Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser ut som Samsung 840 Pro kan bli en fin julegave til nerder i familien som ennå ikke har fått seg SSD, eller sitter på et system med SATA 6Gbps (fra southbridge) med en 3Gbps SSD.

830 128GB er forøvrig en veldig fin (men i dyrere laget) julegave til alle andre i nær familie som ennå ikke har SSD.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en SSD Samsung 830 og jeg byttet den ut og satt den inn, men når jeg starter PC'n så finner den ikke SSD disken! Noen tips hva jeg kan gjøre?

 

Takk for alle svar!

 

Du må gi oss litt mer info.

Hva slags PC er det (stasjonær/bærbar)?

Vises den i oppstarten/BIOS?

Mener du at den ikke dukker opp som egen disk i Windows? Da må du opprette partisjon og formatere den først. Det gjør du i Diskbehandling (Disk Management).

Har du klonet gammel HDD og maskinen starter ikke opp? Da må du starte fra Windows 7 DVD/USB/Repair disc og kjøre en "repair" for å fikse MBR, sette partisjonen aktiv, m.m.

 

EDIT: Jeg ser du har laget egen tråd (fornuftig).

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Kjøp en ny SSD, drit i å kjøp ny sykkel og bare sleng på noe piggdekk på den andre sykkelen du har, og så kjøper du en brukt Galaxy S2. :p

Joda hehe. Men det er så forskjellig slitasje på vinter og sommerbruk at jeg gjerne vil ha en egen for vinterbruk :). Men neida skakke dra denne lenger :p

 

Er vel en liten fare for at vettet går ut døra mens resten av meg blir igjen og skraper lommeboken for rester.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Lurer på å kjøpe ein SSD til min no snart 3 år gamle Asus UL30A laptop, er det noko på den som vil begrense kva SSD eg kan bruke eller ha nytteverdi av? Sagt på ein anna måte, har eldre maskiner ein flaskehals som gjere det fullstendig vekkasta å kjøpe ein 840pro (for å ta eit døme) eller er det berre å køyre på?

 

Dette er litt relatert til om eg skal kjøpe ein ny SSD for å erstatte min Intel X-25 på min stasjonære PC og heller flytte den over til laptopen. Vil ein normal person merke stor forskjell frå X-25 til t.d. 840pro i dagleg bruk? Anna enn prisen per GB ser eg no, nesten grunn nok i seg sjølv det.

Lenke til kommentar

I en stasjonær er det nok mulig å merke forskjellen på en x25-m og en 840 pro, spesielt om du har 6Gbps SATA fra chipset. Det ser ut som du har en 2,5" HDD i laptoppen, så da burde det bare være å smette inn x25-M, men jeg ville skrudd den opp og sjekket at det ikke er en spesielt tynn versjon (7mm) som står der. Nå husker jeg ikke om x25-M kunne puttes i 7mm.

Om du ikke opplever prosessoren som for treg til bruken din kan en x25-M forlenge levetiden på maskinen med 1-2 år vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Samsung kommer med enterprise SSD.

 

Den er oppgitt til 101 000 IOPS Read , som er det samme som 840 Pro er god for :

 

840QD128Incomp100112read.png

 

 

 

 

The drive can hit writes speeds of up to 740 MB/s, and reads speeds of 848 MB/s when using both ports.

Den bruker dual SAS porter.

 

Tipper på at den bruker samme kontroller som sittet i 840 Pro.

Isåfall er 840 Pro kraftig strupet av SATA III grensesnittet ...

 

31-10-2012-15-53-46.jpg

 

 

 

Kilde

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mine tanker rundt diverse SSD og Revodriv 3...

 

Jeg har nå fått litt erfaring med Vertex 1, Vertex 2, (Vertex 3 og Agility 4 via kompiser), Vertex 4 og Revodrive 3.

 

Bytta CPU fra en 4 kjerner 3,2ghz Phenom 2 til en 8 kjerner 3,6ghz FX8150 (4,2ghz turbo) og bytta fra 1066MHz 8GB RAM til 1600MHz 16GB RAM, samt AM2+ til AM3+ HK samtidig som jeg bytta en Vertex 2 120GB med en Revodrive 3 240GB, samtidig kjøpte jeg en Vertex 4 256GB til fruen.

 

Er nå 2mnd og 2 dager siden jeg bytta ut OS-disk fra en 120GB Vertex 2 til en Revodrive 3 240GB (ikke X2 dessverre). Har ryddet litt på disken nå og har ca 140GB ledig plass (har vært nede i under 100GB ledig plass). Skriver ca 5-8GB data på disken hver dag. TRIM funker jo ikke på Revodrive, men de har vist nok en innebygget GC (garbage collect) som hjelper litt, om jeg ikke husker helt feil...

Litt lett kvalifisert tipping sier at alle cellene har blitt skrevet på ca 1-2 ganger.

 

Atto ved ny installasjon og alle updates og drivere installert viste 865,5MB/s skriv og 973,3MB/s les.

 

Etter 2mnd og 2 dager med en windows 7 som ikke er restartet på 5 dager og 4,5GB RAM i bruk samt at jeg satt og surfa på nettet samtidig som jeg kjørte Atto, viser nå følgende målinger: 845,6MB/s skriv og 978,2MB/s les.

 

20MB/s lavere skrivig og faktisk har lesing økt med nesten 5MB/s.

 

Til de som måtte lure, så bootet en clean install windows 7 med updates og drivere installert på ca 8-9 sek fra jeg trykket enter (venta på windows-boot-meny til jeg trykka enter) til jeg var ferdig bootet. ("All CPU Meter"-gadget viste 1-2% CPU usage.)

