Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Fikk den 27 januar fabelaktiv god hjelp av Ourasi til å laste ned Modifisert Bios til mitt Asus P8Z68-Vpro gen 3 hovedkort og Intel driver 11.7.0.1013 for å få trim støtte i Raid 0. Da fikk jeg dette resultatet i AS SSD post-118435-0-52511400-1361372181_thumb.png

 

Idag tenkte jeg å prøve igjen. Fikk da dette resultatet. post-118435-0-57036600-1361372356_thumb.png

 

Poengsummen er drøye 400 poeng lavere.

i Anvil Storage er scoren over 1500 poeng lavere siden 27 Januar.

 

Kan jeg tolke det til at Trim ikke virker for meg i Raid 0 selv om det er lagt inn Trim optimalisert Bios og siste Intel driver?

 

Har forøvrig OCZ Vertex 4 256 GB X2 i raid 0.

Lenke til kommentar

For meg? Nei.

For deg? Det spørs på hvor god råd du har.

 

Samsung 840 PRO 256 GB koster 1600 kr hos Proshop og det er kun 300 kr mer enn Komplett skal ha for 840 250 GB.

 

Jeg har 840 500 GB, fungerer greit nok i den bærbare, men man kan liksågodt kjøpe PRO når man først skal ha, spesielt i kapasitetene 128 og 256 GB.

Lenke til kommentar

Kan jeg tolke det til at Trim ikke virker for meg i Raid 0 selv om det er lagt inn Trim optimalisert Bios og siste Intel driver?

 

Har forøvrig OCZ Vertex 4 256 GB X2 i raid 0.

 

Last ned verktøyet jeg har lagt til under, pakk ut og legg den på rota til raidet du vil skjekke TRIM på. Kjør programmet og press enter når den ber om det og avslutt dosvinduet. Kjør programmet igjen og avslutt, ta så en reboot, kjør programmet igjen og legg ut bilde av resultatet, så ser vi om TRIM virker... Merk deg at tempfiler o.l. som er spredd på volumet vil redusere benchytelsen over tid, slett disse selv fra tempfolderene eller bruk en utility.

trimcheck-0.3.rar

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

post-118435-0-49883100-1361387344_thumb.png

 

Etter å ha fulgt oppskriften kom dette opp.

Trim funker ikke ser det ut for .

 

Bruker du win8? Det funker dårlig i win8. Dette verktøyet er nokså usikkert siden testfilen er for liten, og hex-edit rapporterer TRIM umiddelbart etter delete, selv om denne rapporterer det motsatte. Men, det funker hos meg etter en reboot...

 

Ville bare la deg teste dette siden hex-edit testen er noe mer komplisert..

Lenke til kommentar

Ja jeg bruker Windows 8 Har tenkt å gå tilbake til Win7 om ikke så lenge.

Hex edit testen er rimelig komplisert ja :-)

 

Optimeringsfunksjonen i Win8 skal fungere på raidet ditt, ville kjørt denne sålenge den ser SSD og TRIMMER.. Det er noe som skurrer litt med win8 vs. degradering om man ikke bruker denne hyppig/gjevnlig..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

optimeringfunksjonen fungerer. Det som var litt rart er at den ikke hadde kjørt på 9 dager når jeg sjekket den ut i dag. Er satt til å kjøre en gang i uken. Kjørte den manuelt idag før jeg testet ytelsen.

Skal jeg sette den til å kjøre daglig?

 

Er Windows 7 svaret eller er det nytt hovedkort som gjelder. Blir mye pes med Vannkjøling som må monteres ut først :-)

Lenke til kommentar

Er disken helt ren ("fabrikkny") når man gjør det der? Står "DiskPart succeeded in cleaning the disk", men det tok jo ikke ett sekund en gang før den meldingen kom opp.

 

Ser at jeg skrev korrekt i kommentaren men linket til feil side. Sleng på en ALL etter diskpart clean, så "nullstilles" SSD-en. Da vil du se det tar mye lenger tid også. Ny link.

Lenke til kommentar

@jollis:

Sålenge denne win8 optimeringen trimmer, så er det ikke noe galt med trim, er nok som det skal være ang.fungerende trim ser du.. Kjørte du optimeringen tett på benchingen, kan mye ha surret i bakgrunnen og påvirket resultatet.. Ville ventet 10min etter optimeringen, tatt en reboot og så benchet..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...