Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hei ssd folk!

 

Gikk til inkjøp av en SSD på søndag og innstalerte win7 osv på den i går. Jeg har dog et spørsmål. Trenger man å benytte en spesiel type SATA kabel for å få den beste ytelsen? HK mitt støtter sata - 600 som da er det raskeste om dagen? Jeg kjøpte meg en Kingston HyperX 3k ssd 240gb. Så kjørte jeg en rask benchmark ved hjelp av as ssd benchmark. Men fikk dog noe lave resultater. Skal riktignok sies at jeg drev å lastet ned noe til disken samtidig, så kan jo være at det påvirket ytelsen. Skal kjøre en ny benchmark når jeg er ferdig på jobb. Men tenkte å høre om det kan være kabelen evt andre ting som trengs? Må jeg f eks legge inn noen ekstra drivere for å få effekten av sata-600? Og er det evt andre ting man bør tenke på når man har en SSD disk vs en standard disk? Har bla hørt at man ikke bør fylle den for full, da det minker ytelsen?

Endret av dTd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke noen spesiell SATA kabel, alle er like når det gjelder hastighet. Ekstra driver, tja, har du Intel basert HK, bruker du Intel AHCI driver, det må du ha for å få maks ut av SSD'en. Har du AMD HK bruker du AMD sin driver. AHCI må også være aktivert i BIOS i begge tilfellene.

 

Vær obs på en ting, har du Intel HK, sjekk at du har SSD'en tilkoblet Inttel sin SATA 3 (6 GB/S) port. Ikke bruk Marvell eller Asmedia som er noe dritt porter for SSD.

Lenke til kommentar

Da ble ytelsen mye bedre! Måtte dog inn i regedit og slå på AHCI, før jeg slo det på i bios da jeg fikk bsod om det kun var aktivert i bios. Og det var vist fordi jeg egentlig burde inntalert Windows etter å ha aktivert AHCI i bios.

 

Fikk ihvertfall tilsvarende resultater i benchmarks som diverse tester av disken viser. Så da håper jeg at disken brukes i sitt fulle potensial! Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke 2.5 til 3.5 adapter. Du kan la SSDen bare ligge og "slenge" i kabinettet eller bruke dobbelsidig teip ;)

 

 

Anbefaler deg denne SSDen pga god pris og ytelsen er det ingenting å si på:

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/harddisker/ssd/sandisk-ultraplus256gb/188168.7072/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=188168%2B-%20Sandisk%20Ultra%20Plus%20256GB&utm_campaign=Productfeed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...