Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Sydvest
Hadde forventet bedre ytelse av den Adata SX8200 Pro disken, min Corsair mp 510 som har ca 1000 TB mer levetid, har litt bedre ytelse på de fleste delene av den testen du tok og er priset ca 200 til 400 kroner billigere.

 

Versjon 6xx har også bedre kjøling som gjør at den er mer stabil i mini-pcer der varme kan være et problem selv med viftekjøling.
Men du vil trolig ikke ha noen problemer med å ha den svært lenge med mindre du aktivt skriver og leser mye på den pga ( fyll inn her).

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Corsair mp 510 er også oppgitt til å skulle være raskere på papiret, men er den det i alle testscenario?

Valgte denne siden å vise de fram på fordi Specs. var raskt og lettlest tilgjengelige:

 

https://www.multicom.no/adata-xpg-sx8200-pro-solid/cat-p/c/p10426553

 

https://www.multicom.no/corsair-force-series-mp510-solid/cat-p/c/p10417578

 

Det er tydelige forskjeller som du var inne på. Mer om de her:

https://www.anandtech.com/bench/product/2381?vs=2247

 

Ser ut på oversikten som om at Adata SSD-en er overlegen i veldig mange tester, men for ATSB -The Destroyer testene så ruler visst Corsair SSD-en.

Endret av G
Lenke til kommentar

G : Ser man på totalen tester ser man at Corsair sin disk leder med 29/42, det er først når man går til neste generasjon hos Corsair at man ser et ordentlig løft der.

For meg falt valget på ytelse i forhold til min bruk og hva den kostet, personlig fikk jeg den på tilbud til 1289 kroner mener jeg sammen med minne fra Corsair til omtrent samme prisen ( 2890 til sammen for 32GB 3200 CL16 minne og Corsair 510 960 Gb ).

Lenke til kommentar

Sydvest

Hadde forventet bedre ytelse av den Adata SX8200 Pro disken, min Corsair mp 510 som har ca 1000 TB mer levetid, har litt bedre ytelse på de fleste delene av den testen du tok og er priset ca 200 til 400 kroner billigere.

 

Versjon 6xx har også bedre kjøling som gjør at den er mer stabil i mini-pcer der varme kan være et problem selv med viftekjøling.

Men du vil trolig ikke ha noen problemer med å ha den svært lenge med mindre du aktivt skriver og leser mye på den pga ( fyll inn her).

 

 

Levetid er det bare å droppe som argument. Det er et ikkje-eksisterende problem.

 

At han ikkje får helt topp resultat, er at han muligens kjører stock hastighet på Amdcpu, lav minnehastighet og mye strømsparing.

 

Sx8200 er vel raskere i de aller fleste tester, uten å finne noe tester her onthefly på stranda :p

 

Altså raskere i de tilfeller som merkes til desktopbruk.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Gleder meg til utgangen av 2019, starten av 2020 jeg. For da bør SSD-prisene ha falt litt montro? Håper ihvertfall det. Vurderer å kjøpe en ekstra SATA SSD med lite lagringsplass for å kunne få flyttet vekk noe data fra boot-SSD'en min. Egentlig så sikler jeg vel på noe som har 2 Terabyte, men det går en grense for hvor mye penger jeg er villig til å bruke på lagring nå. Nå har jeg jo prioritet vært RAM, PSU, Motherboard, CPU med mere  :wee:

 

Det er fort gjort å overse noen detaljer. Føler meg nokså amatør enda jeg når det gjelder mye. Men den som leter og leser den finner mye godt stoff også da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Spar deg Nizzen, levetid er et argument for meg og andre brukere avhengig av hvordan disken brukes, ytelsetesten jeg kjørte på min egen SSD noen poster ovenfor viser også at den yter helt ok til min bruk og faktisk litt bedre enn SX8200 pro disken på flere områder.

At levetid er et ikke problem får du nesten si til de jeg kjenner som har hatt en billig SSD og har erfart omtrent rundt år 2 at disken sliter, alltid morsomt når det ødelegger for skolearbeidet og faren ringer fortvilet og lurer på hva som er galt.



