Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste i den andre tråden at du velger Pro over EVO. Vil du utdype hvorfor? :)

 

Fordi Pro er faktisk raskere. EVO er bra på ting som repeteres eller leses flere ganger, grunnet rapid cachegreiene. Etter at Rapid også fungerer med PRO versjonen så får man en generelt raskere ssd OG cachegreiene.

Lenke til kommentar

Det man må se på er test med stor testfil 12GB + slik at cache ikkje spiller inn.

 

Men vil det være merkbar forskjell på dem i en PC? Og hva i så fall, rask bruk av mange mindre filer eller kun på store sekvensielle kopieringer? Ren lese- og skriveytelse virker vel ganske lik, så jeg ville tro det må være IOPS de er ulike på... eller?

Lenke til kommentar

Har skjønt at Cache på EVO bruker systemminnet, og ikke RAM på disken. Hva gjør egentlig RAM på disken?

 

Sånn teoretisk, jeg har i dag en Sandforce som såvidt jeg vet ikke har RAM. Hvis jeg kjøper f.eks. en EVO 750GB så får jeg 1GB RAM på disken + opptil 1Gb Cache fra systemminnet. Hva vil det gi meg?

Lenke til kommentar

Har skjønt at Cache på EVO bruker systemminnet, og ikke RAM på disken. Hva gjør egentlig RAM på disken?

 

Sånn teoretisk, jeg har i dag en Sandforce som såvidt jeg vet ikke har RAM. Hvis jeg kjøper f.eks. en EVO 750GB så får jeg 1GB RAM på disken + opptil 1Gb Cache fra systemminnet. Hva vil det gi meg?

Høyere hastigheter :p

Lenke til kommentar

Har skjønt at Cache på EVO bruker systemminnet, og ikke RAM på disken. Hva gjør egentlig RAM på disken?

 

Sånn teoretisk, jeg har i dag en Sandforce som såvidt jeg vet ikke har RAM. Hvis jeg kjøper f.eks. en EVO 750GB så får jeg 1GB RAM på disken + opptil 1Gb Cache fra systemminnet. Hva vil det gi meg?

Vi har en sånn SSD Samsung EVO 500GB i en av PCene.

Det med systemminnet må man selv slå på.

Funksjonen ligger i Samsung Magician software og heter der RAPID cache.

Jeg har ikke tatt den dram cache ibruk , ser ikke helt behovet.Og ønsker heller ikke noe 3parts sw fra Samsung installert.

 

Edit :

Internt i disken er det lpddr2 type som native tilgjengelig cache i størrelse

256MB Evo 120

512MB Evo 250 og Evo 500

1GB Evo 750 og Evo 1TB

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det siste her høres da ut som en Samsung-variant av ramdisk...?

Nei , kan ikke sammenlikne med ramdisk. Alle harddisker har hatt en cache , de nyeste med 32 eller 64 MB. Innebygd cache i ssd er ikke særlig forskjellig.

Er det ikke programvare som reserverer en del av ram til diskbruk da?

Jo , Som sagt sw heter Samsung Magician

Her finner du informasjonen om Sata/mSata versjonene av EVO selv:

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/html/about/SSD840EVO.html

 

Her er ulike datasheets, whitepapers om turbo/rapid/ssd'en , m.m

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vi har en sånn SSD Samsung EVO 500GB i en av PCene.

Det med systemminnet må man selv slå på.

Funksjonen ligger i Samsung Magician software og heter der RAPID cache.

Jeg har ikke tatt den dram cache ibruk , ser ikke helt behovet.Og ønsker heller ikke noe 3parts sw fra Samsung installert.

 

Edit :

Internt i disken er det lpddr2 type som native tilgjengelig cache i størrelse

256MB Evo 120

512MB Evo 250 og Evo 500

1GB Evo 750 og Evo 1TB

Mesteparten av RAM i SSDer brukes til å cache mapping-table. Altså hvilke logiske adresser som hører til hvilke fysiske blokker. Noen SSDer bruker også litt av denne RAMen til å cache/buffre data, men så langt jeg vet er det langt fra den totale størrelsen. Det jeg har hørt fra tidligere generasjoner har vært snakk om noen få MB i intern cache for å buffre skriveoperasjoner for å skrive større blokker, eller for å ha raskere read-after-write. Etter hva jeg har sett av benchmark profiler tror jeg noen av de nyere SSDene også bruker litt av den integrerte RAMen som read-ahead cache, spesielt ved små sekvensielle blokker.

 

Det siste her høres da ut som en Samsung-variant av ramdisk...?

Er det ikke programvare som reserverer en del av ram til diskbruk da?

Forskjellen på RAMdisk og cache er at RAMdisk er noen faste adresser du kan putte ting i og alt er i RAM, mens cache holder en kopi av de mest eller nyligst leste dataene. Det er også noen mer avanserte caching algoritmer som prøver å gjette hva som kommer ut fra hva som akkurat skjedde, men disse oppfører seg forskjellig fra "dum" cache som holder mest brukt og/eller sist brukt data.

Dersom du har forutsigbare brukermønstre kan "smart cache" ha noe for seg, om du ønsker en speedup i alt du gjør kan en "dum" cache gi deg bedre ytelse for mange ting, spesielt om du har OS sin variant av smart cache aktivert (prefetch / superfetch).

Lenke til kommentar

Evo har og en annen feature som de kaller turbowrite. Dermed de gode skrive resultatene.

De setter av en porsjon celler til å simulere SLC cells.

Dette brukes så som write cache med resultat = SLC type ssd speed skriving sålenge buffern ikke går full.

Størrelsen til slc mode turbo varierer fra 120gb, 250gb,500gb,750gb til 1tb modell med hhv 3gb,3gb,6gb,9gb og 12gb på 1tb utgaven.

Les om det i whitepaper linker til over.

 

I tillegg har vi altså low power ddr2 cache chippen for arm mex kontrolleren.

 

 

Og på toppen av dette mulighet å benytte system minne i Magician i form av RAPID mode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...