Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Lite spørsmål til dere som har så god peiling på SSDer

Begynte å lese litt om SSDer og skjønte at utgaver basert på MLC varte mye lenger enn de basert på TLC brikker.
Jeg kikket da i utgangspunktet etter MLC-SSDer, men ble alikevel anbefalt Samsung 840 EVO som bruker TLC to steder her på forumet

Tipser viste meg denne testen fra HW.no - http://www.hardware.no/artikler/test-samsung-840-evo-ssd-500-gb/136024

Og det står jo faktisk der at Samsung har klart å gi den lang levetid alikevel om den har TLC:
"
Ved å sette til side en liten del av minnet til å kun akseptere én bit per celle, får de delene av SSD-en som faktisk er i hard bruk skikkelig god hastighet samtidig som levetiden på hele enheten forlenges.

Samsung 840 EVO skal ifølge Tom's Hardware ta denne metoden til nye høyder, og Samsung kaller teknologien for Turbo Write. Særlig skriveytelsen skal få et solid løft, ettersom Samsung setter av betydelige mengder kapasitet til denne bufferen – hele 6 GB av de 500 GB i vårt testeksemplar oppfører seg som SLC-minne."

Betyr dette at jeg kan trygt kjøpe en Samsung 840 EVO 250GB uten å være redd for at den skal ha kort levetid?

Endret av Eirik84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr dette at jeg kan trygt kjøpe en Samsung 840 EVO 250GB uten å være redd for at den skal ha kort levetid?

 

1. Det er ikke snakk om levetiden til SSDen, men hvor mange skrivesykluser minnebrikken tåler. Forskjellen er jo at når du eventuelt har slitt ut minnet, så vil du fortsatt kunne hente ut dine data fra SSDen, men du kan ikke skrive nye ting til den.

2. En SSD, kan som all annen elektronikk feile lenge før den tid, og den forventede levetiden er nok betydelig kortere enn levetiden til minnebrikkene. (med mindre man har til vane å fylle den opp og slette den hver dag i noen år) Har brukt ca 1-2 % av levetiden til minnet på min eldste SSD (MLC), og den er vel ca 5 år gammel, og brukt i arbeidsmaskinen ganske mye...

 

3. Som du ser her så er levetiden til HDDer ikke nødvendigvis så fryktelig lang den heller: http://www.pcworld.com/article/2089464/three-year-27-000-drive-study-reveals-the-most-reliable-hard-drive-makers.html

Har hatt en del harddisker som har gått til helvette, så de er den teknologien i en PC jeg stoler minst på.

4. Antall skrivesykluser er også noe som er lett å beregene omtrentlig hvor lenge du har igjen, og SSDen selv har kontroll på hvor slitt den er, så det burde være det minste problemet/hodebryet for en moderne maskin. Om det så er TLC, SLC eller MLC-minne.

 

Ja, hele poenget her er at dette er et kunstig og fullstendig overdrevent problem for 99,9 % av alle forbrukere der ute. (de som vet at de har så ekstremt bruk at de klarer å slite ut minnet på noen år er klar over dette fra før av uansett)

Så ja, du kan trygt kjøpe en 250 GB EVO. Det er den øvrige elektronikken, kombinert med PSUen din som tilsier hvor lang levetid du får i praksis. Har du viktige ting, så tar man som med alle andre lagringsenheter, backup.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Betyr dette at jeg kan trygt kjøpe en Samsung 840 EVO 250GB uten å være redd for at den skal ha kort levetid?

- Du kan overskrive hele SSD-en hver dag i mange år før den slites ut. Skriver du bare en brøkdel av SSD-en, f.eks 2,5 GB per dag (dvs 100 dager per fulle overskriving) så vil den vare flere tiår. SSD er slitasjemessig et tryggere valg enn HDD.

 

- Uavhengig av slitasjen så kan både SSD-er, HDD-er og annen elektronikk feile lenge før forventet levetid om man er riktig uheldig. Da mener jeg ikke nødvendigvis fysiske skader på enheten, men feil som kan komme som lyn fra klar himmel. Derfor bør man alltid ha en form for backup av viktige filer, uansett hvilken lagringsteknologi man bruker. Raid er ikke backup.