Nå bruker den nærmere 20 sek når jeg har masse ekstra som loader ved start. I tillegg kommer en egen Revodrive-BIOS inn ved boot som øker boottime med over 20 sek!! Dermed er den ca 15 sek tregere på en restart enn en gammel maskin med Vertex 2. (Det er jo en mulighet at det nye AM3+ HK må ta litt av skylden for tregere BIOS-load)

 

Revodrive og CS:S bruker ca 10-11 sek på å komme til menyen. Vertex 2 brukte ca 13-14 sek.

 

Sammenlignet med den gamle Vertex 2 120GB, så var det egentlig ikke noe merkbar økning i hastigheten i vanlig bruk.

Til sammenligning så komprimerer Handbrake (på mine instillinger) nå ca 205fps mot ca 70fps på den gamle CPU, så regner med at jeg kan takke CPU for noe av den nesten umerkelige forbedringen (fra Vertex 2) som jeg fikk på maskinen.

 

Overgangen fra 2 stk HDD i RAID0 til 2 stk SSD Vertex 1 i RAID0 var så fantastisk at jeg var småkåt i minst 2 mnd etter kjøpet!

Overgangen fra Vertex 1 i RAID0 til en stk Vertex 2 var merkbar og det var "valutta for pengene".

Overgangen fra Vertex 2 til Revodrive 3 var så liten at jeg merket egengtlig ikke noe særlig til det i vanlig bruk.

Vertex 3 og 4 samt Aguility 4 har imponert meg litt i forhold til Vertex 2, men det er vanskelig å si noe sikkert på det siden jeg aldri har prøvd dem i min egen maskin.

 

Min konklusjon er at Revodrive har ikke noe for seg i forhold til en hvilken som helst vanlig SSD. Om du sparer fra 0,5s ca 200 ganger per dag og noen få ganger så mye som 2-3 sek, så merker du ikke så mye til det.

 

En hvilken som helst SSD (eller PCIE-disk) som klarer over 400MB/s les/skriv klarer 99% av befolkningen aldri å skille på ytelse uten å kjøre syntetiske tester.

 

*************************************

Litt off topic...

 

Overgang fra 8GB RAM til 16GB RAM er fullstendig bortkastet for de aller fleste. Jeg har prøvd å se om jeg klarer å bruke utnytte litt mer minne, men på det meste har jeg kommet opp i 6,5GB RAM-bruk og da hadde jeg ca 20 programmer åpnet, 142 tabs åpen i Firefox, samt FM2012 og CS:S kjørende. Windows legger ikke mer systemfiler i minnet og ting går ikke fortere av å gå over 8GB RAM. Brukte stort sett 4,5-5GB når jeg hadde 8GB minne og akkurat det samme med 16GB minne når jeg kjører mitt vanlige oppsett og kun restarter PC når Windows Updates krever det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rart. Selv med 7 GB RAM så kan maskinen fint komme til å harke og slite om jeg har oppe et par faner for mye og skal spille BF3 for eksempel. :)

 

I skrivende stund så er det ikke så lenge siden forrige restart og kjører ganske sparende, så har bare et par faner (13 faner i Chrome), programmer som GIMP med to små mobil-bilder oppe, tre bilder i windows bildebehandler, kalkulator og µtorrent og noe annet smått snacks, og bruker allerede 4,25GB. Med BF3 så vil dette øke til ca 7 GB, og jeg vil merke at det går sent å starte BF3, samt at jeg vil få en del lagg mens teksturer lastes, samt en del ille tilfeller av lagg i blandt. Minnebruken vil legge seg på rundt 97 % og windows prøver desperat å fjerne alt unøvendig fra minnet.

 

Bare Google chrome bruker 1020MB, GIMP 220MB (men bruker ofte opp mot 1 GB++ med litt større bilder), opera pleier gjerne å ligge på 7-800 MB, BF3 rundt 2-3 GB, samt at alt smårusket gjerne tar opp et par gigabytes. :)

 

Med 142 faner så kan jeg ikke skjønne at du klarer å få SÅ lave tall. Hadde nok beregnet at jeg brukte mange gigabytes

. Å åpne samme side 142 ganger vil dog ikke gi samme resultat, som om du faktisk surfer og åpner så mange faner. (det vil bli generelt en del mer over tid, samt at det er veldig forskjellig hvor mye noe tar opp)

 

Med en gang jeg får råd så blir det nok oppgradering av minne ja. Aller helst noe rundt 32 GB.

 

Edit: Testet med å åpne opera i tillegg. Med 16 faner oppe der også, så er jeg nå oppe i 5,25 GB minnebruk (vil mest sannsynelig øke litt etter hvert), uten noe som helst spill oppe i bakgrunnen og dette begynner å nærme seg normalt forbruk.

 

Edit2: Med litt tyypiske spill-programmer som HW monitor, Fraps og steam oppe, samt noe typisk små skolearbeidprogrammer som Word/Excel/Labview, samt musikk fra windows media player, og kanskje en serie jeg ser på i VLC (ja, samvittigheten tilsier vel ikke at jeg ser på den, men blir gjerne mellom slagene i skolearbidet :p), så er jeg nå oppe i over 6 GB, og ville nok vært nærmere 7 GB om ikke windows hadde fjernet en del "hurtigbufring "som legger seg i minnet. (husker ikke hva du kaller det)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

RAM-drive har liten hensikt i dag, med unntak av spesifikke bruksområder. Dagens operativsystemer gjør ganske effektiv caching, og det går for lang tid å fylle opp en RAM-drive til at det har nytte til generell bruk.

 

Jeg kjører 64 GB RAM i maskinen min, og det kommer godt med. Hadde 15 GB oppe i GIMP alene her om dagen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...