 

Lenke til kommentar

For ikke å glemme OCZ trion 100 som røk hos meg etter bare 5 ukers bruk  ;)

Tapte noen ukers inntastingsarbeid på noe jeg hadde sysslet med rundt de tider. Toshiba-eid nå. Pokkers amatørprodusenter  :realmad:

 

Lite behjelpelige med datarekonstruksjon var de også. Ikke at jeg hadde betalt hva som helst for noe sånn i akkurat det scenario. Fikk heller bruke noen uker på å lage data på nytt. Slik jeg forstod det fra forumet så var det mest sannsynlig en kontrollerchip som måtte ha blitt loddet på. Kanskje data da ville ligget der fortsatt. Men det er fader meg ikke godt å vite om det lot seg rekonstruere heller.

 

Ser at de har fått banned videoen hans som var svært bra lagd i det å fortelle om feilen. Video burde ligge i lenken her, men er forsvunnet på de årene. Jeg vil kalle det sensur. Videoen var jo helt objektiv.

Endret av G
Lenke til kommentar

Spar deg Nizzen, levetid er et argument for meg og andre brukere avhengig av hvordan disken brukes, ytelsetesten jeg kjørte på min egen SSD noen poster ovenfor viser også at den yter helt ok til min bruk og faktisk litt bedre enn SX8200 pro disken på flere områder.

 

At levetid er et ikke problem får du nesten si til de jeg kjenner som har hatt en billig SSD og har erfart omtrent rundt år 2 at disken sliter, alltid morsomt når det ødelegger for skolearbeidet og faren ringer fortvilet og lurer på hva som er galt.

 

 

 

 

Jeg snakker om antall writes, ikkje at kontrolleren dør, noe som er det vanligste årsak til en ssd's død.

 

Selv ikkje du klarer å skrive like mye til en QLC sdd for å bruke opp antall writes.

Så argumentet ER dødt.

Jeg tipper ingen kjører en desktopssd slik som destroyertesten. Knapt noen i enteprise ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg venter på Optane pci-e 4.0 :)

 

Håper den vil funke bra på Z390 kort også, selv om man selvfølgelig ikke får den sekvensielle les/skriv hastigheten man får med PCI-E 4.0 så klart. Intel venter nok med å lansere en slik Optane til dem selv har en plattform som støtter PCI-E 4.0 eller 5.0 tenker jeg. Så neste år eller 2021 da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste SSD-entusiaster er vel litt avventende nå som PCIe 4.0 er i anmasj. De første produktene blir vel svindyre og litt teknisk umodne, så jeg tror det kan lønne seg å avvente til i hvert fall de første barnesykdommene er fjernet og prisene modererer seg litt.

 

Og for vanlige folk så er det muligens ikke særlig fartsøkning å se til vanlig bruk ihvertfall på PCIe 4.0 tross at det er raskere, så merker en det vel ikke før en kjører virkelig krevende jobber på maskinen?

 

Jeg venter på Optane pci-e 4.0 :)
 
Alt annet er liksom helt middels.
 
Latency helst på under 5ųs
 
HÆ, mikrosekund.. nei gi oss heller picosekund  :)
Endret av G
Lenke til kommentar

Og for vanlige folk så er det muligens ikke særlig fartsøkning å se til vanlig bruk ihvertfall på PCIe 4.0 tross at det er raskere, så merker en det vel ikke før en kjører virkelig krevende jobber på maskinen?

Nei, vanlige folk merker neppe forskjell. Sikkert ikke 99% av entusiastene heller, men du verden så tiltrekkende det er å ha noe med tipp tipp ytelsetall. :p:evil:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg venter på Optane pci-e 4.0 :)

 

Alt annet er liksom helt middels.

 

Latency helst på under 5ųs

 

Tiltrekkende ytelsestall som Simen1 sier? Eller er dette tidenes Delorean deal. Hvor i terrenget ligger Optane i dag, og er det standardisert til å kunne kjøre på andre plattformer som AMD også, eller er det Intel lock-in på det hele?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...