jeg inspirasjon til å skrive en blogg i et annet forum jeg deltar mer aktivt i.

Bloggen skal handle om at jeg, på bakgrunn av Israels teppebombing, akter å boikotte JAFFA-appelsiner (som kommer fra Israel).

At jeg aldri har likt appelsiner skal jeg selvsagt ikke opplyse noen om. Min "boikott" vil fremstå som litt underlig da..... :)

Lenke til kommentar
Dere som hevder at dette ikke stemmer kan kanskje svare meg på dette:

 

-Er dere journalister, slik at dere vet hvordan hverdagen er på den siden av bordet?

-Er dere erfarne festival/event-arrangører, og dermed vet at NLE fører en vanlig og forståelig praksis?

 

/ironi på

Hupps, her må jeg bare bøye mitt rødmende hode, tørke bort skammens tårer og tilstå at jeg hverken er journalist eller erfaren festivalarrangør. Skjønner jo nå at vi vanlige mennesker er diskvalifisert til å ha meninger om media. Media er som kjent til for å forklare og kritisere for den gemene hop, ikke for å bli kritisert av noen utenfor deres virkelighet.

/ironi av

 

Men du som tydeligvis er i media og sikkert kan litt om balanserte framstillinger og mediaetikk kan kanskje svare på følgende....

 

Er overskriften "NLE ønsker ikke pressedekning" sann eller usann?

 

Hvis du mener "sann" så gir jeg meg og tilgir herværende redaktør bruken av denne overskriften. Da er det ganske enkelt jeg som ikke forstår...slikt skjer, jeg er ikke tilknyttet media som kjent ;)

 

Hvis du mener "usann", synes du ordvalget er etisk forsvarlig av redaktøren?

 

Sier ordvalget noe om at kanskje redaktøren kanskje også kan ha vært uheldig i måten han har hatt kontakt med disse stakkarene i NLE på?

 

Nå må jeg føye til at jeg ikke kjenner redaktøren på noe vis, jeg er helt fersk her. Sannsynligvis er han er knakende kjekk og hyggelig kar. Men min reaksjon når jeg leste artikkelen (og overskriften) som er utgangspunktet for denne diskusjonen var at denne saken godt kunne ha flere sider enn redaktørens....

 

Så jeg bare lurte, selv vi vanlige dødelige ikke-mediafolk, har jo lært oss at begge sider skal høres i alle saker. Og her var utgangspunktet så ensidig og så tendensiøs (les påstanden i overskriften en gang til) som det kunne være.

Lenke til kommentar
Nå må du ikke forvirre "ikke sende noen opp dit" og "ikke dekke" da.

 

Neida, jeg ser forskjellen. Men dere burde jo ha opplyst om at dere ikke hadde tenkt å sende noen opp dit uansett samtidig som dere opplyste om boikotten. Det er forskjell på boikott og boikott vet du!

 

Forøvrig mente jeg det mest som et morsomt poeng, ikke å spore av debatten :)

Endret av Sobben
Lenke til kommentar
Arbeider du i media, Pricks?

Har du sluttet å slå din kone, Simon?

 

Hva slags idiotisk spørsmål er det? Hvis du har noe å si, si det rett ut istedenfor å fjolle deg til med latterlige, ledende spørsmål.

Jeg har aldri slått kona mi, jeg er forøvrig ikke gift, men slår heller ikke jenter.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg faktisk jobber i media. I likhet med alle andre har vi en jobb å gjøre. Dersom det legges hinder i veien for jobben vår har vi få andre muligheter enn å si i fra. Dersom noen gjør jobben vår vanskelig er det prakisk talt umulig for oss å gjøre en sak ut av det, med mindre vi legger urimelige ressurser i det.

 

Da er det også på sin plass at mediene det er snakk om sier i fra. Dette er ikke noe annerledes enn boikott av arrangementer som benytter uholdbare fotokontrakter. Det var rett av media å gå ut med offentlig boikott da de ble utsatt for uholdbare fotokontrakter, ellers blir man aldri kvitt slikt tull.

 

Når de tre største nettmediene som relaterer til foto samstemt går ut med en 'fordømmelse' er det ikke fordi de har blitt pillet litt på nesa, vær du sikker.

 

Edit: Og generelt sett kan vi nok si at det er en klar uting om arrangementer er ensidige slik som det kan virke som at NLE er nå. Det samme gjelder Gatebiltreffene. Jeg har litt bakgrunn fra biljournalistikk, og det var ingen tvil om hvilken medieprofil de treffene skulle ha. De skulle eksponeres i VG og Gatebil. That's it.

 

Det er en farlig og uheldig holdning som må slås ned på.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...