Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så skjedde det. En M4 512GB som OS disk har tatt kvelden. Uten backup. Ikke stol så mye på M4 at du ikke tar backup!

Sample size = 1... :p

 

Ingen ting er 100% sikkre, og man skal alltid ta backup av viktige filer. Jo viktigere, jo flere uavhengige kopier på forskjellige logiske plasser / medium / fysiske lokasjoner.

 

Selv om SSDer tåler veldig mye mer julng enn HDDer er de også dødelige, og det er ikke bare fysisk vold som kan få en lagringsenhet til å dø.

Endret av GullLars
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er rett plass og spørre på. Men jeg prøver.

 

Har 2 stk kingston ssd disker 120 gb. Den ene kjører os. Den andre skal jeg bare ha til filer og slikt. Men nå har det seg sånn at når jeg setter inn disk 2 så finner den den under maskinware i windows 7 64 bit.

 

Men den finner den ikke under my computer som disk. Der vises bare disk 1 med os. Kjører AHCI

 

Noen forslag.? :)

Lenke til kommentar

Høyreklikk på computer (i startmenyen) og velg manage. Det åpner et vindu som har mye avansert windows-administrerings-ting. På venstre side trykker du på disk management, og venter til det har loadet. Ofte får du da opp en beksjed om at du må formatere SSDen, og alt funker fra da av.

Hvis du ikke får noen beskjed, kan du på høyre side velge more actions, rescan disks.

Nå burde den ikke oppdagne SSDen finnes i listen nederst på midterste felt. Høyreklikk på den, og velg new volume. Resten burde forklare seg selv.

 

Obs! Det er potensiale for å gjøre mye skade i computer management, så vær helt sikker på at det du gjør er med rett SSD!

Endret av madsc90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nei slettet ikke den partisjonen. men mistet hele OS så har nå reinstallert :/

hva skjer hvis man sletter den partisjonen på 100 mb?

 

Du klarer ikke boote inn i Windows lenger.

 

lurer på om jeg skal gå for raid 0 med OCZ agility 3 120gb SSD (har en, tenkte å kjøpe en til, billigere enn en 840 pro f.eks) eller skal jeg gå for en samsung pro 840 120gb? jeg veit jeg mister trim ved raid 0, men er det egentlig så nødvendig?

 

Du trenger ikke kjøpe to av den samme for å kjøre RAID 0.

Lenke til kommentar

Jeg har fått et problem med oppsettet mitt, og spør her siden feilen muligens kan ligge i SSDene mine. Dessuten er det veldig mange dyktige folk her som eventuelt kan peke meg i riktig retning.

 

Situasjon:

Jeg har 2 x M4 128 GB r0 på et IBM M1015 som windows bootes fra. På M1015 er det ingen andre drev. Helt uten unntak kræsjer windows til bluescreen ca 1 time etter boot.

Den eneste endringen jeg gjorde med systemet kort tid før problemet oppstod var å bytte ut en 1 TB hdd med en 3 TB hdd på hovedkortets sataporter. M1015 og de to M4ene ble ikke modifisert på noen måte i forkant av at problemene oppstod.

Når PCen automatisk restartes etter BSODen, gir M1015 én av noen ulike meldinger, hvor felles for alle er at M4ene ikke detekteres. Det kan være at den bare ikke finner noen drev, eller så kan den si at den har oppdaget 'foreign configurations'. Det virker også som at så lenge PCen bare restartes (og ikke er skrudd av en liten stund), er M4ene ikke oppdaget. Sagt på en annen måte: Jeg er nødt til å skru av PCen, og vente ca 10 sekunder før M1015 er i stand til å importere raidet, og windows booter greit.

 

Jeg startet tidlig å misstenke at det var noe galt med raidkortet (M1015). Jeg har forsøkt å endre strømkabler til SSDene, endre SAS->SATA kabel, og endre SAS-port på M1015. Alle kombinasjoner oppfører seg likt. Strømforsyningen har jeg friskmeldt, siden DVDROMen virker når raidet ikke gjør det, og de er koblet på samme kabel fra PSU. Jeg har også prøvd systemgjenoppretting på windows til noen dager før ting startet å skje, uten hell.

Jeg bootet en ubuntu-minnepinne, hvor alle harddisker og M4 raidet ble oppdaget. Etter en stund forsvinner kun M4 raidet fra oversikten i ubuntu. Dette forteller meg at det er et hardware-problem med enten raidkortet eller M4, siden feilen skjer utenfor windows også.

Jeg har søkt meg gul og grønn etter mulige løsninger mtp M1015, men jeg finner ingenting, og support hos IBM for privatpersoner er ikkeeksisterende.

 

Jeg prøvde imidlertid en annen ting som har fått meg til å tenke at det kanskje er en eller begge M4 som er problemet. Jeg koblet en hdd til M1015 i JBOD-modus (altså ikke noe fancy raid, bare koblet til slik at den er tilgjengelig). Denne oppdages og virker i både windows og ubuntu. Windows kræsjer som normalt, men i ubuntu ble det artig resultat. En stund etter boot forsvinner raidet (som normalt), men JBOD-hdden blir værende! Dog, det kan jo være at problemet fremdeles ligger hos M1015, men at den bare sliter med raid...

 

Nå står jeg fast på videre feilsøking. Det rotet av en internettside som IBM kaller hjemmesidene sine greier jeg ikke å finne en eventuell FW-oppdatering på, og ellers vet jeg ikke hva jeg kan gjøre.

Alternativer er:

Videre feilsøking

Kjøpe nytt M1015

Reklamasjon på M4

Evt. supertriks fra dere her.

 

 

Tanker?

Tusen takk

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Hvilken firmware kjører du på M4?

De har et kjent problem med tidlig firmware hvor man får BSOD etter en time når SSDen har "power on time" over ca 5000 timer. Dette fikses ved å flashe til nyeste firmware. Jeg er ikke sikker på om den er destruktiv, så du må sjekke dokumentasjonen og eventuelt ta backup av det du har på de før du flasher.

Det er forresten alltid lurt å ta backup før du flasher firmware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk strålende svar! Det høres ut som at det kan være problemet, og det er jo en veldig enkel fiks sammenlignet med andre scenarier jeg har sett for meg.

Jeg kjøpte M4 ikke lenge etter de kom ut, og flashet sist den oppdateringen som ga lesehastighet 400 -> 500 MB/s.

Skal flashe nå og kommer til å fortelle hvordan det går.

Lenke til kommentar

lurer på om jeg skal gå for raid 0 med OCZ agility 3 120gb SSD (har en, tenkte å kjøpe en til, billigere enn en 840 pro f.eks) eller skal jeg gå for en samsung pro 840 120gb? jeg veit jeg mister trim ved raid 0, men er det egentlig så nødvendig?

Agility 3 er ikke en spesielt rask SSD, og siden IOPS er det viktigste for praktisk bruk ville jeg heller byttet den ut med en ny rask SSD som har omtrent dobbelt så høy IOPS for lesing, og så heller brukt den gamle SSDen til spill eller lignende. Uten trim vil ytelsen tape seg over tid, avhengig av hvor mye du skriver til SSDen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...