Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I denne:

 

Det er faktisk plass til 4 disker. Har en kamerat som har kjøpt den, med 2x 480gtx.

 

Men i innerste helheim. Bør ikke la NSA få ferten av den der, det er jaggu WMD, gitt.

 

LiksomEdit: GTX480M, pjuu.

 

Jeg bare antok at folk skjønte det var laptop jeg snakket om, siden jeg linket til den. At det er mobile versjonen av gtx480 var jo en selvfølge eller?

Lenke til kommentar

Har lett etter en steg-for-steg liste for installasjon av SSD. Den bør vel se omtrent slik ut:

 

1. Instillinger i BIOS

2. Hvordan koble til SSD-en (foretrukkede sockets) / (kan andre disker være koblet til?)

3. Installasjon av Windows (hvis det er noe spesielt å huske på her)

4. [Kun] obligatoriske Windows-instillinger for SSD-en (tweaks)

 

Bør strengt tatt ligge på førstesiden. Det er nok mange som kommer hit i håp om å finne en slik liste. Man finner nok infoen man trenger til slutt, men tråden har jo vokst seg noget stor etter hvert..

Dette er utvilsomt etset godt inn i barken på alle som besøker tråden daglig, men SSD er fortsatt nytt for mange, og det er fint å ha slikt samlet :)

Endret av DashFiss
Lenke til kommentar

Jeg bare antok at folk skjønte det var laptop jeg snakket om, siden jeg linket til den. At det er mobile versjonen av gtx480 var jo en selvfølge eller?

 

Ja, for svaret mitt var åpenbart 100% alvorlig ment, ikke sant.

 

 

 

Har lett etter en steg-for-steg liste for installasjon av SSD. Den bør vel se omtrent slik ut:

 

1. Instillinger i BIOS

2. Hvordan koble til SSD-en (foretrukkede sockets) / (kan andre disker være koblet til?)

3. Installasjon av Windows (hvis det er noe spesielt å huske på her)

4. [Kun] obligatoriske Windows-instillinger for SSD-en (tweaks)

 

Bør strengt tatt ligge på førstesiden. Det er nok mange som kommer hit i håp om å finne en slik liste. Man finner nok infoen man trenger til slutt, men tråden har jo vokst seg noget stor etter hvert..

Dette er utvilsomt etset godt inn i barken på alle som besøker tråden daglig, men SSD er fortsatt nytt for mange, og det er fint å ha slikt samlet :)

 

 

Noe av dette er helt grunnleggende datakunnskaper, dessuten finnes mesteparten av informasjonen du etterlyser i startinnleggets punkt 2: Introduksjon til SSD. Du tenker vel på hvilke SATA-kontrollere man skal bruke og ikke sokler, det kommer an på hva man har å velge i og hvordan man har tenkt å sette opp disken(e).

 

Det finnes en egen tråd for fikling for best mulig ytelse her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1149834

 

 

 

Da man skal installere en ssd på mac, hvilket av de forskjellige partition skal man velge? Man får jo noen valg.

 

Har du koblet fra de(n) andre disken(e)? Har dårlig peiling på Mac selv, men ikke så verst i google-fu.

http://macperformanceguide.com/Mac-InstallingSSD.html

http://lifehacker.com/5541774/how-to-install-a-solid+state-drive-in-your-macbook (MacBook)

Lenke til kommentar

Crucial C300 64 GB 2.5" 1175 kr

- omtrent samme pris per GB, men bedre ytelse enn Intels X25-M 80 GB.

 

Vet du om denne har IOPS egnet til systemdisk?

 

Ser for meg at jeg må ha en ny til SSD og Windows 7 nå som jeg har fått skjermkort med DirectX 11. Får ikke utnyttet det på XP x64. Kunne også tenkt meg å ikke ha RAID0 på systemdisken slik jeg har i dag.

 

Det står mellom X25-M 80 GB og Crucial C300 64 GB, eventuelt å vente på G3.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Crucial C300 64 GB 2.5" 1175 kr- omtrent samme pris per GB, men bedre ytelse enn Intels X25-M 80 GB.
Vet du om denne har IOPS egnet til systemdisk?

Jepp, det er derfor jeg trekker frem akkurat den.

 

Her er et par tester som viser ytelsen:

http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2010/07/21/crucial-realssd-c300-64gb-ssd-review/1

http://www.storagereview.com/crucial_realssd_c300_64gb_review

Lenke til kommentar

Kjartan E!de og Ekinorak: Hvorfor Raid0? Det er jo bare å kjøpe en større SSD så slipper man treg oppstart via raidbios, små volumer og manglende TRIM.

 

Husk at sekvensiell hastighet (som er det eneste Raid0 forbedrer) er mer enn god nok på både SSD og harddisker. Det er ikke derfor man velger SSD fremfor harddisk. Flaskehalsen for systemdisker (harddisk) er IOPS og ikke sekvensiell hastighet. Man kjøper SSD for å forbedre IOPS vanvittig mye. Raid0 gir ikke noen nevneverdig ytelseøkning på dette viktige punktet. Raid0 tilfører mer kompleksitet, tregere oppstart og fjerner TRIM-funksjonen.

 

Det virker ofte som folk vil ha Raid0 uten å vite hvorfor, eller bare fordi de har hørt at det er "kult" eller "bra" uten å vite på hvilken måte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kjartan E!de og Ekinorak: Hvorfor Raid0? Det er jo bare å kjøpe en større SSD så slipper man treg oppstart via raidbios, små volumer og manglende TRIM.

 

Husk at sekvensiell hastighet (som er det eneste Raid0 forbedrer) er mer enn god nok på både SSD og harddisker. Det er ikke derfor man velger SSD fremfor harddisk. Flaskehalsen for systemdisker (harddisk) er IOPS og ikke sekvensiell hastighet. Man kjøper SSD for å forbedre IOPS vanvittig mye. Raid0 gir ikke noen nevneverdig ytelseøkning på dette viktige punktet. Raid0 tilfører mer kompleksitet, tregere oppstart og fjerner TRIM-funksjonen.

 

Det virker ofte som folk vil ha Raid0 uten å vite hvorfor, eller bare fordi de har hørt at det er "kult" eller "bra" uten å vite på hvilken måte.

 

Nå som jeg gikk over fra en enkel X-25 80gb gen2 til raid av 2x c300 64gb disker har jeg en merkbar ytselsesforskjell ved lasting av tunge spill/programmer, og det går raskere for meg å importere video til videoredigering o.l.

 

Har ikke sett noe ytelsestap på raidet enda etter 1 uke. Så lenge det holder seg fint i 1 måned av ganger er jeg mer enn glad nokk til å løse opp raidet for å få trimmet diskene.

Lenke til kommentar

Ja, delvis hvis du har en dyr gaming-rigg >=30k eller stadig leser/skriver store mengder data sekvensielt. Det har lite for seg til systemdisk eller for folk flest som greier seg godt med én enkelt SSD.

 

Forhåpentligvis vil man etter hvert i 2011/2012 greie å lese 500 MB/s peak på én enkelt SSD og da ser jeg ikke helt nytten av RAID 0.

 

Det kommer alltids raskere SSDer etter hvert og det blir dyrere TCO av å ha RAID-oppsett på samme måte som hvis man årlig bytter SLI/CF for 15k i forhold til 1x topp-GPU til 4-5k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...