 

Jeg mener SSD er trygt nok i massevis, men anbefaler likevel backup av viktige filer fra både SSD og HDD. F.eks på en egen NAS som aller helst bør være plassert langt unna det huset der PC-en står. Flom, brann, lynnedslag kan ødelegge backupen samtidig med originalen hvis begge står nært hverandre. Med viktige filer mener jeg uerstattelige ting som familiefoto, egenprodusert arbeid osv. Ting du enkelt kan laste ned på nytt, eller kjøpe på nytt (dekket av forsikring) mener jeg ikke er viktig.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Betyr dette at jeg kan trygt kjøpe en Samsung 840 EVO 250GB uten å være redd for at den skal ha kort levetid?

 

1. Det er ikke snakk om levetiden til SSDen, men hvor mange skrivesykluser minnebrikken tåler. Forskjellen er jo at når du eventuelt har slitt ut minnet, så vil du fortsatt kunne hente ut dine data fra SSDen, men du kan ikke skrive nye ting til den.

2. En SSD, kan som all annen elektronikk feile lenge før den tid, og den forventede levetiden er nok betydelig kortere enn levetiden til minnebrikkene. (med mindre man har til vane å fylle den opp og slette den hver dag i noen år) Har brukt ca 1-2 % av levetiden til minnet på min eldste SSD (MLC), og den er vel ca 5 år gammel, og brukt i arbeidsmaskinen ganske mye...

 

3. Som du ser her så er levetiden til HDDer ikke nødvendigvis så fryktelig lang den heller: http://www.pcworld.com/article/2089464/three-year-27-000-drive-study-reveals-the-most-reliable-hard-drive-makers.html

Har hatt en del harddisker som har gått til helvette, så de er den teknologien i en PC jeg stoler minst på.

4. Antall skrivesykluser er også noe som er lett å beregene omtrentlig hvor lenge du har igjen, og SSDen selv har kontroll på hvor slitt den er, så det burde være det minste problemet/hodebryet for en moderne maskin. Om det så er TLC, SLC eller MLC-minne.

 

Ja, hele poenget her er at dette er et kunstig og fullstendig overdrevent problem for 99,9 % av alle forbrukere der ute. (de som vet at de har så ekstremt bruk at de klarer å slite ut minnet på noen år er klar over dette fra før av uansett)

Så ja, du kan trygt kjøpe en 250 GB EVO. Det er den øvrige elektronikken, kombinert med PSUen din som tilsier hvor lang levetid du får i praksis. Har du viktige ting, så tar man som med alle andre lagringsenheter, backup.

 

Tusen takk for utfyllende svar!

 

Disken vil kun bli brukt som OS-disk, slik at skriving på disken kun blir installasjon av programmer/spill og det Windows lagrer av midlertidige filer. Så slik jeg leser innlegget ditt da så er jeg på den trygge siden :)

 

 

Lenke til kommentar

 

Betyr dette at jeg kan trygt kjøpe en Samsung 840 EVO 250GB uten å være redd for at den skal ha kort levetid?

- Du kan overskrive hele SSD-en hver dag i mange år før den slites ut. Skriver du bare en brøkdel av SSD-en, f.eks 2,5 GB per dag (dvs 100 dager per fulle overskriving) så vil den vare flere tiår. SSD er slitasjemessig et tryggere valg enn HDD.

 

- Uavhengig av slitasjen så kan både SSD-er, HDD-er og annen elektronikk feile lenge før forventet levetid om man er riktig uheldig. Da mener jeg ikke nødvendigvis fysiske skader på enheten, men feil som kan komme som lyn fra klar himmel. Derfor bør man alltid ha en form for backup av viktige filer, uansett hvilken lagringsteknologi man bruker. Raid er ikke backup.

