Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde behov for en ekstra slump lagring til noen virtuelle maskiner som ikke er så viktige som andre VM's jeg har. Men vil ha de raskt tilgjengelige for hånden. Prøvde da en SATA SSD fra Intenso på 256 (240) Gig. Ser at Multicom selger den også, men kjøpte i fra Computersalg. Her er resultatet, og den føles betydelig tregere enn Samsung 970 Plus 1 Terabyte, som jo ikke er noen bombe, men likevel så hadde jeg kanskje forventet noe bedre av den. Har gjort kopieringsjobber for VM'ene som har flerefoldige 2 Gig filer. Da kunne man tydelig se at den landet på 100 og noen MB/s. Det var ikke så sprekt i og med at den lover å være MLC.

 

Det kan hende at dette er MLC juksing, at det egentlig ligger noe TLC eller annen treg brikke, og at MLC kun er et cache-overlegg over brikkene i software firmware.

 

post-30484-0-89618000-1565881443_thumb.png

 

Det lå 110 Gig ledig lagringsplass under testen. Ellers har jeg med vilje latt det stå nesten 10 % uformatert igjen på denne lagringsenheten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser at sx8200 pro skal komme i 2TB versjon spennende og se på hva prisen på den blir på denne siden av dammen

 

Multicom har fått HP EX950 i systemene sine:

https://www.multicom.no/searchresult.aspx?q=kw:ex950

 

1128 for 512gb

1949 for 1tb

4389 for 2tb

Litt stivere priser enn fra USA men med norsk garanti da :D

 

Betalte vel nesten 1000,- kroner mindre da jeg bestilte 2tb fra Amazon. Står at det er 5 års garanti på den, tror ikke du får noe lenger tid i Norge ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal kjøpe ny laptop og tenker å gå for 2TB NVMe SSD i den.

Er det HP EX950 som er det beste 2TB alternativet i dag, eller finnes det noe bedre i M.2 størrelse? Samsung?
Pris er urelevant, men strømforbruk -kan- det hende jeg kan vurdere å ta hensyn til. 

 

Enn hvis man skal ha noe større enn 2TB?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Nei, vanlige folk merker neppe forskjell. Sikkert ikke 99% av entusiastene heller, men du verden så tiltrekkende det er å ha noe med tipp tipp ytelsetall. :p:evil:

På kornet :D

 

Selv om mange av oss labber litt i VMer, og lagringsorienterte databaser etc. så har vi sjelden bruk for hastigheten. Så jeg tipper mange er slik at vi innimellom flytter filer mellom raske lagringsmedium bare for å se hvor raskt det går :p

Samtidig som man tenker tilbake til 1 sifrede hastighetstall for en del år tilbake.

 

Dere som har raske linjer og Steam, hva er det raskeste dere har klart å få til av nedlasting mot en SSD? Her er jo Steam CDN den begrensende faktor, men interessant. Selv makser jeg på rundt 60MB/s som er kjedelig lavt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nei, vanlige folk merker neppe forskjell. Sikkert ikke 99% av entusiastene heller, men du verden så tiltrekkende det er å ha noe med tipp tipp ytelsetall. :p:evil:

 

Akkurat som saken om oppdatering av Teslabilen din som gir noen% lavere kjørelengde  :tease:

 

Vanlige folk merker ikkje forskjell, så det er bare å oppdatere bilen ding :D

Lenke til kommentar

Hadde jeg oppdatert før sommeren og blitt rammet av f.eks 10% rekkeviddetap så hadde jeg måttet bli hentet av bilredning minst 3 steder i utlandet i sommer. (Eller kanskje jeg hadde amputert ferien etter første tilfelle). Ikke akkurat noen ønskesituasjon. Tregere hurtiglading hadde ikke fått så dramatiske konsekvenser, men kjedelig uansett.

