Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

siden man kan få raid-0 trim nå ved å legge inn OROM og RST som støtter r-0 så regner jeg med at nyeste chipset chipset også støtter det. Kan se ut som det kommer først en x79 refresh med native usb3 og sikkert

små andre forandringer. Native Sata 6 er det nå, dog bare 2 porter.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal snekre sammen en ny PC til brodern, men tenkte å vente til 840 kommer, men han er ikke så opptatt av å ha det aller nyeste, så det er vel ingen dum ting å bestille en 128GB 830 til han?

Kan jo hende han vil ha 256GB versjonen, det veit jeg ikke, men jeg har ført opp 128GB så lenge siden den er noe billigere.

 

Men når kommer 840 igjen?

Lenke til kommentar

830 kommer ikke til å bli noe dårligere selv om 840 kommer. Den kommer fortsatt til å gi mer enn god nok ytelse for de aller, aller fleste.

840 blir nok en del dyrere enn 830 de første mndene.Dermed blir nok 830 mest for pengene.

Er vel nede i 1200 kr for 256GB 830

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er det verdt å oppgradere fra Samsung 830 til Samsung 840? Er det noen som helst betydelig forskjell med tanke på ytelse og stabilitet?

De som spør om dette har sannsynligvis ikkje brukt for å oppgradere. :)

840 stabilitet er det ingen som vet noe om. Men 830 virker episk bra !!

 

Ja, jeg er kjempefornøyd med 830.

 

Men hvis 840 er enda bedre så er jo det fantastisk. :)

Lenke til kommentar

SSD Review har også testet den.

 

Den er god for ca 100 000 IOPS Random Read ved QD4

Altså ca 3 ganger så mye som Samsung 840 Pro .....

 

 

Den møter også "veggen" ved 3,3 GB/s

 

The P320h is “limited” to around 3.3GB/s. Why? Because the PCIe Gen 2 interface is good for approximately 3.3GB/s of throughput. Since 785,000 4K IOPS equals ~3.3GB/s, the P320h is limited to 785,000 4K Random Read IOPS by the interface itself. Without the Gen 2 limitation, the P320h could probably better that. The fact that the P320h can saturate its interface with sequential and small random IOPS is truly excellent, certainly not something seen everyday.
Lenke til kommentar

Anand tester en veldig rå SSD.

 

Micron P320h med native PCIe kontroller (uten ad hoc SATA-Raid kontroller), 700 GB SLC, 32 nand-kanaler, 25/50 GB write endurance, 3,2/1,9 GB/s sekvensielle hastigheter, 785/205K IOPS-ytelse.

 

Nei, du finner nok ikke ordet billig i den artikkelen. Men sikreverdighet til tusen! :dribble:

Det skulle ikke stå PB der?

 

Så er det bare å vente videre på at noe slikt med MLC og 8-16 kanaler skal komme for forbrukere.

Som jeg har nevnt noen ganger i denne tråden i de snart 4 årene siden jeg opprettet den, ville jeg gått for en Fusio-IO SSD dersom de var bootbare i windows, spesielt etter ioXtreme varianten kom ut. Selv om maks teoretisk ytelse er lavere enn det jeg har hatt av SSD RAID siden 2010 er den praktiske ytelsen høyere pga ytelse ved lav last, og hvor fort skaleringen kommer.

Nå har vi kommet til et punkt hvor 4x(+) Samsung 840 Pro på en Areca 1880 med 4GB RAM vil havne over ioXtreme på ønskelista mi, selv om den var bootbar. Om det hadde kommet et ioXtremeDuo (på samme måte som ioDrive, eller kanskje til og med Quad) så kunne det vært en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...