 

Jeg mener SSD er trygt nok i massevis, men anbefaler likevel backup av viktige filer fra både SSD og HDD. F.eks på en egen NAS som aller helst bør være plassert langt unna det huset der PC-en står. Flom, brann, lynnedslag kan ødelegge backupen samtidig med originalen hvis begge står nært hverandre. Med viktige filer mener jeg uerstattelige ting som familiefoto, egenprodusert arbeid osv. Ting du enkelt kan laste ned på nytt, eller kjøpe på nytt (dekket av forsikring) mener jeg ikke er viktig.

 

Når vi snakker om ekstern backup - har per i dag alle viktige ting laget i GET SAFE hvor jeg har ubegrenset lagring med i abonnementet.

Lurt på å anskaffe for eksempel en WD My Cloud 4TB, men som du sier hjelper det lite hvis leiligheten brenner.

 

Ideelt sett hadde den stått tilkoblet her på kontoret mitt på jobben, men det er vel kanskje ikke mulig å få til å fungere?

 

 

Lenke til kommentar

Hva synes dere om denne testen da : http://www.tweaktown.com/articles/6104/ssd-consistency-testing-18-drives-tested-for-real-world-performance/index.html

 

Ser ut som SanDisk Extreme II yter en del bedre enn Samsung 840 PRO.....hmmmm.

 

Edit: Blanda visst med PCM7, så da er testen bare standard dårlig, ikke grusom... Hvor ofte har man ikke måttet slippe FW for futuremark tester, og fins det fremdeles noen som tror at man kan kopiere måneder eller år med daglig bruk ved å bombadere en SSD i x antall minutter med millioner av filer?...

Produsenter med samme kontroller kan selv velge om de vil prioritere denne typen benching og skrive/motta FW som passer for dette eller drite i det. Så to like SSD'er med forskjellig klistremerke og forskjellig FW, kan komme vilt forskjellig ut i slike tester, det betyr ikke at den ene SSD'en er noe bedre enn den andre, kun at den ene prioriterer anderledes og evnt. vil passe bedre i en type server med extreme forhold, mens det andre passer bedre til desktop/workstation... Eller rett og slett kun er ute etter å komme høyt på listen hos enkelte reviewers..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ideelt sett hadde den stått tilkoblet her på kontoret mitt på jobben, men det er vel kanskje ikke mulig å få til å fungere?

Om det er mulig kommer an på brannmurer etc på jobben din, men hør med sjefen/IT-ansvarlig om du får lov først. Det er mange bedrifter som ikke vil ha sånt i sine nett.

 

Men må den være på nett? Hva med f.eks oppbevaring i en skuff på jobb uten å koble den til noe? Ta backupen med hjem nå og da for å oppdatere den og legg den tilbake i skuffa på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ideelt sett hadde den stått tilkoblet her på kontoret mitt på jobben, men det er vel kanskje ikke mulig å få til å fungere?

Om det er mulig kommer an på brannmurer etc på jobben din, men hør med sjefen/IT-ansvarlig om du får lov først. Det er mange bedrifter som ikke vil ha sånt i sine nett.

 

Men må den være på nett? Hva med f.eks oppbevaring i en skuff på jobb uten å koble den til noe? Ta backupen med hjem nå og da for å oppdatere den og legg den tilbake i skuffa på jobb.

 

Det er faktisk sant, kan jo egentlig bare bruke en ekstern harddisk som jeg tar til og fra jobben en gang innimellom.

Er i hvertfall det enkleste :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men må den være på nett? Hva med f.eks oppbevaring i en skuff på jobb uten å koble den til noe? Ta backupen med hjem nå og da for å oppdatere den og legg den tilbake i skuffa på jobb.

Håper han ikke jobber med noe sensitivt. Ser for meg noen legge merke til at han stadigvekk tar med en harddisk med hjem og misforstår. :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettskyen vil jeg fraråde. Det er ensbetydende med at dine private data blir snoket i.

