Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Typisk bruk på stasjonære og bærbare PCer hjemme hos folk er 90-95% les og 5-10% skriving til SSD. Skrivehastigheten betyr altså ganske lite.

 

840 Pro handler i hovedsak om bedre levetid ved ekstremt hard bruk over mange år og bedre IOPS-ytelser. Jeg ville ikke brukt 500 kr på det, men det er nå min personlige mening og ingen fasit.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virtuelt minne på SSD er uproblematisk. De tåler så mange overskrivelser at du ikke trenger tenke på det.

Hvor mange GB han bør sette opp kommer an på hvor mye han trenger. Sett opp en 8-10-12 så holder det i laaaaaaaange baner. Jeg hadde ikke satt opp mer enn maks 8 selv,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har skrudd av pagefile på laptop med 4GB RAM, men om man multitasker eller har noe i bakgrunn når man åpner spill blir det i minste laget. Avhengig av spill kan det bli for lite, så jeg ville nok hatt 4GB virtuelt minne for et slikt oppsett, eller opp mot 8 om han skal multitaske med ting som sluker minne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Typisk bruk på stasjonære og bærbare PCer hjemme hos folk er 90-95% les og 5-10% skriving til SSD. Skrivehastigheten betyr altså ganske lite.

 

840 Pro handler i hovedsak om bedre levetid ved ekstremt hard bruk over mange år og bedre IOPS-ytelser. Jeg ville ikke brukt 500 kr på det, men det er nå min personlige mening og ingen fasit.

Takk for svar. Så denne: http://www.netonnet.no/art/data/lagring/intern-harddisk/ssd-sata-25-tom/samsung-250gb840basic/179370.4057/ er "safe"?

Treng eg nokon spesielle kabelar eller brønn eller liknande for å montere den? Er tross alt ein del mindre enn dei vanlege harddiskane.

Lenke til kommentar

Har du teip? :p Du kan kjøpe en 3.5" til 2.5" harddiskramme hvis du vil feste den ordentlig, kabler passer overrens. Ellers så kan den altså festes med teip i bunnen på kabinettet eller på siden, evt skru den fast i en 5.25" brønn på ene siden. En SSD veier nada så hvis du ikke flytter på PCen stadig kan den ligge løst!

 

Og jeg har forøvrig 120 GB versjonen av 840 :) Funker knall den!

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Thor: Den du linker er et veldig godt kjøp for tida. Hadde jeg vært på jakt etter SSD nå ville jeg kjøpt 120GB-varianten.

Då blir det den, bare 250GB. Føler 120GB blir i minste laget, kjører safe med 250GB.

 

Så ein må kjøpe "adapter brønn" utenom ja...synd slikt ikkje følger med...

Må ein ha driverar, eller gjere noko spesielt med dei når ein innstalerar OS?

Lenke til kommentar

Har en laptop som harddisken har blitt ødelagt på og vil bytte ut med ssd. Skal bygge pc til bursdagen (mars), så dette blir en midlertidig løsning. Vil helst ha >200gb, noen som har noen anbefalinger? Har sett på to stykker hos dustin, en intel 335 240gb og en samsung 840 250gb. Har også sett på en på elkjøp som kanskje kan være aktuelt mtp. leveringstid (kan bare hente den i butikken), en sandisk extreme 240gb. er den verdt en hundrings ekstra? (tenker da på tillegg i frakt)

 

Har dere noen andre anbefalinger?

 

Og en ting til, kan jeg bare laste ned windows 7 og bruke product keyen på undersiden av pcen? På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Sandisk Extreme er blandt de beste SandForce SSDene. I en laptop vil du neppe merke forskjell på noen av de 3. Jeg ville ikke betalt ekstra for Sandisk'en pga bruksområde/ytelse, men om du verdsetter leveringstid er det kanskej verdt beløpet for deg.

EDIT: om du finner et image av samme typen som du har kode til skal det fungere fint.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...