Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg byttet nettopp ut min gamle bråkete raptor-disk til fordel for en Crucial m4 256GB SSD. Dette er min første SSD-disk, og jeg trudde de var lydløse. Men den bråker faktisk mer enn raptor-disken! Det kommer høye lyse lyder fra den hver eneste gang den jobber. Skal ikke mer til enn at jeg beveger musehjulet for å scrolle på en nettside, så kan jeg høre den jobbe.

 

Er det noe galt med disken min, eller er det meningen at den skal overdøve all annen støy fra PC-en?

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg byttet nettopp ut min gamle bråkete raptor-disk til fordel for en Crucial m4 256GB SSD. Dette er min første SSD-disk, og jeg trudde de var lydløse. Men den bråker faktisk mer enn raptor-disken! Det kommer høye lyse lyder fra den hver eneste gang den jobber. Skal ikke mer til enn at jeg beveger musehjulet for å scrolle på en nettside, så kan jeg høre den jobbe.

 

Er det noe galt med disken min, eller er det meningen at den skal overdøve all annen støy fra PC-en?

 

Må vel nesten be deg ta SSD'en ut av kabinettet og holde den inntil øret mens den jobber, for dette høres helt utrolig ut, og meget usannsynlig..

Det er vel knapt noen komponenter på denne SSD'en som kan skape slike lyder, selv om den er uber defekt, og tar man med wattforbruket i regnestykket, virker det nesten enda mer usannsynlig..

 

At scrolling medfører denne lyden kan vel knapt skyldes SSD'en, og heller peke på skjermkort/PSU og coilwhine...

 

Dette er nok "mistaken identity", helt på høyde med at noen tror en full mann i gorilla kostyme er Bigfoot, iallefall til det det er bevist at det faktisk stemmer :p

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg trur du har rett, Ourasi. Lyden var der før også, men jeg synes den er sterkere nå. Byttet kabinett, men har samme hardware. Jeg lager heller en post i PSU-kategorien.

 

Yupp, det er nok lurt...

 

Når man eliminerer støykilder som en raptordisk, så kryper andre lyder mer frem i lydbilde, og ofte går fra bare noe som man stusser over avogtil, til å bli skikkelig plagsom..

 

"Been there, done that"

 

Happy hunting etter ekle lyder... :dremel:

Lenke til kommentar

Googlet litt og ser at det kan oppstå "elektro-hvin" med SSDer noen ganger, men jeg regner med det ikke er denne typen støy?

 

Det er små korte hakkete lyder med eksakt 1 sekunds mellomrom. Dette er når den står idle. Øker i frekvens og nivå under load.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Googlet litt og ser at det kan oppstå "elektro-hvin" med SSDer noen ganger, men jeg regner med det ikke er denne typen støy?

 

Dette er vel disse SSD'ene med denne "Super-Cap'en", som M4 ikke har, der 99.9% av disse tilfellene er noe helt annet, som PSU/GPU...

 

At det var der før SSD kjøp, og at Scrolling, som loader GPU/CPU og dermed PSU, skaper denne lyden, når SSD'en knapt er belastet, er vel nok til å glemme dette SSD sporet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er små korte hakkete lyder med eksakt 1 sekunds mellomrom. Dette er når den står idle. Øker i frekvens og nivå under load.

 

Skru ut SSD'en, hold den til øret etter du har koblet den til, og la den få litt jobb med Anvil eller AS SSD, så eliminerer du SSD'en... Det er ikke SSD'en, det tør jeg påstå med svært høy grad av sikkerhet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min M4 som står i en T61 lager også lyd, men har roet seg betraktelig siden jeg fikk den. Dette er som beskrevet tidligere i tråden lyd som oppstår tilogmed når jeg bare bruker museflaten. Det å scrolle opp og ned på nettsider lager også lyd.

 

Men som sagt, den har roet seg noe ned. Håper den blir helt stille med tiden.

Ja, kunne sent den tilbake men var usikker på om det skulle være slik, om det ville gå over osv. Maskinen var i daglig bruk på toppen av det hele.

Lenke til kommentar

Prøv å ha tungen rett i munnen litt her nå... Hva slags ekstra signal/aktivitet/watt tror du blir sendt til din SSD når du bruker musa/pekeflaten? Du gjetter rett, ingenting....

 

Det du hører er antageligvis chipset/hovedkortlyder, C-states som endres o.l.. Sett til full performance mode (bla. disable C-1), så kan du teste dette selv..

 

Mye snakeoil her inne nå, men du kan altså ikke få lyd i en SSD ved å bevege musa.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Har hatt noe lignende hvor PCen lagde lyd ved scrolling. Mener det var noe feil, men kommer bare ikke på hva jeg gjorde for å løse det.

Tror kanskje det egentlig var en ny clean install av grafikkdrivere, formatering eller noe i den duren.

 

Tror fortsatt ikke det kommer fra SSDen i seg selv. :p I hvert fall ikke når du scroller, hvor SSDen etter min bekjentskap ikke skulle hatt noe mer eller mindre arbeid.

 

 

Mye snakeoil her inne nå, men du kan altså ikke få lyd i en SSD ved å bevege musa.....

Mye

Slangeolje og bevegelser i musa og lyder... dukker opp som dirty-prat uansett i mitt hode i hvert fall. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...