 

Hadde jeg hatt SSDen 99% full av viktige data uten backup og 10% av kapasiteten hadde forsvunnet i en oppdatering så hadde jeg blitt rimelig forbannet og tatt det opp som garantisak eller reklamasjon. Om en SSD er 10% tregere så er det i verste fall litt irriterende å vite, men utrolig lite praktiske konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg oppdatert før sommeren og blitt rammet av f.eks 10% rekkeviddetap så hadde jeg måttet bli hentet av bilredning minst 3 steder i utlandet i sommer. (Eller kanskje jeg hadde amputert ferien etter første tilfelle). Ikke akkurat noen ønskesituasjon. Tregere hurtiglading hadde ikke fått så dramatiske konsekvenser, men kjedelig uansett.

 

Hadde jeg hatt SSDen 99% full av viktige data uten backup og 10% av kapasiteten hadde forsvunnet i en oppdatering så hadde jeg blitt rimelig forbannet og tatt det opp som garantisak eller reklamasjon. Om en SSD er 10% tregere så er det i verste fall litt irriterende å vite, men utrolig lite praktiske konsekvenser.

 

Du er jo ikkje vanlig :D

 

Du ER kongen av diskusjon.no i possitiv forstand (vet alt om det meste)  :love:  :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du nevner strømforbruk og beste i samme setning så har du allerede pekt på to motstridende faktorer for å velge deg ssd. De raskeste kontrollerene bruker også mest strøm.

 

Åneidu, så enkelt er det ikkje. Det er bare noe du tror :)

 

Strømforbruk er heller ikkje særlig tema med en m.2 ssd. Mest strøm brukes når det skrives, og det gjør man jo heller ikkje 24/7

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ingen ting. Disse ssdene testes jo forbruket på av techsider.

 

https://www.tomshardware.com/reviews/hp-ex950-nvme-ssd-2tb,5306-2.html

 

Men er enig med deg at i idle så er forbruket meget lavt mens i bruk så er det forskjell på dem.

 

Og jeg påstår fortsatt at på en bærbar så er det ingen av dere som vil merke forskjellen på 660p/8200x/EX950 2TB i bruk. Brikkesettene på bærbare klarer ikke å levere samme ytelse som en stasjonær pga alskens mulig strømspare funksjoner man ikke får skrudd av.

Lenke til kommentar

Tror ingen ting. Disse ssdene testes jo forbruket på av techsider.

 

https://www.tomshardware.com/reviews/hp-ex950-nvme-ssd-2tb,5306-2.html

 

Men er enig med deg at i idle så er forbruket meget lavt mens i bruk så er det forskjell på dem.

 

Og jeg påstår fortsatt at på en bærbar så er det ingen av dere som vil merke forskjellen på 660p/8200x/EX950 2TB i bruk. Brikkesettene på bærbare klarer ikke å levere samme ytelse som en stasjonær pga alskens mulig strømspare funksjoner man ikke får skrudd av.

 

Se heller strømforbrukstesten til anandtech. Toms hardware har blitt en drittside.

https://www.anandtech.com/show/13759/comparing-adata-sx8200-pro-vs-hp-ex950

Lenke til kommentar

Ser adata kommer med en 2TB modell, men den dukker nok ikke opp før jeg skal bestille pc-en uansett, så da går jeg nok for HP EX950.
Jeg tror faktisk det er den som kan leveres som standard fra produsent også (har ikke fått bekreftet det enda, men det ser sånn ut ved første øyekast), så det er jo kjekt.

 

https://www.anandtech.com/show/14732/adata-expands-xpg-sx8200-pro-range-with-2-tb-model

Lenke til kommentar

Skjønner ikkje at dykk bare kan velja 660p, rask nok for alle. Trenger dykk meir ytelse så er det Optane. Å velja ein SSD basert på skrytespec og reviews optimalisert for 2 minutt burst og som enda taper mot min eldgamle Intel 320 på 4k skriv, blir jo bare dumt.

Jeg har 660p som lagring i stedetfor harddisk :)

 

OS og mellomlagring har jeg anna morro :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...