Om man kjører batch dumping til nettsky kan man legge alt i truecrypt containere. Om man velger en kombinasjon av sterke algoritmer og bruker et langt passord kan alle diverse byråer få lov til å prøve å snoke det de vil. (med mindre de har backdoors til algoritmene da)

Lenke til kommentar

Når det gjelder SSDer som ryker, ser jeg at mange har stresstestet en del typer og fått diverse resultater på dette.

Jeg har brukt SSD siden 2009 (? ... siden X-25M, men startet med noe annet jeg ikke husker navnet på i farta .. postet relativt tidlig i denne tråden). Den jeg ikke husker navnet på, minneprodusent?) til OCZ, micron, (oem), Corsair, intel og samsung (flere OEM og retail)

Jeg er gira på disk, stabilitet og diskytelse og har en tendens til å kjøpe det meste jeg får mulighet til (kombinert jobber og privat).
Jeg skal prøve å komme med en mer oppegående sammenligning senere, men tatt rett fra hodet så er det i hovedsak 2 serier SSD'er jeg har opplevd problemer med (bortsett fra den aller første)

Intel 320 (men kjører en god del av denne enda uten problemer)
Intel 510 (2/7 død? som jeg vet om, men flere lever enda)

X-25M'en jeg kjøpte i 2009 (?) plugget jeg ut fra en Dell 630 senest for 4 dager siden pga. plassmangel, denne skal inn i en annen pc, og lever i fortsatt.

Min erfaring hittil er at det er litt bingo om SSDer dør eller ikke, enkelt og greit. Jeg -tror- at teknologien utvikles såpass raskt at man ikke kan forutse dette enda, fra et "forbrukerperspektiv", ut over visse kvaliteter som enterprise SSD'er har (men her er vi også ganske ferske enda).

Med andre ord: kjøp ssd. Kjøp fler. Det er digg, det er raskt, det sparer deg normalt for mer datatap enn en HDD. SSD er ikke backup :p

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Kanskje litt dumt spørsmål, men klarer ikke å finne ut av det. Har en laptop som kom ferdig innstallert med windows 7 (finner produkt-id'en).Dette var en utgave som hadde hybrid SSD, med en liten del på ca 24 GB med SSD, og resten HDD. Har nå kjøpt meg denne SSD'en:

https://www.komplett.no/samsung-ssd-840-evo-120gb-oem/791617

 

Står at det er OEM versjon.

Skal nå bytte harddisk til denne nye SSD'en, og lurer derfor på følgende:

1. Ved siden av å ta kopi av all data jeg ønsker, må jeg ta en kopi av Windows 7?

2. Hvordan får jeg innstallert windows 7 på den nye harddisken?

3. Dersom jeg må innstallere Windows 7 fra en ekstern USB eller lignende, er det noen måte å kunne bruke den gamle aktiveringsnøkkelen?

 

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Kanskje litt dumt spørsmål, men klarer ikke å finne ut av det. Har en laptop som kom ferdig innstallert med windows 7 (finner produkt-id'en).Dette var en utgave som hadde hybrid SSD, med en liten del på ca 24 GB med SSD, og resten HDD. Har nå kjøpt meg denne SSD'en:

https://www.komplett.no/samsung-ssd-840-evo-120gb-oem/791617

 

Står at det er OEM versjon.

Skal nå bytte harddisk til denne nye SSD'en, og lurer derfor på følgende:

1. Ved siden av å ta kopi av all data jeg ønsker, må jeg ta en kopi av Windows 7?

2. Hvordan får jeg innstallert windows 7 på den nye harddisken?

3. Dersom jeg må innstallere Windows 7 fra en ekstern USB eller lignende, er det noen måte å kunne bruke den gamle aktiveringsnøkkelen?

 

På forhånd takk for hjelpen!

Se fenne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902

 

Har brukt denne fremgangsmåten på flere bærbare pc'er for å få en ren windows installasjon. Fungerer fint. Aktiverer med produktnøkkelen som følger med maskinen.

 

Bare pass på å ha drivere til i allefall nettverkskort tilgjengelig sånn at du kommer på nett.

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...